20. Hukuk Dairesi 2015/13123 E. , 2015/11023 K.
"İçtihat Metni"
İNCELENEN KARARIN
MAHKEMESİ : İzmir 3. Asliye Ticaret Mahkemesi
TARİHİ : 28/05/2015
NUMARASI : 2015/385-2015/401
DAVACI : S.. Y..
DAVALI : C.. A.Ş.
Taraflar arasında görülen davada İzmir 4. Tüketici ve İzmir 3. Asliye Ticaret Mahkemelerince ayrı ayrı görevsizlik kararı verilmesi nedeni ile yargı yerinin belirlenmesi için gönderilen dosya içindeki tüm belgeler incelendi, gereği düşünüldü:
K A R A R
Dava, sigorta sözleşmesinden doğan tazminat istemine ilişkindir.
İzmir 4. Tüketici Mahkemesince, taraflar arasındaki uyuşmazlık sigorta sözleşmesinde kaynaklanmakta olup sigortacının edimine yöneliktir. TTK"da 4, 5, 1401 ve devam eden maddeleri uyarınca davaya bakma görevinin asliye ticaret mahkemesine ait olduğu gerekçesiyle görevsizlik kararı verilmiş, karar temyiz edilmeksizin kesinleşmiştir.
İzmir 3. Asliye Ticaret Mahkemesi tarafından ise, "6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 3/1 maddesi uyarınca tüketici ile yapılan sigorta sözleşmelerinin tüketici işlemi sayılacağından davaya bakma görevinin tüketici mahkemesine ait olduğu" gerekçesiyle görevsizlik kararı vermiş, temyiz edilmeksizin kesinleşmiştir.
28.11.2013 tarihli Resmî Gazetede yayımlanan ve 28.05.2014 tarihinde yürürlüğe giren 6502 sayılı “Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun”un (TKHK) 2. maddesinde Kanun"un kapsamı “Bu Kanun, her türlü tüketici işlemi ile tüketiciye yönelik uygulamaları kapsar” şeklinde açıklanmıştır. Kanunun “Tanımlar” başlıklı 3. maddesinin (l) bendinde ise tüketici işlemi, “Mal veya hizmet piyasalarında kamu tüzel kişileri de dâhil olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla hareket eden veya onun adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiler ile tüketiciler arasında kurulan, eser, taşıma, simsarlık, sigorta, vekâlet, bankacılık ve benzeri sözleşmeler de dâhil olmak üzere her türlü sözleşme ve hukuki işlemi ifade eder” biçiminde tanımlanmıştır.
6502 sayılı TKHK"nın 73. maddesi uyarınca tüketici işlemleri ile tüketiciye yönelik uygulamalardan doğacak uyuşmazlıklara ilişkin davalarda tüketici mahkemesi görevli kılınmıştır. Bunun yanında, Kanunun 83. maddesinde de taraflardan birinin tüketicinin oluşturduğu işlemler ile ilgili diğer kanunlarda düzenleme olmasının, bu işlemin tüketici işlemi sayılmasını ve bu Kanunun görev ve yetkiye ilişkin hükümlerinin uygulanmasını engellemeyeceği belirtilmiştir.
6502 sayılı TKHK"nın “Geçiş Hükümleri” başlıklı geçici maddenin birinci fıkrası ise “Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce açılmış olan davalar açıldıkları mahkemelerde görülmeye devam eder.” hükmünü içermektedir.
Somut olayda; Davacı satıcı firma olan K.. İletişim Merkezi Ltd. Şti."den 3.320,00.-TL bedelle cep telefonu aldığını, aldığı cep telefonunu aynı satıcıda davalı şirkete 187022 poliçe numarası ile sigortalattığını, 07/07/2014 tarihinde telefonunun üzerinden araç geçtigini ve kullanılamaz hale geldiğini ve tamir için davalı şirkete gönderdiğini fakat davalı sigorta şirketinin ağır ihmal ve kasıtlı zarar olduğunu belirterek, telefonunun sigorta kapsamı dışına çıkardığını ve kendisini zarar uğrattığını, bu nedenlerle; sigorta kapsamında bulunan ürün bedeli olan 3.320,00.-TL"nin davanın açıldığı tarihten itibaren yasal faiziyle birlikte tarafına iadesini, mahkeme masraflarının karşı tarafa yükletilerek karar verilmesini talep ve dava etmiştir.
Uyuşmazlık, davalı sigorta şirketi ile davacı arasında yapılan sigorta sözleşmesinden kaynaklı alacağın tahsili istemine ilişkindir. Davalı sigorta şirketi ile davacı arasında akdedilmiş sigorta sözleşmesi olduğundan, dava tarihinde yürürlükte bulunan 6502 sayılı TKHK"nın 2 ve 73. maddeleri uyarınca uyuşmazlığın tüketici mahkemesinde görülüp sonuçlandırılması gerekmektedir.
SONUÇ: Yukarıda açıklanan nedenlerle; 6100 sayılı HMK"nın 21 ve 22. maddeleri gereğince; İzmir 4. Tüketici Mahkemesinin YARGI YERİ OLARAK BELİRLENMESİNE 12/11/2015 gününde oy birliği ile karar verildi.