Abaküs Yazılım
8. Daire
Esas No: 2017/104
Karar No: 2021/990
Karar Tarihi: 17.02.2021

Danıştay 8. Daire 2017/104 Esas 2021/990 Karar Sayılı İlamı

T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2017/104
Karar No : 2021/990

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı) : ... Odaları Birliği
Vekilleri : Av. … - Av. …
Karşı Taraf (Davacı) : …
Vekili : Av. …

İstemin Özeti : … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının hukuka aykırı olduğu öne sürülerek, 2577 sayılı Kanunun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : İstemin kabulü ile Mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Dava, davacı tarafından çeşitli kamu kurumlarında Saymanlık Müdür Yardımcısı, Bütçe Dairesi Başkan Yardımcısı, Tıp Fakültesi Hastane Müdürü ve Sağlık Kültür ve Spor Dairesi Başkanı olarak görev yaptığı sürelerin 3568 sayılı Kanun'un 6. maddesi uyarınca serbest muhasebeci mali müşavirlik staj süresinden sayılması istemiyle yaptığı 01.10.2014 tarihli başvurunun reddine ilişkin … tarih ve … sayılı davalı idare işleminin iptali istemiyle açılmıştır.
İdare Mahkemesince, Hazine ve Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğü'nden alınan davacının Doğankent (Giresun) Saymanlık Müdür Yardımcılığı ve Malmüdürü Vekilliği görevinde geçen sürelerinin gösterildiği 09.07.2014 tarih ve 7450 sayılı yazının ekinde, Saymanlık Müdürleri ve Malmüdürlerinin, Genel Müdürlük görev ve fonksiyonlarını yerine getirmek üzere taşrada birinci derece imza yetkisine haiz olup, Devlet Muhasebesinin sevk ve idaresinden sorumlu olarak görev yaptıklarının belirtildiği, yine Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü Bütçe Dairesi Başkan Yardımcısı ve Bütçe Dairesi Başkan Vekili olarak geçen sürelerin gösterildiği … tarih ve … sayılı yazıda da, Bütçe Dairesi Başkanının, görevlendirildikleri kurumlarda birinci derece imza yetkisini haiz olup, Devlet Muhasebesinin sevk ve idaresinden sorumlu olduklarının belirtildiği, son olarak ... Üniversitesi Rektörlüğü Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanı olarak asaleten görev yaptığı sürelerin gösterildiği ... Üniversitesi Rektörlüğü Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı'ndan alınan ve Rektör Yardımcısı tarafından imzalanan … tarih ve … sayılı yazıda da, davacının Sağlık, Kültür ve Spor Dairesi Başkanlığına bağlı olan ... Üniversitesi Sosyal Tesisler İşletmesi Müdürlüğü'nün kurumlar vergisi mükellefi olduğu ve bilanço esasına göre defter tuttuğu, davacının söz konusu işletmenin her türlü gelir ve giderleri ile muhasebesinde birinci derecede yetkili ve sorumlu olarak görev yaptığı ve ayrıca Daire Başkanlığı bütçesinin harcama yetkilisi olduğunun belirtildiği, bu durumda davacının anılan kurumlarda birinci derece imza yetkisini haiz olarak, muhasebenin sevk ve idaresinden ve mali denetiminden sorumlu olarak görev yaptığının anlaşılması karşısında, bu hizmetlerde geçen sürelerinin staj süresinden sayılması gerekirken, aksi yönde tesis edilen işlemde hukuka ve mevzuata uygunluk bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
213 sayılı Vergi Usul Kanunu'nun "Maksat" başlıklı 134. maddesinin birinci fıkrasında, "Vergi incelemesinden maksat, ödenmesi gereken vergilerin doğruluğunu araştırmak tespit etmek ve sağlamaktır."; "İncelemeye yetkililer" başlıklı 135. maddesinde, "Vergi incelemesi; Vergi Müfettişleri, Vergi Müfettiş Yardımcıları, ilin en büyük mal memuru veya vergi dairesi müdürleri tarafından yapılır. Gelir İdaresi Başkanlığının merkez ve taşra teşkilatında müdür kadrolarında görev yapanlar her hal ve takdirde vergi inceleme yetkisini haizdir." hükümleri yer almaktadır.
3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu'nun işlem tarihinde yürürlükte bulunan ve güncel olan "Staj ve staj süresinden sayılan hizmetler" başlıklı 6. maddesinin birinci fıkrasında, "Serbest muhasebeci mali müşavirlik stajı, bağımsız çalışan serbest muhasebeci mali müşavir veya yeminli mali müşavir yanında veya şirketlerinde yapılır. Staja başlayabilmek için staja giriş sınavını kazanmak ve Birlik tarafından kurulan Temel Eğitim ve Staj Merkezinin eğitim programını tamamlayıp başarılı olmak şarttır. Temel Eğitim ve Staj Merkezinin kurs ve seminerlerinde geçen ve altı ayı aşmayan süreler, staj süresinden sayılır. İkinci fıkranın (a), (b), (c), (d), (e), (f), (g), (h) ve (i) bentlerindeki stajdan sayılan hizmetlerde bulunanlar bu fıkra kapsamı dışındadır."; hükmü; ikinci fıkrasında, "Aşağıdaki bentlerde sayılan hizmet süreleri staj süresinden sayılır.
a) Kanunları uyarınca vergi incelemesine yetkili olanların, bu yetkiyi aldıktan sonra kamu hizmetinde geçen süreleri,
b) 4059 sayılı Hazine Müsteşarlığı ile Dış Ticaret Müsteşarlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun uyarınca Hazine Müsteşarlığı Hazine Kontrolörleri Kurulunda denetim yetkisine sahip olarak çalışan denetim elemanlarının bu hizmetlerde geçen süreleri ile 5411 sayılı Bankacılık Kanunu uyarınca banka denetimine yetkili olanların bu hizmetlerde geçen süreleri,
c) 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu uyarınca Sermaye Piyasası Kurulunda denetime yetkili olarak çalışanların bu hizmetlerde geçen süreleri ile aynı Kanunun ek 1 inci maddesine göre kurulan Türkiye Muhasebe Standartları Kurulu uzmanlarının bu kurulda geçen hizmet süreleri,
d) 3056 sayılı Başbakanlık Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun uyarınca Başbakanlık Teftiş Kurulunda görev yapan denetim yetkisine sahip Başbakanlık müfettişlerinin bu hizmetlerde geçen süreleri,
e) 178 sayılı Maliye Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname uyarınca görev yapan Bütçe Kontrolörleri, Muhasebat Kontrolörleri ve Milli Emlak Kontrolörlerinin bu hizmetlerde geçen süreleri,
f) 3143 sayılı Sanayi ve Ticaret Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki Kanun ile 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre ticaret şirketleri nezdinde denetim yetkisine sahip olan Sanayi ve Ticaret Bakanlığı müfettişleri ve kontrolörlerinin denetim hizmetlerinde geçen süreleri,
g) Vergi yargısında görev yapan hakimlerin bu görevlerde geçen süreleri,
h) Türkiye genelinde mali denetim yapan banka müfettişlerinden yarışma sınavı ile mesleğe giren ve yeterlilik sınavında başarılı olanların, bu yetkiyi aldıkları tarihten itibaren bankalarda ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarında geçen süreleri,
ı) Kamu kuruluşlarının veya bilanço esasında defter tutan özel kuruluşların muhasebe birimlerinde birinci derece imza yetkisini haiz, muhasebenin fiilen sevk ve idare edilmesinden veya mali denetiminden sorumlu bulunanların bu hizmetlerde geçen süreleri ile bu birimlerde görev yapan serbest muhasebeci mali müşavir veya yeminli mali müşavirlerin gözetim ve denetiminde bunların sayısını geçmemek üzere, oda nezdinde staj dosyası açtırmış ve staja başlama sınavını kazanmış olan aday meslek mensuplarının staja başlama sınavını kazandıkları tarihten itibaren, staj koşullarını yerine getirmeleri halinde bu hizmetlerde geçen süreleri,
i) Bu Kanunun 5 inci maddesinin (A) fıkrasının (a) bendinde sayılan konularda öğretim üyesi, öğretim görevlisi veya araştırma görevlisi olarak çalışanların bu görevlerde geçen hizmet süreleri." hükmü yer almıştır.
Aynı Kanunun 26.07.2008 tarih ve 26948 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 5786 sayılı Kanunun 4. maddesi ile değiştirilmeden önceki "Staj süresinden sayılan hizmetler" başlıklı 6. maddesinde ise, "Aşağıda belirtilen hizmetlerde geçen süreler, staj amacıyla serbest muhasebeci mali müşavir veya yeminli mali müşavir yanında çalışılmış süre olarak kabul edilir.
a) Kanunları uyarınca vergi incelemesine yetkili olarak çalışanların bu yetkiyi aldıktan sonra kamu hizmetinde geçen süreleri,
b) Kamu kuruluşlarının veya bilanço esasında defter tutan özel kuruluşların muhasebe birimlerinde birinci derece imza yetkisini haiz, muhasebenin fiilen sevk ve idare edilmesinden veya mali denetiminden sorumlu bulunanların bu hizmetlerinde geçen süreleri. (...)" hükmü yer almıştır.
23.08.1997 tarih ve 23089 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik Staj Yönetmeliği'nin "Staj süresi" başlıklı 8. maddesinin birinci fıkrasında, "Serbest Muhasebeci Mali Müşavir adayları için staj süresi 3 yıldır."; "Staj ve Staj Süresinden Sayılan Hizmetler" başlıklı 9. maddesinin birinci fıkrasında ise, "Kanunun 6 ncı maddesinde belirtilen süreler, staj süresinden sayılır ve süre bu kadar kısalır. Buna göre; (...)
b) Kanunun 6 ncı maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen hizmet süreleri staj süresinden sayılır. Kanunun 6 ncı maddesinin ikinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen görevin vekaleten yerine getirilmesi durumunda, vekalet süreleri staj süresinden sayılmaz. Süreler, hizmetin yerine getirildiği kurumlarca düzenlenen hizmet cetveli ile belgelendirilir. Hizmet sürelerini gösteren belgeler, TESMER tarafından belirlenir ve TESMER ve TÜRMOB’un internet sitelerinde duyurulur." hükmüne yer verilmiştir.
22.05.1992 tarih ve 21235 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Gereğince Yapılacak Başvurular Hakkında Yönetmeliğin "Staj Süresinden Sayılan Hizmetlerdeki Yetkili İmza" başlıklı 8. maddesinde, "Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde sözü edilen, a) Kamu kuruluşlarında, noterce tasdik edilmiş ticaret sicili gazetesinde ve imza sirkülerinde birinci derecede imza yetkilisi olduğu ilan edilenler, b) Özel Kuruluşlarda, bilanço esasına göre defter tutan muhasebe birimlerinin sevk ve idaresinden veya mali denetiminden sorumlu olanlar, imza sirkülerinin olmadığı halde bağlı oldukları kuruluşları temsil ve İlzama veya kambiyo senetleri düzenlemeye veya vergi daireleri ve diğer mali merciler nezdinde gerekli vesaiki imzalamaya, bunlardan bir veya birkaçını müştereken ve münferiden icra etmeye yetkili olduklarını gösterir vekaletnameyi haiz olanlar, birinci derecede imzaya yetkili sayılırlar." kuralına yer verilmiştir.
Dava dosyasının incelenmesinden, davacı tarafından, a- 07.07.1993-10.10.1996 tarihleri arasında ... Mal Müdürlüğü bünyesinde Saymanlık Müdür Yardımcısı kadro unvanıyla aynı zamanda Mal Müdürlüğüne vekaleten; b- 10.10.1996-26.10.2001 tarihleri arasında, ... Üniversitesi Bütçe Dairesi Başkanlığı'nda Bütçe Dairesi Başkan Yardımcısı kadro unvanıyla; c- 01.11.2001-19.09.2006 tarihleri arasında, ... Yüksek Teknoloji Enstitüsü Bütçe Dairesi Başkanlığı bünyesinde Bütçe Dairesi Başkan Yardımcısı kadro unvanı ile aynı zamanda Bütçe Dairesi Başkanlığına vekaleten, d- 19.09.2006-19.09.2008 tarihleri arasında, ... Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinde Hastane Müdürü olarak görev yaptığı; e- 19.09.2008 tarihinden itibaren ise, ... Üniversitesi Sağlık Kültür ve Spor Dairesi Başkanlığı'nda Daire Başkanı olarak görev yapmakta olduğu belirtilerek, 3568 sayılı Kanunun 6. maddesi uyarınca söz konusu görev sürelerinin serbest muhasebeci mali müşavirlik staj süresinden sayılması istemiyle başvuru yapıldığı, başvurusunun … tarih ve … sayılı TESMER işlemi ile reddedilmesi üzerine, durumunun yeniden değerlendirilmesi istemiyle … tarihinde yapılan başvurunun, … tarih ve … sayılı TESMER işlemi ile reddedilmesi üzerine bakılmakta olan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Davacının staj süresinden sayılmasını istediği çeşitli kamu kurumlarında geçen hizmet sürelerinin 3568 sayılı Kanunun 6. maddesi çerçevesinde ayrı ayrı incelenmesi gerekmektedir.
a- Davacının 07.07.1993-10.10.1996 tarihleri arasında ... Mal Müdürlüğü bünyesinde Saymanlık Müdür Yardımcısı kadro unvanıyla aynı zamanda Mal Müdürlüğüne vekaleten yürütülen hizmet süresi bakımından yapılan incelemede;
Vekalet, gerek doktrinde gerekse de yargı kararlarında kavram olarak birinin yerine bakmak, onun adına görev üstlenme biçiminde tanımlanır. Personel yönetimi açısından ise, kamu hizmetlerinin sürekliliği ilkesi bağlamında, söz konusu faaliyetlerin aksamasının önüne geçilmesi için sürekli veya geçici olarak boşalan kadrolara başka kişilerin görevlendirilmesi şeklinde tanımlanabilir.
3568 sayılı Kanunun 6. maddesinin ikinci fıkrasının (a) bendinde, Kanunları uyarınca vergi incelemesine yetkili olanların, bu yetkiyi aldıktan sonra kamu hizmetinde geçen sürelerinin staj süresinden sayılacağı belirtilmiştir. Bu ifadeden, vergi inceleme yetkisini haiz kadrolara asaleten yapılan atamalarla bu görevin icra edilmesi gerektiği anlaşılmakta olup; kamu hizmetlerinin sürekliliği prensibi çerçevesinde geçici bir görevlendirme ile kısa süreli yapılan vekaleten atamalarla yürütülen hizmetlerin ise bu kapsamda değerlendirilemeyeceği açıktır. Nitekim bu husus 3568 sayılı Kanuna dayanılarak çıkarılan Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik Staj Yönetmeliği'nin 9. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde de, "(...) Kanunun 6 ncı maddesinin ikinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen görevin vekaleten yerine getirilmesi durumunda, vekalet süreleri staj süresinden sayılmaz." hükmüne yer verilmek suretiyle de açıklığa kavuşturulmuştur.
Öte yandan, davacı belirtilen tarih aralığında ... Mal Müdürlüğü bünyesinde Saymanlık Müdür Yardımcılığı kadro unvanıyla görevde bulunmuş olup, Saymanlık Müdür Yardımcılığı görevinin serbest muhasebeci mali müşavirlik staj süresinden sayılmasına imkan veren bir düzenlemeye Kanunda yer verilmemiştir.
Buna göre, davacının Saymanlık Müdür Yardımcılığı kadro unvanıyla ve aynı zamanda Mal Müdürlüğüne vekaleten yürüttüğü hizmet sürelerinin 3568 sayılı Kanunun 6. maddesi kapsamında staj süresinden sayılmasına olanak bulunmamaktadır.
b- Davacının 10.10.1996-26.10.2001 tarihleri arasında, ... Üniversitesi Bütçe Dairesi Başkanlığı'nda Bütçe Dairesi Başkan Yardımcısı kadro unvanıyla, 01.11.2001-19.09.2006 tarihleri arasında, ... Teknoloji Enstitüsü Bütçe Dairesi Başkanlığı bünyesinde Bütçe Dairesi Başkan Yardımcısı kadro unvanı ile aynı zamanda Bütçe Dairesi Başkanlığına vekaleten yürütülen hizmet süreleri ile 19.09.2006-19.09.2008 tarihleri arasında, ... Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinde Hastane Müdürü olarak yürütülen hizmet süreleri bakımından yapılan incelemede;
26.07.2008 tarih ve 26948 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren 5786 sayılı Kanunun 4. maddesi ile 3568 sayılı Kanunun 6. maddesinde kapsamlı bir değişikliğe gidilerek bazı kamu kurum ve kuruluşlarında müfettişlik, kontrolörlük, denetim elemanlığı, hakimlik gibi unvan ve mesleklerde geçen hizmet süreleri, staj süresinden sayılmış ve maddenin önceki haline nazaran staj süresinden sayılan istisna hükümlerinin kapsamı genişletilmiştir.
Hal böyle ise de, 3568 sayılı Kanunun 6/1. maddesinde 3 yıl zorunlu staj eğitiminin meslek mensubunun yanında ve/veya gözetim ve denetiminde yapılması, meslek mensuplarının yetkinliğinin ve yeterliliğin sağlanması açısından ana kural olup; hukukun genel ilkeleri doğrultusunda istisna hükümlerinin stajın temel hedef ve ilkeleri ile amaçları da gözetilerek dar yorumlanması gerekmektedir.
Öte yandan, Kanunun 6. maddesinin ikinci fıkrasının (a), (b), (c), (d), (e), (f), (g), (h) ve (i) bentlerinde hangi kamu kurum ve kuruluşlarında hangi görev unvanlarıyla yapılan hizmetlerin serbest muhasebeci mali müşavirlik staj süresinden sayılacağı sayma yöntemiyle (numerus clausus) belirtilmiştir. Anılan fıkranın (ı) bendinde ise, "kamu kuruluşlarının veya bilanço esasında defter tutan özel kuruluşların" ifadesine yer verilerek bunların muhasebe birimlerinde birinci derece imza yetkisini haiz, muhasebenin fiilen sevk ve idare edilmesinden veya mali denetiminden sorumlu bulunanların bu hizmetlerde geçen sürelerinin staj süresinden sayılacağı belirtilmiştir.
Kanun Koyucu belirli kamu kurum ve kuruluşlarında yine belirli unvanlarla geçirilen hizmet sürelerini sayma yöntemiyle belirleyerek bu sürelerin staj süresinden sayılacağını düzenlemiş; fıkranın (ı) bendinde yer alan "kamu kuruluşları" ifadesini ise diğer bentlerden ayrı tutarak ve belirli bir kamu kuruluşu ile ilişkilendirmeyerek "bilanço esasında defter tutan özel kuruluşlar"ın düzenlendiği bentte birlikte saymıştır.
Şu halde, anılan fıkranın (ı) bendi kapsamındaki kamu kuruluşlarının muhasebe birimlerinde muhasebenin sevk ve idaresini birinci derecede imza yetkisi ile yürütenlerin çalışmalarının stajdan sayılabilmesi için, ilgili kamu kuruluşlarının iktisadi alanda faaliyet göstermesi gerekmekte olup; hizmeti stajdan sayılacak kişinin ise, iktisadi alanda faaliyet gösteren kamu kuruluşunun muhasebe biriminde birinci derecede imza yetkisi ile muhasebenin sevk ve idaresi ile mali denetiminden sorumlu olması, birinci derecede imza yetkisinin ise Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Gereğince Yapılacak Başvurular Hakkında Yönetmeliğinin 8. maddesinin (a) bendi uyarınca noterce tasdik edilmiş ticaret sicili gazetesinde ve imza sirkülerinde ilan edilmiş olması gerekmektedir.
Buna göre, davacının, Bütçe Dairesi Başkan Yardımcısı olarak ve Bütçe Dairesi Başkanlığına vekaleten yürütülen hizmet süreleri ile Hastane Müdürü olarak yürüttüğü hizmet sürelerinin görev yaptığı Selçuk Üniversitesi'nin iktisadi alanda faaliyet gösteren kamu kuruluşu niteliği bulunmadığından, Kanunun 6. maddesinin (ı) bendi kapsamında değerlendirilemeyeceği sonucuna varılmaktadır.
c- Davacının 19.09.2008 tarihinden itibaren, ... Üniversitesi Sağlık Kültür ve Spor Dairesi Başkanlığı'nda Daire Başkanı olarak yürüttüğü hizmet süresi bakımından yapılan incelemede;
Dava dosyasına sunulan ... Üniversitesi Rektörlüğü'nün … tarih ve … sayılı yazısında, ... Üniversitesi Sağlık Kültür ve Spor Dairesi Başkanı olarak görev yapan davacının, anılan Daire Başkanlığına bağlı olan, kurumlar vergisi mükellefi olup aynı zamanda bilanço esasına göre defter tutan "... Üniversitesi Sosyal Tesisler İşletmesi"nin her türlü gelir ve giderleri ile muhasebesinde birinci derecede imza yetkisini haiz olduğu, muhasebenin fiilen sevk ve idare edilmesinden ve mali denetiminden birinci derecede yetkili ve sorumlu olarak görev yaptığı, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu uyarınca Daire Başkanlığı bütçesinin harcama yetkilisi olduğu yönünde açıklamalara yer verildiği görülmektedir.
25.09.2009 tarih ve 7404 sayılı Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi'nde yer verilen ilanda, "... Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mezunları Derneği İktisadi İşletmesi" adı altında bir işletme kurulduğu, bu işletmenin misafirhane, kantin, lokanta, market işletmeciliği ve taşınmaz kiralama işlerinde faaliyet göstereceği, işletmenin yetkili temsilciliğine münferiden ...'ın getirildiği, adı geçenin imza sirküsü ve yetki belgesinin çıkarılmasına karar verildiği; 07.07.2011 tarih ve 7853 sayılı Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi'nde yer verilen ilanda, adı geçen iktisadi işletmenin kapatıldığı bilgisine yer verildiği, 30.03.2017 tarih ve 9295 sayılı Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi'nde yer verilen ilanda ise; "Selçuk Üniversitesi Sosyal Tesisler İşletmesine gelir temini amacıyla merkez adresi ... Mah. ... Cad. No:... ...... adresinde bir '... Üniversitesi Sosyal Tesisler İktisadi İşletmesi' açılmasına, (...) işletmenin kafeterya, market, otel, yurt ve misafirhane işletmeciliği hususlarında faaliyette bulunmasına, kurulan iktisadi işletmenin resmi dairelerde, bankalarda, kamu kurum ve kuruluşlarında, tapuda, ahzu kabza, her türlü işlemleri yapmak üzere aksi karar alınana kadar Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanı ...'nun iktisadi işletmenin unvanı veya kaşesi altında münferiden temsil ve ilzam etmek üzere yetkili kılınmasına" karar verildiğinin belirtildiği, söz konusu ilanlar arasında davacının Daire Başkanı olarak görevde bulunduğu süre zarfında ilgili İktisadi İşletmenin her türlü gelir ve giderleri ile muhasebesinde birinci derecede imza yetkilisi olduğuna dair herhangi bir ilana yer verilmediği görülmektedir.
Yukarıda yer verilen mevzuat hükümleri uyarınca, 3568 sayılı Kanun'un 6/(ı) maddesinde kamu kuruluşlarında veya bilanço esasına göre defter tutan kuruluşların muhasebe birimlerinde birinci derece imza yetkisini haiz, muhasebenin fiilen sevk ve idare edilmesinden veya mali denetiminden sorumlu olarak geçirilen hizmet sürelerinin staj süresinden sayılabilmesi ve hizmet süresinin idare nezdinde tevsik edilebilmesi için birtakım ispat vesikalarının arandığı, yine "kamu kuruluşu" kavramı ile "bilanço esasına göre defter tutan kuruluş" kavramlarının Kanunda ve Yönetmelikte ayrı ayrı irdelendiği ve buna göre çalışılan yerin hukuki statüsüne göre hizmet süresinin ispatı için aranan belgelerin niteliğinin değiştiği görülmektedir.
Davacı, ... Üniversitesi Sağlık Kültür ve Spor Dairesi Başkanı olarak görev yaptığı süre zarfında "... Üniversitesi Sosyal Tesisler İşletmesi"nin her türlü gelir ve giderleri ile muhasebesinde birinci derecede imza yetkilisi olduğunu ... Üniversitesi Rektör Yardımcısı imzalı belge ile belgelendirmekte ise de; Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Gereğince Yapılacak Başvurular Hakkında Yönetmeliğin 8. maddesinin (a) bendinde "Kamu kuruluşlarında, noterce tasdik edilmiş ticaret sicili gazetesinde ve imza sirkülerinde birinci derecede imza yetkilisi olduğu ilan edilenler"in birinci derecede imzaya yetkili sayılacakları kurala bağlandığından, davacının görev yaptığı dönemde birinci derecede imzaya yetkili olduğu yönünde herhangi bir ilana yer verilmediği, davalı idareye başvururken de bu hususta gerekli evrakı başvuru dosyasına eklemediği anlaşıldığından, ... Üniversitesi Sağlık Kültür ve Spor Dairesi Başkanlığı'nda Daire Başkanı olarak yürüttüğü hizmet sürelerinin staj süresinden sayılamayacağı sonucuna varılmıştır.
Bu durumda, davacının ilgili kamu kurumlarında çeşitli unvanlarla yaptığı hizmet sürelerinin staj süresinden sayılmasına yönelik başvurusunun reddedilmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık; aksi yönde karar veren İdare Mahkemesi kararında ise hukuki isabet bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle; ... İdare Mahkemesinin temyize konu kararının bozulmasına, dosyanın yeniden bir karar verilmek üzere anılan Mahkemeye gönderilmesine, bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (onbeş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 17/02/2021 tarihinde oybirliği ile karar verildi.


Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi