Esas No: 2021/16333
Karar No: 2022/4836
Karar Tarihi: 14.03.2022
Yargıtay 7. Ceza Dairesi 2021/16333 Esas 2022/4836 Karar Sayılı İlamı
Özet:
İstanbul Sarıyer Belediyesi Zabıta Müdürlüğü’nün 22/11/2017 tarihli idari yaptırım karar tutanağına karşı yapılan başvurunun reddi üzerine, Yüksek Adalet Bakanlığından verilen kanun yararına bozma istemi sonucunda dosya, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı'na iletilmiştir. İhbarnamede, Çevre Kanunu'na göre özel kanun niteliği taşıyan gürültü ile ilgili düzenlemelerin, Kabahatler Kanunu'na göre idari yaptırım uygulanabileceği belirtilerek, muteriz şirkete uygulanan idari yaptırımın hukuka uygun olmadığı ifade edilmiştir. İstanbul 6. Sulh Ceza Hâkimliğinin kararı CMK'nun 309/4-d maddesi uyarınca bozulmuştur. Çevre Kanunu'nun 14 ve 20. maddelerine göre idari yaptırım uygulanabileceği, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu'nun 36/2. maddesi uyarınca ise idari yaptırım uygulanamayacağı açıklanmıştır.
"İçtihat Metni"
5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 36/2. maddesine aykırı davranmak eyleminden dolayı kabahatli ... hakkında İstanbul Sarıyer Belediyesi Zabıta Müdürlüğü’nün 22/11/2017 tarihli 0025 sayılı idarî yaptırım karar tutanağı ile uygulanan 5.000,00 Türk lirası idarî para cezasına karşı yapılan başvurunun reddine dair İstanbul 5. Sulh Ceza Hâkimliğinin 04/03/2020 tarihli ve 2019/5750 değişik iş sayılı kararına karşı yapılan itirazın reddine ilişkin mercii İstanbul 6. Sulh Ceza Hâkimliğinin 10/07/2020 tarihli ve 2020/2788 değişik iş sayılı kararı aleyhine Yüksek Adalet Bakanlığından verilen 14/01/2021 tarihli kanun yararına bozma istemini içeren dava dosyası Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının 12/02/2021 tarihli ve KYB. 2021/14177 sayılı ihbarnamesi ile daireye verilmekle okundu.
Mezkür ihbarnamede;
2872 sayılı Çevre Kanunu ve bağlantılı mevzuatında yer alan gürültü ile ilgili düzenlemeler ile 5326 sayılı Kanun'da yer alan düzenlemelerin amacı, özü ve ruhu birlikte ele alındığında; Çevre Kanunu ve bağlantılı mevzuatında yer alan gürültü ile ilgili düzenlemelerin Kabahatler Kanunu'na göre özel kanun (lex specialis) niteliği taşıdığı, şöyle ki, ses düzeyi hakkında sınır değerin aşılıp aşılmadığının teknik araçlarla denetimi gerekmeyen komşuların neden olduğu gürültü gibi hususlarda 5326 sayılı Kanun'un 36. maddesine göre idari yaptırım uygulayabileceği;
Öte yandan çevresel gürültüye maruz kalma seviyelerinin insan sağlığı üzerinde zararlı etkilere sebep olabileceği gürültüye hassas olan eğlence yerleri hakkında Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği'nin 24. maddesi gereğince gürültü seviyesi ve arka plan gürültü seviyelerinin ve sınır değerlerin aşılıp aşılmadığının, aşılmış ise hangi ölçüde aşıldığının ancak teknik araçlarla ses ölçümü yapılarak belirlenebileceğinden bu tür mekanlarda denetimlerin teknik donanımı haiz uzman ve yetkili kurumlar tarafından yapılması gerektiği;
İstanbul Sarıyer Belediye Zabıta Müdürlüğünün 22/11/2017 tarihli yaptırım kararı ile dosya kapsamında bulunan tutanaklar ve ihbarlar uyarınca ... tarafından işletilen içkili lokantada çevreyi rahatsız edici düzeyde canlı müzik yayını yapıldığının belirtildiği ve bu nedenle muteriz şirket hakkında 5326 sayılı Kanun’un 36/2. maddesi uyarınca idari yaptırım uygulandığı sabit ise de; anılan işletmenin eğlence yeri olması karşısında, idari yaptırımın ancak Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği'nin 24. maddesi gereğince gürültü seviyesi ve arka plan gürültü seviyelerinin ve sınır değerlerin aşılıp aşılmadığının, aşılmış ise hangi ölçüde aşıldığının ancak teknik araçlarla ses ölçümü yapılarak belirlenebileceğinden, bu tür mekanlarda denetimlerin teknik donanımı haiz uzman ve yetkili kurumlar tarafından yapılması gerektiği ve yapılan tespit sonucunda 2872 sayılı Kanun'un 14 ve 20. maddeleri uyarınca idari yaptırım uygulanabileceği, muteriz şirket hakkında 5326 sayılı Kanun'un 36/2. maddesi uyarınca idari yaptırım uygulanamayacağı gözetilmeden, itirazın kabulü yerine yazılı şekilde reddine karar verilmesinde isabet görülmemiş ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 309. maddesi uyarınca anılan kararın bozulması lüzumu kanun yararına bozmaya atfen ihbar olunmuş bulunmakla Türk Milleti adına gereği görüşülüp düşünüldü;
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kanun yararına bozma istemine dayanan ihbarname içeriğindeki hususlar yerinde görüldüğünden İstanbul 6. Sulh Ceza Hâkimliğinin 10/07/2020 tarihli ve 2020/2788 değişik iş sayılı kararının CMK'nun 309/4-d maddesi uyarınca BOZULMASINA, muteriz hakkında uygulanan idari yaptırım kararının kaldırılmasına, 14.03.2022 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.