Esas No: 2019/4046
Karar No: 2021/509
Karar Tarihi: 16.02.2021
Danıştay 13. Daire 2019/4046 Esas 2021/509 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No : 2019/4046
Karar No : 2021/509
DAVACI : S.S. … Yenilenebilir Enerji Üretim Kooperatifi
VEKİLLERİ : Av. …, Av. …
DAVALI : … Kurumu
VEKİLİ : Av. …
DAVANIN KONUSU : 12/05/2019 tarih ve 30772 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliği'nin 5. maddesinin 5. fıkrası ile 11. maddesinin 3. fıkrasının son cümlesinin iptali istenilmektedir.
DAVACININ İDDİALARI : Yenilenebilir enerji kaynaklarından güneş enerjisi ile lisanssız elektrik üretmek amacıyla kurulmuş kooperatif olarak mülga Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliği gereğince gerekli başvuruyu yaptıkları ancak değerlendirme aşamasında yürürlüğe giren yeni Yönetmelik uyarınca başvurusunun reddedildiği, uyuşmazlık konusu Yönetmelik maddeleriyle kooperatiflerin yenilenebilir enerji kaynaklarından güneş enerjisi üretim alanlarının sınırlandırıldığı, bu sınırlamanın fiilen kooperatiflerin kuruluş amacını ortadan kaldırdığı, yapılan yeni düzenleme ile mülga Yönetmelik'te yer alan güneş enerjisinden elektrik enerjisi üretiminde arazi uygulamasının kaldırıldığı, oysa tüm kooperatiflerin arazi üzerinde güneş enerjisi üretimine yoğunlaştıkları, getirilen sınırlama ile lisanssız elektrik üretiminde kapasitenin büyük oranda düşeceği çatı ve cephe sistemleri ile üretilebilecek elektrik enerjisinin kooperatif üyelerinin ihtiyaçlarını karşılamayacağı, iptali istenen Yönetmelik maddelerinin, Yönetmelik'in amacına aykırı oldukları, kooperatif üyelerinin sahip olduğu işletmelerin genelde farklı yerlerde oldukları, bu nedenle aynı ölçüm merkezinde bulunmalarının imkânsız olduğu ileri sürülmüştür.
DAVALININ SAVUNMASI : Usûle ilişkin olarak davanın süresinde açılmadığı, esasa ilişkin olarak ise dava konusu Yönetmelik maddelerinin mevzuat hazırlama usûlüne, Anayasa'ya ve yasaya uygun olduğu, 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu'nun 14. maddesinin 1. fıkrasında lisanssız yürütülebilecek faaliyetlerin tanımlandığı, Kanun'da ayrıca yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı lisanssız olarak yürütülen faaliyetler kapsamında ihtiyaç fazlası enerjinin 5346 sayılı Kanun uyarınca satın alınacağının kurala bağlandığı, Yönetmelik değişikliği ile üret - kazan sisteminden, fatura ödeme - tasarruf et - kazan sistemine geçildiği, yenilenebilir enerji kaynaklarından üretilen enerjinin fazlasının YEKDEM kapsamında satın alındığı, bunun maliyetinin ise tüketicilere yansıtıldığı, lisanssız elektrik üretim sektöründe yatırımların çok büyük bir çoğunluğunun (%92'si) saha uygulamalı güneş enerji santralleri şeklinde gerçekleştiği, lisanssız üretim tesisleri maliyetlerinin arttığı üretim ve tüketim tesisinin aynı yerde olmamasından kaynaklı bağlantı hattı yatırım maliyetleri ve şebekede oluşturduğu dengesizlik maliyetlerinde ciddi kalemler olduğu, 12/05/2019 tarihli Resmî Gazete'de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı kararı ile üretim ve tüketim tesisinin aynı ölçüm noktasında yer aldığı kurumlara ilişkin fiyatların belirlendiği, arazi uygulamalı gerçekleştirilen lisanssız güneş enerji yatırımlarında 1 megavatlık tesis kurulumu için yaklaşık 15-20 dönüm arası arazi kullanıldığı, tarım politikaları açısından da bu durumun zaralı olabileceği savunulmuştur.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ … DÜŞÜNCESİ : Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
DANIŞTAY SAVCISI … DÜŞÜNCESİ : Dava; 12/05/2019 tarih ve 30772 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliği'nin 11. maddesinin 3. fıkrasının son cümlesi ile 5. maddesinin 5. fıkrasının iptali istemi ile açılmıştır.
6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu’nun 4. maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde, üretim faaliyetinin, lisans almak koşuluyla yürütülebilecek elektrik piyasası faaliyetlerinden biri olduğu; 14. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde, kurulu gücü azami bir megavatlık yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim tesisinin, lisans alma ve şirket kurma yükümlülüğünden muaf faaliyet kapsamında olduğu; dördüncü fıkrasında, bu kişilerin sisteme bağlanmasına ilişkin teknik usul ve esaslar ile satışa, başvuru yapılmasına ve denetim yapılmasına ilişkin usul ve esasların Kurum tarafından çıkarılan yönetmelikle düzenleneceği kurala bağlanmıştır.
5346 sayılı Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlı Kullanımına İlişkin Kanun'un 6/A maddesinde; "4628 sayılı Kanunun 3'üncü maddesinin üçüncü fıkrası kapsamında kurulacak yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim tesisleri için başvuru yapılması, izin verilmesi, denetim yapılması ile teknik ve mali usul ve esaslar, Bakanlık, İçişleri Bakanlığı , Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ve DSİ’nin görüşleri alınarak EPDK tarafından çıkartılacak bir yönetmelikle düzenlenir...." hükmü yer almaktadır.
6446 ve 5346 sayılı Kanunlara dayanılarak hazırlanan Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretimine İlişkin Yönetmeliğin;
"Amaç" başlıklı 1. maddesinde; "Bu Yönetmeliğin amacı elektrik piyasasında, tüketicilerin elektrik ihtiyaçlarını tüketim noktasına en yakın kendi üretim tesisinden karşılaması, arz güvenliğinin sağlanmasında küçük ölçekli üretim tesislerinin ülke ekonomisine kazandırılması ve küçük ölçekli üretim kaynaklarının etkin kullanımının sağlanması ile elektrik şebekesinde meydana gelen kayıp miktarlarının düşürülmesi amacıyla lisans alma ve şirket kurma yükümlülüğü olmaksızın, elektrik enerjisi üretebilecek, gerçek veya tüzel kişilere uygulanacak usul ve esasların belirlenmesidir." hükmü;
"Lisans alma ile şirket kurma muafiyeti" başlıklı 5. maddesinin 5.fıkrasında; "Bu Yönetmelik kapsamında üretim tesisi kuracak gerçek veya tüzel kişilerin üretim tesisleri ile tüketim tesislerinin aynı dağıtım bölgesi içerisinde olması zorunludur." hükmü;
"Başvuruda bulunulabilecek tesisler" başlıklı 11. maddesinin 3. fıkrasında; "Bu Yönetmelik kapsamında faaliyet göstermek isteyen kişiler, bağlantı anlaşmasındaki sözleşme gücünü ve 5 inci maddenin birinci fıkrasının (c) bendi uyarınca belirlenecek kurulu gücü geçmeyecek şekilde tüketim tesisi ile aynı ölçüm noktasında, dağıtım tesisi niteliğinde tesis teçhiz etmeden, yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim tesisi kurabilir. Güneş enerjisine dayalı üretim tesisleri ancak çatı ve cephe uygulaması olarak gerçekleştirilebilir." hükmü yer almaktadır.
Elektrik piyasasında, lisanssız üretimin düzenlenmesi amacı ile yürürlüğe giren Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektirk Üretimine İlişkin Yönetmeliğin amacı, tüketicilerin elektrik ihtiyaçlarının tüketim noktasına en yakın üretim tesislerinden karşılanması, arz güvenliğinin sağlanmasında küçük ölçekli üretim tesislerinin ülke ekonomisine kazandırılması ve etkin kullanımının sağlanması, elektrik şebekesinde meydana gelen kayıp miktarlarının düşürülmesi şeklinde tahdidî olarak sayılmış ve başka bir hususa bu madde de yer verilmemiştir.
Amaç maddesinde belirtilen tesisler, açık şekilde ifade edildiği üzere, kendi ihtiyaçlarını karşılamak üzere üretim yapan tesislerdir. Bu tesislerin asıl amacı, üretim lisansı almadan enerji üretimi yapmak ve ürettiği bu enerjiyi tüketmektir.
Elektrik üretim faaliyetinin ticarî faaliyet olarak düzenlenmesi, Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliği'nde hüküm altına alınmıştır. Yönetmelik hükümleri uyarınca, gerekli şartları sağlayan ve üretim lisansı başvurusunda bulunmak isteyen önlisans sahibi, önlisansı kapsamındaki yükümlülüklerini tamamlamak koşulu ile önlisans süresi içerisinde Yönetmelikte belirtilen şekilde, üretim lisansı başvurusunda bulunmakta, gerekli şartları sağlaması hâlinde de kendisine üretim lisansı verilmektedir. Lisanssız üretim tesisi ise; bu yönetmelik kapsamında değerlendirilmemekte, amaçlarının farklı olması nedeniyle ayrı bir düzenleme altında değerlendirilmekte ve farklı düzenleyici işlemlere tâbi tutulmaktadır. Getirilen düzenleme ile amaçlanan, elektrik şebekesinde meydana gelen kayıpların azaltılması ve tüketim noktasına en yakın üretim tesislerinden tüketim ihtiyacının karşılanmasıdır.
6446 sayılı Kanun'da, piyasada lisans almak suretiyle yürütülebilecek faaliyetler tahdidî olarak sıralanmıştır. Üretim faaliyeti de bu faaliyetler arasındadır. Kanun'un 14. maddesinde ise, kurulu gücü azami 1 megavatlık yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim tesislerine, lisans alma ve şirket bünyesinde faaliyet gösterme hususlarında muafiyet getirilmiştir.
Yenilenebilir enerji kooperatiflerinin, lisanssız üretim düzenlemesinde yer alması, 23.03.2016 tarihli ve 29662 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretimine İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına dair Yönetmeliğin 2. maddesi ile, esas yönetmeliğin 6. maddesinde değişiklik yapılması ve 11.fıkra eklenmesi ile olmuştur.
Amaç, yukarıda belirtilediği üzere, kendi ihtiyaçlarını karşılamak üzere üretim yapmaları ve üretim lisansı almadan enerji üretimi yaparken, üretim tesisleri ile tüketim tesislerinin aynı dağıtım bölgesi içerisinde olması nedeniyle ürettiği bu enerjiyi tüketerek, elektrik şebekesinde meydana gelen kayıpların azaltılmasını sağlamaktır.
Ancak, yenilenebilir enerji kooperatiflerinin temel amacı, elektrik üreterek gelir elde etmek olarak zaman içinde gelişim sağlamıştır.
Bu nedenle, davaya konu edilen düzenlemeler ile, bu Yönetmelik kapsamında üretim tesisi kuracak gerçek veya tüzel kişilerin üretim tesisleri ile tüketim tesislerinin aynı dağıtım bölgesi içerisinde olması ve güneş enerjisine dayalı üretim tesislerinin, faaliyetlerini ancak çatı ve cephe uygulaması olarak gerçekleştirmeleri durumunda, yönetmeliğin amacının sağlanabileceği açık olduğundan, Yönetmeliği'nin 11. maddesinin 3. fıkrasının son cümlesi ile 5. maddesinin 5. fıkrasında hukuka aykırılık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesince duruşma için taraflara önceden bildirilen 16/02/2021 tarihinde, davacı vekili Av. …'ın ve davalı idare vekili Av. … ile temsilcisi …'ın geldiği, Danıştay Savcısının hazır olduğu görülmekle, açık duruşmaya başlandı. Taraflara usulüne uygun olarak söz verilerek dinlendikten ve Danıştay Savcısının düşüncesi alındıktan sonra taraflara son kez söz verilip, duruşma tamamlandı. Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
Davacı kooperatif mülga Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretimine İlişkin Yönetmelik uyarınca yenilenebilir enerji kaynaklarından güneş enerjisi ile elektrik üretmek amacıyla lisanssız elektrik üretimi yapmak için kurulmuştur.
... Elektrik Dağıtım A.Ş.'ye lisansız elektrik üretimi bağlantı başvurusu yapılması sonrasında başvurunun 12/05/2019 tarih ve 30772 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliği uyarınca reddedilmesi üzerine bakılan dava açılmıştır.
İNCELEME VE GEREKÇE:
USUL YÖNÜNDEN:
Davalı kooperatif tarafından uyuşmazlığa konu Yönetmelik'in 12/05/2019 tarih ve 30772 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanması üzerine 05/07/2019 tarihinde kayıtlara alınan dilekçe ile dava açıldığı, Dairemizin 08/10/2019 tarih ve E:2019/2496, K:2019/2945 sayılı kararı ile dilekçenin reddedildiği, 09/11/2019 tarihinde davacıya tebliğ edilen dilekçe ret kararı sonrasında davacı tarafından yenileme dilekçesinin otuz günlük süre içerisinde 18/11/2019 tarihinde kayıtlara girdiği görüldüğünden davalı idarenin süre aşımı itirazı geçerli görülmeyerek esasın incelenmesine geçildi.
ESAS YÖNÜNDEN:
İLGİLİ MEVZUAT:
6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanununun "Amaç" başlıklı 1. maddesinde, "Bu Kanunun amacı; elektriğin yeterli, kaliteli, sürekli, düşük maliyetli ve çevreyle uyumlu bir şekilde tüketicilerin kullanımına sunulması için, rekabet ortamında özel hukuk hükümlerine göre faaliyet gösteren, mali açıdan güçlü, istikrarlı ve şeffaf bir elektrik enerjisi piyasasının oluşturulması ve bu piyasada bağımsız bir düzenleme ve denetimin yapılmasının sağlanmasıdır." kuralı yer almış; "Lisanssız yürütülebilecek faaliyetler" başlıklı 14. maddesinde lisans alma yükümlülüğünden muaf faaliyetler belirlenmiş, anılan maddenin 3. fıkrasında, "Lisans alma yükümlülüğünden muaf olan yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik enerjisi üreten kişilerin ihtiyacının üzerinde ürettiği elektrik enerjisinin sisteme verilmesi hâlinde elektrik enerjisi son kaynak tedarik şirketince, 10/5/2005 tarihli ve 5346 sayılı Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlı Kullanımına İlişkin Kanunda kaynak türü bazında belirlenen fiyatlardan alınır." kuralına; 4. fıkrasında "Bu kişilerin sisteme bağlanmasına ilişkin teknik usul ve esaslar ile satışa, başvuru yapılmasına ve denetim yapılmasına ilişkin usul ve esaslar Kurum tarafından çıkarılan yönetmelikle düzenlenir." kuralına yer verilmiştir.
Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliği'nin 1. maddesinde, Yönetmelik'in amacının tüketicilerin elektrik ihtiyaçlarını tüketim noktasına en yakın kendi üretim tesisinden karşılaması, arz güvenliğinin sağlanmasında küçük ölçekli üretim tesislerinin ülke ekonomisine kazandırılması ve küçük ölçekli üretim kaynaklarının etkin kullanımının sağlanması ile elektrik şebekesinde meydana gelen kayıp miktarlarının düşürülmesi amacıyla lisans alma ve şirket kurma yükümlülüğü olmaksızın, elektrik enerjisi üretebilecek, gerçek veya tüzel kişilere uygulanacak usul ve esasların belirlenmesi olduğu; 2. maddesinde, Yönetmeliğin, lisanssız üretim kapsamında elektrik enerjisi üreten gerçek ve tüzel kişilerin ihtiyaçlarının üzerinde ürettikleri elektrik enerjisinin sisteme verilmesi hâlinde yapılacak uygulamaya ilişkin usûl ve esasları kapsadığı; 5. maddesinin 2. fıkrasında, önlisans ve lisans alma yükümlülüğünden muaf olan yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik enerjisi üreten gerçek veya tüzel kişilerin ihtiyaçlarının üzerinde ürettikleri elektrik enerjisinin sisteme verilmesi hâlinde söz konusu elektrik enerjisinin, ilgili görevli tedarik şirketi aracılığı ile YEKDEM kapsamında değerlendirileceği, 24. maddesinde, yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı olarak gerçek veya tüzel kişiler tarafından kurulan ve işletilen üretim tesislerinde üretilerek ihtiyaç fazlası elektrik enerjisi olarak görevli tedarik şirketi tarafından ilgisine göre belirlenen fiyattan, YEKDEM kapsamında değerlendirilmek üzere on yıl süreyle satın alınacağı; lisanssız üreticilerin Yönetmelik kapsamındaki üretimleri için ikili anlaşma ve/veya organize toptan elektrik piyasalarında satış yapamayacakları kurala bağlanmıştır.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Sözlük anlamı ile "düzenli hâle koymak, düzen vermek, tanzim ve tertip etmek" olarak tanımlanan "düzenleme", kamu hukukunda kural koyma ile eş anlamlıdır. Kural ise; sürekli, soyut, nesnel, genel (kişilik dışı) durumları belirleyen ve gösteren norm olarak tanımlanmaktadır. (ÖZAY İl Han, Günışığında Yönetim, 2017, İstanbul, s. 426). Yasama organının yasama tasarrufları dışında, idare, Anayasa ve kanunlardan aldığı yetki ile, kural koyma (düzenleme yapma) yetkisine sahiptir. "Kural işlemler" (ya da diğer adıyla genel düzenleyici işlemler), üst hukuk kurallarına uygun olarak hukuk düzenine yeni kural getiren ya da mevcut bir kuralı değiştiren veya kaldıran tek yanlı idarî işlemlerdir. Düzenleme yetkisini kullanarak tüzük, yönetmelik, tebliğ, genelge gibi genel düzenleyici işlemleri yapan idarenin bir işleminin düzenleyici nitelik taşıdığının kabul edilebilmesi için, söz konusu işlemin sürekli, soyut, nesnel, genel durumları belirleyen ve gösteren hükümler içermesi, başka bir anlatımla, belirtilen nitelikte kurallar konulmuş olması zorunlu olup, bu genel düzenlemelerin üst hukuk kurallarına aykırı hükümler içermemesi gerekir.
Elektrik piyasası faaliyetleri, 4628 sayılı Kanun ve diğer ilgili mevzuat ile ayrıntılı olarak düzenlenmiş, 4628 sayılı Kanun'un mülga 2. maddesi, elektrik piyasası faaliyetlerini: “piyasada faaliyet gösterecek tüzel kişilerin üretim, iletim, dağıtım, toptan satış, perakende satış, perakende satış hizmeti, ticaret, ithalat ve ihracat faaliyetleri” olarak sıralamıştır. Kanun'da elektrik enerjisi “iletim” faaliyetinin ancak tekel niteliğinde ve … Elektrik İletim Anonim Şirketi tarafından yürütülebileceği düzenlenmiş, diğer faaliyetlerde ise kamu tüzel kişilerinin yanında, özel hukuk tüzel kişilerinin de hizmetlerin yürütülmesine katılabileceği öngörülmüştür. Elektrik piyasası faaliyetlerinin yürütülmesinde kamu-özel ayrımı yapılmaksızın, kural olarak, lisans alınması zorunluluğu getirilmiştir. Belirtilen yaklaşım, 30/03/2013 tarih ve 28603 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu ile de sürdürülmüştür.
Öte yandan, 6446 sayılı Kanun'un "Lisanssız yürütülebilecek faaliyetler" başlıklı 14. maddesinde lisans alma yükümlülüğünden muaf faaliyetler belirlenmiş, anılan maddenin 4. fıkrasında, lisanssız üretim yapabileceklerin sisteme bağlanmasına ilişkin teknik usul ve esaslar ile satışa, başvuru yapılmasına ve denetim yapılmasına ilişkin usul ve esaslar Kurum tarafından çıkarılan yönetmelikle düzenleneceği kurala bağlanmıştır.
Kurum tarafından kendisine tanınan bu yetkinin dava konusu kuralların yer aldığı Yönetmelik'in yayımlanması suretiyle kullanıldığı görülmektedir. Lisans alma yükümlülüğü olmaksızın, elektrik enerjisi üretebilecek, gerçek veya tüzel kişilere uygulanacak usûl ve esaslar Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliği'nde belirlenerek, katılımcıların hak ve yükümlülükleri ile sistem işletmecisi olarak dağıtım şirketlerinin ve görevli tedarik şirketlerinin yetki ve sorumluluğu ile her aşamada hangi işlemlerin nasıl tesis edileceği ayrıntılı olarak düzenlenmiştir. Yönetmelik'in amacının tüketicilerin elektrik ihtiyaçlarını tüketim noktasına en yakın kendi üretim tesisinden karşılaması, arz güvenliğinin sağlanmasında küçük ölçekli üretim tesislerinin ülke ekonomisine kazandırılması ve küçük ölçekli üretim kaynaklarının etkin kullanımının sağlanması ile elektrik şebekesinde meydana gelen kayıp miktarlarının düşürülmesi olduğu vurgulanmıştır.
Davacı tarafından Yönetmeliğin, "Lisans alma ile şirket kurma muafiyeti" başlıklı 5. maddesinin 5. fıkrasında yer verilen "Bu Yönetmelik kapsamında üretim tesisi kuracak gerçek veya tüzel kişilerin üretim tesisleri ile tüketim tesislerinin aynı dağıtım bölgesi içerisinde olması zorunludur." kuralı ile "Başvuruda bulunulabilecek tesisler" başlıklı 11. maddesinin 3. fıkrasının son cümlesinde yer alan "Güneş enerjisine dayalı üretim tesisleri ancak çatı ve cephe uygulaması olarak gerçekleştirilebilir." kuralının iptali talep edilmektedir.
Elektrik piyasasında lisanslı üretim esas lisanssız üretim ise istisnai üretim şeklidir. 6446 sayılı Kanun'da bazı şartlarda lisanssız üretime izin verilmiş, üretim sonucu ihtiyaç fazlasının sisteme verilerek satın alınması öngörülmüştür. Bu nedenle, lisanssız elektrik üretiminde kişilerin kendi ihtiyaçlarını gidermeyi hedeflemeleri gerekmektedir. İptali istenen kuralların, lisanssız üretimin ihtiyaç fazlasının sisteme verilerek gelir elde edilmesinden ziyade üreticilerin öncelikle kendi ihtiyaçlarını gidermek üzere üretim yapmalarına, tüketicilerin elektrik ihtiyaçlarını tüketim noktasına en yakın kendi üretim tesisinden karşılanmasına, tüketiciye yansıtılan bağlantı hattı yatırım maliyetlerinin ve şebekede oluşan dengesizliğin getirdiği maliyetlerin düşürülmesine, benzer şekilde elektrik şebekesinde meydana gelen kayıp miktarlarının düşürülmesine yönelik kurallar olduğu, bu durumda, 6446 sayılı Kanun'da öngörülen lisanssız elektrik üretimine ilişkin amaç ve şartlara uygun olduğu anlaşılmaktadır.
Öte yandan, elektriğin yeterli, kaliteli, sürekli, düşük maliyetli ve çevreyle uyumlu bir şekilde tüketicilerin kullanımına sunulması için, rekabet ortamında özel hukuk hükümlerine göre faaliyet gösteren, malî açıdan güçlü, istikrarlı ve şeffaf bir elektrik enerjisi piyasasının oluşturulmasında düzenleme ve denetleme yapmakla görevli Kurum, piyasa aktörlerinin eylemlerini gözetleme ve bundan hareketle mevzuatta birtakım değişiklikler yapma konusunda görevli ve yetkilidir. Dolayısıyla, davacının mülga Yönetmelik dönemi şartlarında lisanssız elektrik üretimi yapmak üzere hazırlıklarını tamamlayarak başvuruda bulunduğu, iptali istenen kurallar ile mülga Yönetmelik döneminde olmayan kısıtlamaların getirildiği iddiası; başvuru yapılmış olmasının lisanssız elektrik üretimi için doğrudan bir hak doğurmadığı, başvurunun kabulü ve üretime geçilebilmesi için farklı bir çok teknik şartın olduğu da göz önüne alındığında geçerli görülmemiştir.
Bu itibarla, Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliği'nin 5. maddesinin 5. fıkrasında ve 11. maddesinin 3. fıkrasının son cümlesinde hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVANIN REDDİNE,
2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam …-TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
3. Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca …-TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine,
4. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine,
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu'na temyiz yolu açık olmak üzere, 16/02/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.