Abaküs Yazılım
8. Daire
Esas No: 1998/3554
Karar No: 1998/2579
Karar Tarihi: 15.09.1998

Danıştay 8. Daire 1998/3554 Esas 1998/2579 Karar Sayılı İlamı

Özet:


Davacı, Hazineye ait tarım arazisinin kendisine satılması talebiyle açtığı davada, dava konusu taşınmazın toplulaştırma sonucu oluştuğu için küçük parsellere ayrılmasının toplulaştırmanın amacının ortadan kalkmasına neden olacağı ve kamu yararına aykırı olacağı gerekçesiyle talebin reddedildiğine dair işlemi iptal etmek istemiştir. Mahkeme, dava konusu tarım arazisinin 4070 sayılı kanunun 5. maddesi gereğince kiracısına satışının yapılamayacağını ve 2886 sayılı kanunun hükümlerine göre satışının yapılmasında mevzuata aykırılık bulunmadığını belirtmiştir. Danıştay bu kararı onaylayarak temyiz isteminin reddedildiğine karar vermiştir.
Kanun maddeleri:
- 4070 sayılı Hazineye Ait Tarım Arazilerinin Satışı Hakkında Kanunun 5. maddesi: topraksız veya yeterli toprağı olmaması nedeniyle 31.12.1993 tarihinden önce kendilerine Hazineye ait tarım arazisi kiraya verilen kiracılara talep etmeleri halinde takdir edilecek bedel üzerinden doğrudan satış yapılabileceğini belirtir.
- 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu: kamu taşınmazlarının satışı için geçerli olan ihale

T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No: 1998/3554
Karar No: 1998/2579

Temyiz İsteminde Bulunan : …, …
Vekili : …
Karşı Taraf : Menemen Mal Müdürlüğü
İstemin Özeti : Davacının, … ilçesinde Hazineye ait tarım arazisinin kiraladığı kısmının, 4070 sayılı Yasanın 5. maddesi uyarınca kendisine satılması yolundaki başvurusunun reddine ilişkin işlem ile anılan taşınmazın 2886 sayılı Yasa uyarınca ihale yolu ile satılmasına ilişkin işlemin iptali istemiyle açılan davada, 4070 sayılı Hazineye Ait Tarım Arazilerinin Satışı Hakkında Kanunun 5. maddesinde, topraksız veya yeterli toprağı olmaması nedeniyle 31.12.1993 tarihinden önce kendilerine Hazineye ait tarım arazisi kiraya verilen kiracılara talep etmeleri halinde takdir edilecek bedel üzerinden doğrudan satış yapılabileceğinin belirtildiği, bu madde ile idarelere tanınan takdir yetkisinin gerek yasada belirtilen koşullar, gerekse kamu yararının gerektirdiği diğer haller ve koşullar da dikkate alınarak kullanılacağının kuşkusuz olduğu, Arazi Toplulaştırma Tüzüğünün 2. maddesinde, arazi toplulaştırması, toprak koruma ve sulama tekniğinin zorunlu kıldığı durumlarda bir kişiye veya çiftçi ailesine ait arazi parçalarının olanaklar ölçüsünde az sayıda veya tek parça olarak birleştirilmesi, biçimlerinin değiştirilmesi ve amaca uygun şekilde yeniden düzenlenmesi olarak tanımlandığı, bakılan davada davacının kendisine 4070 sayılı Yasanın 5. maddesine göre satışının yapılmasını istediği tarım arazisinin, 3202 sayılı Yasa hükümlerine göre toplulaştırma sonucu oluşmuş Hazineye ait taşınmazın bir parçası olduğu, bu taşınmazın kısım kısım 4070 sayılı Yasaya göre kiracılarına satışının yapılmasının, zorunlu haller nedeniyle toplulaştırmaya tabi tutularak bütün bir parsel haline getirilmiş olan taşınmazın yeniden küçük parsellere ayrılması sonucunu ortaya çıkaracağı, bu durumun ise toplulaştırma işleminin amacının ortadan kalkmasına ve toplulaştırmayı zorunlu hale getiren olumsuzlukların yeniden ortaya çıkmasına neden olacağı, o nedenle dava konusu parselin, davacının kiracısı olduğu kısmının 4070 sayılı Yasa hükümlerine göre davacıya satışının yapılmamasına ilişkin işlemde ve anılan parselin bir bütün olarak 2886 sayılı Yasa hükümlerine göre satışının yapılmasına ilişkin işlemde mevzuata aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davayı reddeden ... İdare Mahkemesinin … gün ve … sayılı kararının,4070 sayılı Yasa ile idarelere tanınan takdir yetkisinin haklı bir neden olmadıkça kişi aleyhine kullanılmasının mümkün olmadığı, 14.4.1997 tarihinde Maliye Bakanlığı Milli Emlak Genel Müdürlüğüne yaptıkları başvuruda, toplulaştırma çalışmasının 31.12.1993 tarihinden önce tamamlanarak müvekkiline kiralandığı, anılan taşınmazın 4070 sayılı Yasanın 11. maddesinde sayılan mallar kapsamında bulunmadığının bildirilmesi üzerine, Maliye Bakanlığının … Valiliğine gönderdiği 21.5.1997 gün ve … sayılı yazısı ile, toplulaştırma yapılan bu yerlerde 4070 sayılı Kanunun uygulanmasında bir sakınca bulunmadığının bildirildiği, bu nedenle davalı idarenin red gerekçesine dayanak yaptığı Bakanlık görüşünün değiştiği öne sürülerek 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Yasasının 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istemidir.
Savunmanın Özeti : Milli Emlak Denetmeni tarafından düzenlenen bilirkişi raporunda, toplulaştırma kapsamında olan taşınmazların 4070 sayılı kanun kapsamında olmadığı sonucuna varıldığı, ayrıca toplulaştırma sonucu oluşan yeni parsellerin satışının yapılması durumunda büyük parsellerin yeniden parçalanacağı ve toplulaştırmadan beklenen amacın gerçekleşmeyeceği öne sürülerek temyiz isteminin reddi ile mahkeme kararının onanması gerektiği savunulmuştur.
Danıştay Tetkik Hakimi … 'ün Düşüncesi : Temyiz isteminin reddedilerek mahkeme kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı … 'ün Düşüncesi : Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 1.fıkrasında belirtilen nedenlerden hiçbirisine uymayıp idare mahkemesince verilen kararın dayandığı hukuki ve yasal nedenler karşısında anılan kararın bozulmasını gerektirir nitelikte görülmemektedir.
Açıklanan nedenlerle, temyiz isteminin reddiyle idare mahkemesi kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü :
İdare ve Vergi Mahkemeleri tarafından verilen kararların temyiz yolu ile incelenip bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Yasasının 49.maddesinin 1.fıkrasında yazılı nedenlerin bulunmasına bağlıdır.
İdare Mahkemesince verilen kararın dayandığı gerekçe Usul ve Yasaya uygun olup, bozulmasını gerektiren bir neden bulunmadığından, temyiz isteminin reddi ile anılan kararın onanmasına ve yargılama giderlerinin temyiz isteminde bulunan üzerinde bırakılmasına 15.9.1998 gününde oybirliği ile karar verildi.

Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için destek@ictihatlar.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi