Esas No: 2019/1790
Karar No: 2021/621
Karar Tarihi: 10.03.2021
Danıştay 5. Daire 2019/1790 Esas 2021/621 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2019/1790
Karar No : 2021/621
TEMYİZ EDEN (DAVALI) :… Üniversitesi Rektörlüğü / …
VEKİLİ :Av. …
KARŞI TARAF (DAVACI) : …
VEKİLLERİ : Av…., Av. …
İSTEMİN KONUSU : … Bölge İdare Mahkemesi … İdare Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Süleyman Demirel Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi'nde Sağlık Teknisyeni olarak görev yapan davacının, FETÖ/PDY terör örgütü ile iltisakı bulunduğu gerekçesiyle 6749 sayılı Kanunun 4/1-d maddesi uyarınca kamu görevinden çıkarılmasına ilişkin … tarih ve … sayılı Yönetim Kurulu kararının iptali ile bu karar nedeniyle yoksun kaldığı parasal haklarının yasal faiziyle birlikte ödenmesine karar verilmesi istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararında; davacının 6749 sayılı Kanunun 4/1-d maddesi uyarınca … tarih ve … sayılı Yönetim Kurulu kararı ile kamu görevinden çıkarılmasına ilişkin kararın iptaline karar verilmesi istenilmiş ise de; dava konusu işlemden sonra 24/12/2017 tarih ve 30280 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 695 sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında Bazı Tedbirler Alınması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile tekrar kamu görevinden çıkarıldığı, KHK ile kamu görevinden çıkarılması düzenlemesine karşı idare mahkemesinde doğmdan dava açma hakkı bulunmamakla birlikte 23/01/2017 günlü, 29957 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 685 sayılı Olağanüstü Hal İşlemleri İnceleme Komisyonu Kurulması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümleri ile başka bir idari işlem tesis edilmeksizin doğrudan kanun hükmünde kararname hükümleri ile tesis edilen işlemlere ilişkin başvuruları değerlendirmek ve karara bağlamak üzere Olağanüstü Hal İşlemleri İnceleme Komisyonu kurulacağının ve bu Komisyon kurulduktan sonra Komisyon tarafından başvuruların alınmaya başlanacağı tarihin, anılan KHK'nın geçici 1. maddesinin yayımlandığı tarihten itibaren altı ayı geçmemek üzere Başbakanlık tarafından ilan edileceğinin ve Komisyonun görev alanına giren konularda daha önce herhangi bir yargı merciine başvurmuş veya dava açmış olanlar için de başvuruların alınmaya başlandığı tarihten itibaren 60 gün içerisinde Komisyona başvurulabileceğinin ve Komisyon tarafından başvurusu reddedildiği takdirde de yine aynı KHK ile Komisyon kararlarına karşı Hâkimler ve Savcılar Kurulunca belirlenecek … İdare Mahkemelerinde iptal davası açılabileceğinin düzenlendiği, dava konusu işlem ile KHK uyarınca kamu görevinden çıkarmaya yönelik işlemin aynı sebebe dayandığı, söz konusu sebep unsurunun yeni yasal düzenleme uyarınca önce itiraz yoluyla komisyon tarafından, komisyonca itirazın reddi üzerine ilgili mahkeme tarafından inceleneceği, nihai olarak sebep unsuru yönünden kamu görevinden çıkarma işleminin hukuka aykırı olup olmadığının saptanacağı anlaşıldığından, bu aşamada dava konusu uyuşmazlığın esası hakkında karar verme olanağı bulunmadığı ve davanın konusuz kaldığı gerekçesiyle karar verilmesine yer olmadığına karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: … Bölge İdare Mahkemesi … İdare Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararıyla; istinaf başvurusuna konu kararda davacının, 695 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'nin ekindeki listede ismine yer verilmek suretiyle kamu görevinden çıkarılmasına karşı Olağanüstü Hal işlemleri inceleme Komisyonuna başvurabileceği ve Komisyonun vereceği karara karşı da dava açabileceği, söz konusu Kanun Hükmünde Kararname'den önce davacının çalıştığı kurum bünyesinde oluşturulan Kurulun kararına karşı açtığı davanın sonuçlandırılması halinde, anılan yargı kararının Komisyonun vereceği kararı etkileyeceği gibi Komisyon kararına karşı açılacak davada verilecek kararı da etkileyeceği dikkate alındığında idare mahkemesince davacının, dava konusu işlemden sonra yürürlüğe giren 695 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile görevinden çıkarılmasına dair yasama tasarrufuna karşı Olağanüstü Hal işlemleri inceleme Komisyonu'na başvurup başvurmadığı, başvurmuş ve başvurusu reddedilmiş ise bu işleme karşı dava açıp açmadığı hususları araştırılarak değerIendirme yapılması gerekmekte iken bu araştırma yapılmadan, davacının Kanun Hükmünde Kararname ekindeki listede ismine yer verilmiş olması nedeniyle bu tasarruftan önce hakkında Üniversite Yönetim Kurulu'nca tesis edilen kamu görevinden çıkarılmasına dair işlemin konusunun kalmadığı gerekçesine dayalı olarak verilen "karar verilmesine yer olmadığı” yolundaki istinaf başvurusuna konu kararda hukuka uyarlık bulunmadığı sonucuna varılmıştır. Belirtilen gerekçelerle istinaf başvurusu kabul edilerek istinaf başvurusuna konu idare Mahkemesi kararı kaldırılmış ve yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın Isparta İdare Mahkemesine gönderilmesine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından; dava konusu işlemin hukuka uygun olduğu, İdare Mahkemesince davanın reddine karar verilmesi gerektiği, Bölge İdare Mahkemesince istinaf başvurusunun reddine karar verilmesi gerekirken istinaf başvurusunun kabulüne karar verilmesinin hukuka aykırı olduğu ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davacı tarafından, savunma verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …'IN DÜŞÜNCESİ : Bölge İdare Mahkemesi kararının gerekçe eklenmek suretiyle onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Beşinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE:
İLGİLİ MEVZUAT:
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun "Bağlantılı davalar" başlıklı 38. maddesinin 1.fıkrasında, "Aynı maddi veya hukuki sebepten doğan ya da biri hakkında verilecek hüküm, diğerini etkileyecek nitelikte olan davalar bağlantılı davalardır." hükmüne yer verilmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Bölge idare mahkemeleri tarafından verilen kararların temyiz yolu ile incelenerek bozulabilmeleri, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinde belirtilen nedenlerden birinin bulunması halinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
Öte yandan, davacı tarafından, 695 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki listesinde ismine yer verilmek suretiyle kamu görevinden çıkarılmasına ilişkin işlemle ilgili Olağanüstü Hal İşlemleri İnceleme Komisyonuna başvurulabileceği ve Komisyonun vereceği karara karşı dava açılabileceği, söz konusu Kanun Hükmünde Kararname uyarınca kamu görevinden çıkarılması işlemine karşı açtığı bu davadan önce davacının çalıştığı kurum bünyesinde oluşturulan Kurulun kararına karşı açtığı davanın sonuçlandırılması halinde, bu davada verilen yargı kararının Komisyonun vereceği kararı etkileyeceği gibi, Komisyon kararına karşı açılacak davada verilecek kararı da etkileyeceği dikkate alındığında, öncelikle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 38 ve devamı maddelerinde yer alan "bağlantılı davalara ilişkin hükümler" dikkate alınarak değerlendirme yapılması gerektiği de açıktır.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1.Davalının temyiz isteminin reddine,
2. Temyize konu … Bölge İdare Mahkemesi … İdare Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının yukarıda belirtilen gerekçenin de eklenmesi suretiyle ONANMASINA,
3.Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 50. maddesi uyarınca, bu onama kararının taraflara tebliğini ve bir örneğinin de … Bölge idare Mahkemesi ... İdare Dava Dairesine gönderilmesini teminen dosyanın … idare Mahkemesine gönderilmesine 10/03/2021 tarihinde kesin olarak oyçokluğuyla karar verildi.
(X) K A R Ş I O Y :
Olağanüstü Hal Kapsamında Alınan Tedbirlere İlişkin Kanun Hükmünde Kararnamelerle, terör örgütlerine veya Milli Güvenlik Kurulunca Devletin milli güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna karar verilen yapı, oluşum veya gruplara üyeliği, mensubiyeti, aidiyeti, iltisakı veya bunlarla irtibatı olduğu belirlenen kişiler iki yöntemle kamu görevinden çıkartılmıştır.
Bunlardan birincisi, Kanun Hükmünde Kararnamelerde belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde personelin kendi kurumu tarafından tesis edilen işlemle kamu görevinden çıkartılması şeklide, ikincisi ise idari dava konusu olmayan Kanun Hükmünde Kararnamelerin eki listesinde isimlerine yer verilmek suretiyle başka bir işleme gerek kalmaksızın doğrudan kamu görevinden çıkartılma şeklinde olmuştur.
Bu çerçevede; 01/02/2018 tarih ve 7075 sayılı Olağanüstü Hal İşlemleri İnceleme Komisyonu Kurulması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabul Edilmesine Dair Kanun'un 1. maddesinde, başka bir idari işlem tesis edilmeksizin doğrudan kanun hükmünde kararname hükümleri ile tesis edilen işlemlere ilişkin başvuruları değerlendirmek ve karara bağlamak üzere Olağanüstü Hal İşlemleri İnceleme Komisyonu kurulduğu belirtilmiş, anılan Kanun'un "Yargı denetimi" başlıklı 11. maddesinin 1. fıkrasında da; "Komisyon kararlarına karşı Hâkimler ve Savcılar Kurulunca belirlenecek Ankara idare mahkemelerinde ilgilinin en son görev yaptığı kurum veya kuruluş aleyhine iptal davası açılabilir.." hükmüne yer verilmiştir.
Anılan Kanun hükmü uyarınca da, Olağanüstü Hal İşlemleri İnceleme Komisyonu tarafından verilen kararlara karşı açılan davaların görüm ve çözümü için Hakimler ve Savcılar Kurulunun … tarih ve … sayılı kararıyla … ve … İdare Mahkemelerinin, … tarih ve … sayılı kararıyla da …ve … İdare Mahkemelerinin, … tarih ve … sayılı kararıyla … İdare Mahkemesi, … tarih ve … sayılı kararıyla da … İdare Mahkemesi kurularak faaliyete geçirilmesine, … tarih ve …sayılı kararıyla da ..., …. ve …İdare Mahkemelerinin faaliyete geçirilmesine karar verilmiştir.
Açıklanan nedenlerle, OHAL kapsamında kamu kurumlarınca tesis edilen kamu görevinden çıkarma işlemlerine karşı açılan davaların görüm ve çözümünün bağlantı kararı ile Olağanüstü Hal İşlemleri İnceleme Komisyonu tarafından verilen kararlara karşı açılan davaların görüm ve çözümününde özel görevli … idare mahkemelerinde karara bağlanması mümkün olmadığı hususu dikkate alınarak karar verilmesi gerektiği görüşüyle aksi yönde oluşan kararın gerekçesinin bu kısmına katılmıyorum.