19. Ceza Dairesi 2016/9668 E. , 2017/5921 K.
"İçtihat Metni"4925 sayılı Karayolları Taşıma Kanunu"nun 26/a. maddesine aykırılıktan kabahatli ... hakkında Malkara İlçe Emniyet Müdürlüğü Trafik Tescil Denetleme Büro Amirliği"nin, 26/03/2013 tarihli ve UBK-A-225533 sayılı idari para cezası tutanağı ile uygulanan 2.615,00 Türk Lirası idarî para cezası, 29/06/2013 tarihli ve UBK-A-225571 sayılı idari para cezası tutanağı ile uygulanan 2.615,00 Türk Lirası idarî para cezası, 23/02/2013 tarihli ve UBK-A-225565 sayılı idari para cezası tutanağı ile uygulanan 2.615,00 Türk Lirası idarî para cezası, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun Ek 2. maddesi 1. fıkrasına aykırı davranmak eyleminden 23/02/2013 tarihli ve FZ-382349 sayılı idari para cezası karar tutanağı ile uygulanan 700,00 Türk Lirası idari para cezası ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun Ek 2. maddesi 1. fıkrasına aykırı davranmak eyleminden kabahatli ... hakkında 23/02/2013 tarihli ve FZ-382348 sayılı idari para cezası karar tutanağı ile uygulanan 700,00 Türk Lirası idari para cezasına yönelik başvuruların reddine dair Malkara Sulh Ceza Hakimliğinin 08/12/2015 tarihli ve 2014/4 değişik iş sayılı kararı aleyhine Adalet Bakanlığının 26/04/2016 gün ve 15130 sayılı kanun yararına bozma istemini içeren yazısı ekinde bulunan dava dosyası Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının 16/05/2016 gün ve KYB-2016-194977 sayılı ihbarnamesi ile daireye verilmekle okundu.
Anılan ihbarnamede;
Dosya kapsamına göre,
1- 02/08/2013 tarihli ve 28726 sayılı Resmî Gazete"de yayımlanarak yürürlüğe giren 6495 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 32. maddesi ile 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanununun 26/a. maddesi, "Bu Kanunun; a) 5 inci maddesine göre yetki belgesi almadan veya yetki belgesi aldığı halde yetki belgesi kapsamına uygun olmayan faaliyetlerde bulunanlara bin Türk Lirası, yetki belgesi olduğu halde taşıtını yetki belgesine kaydettirmeden kullananlara beş yüz Türk Lirası idari para cezası verilir ve aynı kabahat için 48 saat geçmeden ikinci bir ceza verilmez." şeklinde değiştirildiği nazara alındığında, kabahatli ...’ın gerçekleştirdiği eylemin yetki belgesi kapsamı dışında taşımacılık yapmak olduğu, bu kapsamda Malkara İlçe Emniyet Müdürlüğü Trafik Tescil Denetleme Büro Amirliği"nin, 26/03/2013 tarihli ve UBK-A-225533 sayılı idari para cezası tutanağı ile uygulanan 2.615,00 Türk lirası idarî para cezası, 29/06/2013 tarihli ve UBK-A-225571 sayılı idari para cezası tutanağı ile uygulanan 2.615,00 Türk Lirası idarî para cezası, 23/02/2013 tarihli ve UBK-A-225565 sayılı idari para cezası tutanağı ile uygulanan 2.615,00 Türk lirası idarî para cezasına ilişkin tutanakların kesinleşmeden önce 6495 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 32. maddesi ile kabahatlinin eylemine ilişkin lehine değişiklik yapılarak kabahatlinin eyleminin bin Türk Lirası idari para cezasını gerektirdiği gözetilmeden başvurunun belirtilen idari yaptım kararları bakımından kabulü yerine yazılı şekilde reddine karar verilmesinde,
2- Her ne kadar Malkara İlçe Emniyet Müdürlüğü Trafik Tescil Denetleme Büro Amirliğince ruhsat kaydı kabahatli ... adına olan 59 HL 403 plaka sayılı araç için 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun Ek 2. maddesi 1. fıkrasına aykırı davranmak eyleminden ... hakkında ruhsat sahibi olduğundan bahisle 23/02/2013 tarihli (Saat 20.00) ve FZ-382349 sayılı idari para cezası karar tutanağı ile 700,00 Türk Lirası idari para cezası uygulanmasına, 59 HL 403 plaka sayılı araç için 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun Ek 2. maddesi 1. fıkrasına aykırı davranmak eyleminden ...’ın oğlu ... hakkında araç kullanan kişi olduğundan bahisle 23/02/2013 tarihli (Saat 20.00) ve FZ-382348 sayılı idari para cezası karar tutanağı ile 700,00 Türk Lirası idari para cezası uygulanmasına karar verilmiş ise de,
Ruhsat kaydı kabahatli ... adına olan 59 HL 403 plaka sayılı araç için yukarıda (2918 sayılı Kanun kapsamında) belirtilen idari yaptırım kararları haricinde, ayrıca Malkara İlçe Emniyet Müdürlüğü Trafik Tescil Denetleme Büro Amirliğince 23/02/2013 tarihli (Saat 20.00) ve UBK-A-225565 sayılı idari para cezası tutanağı ile 4925 sayılı Karayolları Taşıma Kanunu"nun 26/a. maddesine aykırılıktan 2.615,00 Türk Lirası idarî para cezası uygulandığı,
5326 sayılı Kabahatler Kanunu`nun 15. maddesinde ""Bir fiil ile birden fazla kabahatin işlenmesi halinde bu kabahatlere ilişkin tanımlarda sadece idari para cezası öngörülmüşse, en ağır idari para cezası verilir."" şeklinde düzenlenme nazara alındığında kabahatli ... hakkında kabahat teşkil eden eylemleri karşılığında en ağır idari para cezasına gerektirmesi nedeniyle sadece 4925 sayılı Karayolları Taşıma Kanunu"nun 26/a. maddesine aykırılıktan idari yaptırım uygulanması gerektiği, açıklanan nedenlerle 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun Ek 2. maddesi 1. fıkrasına aykırı davranmak eyleminden kabahatli ... hakkında 23/02/2013 tarihli ve FZ-382349 sayılı idari para cezası karar tutanağı ile uygulanan 700,00 Türk lirası idari para cezası ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun Ek 2. maddesi 1. fıkrasına aykırı davranmak eyleminden kabahatli ... hakkında 23/02/2013 tarihli ve FZ-382348 sayılı idari para cezası karar tutanağı ile uygulanan 700,00 Türk Lirası idari para cezasına yönelik itirazların kabulü gerektiğinin gözetilmeden yazılı şekilde karar verilmesinde, isabet görülmediği gerekçesiyle 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 309. maddesi uyarınca anılan kararın kanun yararına bozulması isteminde bulunulmakla;
Dosya kapsamında yapılan incelemede;
Malkara Sulh Ceza Hakimliği"nin 2014/4 D. İş sayılı dosyasına konu taleplerin 23/02/2013 tarihli ve 382348 sıra nolu idari para cezası ile birlikte aracın 15 gün süre ile trafikten men edilmesi kararının kaldırılması yönünde olduğu, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun “başvuru yolu” başlıklı 27. maddesinin 8. fıkrasında yer alan “İdarî yaptırım kararının verildiği işlem kapsamında aynı kişi ile ilgili olarak idarî yargının görev alanına giren kararların da verilmiş olması halinde; idarî yaptırım kararına ilişkin hukuka aykırılık iddiaları bu işlemin iptali talebiyle birlikte idarî yargı merciinde görülür.” şeklindeki düzenleme uyarınca idari yaptırım kararı verilen işlem kapsamında idari yargının görev alanına giren kararların verilmesi halinde idari yaptırım kararına ilişkin hukuka aykırılık iddialarının idari yargı merciinde çözümlenmesi amaçlanmıştır.
Açıklanan nedenlerle, idari yaptırıma bağlı ve idari tedbir niteliğinde bulunan 15 gün süre ile aracın trafikten men edilmesi kararına yönelik de itirazda bulunulduğu, bu hususta ise idari yargı merciince bir karar verilmesinin gerekmesi karşısında görevsizlik kararı verilmesi hususunda kanun yararına bozma yoluna gelinip gelinmeyeceğinin takdiri için dosyanın Adalet Bakanlığına sunulmak üzere Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığına TEVDİİNE, 19/06/2017 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.