Esas No: 2019/1655
Karar No: 2020/4270
Karar Tarihi: 14.12.2020
Danıştay 12. Daire 2019/1655 Esas 2020/4270 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2019/1655
Karar No : 2020/4270
TEMYİZ EDEN (DAVACI) : …
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVACI) : … Belediye Başkanlığı/…
İSTEMİN KONUSU : … Bölge Mahkemesi ... İdari Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: … Belediye Başkanlığı bünyesinde programcı unvanıyla görev yapan davacının; 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 98/b maddesi uyarınca görevine son verilmesine ilişkin … tarih ve … sayılı işlemin iptaline karar verilmesi istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: ... İdare Mahkemesince verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı kararda; … Üniversitesi … Meslek Yüksekokulu Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Programından mezun olan ve 12/06/2013 tarihli hizmet sözleşmesi ile programcı kadrosunda istihdam edilen davacının, 5393 sayılı Belediye Kanunu'nun 49/3 maddesinde yer alan “yürüteceği hizmetler için ihdas edilmiş kadro unvanının gerektirdiği nitelikleri taşımamasına” rağmen 6495 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'un 9 uncu maddesi ile Devlet Memurları Kanunu'na eklenen geçici 41. madde uyarınca sözleşmeli olarak fiilen çalıştığı kadro unvanı esas alınarak memur kadrosuna atamasının yapıldığı dolayısıyla memurluğa alınma şartlarından herhangi birini taşımadığının sonradan anlaşılması sebebiyle 657 sayılı Kanun'un 98/b maddesi uyarınca tesis edilen dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar vermiştir.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesince; istinaf başvurusuna konu … İdare Mahkemesi kararının hukuka ve usule uygun olduğu ve davacı tarafından ileri sürülen iddiaların söz konusu kararın kaldırılmasını sağlayacak nitelikte görülmediği gerekçesiyle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 45. maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca istinaf başvurusunun reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idarece yapılan hatalı işlemlerden dolayı kendisin herhangi bir kusur atfedilemeyeceği, atamasının üzerinden üç yılı aşkın bir süre geçtikten sonra herhangi bir hilesi ve yalan beyanı olmamasına rağmen görevine son verilmesinde hukuka uyarlık bulunmadığı ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Savunma verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü ile Bölge İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onikinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY :
Dosyanın incelenmesinden; … Belediye Başkanlığı bünyesinde programcı unvanıyla sözleşmeli personel olarak görev yapmakta iken 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun geçici 41. maddesi uyarınca memuriyet kadosuna geçirilme talebinde bulunan davacının, 657 sayılı Kanunun 48. maddesinde aranılan genel şartları taşıdığından bahisle 17/09/2013 tarihinde sözleşmeli personel olarak istihdam edildiği programcı kadrosuna memur olarak atandığı, … Belediyesinde sözleşmeli personel olarak istihdam edilen ve 657 sayılı Kanunun geçici 41. maddesinden yararlandırılmak suretiyle memuriyet kadrosuna geçirilen bazı personelin yasal şatları sağmadığı iddiası ile başlatılan soruşturmada, davacının, … Meslek Yüksekokulu Muhasebe ve Vergi Uygulamaları mezunu olduğu, programcı kadrosunda istihdam edilmek için, Mahalli İdareler Personelinin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliğine Dair Yönetmeliğin davacı ile sözleşme imzalandığı tarihte yürürlükte bulunan 9/(ç)-1 maddesinde ''fakültelerin, meslek yüksek okullarının, meslek liselerinin ilgili bölümlerinden mezun olmak'' şartı arandığı ayrıca Sözleşmeli Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esasların Sözleşmeli Personel Unvanları İle Asgari Nitelikleri Gösterir A Cetvelinde programcı olarak istihdam edilebilmek için, "Yükseköğretim kurumlarının bilgisayar programcılığı ile ilgili bölümlerinden en az lisans düzeyinde mezun olmak veya en az ön lisans mezunu olmak koşuluyla bilgisayar programcılığı alanına ilişkin ders aldığını belgelendirmek veya bu alanda Milli Eğitim Bakanlığı onaylı sertifika sahibi olmak ve en az D düzeyinde KPDS veya dengi yabancı dil bilgisine sahip olmak" şartları arandığı, davacının anılan kadroya atanmak için öğrenim ve dil şartını sağlamadığının tespit edildiğinden bahisle 657 sayılı Kanunun 98/b maddesi uyarınca 14/11/2016 tarihinden itibaren görevine son verilmesi üzerine bakılan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
İLGİLİ MEVZUAT:
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 98. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde, Devlet memurlarının, memurluğa alınma şartlarından her hangi birini taşımadığının sonradan anlaşılması veya memurlukları sırasında bu şartlardan herhangi birini kaybetmesi halinde memurluğunun sona ereceği kurala bağlanmış; Kanunun Devlet memurluğuna alınacaklarda aranacak genel ve özel şartları düzenleyen 48. maddesinin birinci fıkrasının (A) bendininde ise, devlet memurluğuna alınacaklarda aranılacak genel şartlara yer verilmiştir.
Anılan Kanun'a, 02.08.2013 tarihinde 28726 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 6495 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 9. maddesi ile eklenen geçici 41. maddeni birinci fıkrasının (b) bendinde; "İl özel idaresi, belediye ve bağlı kuruluşları ile mahalli idare birliklerinde 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 49 uncu maddesinin üçüncü fıkrası çerçevesinde 25/6/2013 tarihi itibarıyla çalışmakta olan ve 48 inci maddede belirtilen genel şartları taşıyanlardan, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren otuz gün içinde yazılı olarak başvuranlar, sözleşmeli personel olarak çalıştırılmalarına esas alınan memur kadrolarına, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren doksan gün içinde kurumlarınca atanırlar." hükmüne yer verilmiştir.
5393 sayılı Belediye Kanunu'nun 49. maddesinin 3. fıkrasında; "Belediye ve bağlı kuruluşlarında, norm kadroya uygun olarak çevre, sağlık, veterinerlik, teknik, hukuk, ekonomi, bilişim ve iletişim, plânlama, araştırma ve geliştirme, eğitim ve danışmanlık alanlarında avukat, mimar, mühendis, şehir ve bölge plâncısı, çözümleyici ve programcı, tabip, uzman tabip, ebe, hemşire, veteriner, kimyager, teknisyen ve tekniker gibi uzman ve teknik personel yıllık sözleşme ile çalıştırılabilir. Sözleşmeli personel eliyle yürütülen hizmetlere ilişkin boş kadrolara ayrıca atama yapılamaz. Bu personelin, yürütecekleri hizmetler için ihdas edilmiş kadro unvanının gerektirdiği nitelikleri taşımaları şarttır. Bu fıkra uyarınca sözleşmeli olarak istihdam edileceklere ödenecek net ücret, söz konusu kadro unvanı için birinci derecenin birinci kademesi esas alınmak suretiyle 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre tespit edilecek her türlü ödemeler toplamının net tutarının yüzde 25 fazlasını geçmemek üzere belediye meclisi kararıyla belirlenir. Genel hükümlere göre birinci dereceden kadro ihdas edilemeyen kadro unvanları için ise o kadro unvanından ihdası yapılmış en yüksek kadro derecesinin birinci kademesi esas alınır ve yapılacak ödemenin azami tutarı yukarıda belirtilen usûle göre tespit olunur. Bu fıkra hükümlerine göre çalıştırılacak personel için İçişleri Bakanlığı unvanlar itibarıyla sınırlama getirebilir." hükmüne yer verilmiştir.
04/07/2009 tarih ve 27278 sayılı Mahalli İdareler Personelinin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Yönetmeliğin, davacıyla ilk sözleşmenin yapıldığı tarihte yürürlükte olan 9/(ç)-1 maddesinde; programcı kadrosuna atanabilmek için; "Fakültelerin, yüksekokulların veya meslek liselerinin ilgili bölümlerinden mezun olmak" hükmüne yer verilmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Davacının; sözleşmeli olarak istihdam edildiği tarihte yürürlükte bulunan Mahalli İdareler Personelinin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Yönetmeliğinin 9/(ç)-1 maddesi ile Sözleşmeli Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esasların Sözleşmeli Personel Unvanları ile Asgari Nitelikleri Gösterir A Cetvelinde programcı olarak istihdam edilebilmek için öngörülen öğrenim ve dil şartını sağlamadığından bahisle görevine son verilmiş ise de; 6495 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 9. maddesi ile 657 sayılı Kanun'a eklenen geçici 41. maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde; 657 sayılı Kanunun 48.maddesinde belirtilen genel şartları taşıyanların memuriyet kadrosuna atanacağının düzenlendiği, anılan Kanunda yer alan genel şartları taşıdığı açıkça belirtilerek 17/09/2013 tarihinde memuriyet kadrosuna atanan davacının, atamasının üzerinden üç yılı aşkın bir süre geçtikten sonra sözleşmeli personel olarak istihdam edilmesine ilişkin mevzuat hükümleri dikkate alınarak görevine son verilmesine ilişkin işlemde hukuka uygunluk görülmemiştir.
Bu itibarla, davanın reddine ilişkin ... İdare Mahkemesi kararına karşı yapılan istinaf başvurusunun reddi yolundaki temyize konu Bölge İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1.2577 sayılı Kanun'un 49. maddesine uygun bulunan davacının temyiz isteminin kabulüne,
2.Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddine ilişkin temyize konu … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının BOZULMASINA,
3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine,
4. 2577 sayılı Kanun'un (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 14/12/2020 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.