18. Hukuk Dairesi Esas No: 2015/22255 Karar No: 2016/801 Karar Tarihi: 20.01.2016
Yargıtay 18. Hukuk Dairesi 2015/22255 Esas 2016/801 Karar Sayılı İlamı
Özet:
Asliye Hukuk Mahkemesi'nde görülen bir davada, kamulaştırma bedeli için dava açıldığı ve davanın kabul edildiği belirtilmektedir. Ancak Yargıtay, bilirkişi kurulunun taşınmazın değerini tespit ederken bütün nitelikleri ve unsurları ayrı ayrı belirterek gerekçeli bir rapor hazırlaması gerektiğini vurgulayarak, tarım arazileri için değerlendirme yaparken münavebeye alınacak ürünler için yerel gıda, tarım ve hayvancılık müdürlüğü verilerinin esas alınması gerektiğini söylemiştir. Bunun yanı sıra mahkemenin tespit ettiği kamulaştırma bedeli için faizin karar tarihine kadar uygulanması gerektiği ve dava konusu taşınmazın tapu kaydındaki ipoteğin tespit edilen kamulaştırma bedeline yansıtılması gerektiği hatırlatılmıştır. Kanun maddeleri olarak ise, 2942 sayılı Yasanın 4650 sayılı Yasa ile değişik 11. maddesinin 1.fıkrasının (f) bendi ve HUMK.nun 428.maddesi gösterilmiştir.
18. Hukuk Dairesi 2015/22255 E. , 2016/801 K. "İçtihat Metni"
MAHKEMESİ : Asliye Hukuk Mahkemesi
Dava dilekçesinde, Kamulaştırma Yasasının 4650 Sayılı Yasayla değişik hükümleri uyarınca, sayılı taşınmazların irtifak ve mülkiyet kamulaştırma bedelinin tespiti ve irtifak hakkının idare adına tescili istenilmiştir. Mahkemece davanın kabulüne karar verilmiş, hüküm davacı vekili tarafından temyiz edilmiştir.
Y A R G I T A Y K A R A R I
Temyiz isteminin süresi içinde olduğu anlaşıldıktan sonra dosyadaki bütün kağıtlar okunup gereği düşünüldü: Dosyadaki yazılara, kararın dayandığı kanıtlarla yasal gerektirici nedenlere ve özellikle kanıtların takdirinde bir isabetsizlik görülmemesine göre sair temyiz itirazları yerinde değildir. Ancak; 1-2942 sayılı Yasanın 4650 sayılı Yasa ile değişik 11. maddesinin 1.fıkrasının (f) bendi uyarınca bilirkişi kurulu, arazi niteliğindeki taşınmaz malın kamulaştırma (dava) tarihindeki mevki ve şartlarına göre ve olduğu gibi kullanılması halinde getireceği net gelirini esas tutarak düzenleyeceği raporda, bedelin tespitinde etkili olacak bütün nitelik ve unsurları ve her unsurun ayrı ayrı değerini belirtmek suretiyle ve ilgililerin de beyanını dikkate alarak gerekçeli bir değerlendirme raporuna dayalı olarak taşınmaz malın değerini tespit etmelidir. Yargıtay’ın yerleşmiş uygulamalarında ise özel ve dikkate alınması gereken haklı bir neden bulunmadıkça tarım arazilerinin olduğu gibi kullanılması halinde getireceği net gelir üzerinden bilimsel yöntemle yapılacak değerlendirmede münavebeye alınacak ürünler için kapama meyve bahçesi değerlendirmesinde ise kapamaya dahil edilen meyveler için ayrı ayrı dekar başına elde edilecek ortalama verim, üretim gideri ve toptan satış fiyatına ilişkin olarak ciddi istatistiki bilgilere dayalı olduğu bilinen o yerdeki gıda, tarım ve hayvancılık müdürlüğü verilerinin esas alınması aranmaktadır. Buna göre; gıda, tarım ve hayvancılık ilçe müdürlüğünün dosyaya gönderdiği veri cetveline göre mandalinanın (satsuma) dekarda üretim gideri 850-900 TL/da olmasına rağmen 600 TL/da alarak hesap yapan rapora göre hüküm kurulması,
2-Mahkemece, tespit edilen kamulaştırma bedeli davalılar adına bankaya yatırıldığı ve hükümle birlikte ödenmesine karar verildiğine göre faizin karar tarihine kadar uygulanması gerektiğinin düşünülmemesi, 3-Dava konusu 1171 parsel sayılı taşınmazın tapu kaydındaki ipoteğin, tespit edilen kamulaştırma bedeline yansıtılması gerektiğinin düşünülmemesi, Doğru görülmemiştir. Bu itibarla yukarıda açıklanan esaslar gözönünde tutulmaksızın yazılı şekilde hüküm tesisi isabetsiz, temyiz itirazları bu nedenlerle yerinde olduğundan kabulü ile hükmün HUMK.nun 428.maddesi gereğince BOZULMASINA, temyiz peşin harcının istek halinde temyiz edene iadesine, işbu kararın tebliğinden itibaren 15 gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 20.01.2016 gününde oybirliğiyle karar verildi.