Esas No: 2016/3326
Karar No: 2021/858
Karar Tarihi: 10.03.2021
Danıştay 13. Daire 2016/3326 Esas 2021/858 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2016/3326
Karar No:2021/858
TEMYİZ EDEN (DAVACILAR) : 1. … Lojistik İnşaat Sanayi Ticaret Ltd. Şti.
2. … Entegre Tesis Sosyal Hizmetler Ticaret A.Ş.
KARŞI TARAF (DAVALI) : … Kurumu
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesi'nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Elmadağ Belediye Başkanlığı İşletme Müdürlüğü'nce 28/12/2015 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Çeşitli Personel” ihalesine ilişkin olarak davacı iş ortaklığı tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusunun reddine dair 10/02/2016 tarih ve 2016/UH.III-465 sayılı Kamu İhale Kurulu (Kurul) kararının iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: ... İdare Mahkemesi'nce verilen kararda; personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı kapsamında olan ihaleye ilişkin İdari Şartname'de, teklif fiyata dâhil giderin salt işçilik maliyetinden oluştuğunun düzenlendiği, KİK işçilik hesaplama modülü üzerinden yapılan hesaplamada asgari işçilik maliyetinin 2.910.652,04-TL olduğu, ihale üzerinde kalan isteklinin teklifinin asgari işçilik maliyeti ile aynı olduğu, davacı iş ortaklığının teklifinin ise asgari işçilik maliyetinin üzerinde 2.910.654,72-TL olduğu, davacı iş ortaklığı tarafından; asgari işçilk modülünün hatalı olduğunun ve kendi teklifinin asgari işçilik maliyeti ile aynı olması gerektiği, dolayısıyla da ihale üzerinde kalan isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiğinin iddia edildiği, uyuşmazlıkta; teknik ve özel hesaplamalar gerektiren bir hesaba ilişkin olarak kamu ihaleleri alanında düzenleyici otorite olan Kamu İhale Kurumu'nun internet sitesinde yer alan formülasyon kullanılmak suretiyle teklif verilmesinin, kamu ihaleleri alanında yer alan tüm düzenlemelere uymakla yükümlü firmaların basiretli bir tacir olmaları gereği olduğundan internet sitesinde yer alan hesaplama modülünün uyulması zorunlu bir uygulama olduğu, Kamu İhale Genel Tebliği’nde bu yükümlülüğün açıkça ifade edildiği, bazı isteklilerin bu formülasyondan farklı bir metod izleyerek ulaştığı sonuçların esas alınması hâlinde bu durumun mevzuatta belirtilen yükümlülüğe uymak suretiyle hesaplama modülüne uygun veren istekliler açısından hukuk güvenliği ilkesiyle bağdaşmayacağı, hesaplama modülüne karşı açılmış bir dava da bulunmadığı dikkate alındığında; davacı iş ortaklığının itirazen şikâyet başvurusunun reddine dair dava konusu Kurul kararında hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Belirtilen gerekçelerle dava konusu işlem hukuka uygun bulunarak davanın reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacılar tarafından, KİK işçilik hesaplama modülünde gün sayısı dikkate alınmadan 1 günlük ödenecek brüt ücret ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'nun 81. maddesinde belirlenen işveren SGK prim kesinti maliyetlerinin de eklenmek suretiyle hesaplama yöntemine gidildiği, bu hesaplama yönteminin bazı işçilik kalemlerinin resmî ve dinî bayram tatil gün ücretleri ile fazla mesai ücretlerinin günlük ödenecek brüt işçilik maliyetinin hesaplanmasında ücret bazında kuruş farkını ortaya çıkardığından KİK işçilik hesaplama modülünde işçilik hesaplama yönteminin işçi ücret bordrosu düzenleme ve hesaplama usulleri esaslarına aykırı olduğu, bu durumun teklifler arasında farklılığa sebebiyet verdiği ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından, asgari işçilik maliyetinin unsurlarının nelerden oluştuğu ve bu hesaplamanın gerek idarelerce gerekse istekliler tarafından Kurumca hazırlanan ve "www.ihale.gov.tr" adresinden ulaşılabilen işçilik hesaplama modülünün kullanılarak ilgilisine göre tekliflerinin oluşturulması ve değerlendirilmesinin zorunlu tutulması karşısında, işçilik hesaplama modülünün yanlış hesaplama yaptığından bahisle bu modül kullanılarak teklif veren isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasının söz konusu olmadığı gibi işçilik hesaplama modülü kullanılarak ortaya çıkan hesaba uygun olarak teklifleri değerlendiren idarelerin işlemlerinin mevzuata aykırılığından bahsedilemeyeceği , ihale üzerinde bırakılan isteklinin de KİK işçilik hesaplama modülü üzerinden hesaplanan teklifler sunduğunun görüldüğü belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ … DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi'nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacıların temyiz isteminin reddine,
2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddi yolundaki ... İdare Mahkemesi'nin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından anılan Mahkeme kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Posta giderleri avansından artan tutarın davacılara iadesine,
5. Dosyanın anılan Mahkeme'ye gönderilmesine,
6. 2577 sayılı Kanun'un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 10/03/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.