20. Hukuk Dairesi 2015/10660 E. , 2015/9017 K.
"İçtihat Metni"MAHKEMESİ : Çocuk Mahkemesi
Taraflar arasında görülen davada ... Aile Mahkemesi ve ... Çocuk Mahkemesince ayrı ayrı görevsizlik kararı verilmesi nedeni ile yargı yerinin belirlenmesi için gönderilen dosya içindeki tüm belgeler incelendi, gereği düşünüldü:
-K A R A R-
Dava, hakkında bakım ve koruma kararı verilen çocuk B.. Ö.."ün koruma kararının kaldırılması istemine ilişkindir.
... Aile Mahkemesi "...talebin 2828 sayılı Kanunun 22. maddesi kapsamında olduğundan davaya bakma görevinin Çocuk Mahkemesine ait olduğu..." gerekçesiyle görevsizlik kararı vermiş, temyiz edilmeksizin kesinleşmiştir.
.. .Çocuk Mahkemesi tarafından ise, "...4787 sayılı Aile Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve Yargılama Usullerine Dair Kanunun 6. maddesi uyarınca davaya bakma görevinin Aile Mahkemesine ait olduğu..." gerekçesiyle görevsizlik kararı verilmiş, temyiz edilmeksizin kesinleşmiştir.
Dosya kapsamından, ... Aile Mahkemesince ..."ün anne ve babasının şiddetli geçimsizlik sebebiyle ayrı yaşadıkları, annesinin yanında kaldığı, annesiyle sorunlar yaşadığı gerekçesiyle 2828 sayılı Kanunun 22. maddesi uyarınca koruma altına alınmasına karar verildiği, küçüğün ... ... Yurdunda koruma ve bakım altına alındığı: ...nün 07.11.2014 tarihli yazı ile 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanununun 5/3 maddesi uyarınca koruma kararının kaldırılıp çocuğun aileye tesliminin istendiği, küçüğün herhangi bir suçun faili ya da mağduru olmadığı anlaşılmaktadır.
2828 sayılı Kanunun 22. maddesinde, "Korunmaya muhtaç çocukların reşit oluncaya kadar bu kanun hükümlerine göre kurumca kurulan sosyal hizmet kuruluşlarında bakılıp yetiştirilmeleri ve bir meslek sahibi edilmeleri hususundaki gerekli tedbir kararı yetkili ve görevli mahkemece alınır." denilmektedir.
5395 sayılı Çocuk Koruma Kanununun çocukların korunmasına, hakların ve esenliklerin güvence altına alınmasına ilişkin usul ve esasların düzenlenmesini amaç eden 1. maddesi ve korunma ihtiyacı olan çocuklar hakkında alınacak tedbirler ile suça sürüklenen çocuklar hakkında uygulanacak güvenlik tedbirlerinin usûl ve esaslarını kapsamına alan 2. maddesi ile koruma ihtiyacı olan çocuklar ile suça sürüklenen çocuklar ayrı ayrı değerlendirilmiş ve aynı kanunun 3/a-1 maddesi ile “korunma ihtiyacı olan çocuk” ve 3/a-2 maddesi ile “suça sürüklenen çocuk” kavramlarının tanımları yapılmıştır.
Aynı Kanunun 3 maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi ile 7/1 maddeleri uyarınca koruyucu ve destekleyici tedbirlerin "çocuk hâkimi" tarafından alınacağı, görevli mahkemeler yönünden ise suça sürüklenen çocuklardan söz etmeyen geçici 1. maddesinin dördüncü fıkrasında, çocuk mahkemesi bulunmayan yerlerde, bu mahkeme kurulup göreve başlayıncaya kadar korunma ihtiyacı olan çocuklar hakkında tedbir kararlarının, görevli aile ve asliye hukuk mahkemelerince alınacağı belirtilmiştir. Yine, görevli mahkeme yönünden 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanununun 26 maddesinin birinci, ikinci ve üçüncü fıkraları ile bu kanunun uygulamasına ilişkin yönetmeliğin, usûl ve esaslar hakkındaki 4. maddenin (I/e) fıkrası ile "Mahkeme; çocuk mahkemeleri ile çocuk ağır ceza mahkemelerini, çocuk mahkemesi bulunmayan yerlerde aile ya da asliye hukuk mahkemeleri ile ceza mahkemelerini" şeklinde görevli mahkemeler belirtilmiştir.
Somut olayda; hakkında tedbirin kaldırılması talep edilen çocuğun 5395 sayılı Kanunun 3. maddesinde tanımı yapılan korunma ihtiyacı olan çocuklardan olup, 5395 sayılı Kanunun amaç ve kapsamını düzenleyen 1 ve 2. maddeleri ile yukarıda görevli mahkeme yönünden yapılan açıklamalar birlikte değerlendirildiğinde bu kanun kapsamında tedbir talepleri ile ilgili olarak Çocuk Mahkemeleri yetkili kılınmıştır.
Bu durumda, tedbir kararının kaldırılmasına ilişkin davanın Çocuk Mahkemesinde görülmesi gerekir.
SONUÇ: Yukarıda açıklanan nedenlerle; 6100 sayılı HMK"nın 21 ve 22. maddeleri gereğince; ... Çocuk Mahkemesinin YARGI YERİ OLARAK BELİRLENMESİNE 13.10.2015 gününde oy birliği ile karar verildi.