20. Hukuk Dairesi 2012/6616 E. , 2013/424 K.
"İçtihat Metni"MAHKEMESİ :Asliye Hukuk Mahkemesi
Taraflar arasındaki davanın yapılan duruşması sonunda kurulan hükmün Yargıtayca incelenmesi katılan ... Yönetimi vekili tarafından istenilmekle, süresinde olduğu anlaşılan temyiz dilekçesinin kabulüne karar verildikten sonra dosya incelendi, gereği düşünüldü:
K A R A R
Yörede 1959 yılında yapılıp kesinleşen genel arazi kadastrosu sırasında ... Köyü, 142 parsel sayılı 18660,00 m² yüzölçümündeki (yenileme kadastrosu ile 18523,71 m² yüzölçümüyle, 103 ada 31 parsel sayısını almıştır) taşınmaz, kazandırıcı zamanaşımı zilyetliği nedeniyle tarla niteliğiyle davalı gerçek kişilerin murisi adına tespit ve tescil edilmiştir.
Davacı Hazine ile Orman ve Su İşleri Bakanlığı vekili 15.04.2010 tarihli dilekçesiyle, dava konusu 103 ada 31 parsel sayılı taşınmazın kesinleşmiş orman kadastrosu sınırları içinde iken, yine kesinleşmiş 6831 sayılı Yasanın 2/B madde uygulaması sonucu Hazine adına orman sınırları dışına çıkartılan yerlerden olduğu iddiasıyla, taşınmazın davalı gerçek kişilerin murisi adına olan tapu kaydının iptali ve 6831 sayılı Yasanın 2/B maddesi gereğince Hazine adına tescili istemiyle dava açmıştır.
Orman Yönetimi ise 09.06.2011 tarihli harçlı dilekçesiyle, dava konusu 103 ada 31 parsel sayılı taşınmazın eylemli orman niteliğinde olduğu iddiasıyla, 6831 sayılı Yasanın 2/B madde uygulamasının iptali ile taşınmazın orman niteliğiyle tapuya tescili, 2/B madde şerhinin silinmesi ve davalıların taşınmaza yönelik elatmalarının önlenmesi istemleriyle davaya katılmıştır.
Mahkemece, katılan ... Yönetiminin davasının reddine, davacı Hazinenin davasının ise kabulüne ve dava konusu... Köyü, 103 ada 31 parsel sayılı taşınmazın 14.12.2010 tarihli bilirkişi raporuna ekli krokide (b) ile gösterilen 13756,21 m² yüzölçümündeki bölümün tapusunun iptali ile 6831 sayılı Yasanın 2/B maddesi gereğince Hazine adına orman dışına çıkartılan yer vasfıyla Hazine adına tapuya kayıt ve tesciline karar verilmiş, hüküm katılan ... Yönetimi vekili tarafından temyiz edilmiştir.
Dava dilekçelerindeki açıklamalara göre davalar, kesinleşen orman kadastrosu sınırları içinde kalıp nitelik kaybı nedeniyle Hazine adına orman rejimi dışına çıkartılan taşınmazın tapu kaydının iptali ve tescil ile eylemli orman iddiasına dayalı tapu iptal ve tescil ile elatmanın önlenmesi istemlerine ilişkindir.
Çekişmeli taşınmazın bulunduğu yörede dava tarihinden önce 1947 yılında 3116 sayılı Yasa hükümlerine göre yapılıp kesinleşen orman kadastrosu, 1950 yılında 5653 sayılı Yasa hükümlerine göre yapılan makiye ayırma, 1959 yılında genel arazi kadastrosu, 21.11.1991 tarihinde ilânı yapılıp kesinleşen aplikasyon ve 3302 sayılı Yasanın 2/B madde uygulaması vardır.
6831 sayılı Orman Yasasının 1744 sayılı Yasa ile değişik 2, 2896 ve 3302 sayılı yasalar ile değişik 2/B maddesi gereğince, nitelik kaybı nedeniyle Hazine adına orman sınırları dışına çıkarılan yerlerin değerlendirilmesi, yeni orman alanlarının oluşturulması, nakline karar verilen Devlet ormanları içinde veya bitişiğinde bulunan köyler halkının yerleştirilmesi ve orman
köylülerinin kalkındırılmasının desteklenmesi ile Hazineye ait tarım arazilerinin satışına ilişkin usûl ve esasların belirlenmesi amacıyla düzenlenen, 19.04.2012 tarihli ve 6292 sayılı “Orman Köylülerinin Kalkınmalarının Desteklenmesi ve Hazine Adına Orman Sınırları Dışına Çıkarılan Yerlerin Değerlendirilmesi İle Hazineye Ait Tarım Arazilerinin Satışı Hakkında Yasa”, 26.04.2012 tarihli ve 28275 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak, aynı tarihte yürürlüğe girmiş ve aynı Yasayla 17.10.1983 tarihli ve 2924 sayılı Orman Köylülerinin Kalkınmalarının Desteklenmesi Hakkında Yasa ile 16.02.1995 tarihli ve 4070 sayılı Hazineye Ait Tarım Arazilerinin Satışı Hakkında Yasa yürürlükten kaldırılmış, 6831 sayılı Yasanın bazı maddelerinde de değişiklikler yapılmış, bu cümleden olarak, diğer birçok hükmün yanı sıra, 6831 sayılı Yasanın 2/B maddesi gereğince Hazine adına orman sınırları dışına çıkarılan alanlara ilişkin tapu kaydına konulan şerhlerin silinmesi, bu alanlar için Hazine tarafından dava açılmaması, açılan davlardan vazgeçilmesi ya da davaların durdurulması, tapusunun iptaline karar verilen taşınmazların tekrar tapu sahibine iadesi gibi konular düzenlenmiştir. Bu düzenlemelerin, dava konusu taşınmazın niteliğine ve durumuna göre, görülmekte olan davaya etkisinin değerlendirilmesi için yerel mahkeme hükmünün temyiz edenin sıfatına bakılmaksızın bozulması gerekmiştir.
SONUÇ: Yukarıda açıklanan nedenlerle katılan ... Yönetiminin temyiz itirazlarının kabulü ile hükmün BOZULMASINA, bozma nedenine göre sair temyiz itirazlarının bu aşamada incelenmesine yer olmadığına, peşin alınan temyiz harcının istek halinde yatırana iadesine 28/01/2013 günü oy birliği ile karar verildi.