![Abaküs Yazılım](/6.png)
Esas No: 2020/4413
Karar No: 2021/1187
Karar Tarihi: 16.03.2021
Danıştay 10. Daire 2020/4413 Esas 2021/1187 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONUNCU DAİRE
Esas No : 2020/4413
Karar No : 2021/1187
TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Bakanlığı
VEKİLLERİ : Hukuk Müşaviri Av. …
Hukuk Müşaviri …
KARŞI TARAF (DAVACI) : Tasfiye Halinde … Sağlık Hizmetleri A.Ş.
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN_KONUSU : … Bölge İdare Mahkemesi ... İdari Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Davacı Şirket sahipliğinde faaliyet gösteren Özel … Hastanesinin ruhsatının iptal edilmesine ilişkin … tarih ve … sayılı Bakanlık Olur'unu içeren Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğünün … tarih ve E…. sayılı işleminin iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: ... İdare Mahkemesince verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı kararla; Özel Hastaneler Yönetmeliğinin 65. maddesine göre özel hastanelerin taşınma taleplerinin uygun bulunduğu tarihten itibaren 2 yıllık süre içerisinde ön izin belgesi alınması gerektiği, davacı Şirket tarafından taşınma talebinin uygun bulunmasından itibaren geçen 2 yıllık sürenin sonunda taşınma ön izin belgesi alınmadığı anlaşıldığından, davacının sahibi olduğu özel hastanenin ruhsatının iptaline ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: … Bölge İdare Mahkemesi ... İdari Dava Dairesince; Özel Hastaneler Yönetmeliğinin 65. maddesi uyarınca, özel hastanelerin taşınma taleplerinin uygun bulunduğu tarihten itibaren 2 yıllık süre içerisinde ön izin belgesi alması gerektiği, ruhsat iptalinin ancak "uygun bulunma" tarihinden itibaren işlemeye başlayan 2 yıllık süre sonunda taşınma ön izin belgesi alınamaması halinde mümkün olduğu, davacı Şirket tarafından 28/06/2016 tarihinde taşınma ön izin talebinde bulunulması üzerine davalı idare tarafından davacı Şirket yetkilisine tebliğ edilen Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğünün 29/07/2016 tarih ve 1434 sayılı yazısının, taşınma ön izin talebinin uygun bulunduğuna ilişkin bir işlem değil, bir kısım belgelerin gönderilmesinin istenmesine yönelik bir yazı mahiyetinde olduğu, dolayısıyla taşınma ön izin talebinin 29/07/2016 tarihinde uygun bulunduğunun kabulüyle, bu tarihten itibaren 2 yıllık süre sonunda taşınma ön izin belgesi alınmadığı gerekçesiyle özel hastane ruhsatının iptal edilmesi işleminin hukuka uygun olmadığı anlaşıldığından, İdare Mahkemesince davanın reddine karar verilmesinde hukuki isabet bulunmadığı gerekçesiyle davacının istinaf başvurusunun kabulü ile İdare Mahkemesi kararının kaldırılmasına ve dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
TEMYİZ_EDENİN_İDDİALARI : Davalı idare tarafından, Yönetmeliğin şartları taşıyan ilgililere taşınmayı bir hak olarak verdiği, ruhsatının askıya alınmasına neden olan eksiklikleri gidermek için mevzuatta tanınan süresi dolmak üzere olan davacının da taşınma başvurusunda bulunduğu, davacının taşınma ön izin başvurusunda herhangi bir belge ibraz etmediği ve hatta taşınmak için yer tespitinde dahi bulunmadığı, böylece ön izin alma iradesi göstermediği, davacıya 28/06/2016 tarihinden itibaren iki yıllık süre verildiği, bu durumun davacının menfaatine olduğu, çünkü aksi halde ruhsatının askıya alınmasına neden olan eksiklikleri tamamlayamaması sebebiyle ruhsatının iptal edileceği, dava konusu sürece ilişkin her işlemin davacıya usulüne uygun olarak tebliğ edildiği, işlemin sebepleri ve hukuki dayanaklarının gösterildiği, Yönetmelikte öngörülen sürede ön izin belgesi alınamaması sebebiyle tesis edilen işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı, dava konusu işlemin iptali yolunda verilen temyize konu kararın bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davacı tarafından, temyize konu kararın hukuka uygun olduğu belirtilerek temyiz isteminin reddi ile Bölge İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği savunulmuştur.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onuncu Dairesince, tetkik hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, dosya tekemmül ettiğinden davalı idarenin yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin işin gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE :
MADDİ OLAY :
1) Davacı Şirket sahipliğinde faaliyet gösteren Özel … Hastanesinin faaliyeti, 27/03/2002 tarih ve 24708 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Özel Hastaneler Yönetmeliğinin 64. maddesinin 1. fıkrasının (d) bendinde yer alan "Sağlık hizmeti alanların tedavilerini olumsuz etkileyecek durumların ortaya çıkması halinde bu durum ortadan kaldırılana kadar,... Bakanlığın kararı üzerine Valilikçe özel hastanenin tamamında faaliyeti durdurulur." hükmü çerçevesinde 20/09/2014 tarih ve 54574 sayılı İstanbul Valiliği Olur'u ile durdurulmuştur.
2) Özel Hastaneler Yönetmeliğinin 65. maddesinin 1. fıkrasında yer alan; "Denetimlerde tespit edilen eksikliklerin (Değişik ibare:RG-1/7/2014-29047) verilen süre içinde giderilmemesi nedeniyle bir kısmında veya tamamında faaliyeti geçici olarak durdurulan hastanede, faaliyet durdurma tarihinden itibaren en geç bir yıl içinde eksiklikler giderilmezse, ruhsat Bakanlıkça askıya alınır. Ruhsatı askıya alınan hastanede eksikliklerin giderilip faaliyete geçilmesi için en fazla bir yıllık ek süre verilir. Bu sürede de hastane faaliyete geçirilemez ise, ek 4 üncü maddedeki planlama hükümleri uygulanır." hükmü çerçevesinde hastanenin durumu Sağlık Bakanlığınca değerlendirilmiş ve 20/09/2014 tarihinde faaliyeti durdurulan hastanenin 20/09/2016 tarihine kadar eksiklikler giderilerek faaliyete geçmesi gerektiği, faaliyete geçmemesi halinde Yönetmeliğin ek 4. maddesindeki planlama hükümlerinin uygulanacağı İstanbul Valiliğine bildirilmiş; İstanbul Valiliği İl Sağlık Müdürlüğünün … tarih ve E….sayılı işlemi ile de durum davacı Şirkete bildirilmiştir.
3) Bu bildirimin ardından, davacı Şirket tarafından İstanbul Valiliği İl Sağlık Müdürlüğüne verilen ve 28/06/2016 tarihinde kayıtlara giren dilekçe ile; "Özel Hastaneler Yönetmeliğinin ek 5. maddesinin 1. fıkrasının (p) bendinin '(Ek bent:RG-21/3/2014-28948) Özel hastane bulunduğu il içerisinde başka bir yere taşınabilir. Özel hastanenin bulunduğu il dışına taşınması için Bakanlığa başvurulur. Başvuru, Planlama ve İstihdam Komisyonuna sunulur. Komisyon başvuruyu, Bakanlıkça belirlenen planlama ilkeleri çerçevesinde sağlık kuruluşu hizmeti sunulması için öngörülen asgari nüfus ve/veya ilde verilmesi hedeflenen sağlık hizmetleri ile uzman ve tabip dağılımı yönünden daha az yoğunluklu bölgeleri öncelikle dikkate alarak değerlendirir. Başvuru uygun görülür ise Bakanlıkça taşınmasına izin verilir.' hükmü gereği hastane ruhsatlarının başka bir adreste hizmet vermek amacıyla taşınma öz iznine çevrilmesi" yönünde talepte bulunulmuş; taşınacakları adres belli olana kadar yazışmalarda kullanılmak üzere tebligat adresi bildirilmiştir.
4) Davacının dilekçesinin, İstanbul Valiliği İl Sağlık Müdürlüğünce Sağlık Bakanlığına iletilmesinin ardından, Bakanlığın 29/07/2016 tarih ve E.1434 sayılı işlemi ile; "Özel … Hastanesinin il içi taşınma ön izin talebiyle ilgili yazının incelendiği, Yönetmeliğin 9. maddesinde sayılan ve ön izin başvurularında sunulması gereken belgelerin Bakanlığa gönderilmesi gerektiği, bu belgelerin gönderilmesi halinde il içi taşınma ön izin talebinin değerlendirmeye alınacağı" İstanbul Valiliğine bildirilmiş; İstanbul Valiliği İl Sağlık Müdürlüğünün 02/08/2016 tarih ve E.4467 sayılı yazısı ile de, Sağlık Bakanlığının yazısı da gönderilerek ön izin başvurusunun değerlendirilmesi için gerekli belgelerin gönderilmesi gerektiği davacıya bildirilmiştir.
5) Bu yazının 03/08/2016 tarihinde Şirket yetkilisi tarafından teslim alınması üzerine, 17/08/2016 tarihinde İstanbul Valiliği İl Sağlık Müdürlüğüne verilen dilekçe ile; "taşınmak istedikleri adres henüz belirlenmediğinden istenilen belgelerin yeni adresleri belirlendiğinde iletileceği" beyan edilmiş, daha evvel bildirilen tebligat adresi, taşınacakları adres belli olana kadar kullanılmak üzere yeniden bildirilmiştir.
6) Davacı Şirket tarafından, 27/10/2016 tarihinde İstanbul Valiliği İl Sağlık Müdürlüğüne verilen dilekçede, "taşınmak istedikleri adresin henüz belirlenmediği ile ilgili 17/08/2016 tarihli dilekçelerine cevap verilmediği" beyan edilmiş ve aynı tebligat adresi yeniden idareye bildirilmiştir.
7) Bu dilekçe üzerine İstanbul Valiliği İl Sağlık Müdürlüğünün 02/11/2016 tarih ve E.5934 sayılı yazısı ile, "27/10/2016 tarihli dilekçesinin incelendiği, bildirilen yazışma adresinin kayıtlara alındığı, il içi taşınma ön izin talebi hakkındaki Sağlık Bakanlığı yazısının 02/08/2016 tarih ve 4467 sayılı Müdürlükleri yazısı ile şirketlerine iletildiği, bu yazıların şirket görevlisine elden teslim edildiği, yazışmaların tekraren gönderildiği" davacı Şirkete bildirilmiştir.
8) Bunun ardından, davacı Şirket tarafından İstanbul Valiliği İl Sağlık Müdürlüğüne verilen 14/11/2016 tarihli dilekçe ile; "taşınmak istedikleri adres henüz belirlenmediğinden istenilen belgelerin yeni adresleri belirlendiğinde iletileceği" yeniden beyan edilmiş, taşınacakları adres belli olana kadar kullanılmak üzere daha evvel bildirilen adres yeniden bildirilmiştir.
9) Bu defa, İstanbul Valiliği İl Sağlık Müdürlüğünün 30/11/2016 tarih ve E.6394 sayılı yazısı ile; "Dilekçenin incelendiği, bildirilen adresin kayda alındığı, il içi taşınma ön izin talepleri hakkında Bakanlığın ve Müdürlüklerinin yazılarının kendileri ile paylaşıldığı ve bu yazıların Şirket yetkilisine teslim edildiği, daha önce benzer dilekçe ile Müdürlüklerine başvurularının olduğu, bu başvurulara cevap verildiği, aynı gerekçe ile defaten başvurusu yapılmamasına dikkat edilmesi gerektiği" davacı Şirkete bildirilmiştir.
10) Bilahare İstanbul Valiliği İl Sağlık Müdürlüğünce Sağlık Bakanlığına gönderilen 09/07/2018 tarih ve E.4012 sayılı yazısı ile; "Davacı şirketten ön izin için gerekli belgelerin istendiği, Özel Hastaneler Yönetmeliğinin 65. maddesi gereği davacının ön izin belgesi alma süresinin 28/06/2018 tarihi itibarıyla sona erdiği, bu tarihe kadar Müdürlüklerine herhangi bir müracaatın yapılmadığı" belirtilerek, Özel ... Hastanesinin ruhsatının ve faaliyet izin belgesinin aslı Bakanlığa gönderilmiş, konunun Bakanlıkça değerlendirilmesi istenilmiştir.
11) Bunun üzerine, Bakanlık Makamının 19/07/2018 tarih ve 2932 sayılı Onay'ı ile; "Davacı Şirketin 28/06/2018 tarihine kadar taşınma ön izin işlemlerini tamamlayamadığı, iki yıllık askı süresinin 28/06/2018 tarihinde sona erdiği, taşınma ön izin işlemlerine yönelik ilgili sahiplik tarafından İl Sağlık Müdürlüğüne herhangi bir müracaatta bulunulmadığı" gerekçesiyle Özel Hastaneler Yönetmeliğinin "Ruhsatın geri alınması" başlıklı 65. maddesinin 4. fıkrasının "(Ek fıkra:RG-11/7/2013-28704) Taşınma amacıyla faaliyetini askıya alan özel hastaneler, başvuru tarihinden itibaren en geç iki yıl içerisinde ön izin belgesi ve ön izin belgesinin alındığı tarihten itibaren ise beş yıl içerisinde ruhsat almak zorundadır.'" hükmü doğrultusunda Özel ... Hastanesinin ruhsatı iptal edilmiştir.
12) Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğünün … tarih ve E:… sayılı işlemi ile; davacı Şirketin özel hastane ruhsatının iptal edildiğinin İstanbul Valiliği İl Sağlık Müdürlüğüne bildirilmesi ve İl Sağlık Müdürlüğünce de davacıya tebliği üzerine, anılan … tarih ve E:… sayılı işlemin iptali istemiyle görülen dava açılmıştır.
İLGİLİ MEVZUAT:
27/03/2002 tarih ve 24708 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Özel Hastaneler Yönetmeliğinin;
"Yer seçimi" başlıklı 8. maddesinde -davacının taşınma sebebiyle ön izin başvurusunda bulunduğu tarihte yürürlükte olan haliyle-; "(Değişik:RG-15/2/2008-26788) Özel hastane binasının bulunduğu alan ile ilgili olarak aşağıdakilerin bulunması gerekir:
a) (Değişik:RG-21/3/2014-28948) İmar ile ilgili mevzuat uyarınca özel hastane yapılabileceğine dair ilgili belediye tarafından düzenlenmiş belge,
b) Gürültü, hava ve su kirliliğine maruz olmadığının; insan sağlığını olumsuz yönde etkileyecek endüstriyel kuruluşlar ile gayrisıhhi müesseselerden uzak olduğunun valilik tarafından yetkilendirilmiş merci raporu ile tespit edilmesi,
c) Hastane binası için yeterli yeşil alan ayrıldığının ilgili belediye tarafından yazılı olarak belgelenmesi,
ç) Ulaşım şartları, ulaşım noktaları açısından uygun ve ulaşılabilir olduğunun İl Trafik Komisyonu veya Belediye Ulaşım Koordinasyon Merkezi raporu ile belgelenmesi,
d) (Değişik:RG-21/3/2014-28948) Hasta ve hasta yakınları ile hastane çalışanları için, özel hastanenin otopark ihtiyacının yeterli olduğuna dair ilgili belediye tarafından düzenlenmiş belge,
(Ek fıkra:RG-27/5/2012-28305) Birbirine bitişik ve bütünlük arz eden birden fazla imar parseli üzerinde hastane ve eklerinin yapılması halinde, bu parseller arasında imar yolu, duvar gibi bütünlüğü bozacak uygulamalar bulunamaz.(Değişik ibare:RG-11/7/2013-28704) Tıbbi hizmet birimlerinin bulunduğu tüm parsellerin, yer seçimi ile ilgili belgelerde belirtilmesi gerekir. (Ek cümle:RG-21/3/2014-28948) Ancak otopark alanlarına ilişkin hususlarda birinci fıkranın (d) bendi hükümleri uygulanır." hükmüne;
"Ön izin" başlıklı 9. maddesinde -davacının taşınma talebinde bulunduğu tarihte yürürlükte olan haliyle- ; "Hastane açılmadan önce Bakanlıktan ön izin alınması şarttır. Ön izin için, aşağıdaki belgeler ile tam takım mimari proje, incelenmek üzere Müdürlük vasıtasıyla Bakanlığa gönderilir:
a) Hastane binasının bulunduğu alanın, 8 inci maddede belirtilen şartları haiz olduğuna dair yetkili mercilerden alınmış belgeler,
b) (Değişik ibare:RG-21/3/2014-28948) Hastane yerleşiminin gösterildiği, projeyi hazırlayan mimarın imzasının olduğu tam takım mimari proje içinde ayrıca aşağıdakiler yer alır;
1) 1/500 veya 1/200 ölçekli vaziyet planı,
2) 1/100 veya 1/50 ölçekli tüm kat planları,
3)Bir tanesi ameliyathaneden geçen en az iki kesit halinde olan, yatak kapasitesi elli ve üzerinde olan hastane projelerinde ise ayrıca önem arzeden; rampalı giriş, bodrum ve benzeri noktalardan geçen, en az üç kesit ve 1/20 ölçekli sistem detayları ve tüm cepheler.
Birinci fıkranın (b) bendinde bahsedilen mimari projeler, inceleme sonucunda Bakanlıkça uygun görülür ise, başvuru sahibi tarafından imar mevzuatına uygun şekilde üç takım olarak hazırlanır. Üç takım olarak hazırlanan mimari projeler, özel hastane binası inşa edilecek yer, belediye ve mücavir alan sınırları içinde ise ilgili belediye; mücavir alan dışında ise valilik tarafından onaylanarak Müdürlük vasıtasıyla Bakanlığa gönderilir.
Ön izin başvurusu, bu maddede sayılan belgelerde eksiklik ve/veya bu Yönetmeliğe uygunsuzluk bulunmaması kaydıyla, Bakanlığa intikal ettiği tarihten itibaren en geç otuz gün içerisinde sonuçlandırılarak ön izin belgesi düzenlenir veya ön izin başvuru belgelerinde tespit edilen eksiklik ve/veya uygunsuzluk başvuru sahibine yazılı olarak bildirilir.
Ayrıca;
a) Başka amaçla inşa edilmiş binaların, hastane binasına dönüştürülmesi halinde tadilat işlerine başlanılmadan önce,
b) Bakanlık tarafından ön izin verilmiş mimari projenin uygulanması sırasında, bu projede bir değişiklik yapılması durumunda,
c) (Mülga bent:RG-11/7/2013-28704)
ç) Ruhsatlandırılmış hastane binasına, Ek 4 üncü maddedeki planlamaya uygun olmak şartıyla, ilave bina yapılmak istenmesi halinde
ön izin alınması zorunludur.
(Değişik beşinci fıkra:RG-11/7/2013-28704) Ön izin belgeleri devredilemez. Ancak Bakanlıkça mevcut ruhsatlı özel hastaneler adına taşınma amaçlı düzenlenmiş ön izin belgesi veya mevcut ruhsatlı tıp merkezleri adına özel hastaneye dönüşüm amaçlı düzenlenmiş ön izin belgesi almış olan özel hastane ve tıp merkezlerinde, ruhsat devri yapılması halinde yeni sahiplik adına ön iznin devam etmesine izin verilir.” hükmüne;
"Hastanenin tamamında faaliyetin geçici olarak durdurulması" başlıklı 64. maddesinde -davacı Şirket sahipliğindeki hastanenin faaliyetinin durdurulduğu tarihte yürürlükte olan haliyle-; " (Değişik:RG-1/7/2014-29047) Aşağıdaki hallerde;
a) Mesul müdürün ölümü veya temelli olarak hastaneden ayrılmasından sonra, bir ay zarfında yerine başkası atanmazsa, yeni mesul müdürün görevlendirilmesi işlemleri tamamlanıncaya kadar,
b) Bu Yönetmeliğe göre zorunlu olan acil ünitesi, bulunması veya hizmet satın alınması zorunlu laboratuvarlar ile hastanenin türünün gerektirdiği hizmet birimlerinden birinin veya birkaçının bulunmaması halinde bu eksiklikler giderilinceye kadar,
c) Ruhsata esas bina haricinde tamamen veya kısmen faaliyette bulunulduğunun tespiti durumunda ruhsatlandırma tamamlanıncaya kadar,
d) Sağlık hizmeti alanların tedavilerini olumsuz etkileyecek durumların ortaya çıkması halinde bu durum ortadan kaldırılana kadar,
e) Taşınacak özel hastanenin talebinin bulunması halinde, 65 inci maddenin dördüncü fıkrasında belirlenen süreleri aşmamak kaydıyla yeni binasında faaliyete başlayıncaya kadar,
Bakanlığın kararı üzerine Valilikçe özel hastanenin tamamında faaliyeti durdurulur. (e) bendi kapsamında sahiplik, müdürlüğe tebligat adresi bildirerek hastane binasını boşaltabilir.
Doğal afet, genel salgın hastalık, kısmi veya genel seferberlik ilanı gibi mücbir sebeplerden dolayı özel hastanenin faaliyeti Bakanlıkça en fazla üç yıl süreyle askıya alınabilir.” hükmüne;
"Ruhsatın geri alınması" başlıklı 65. maddesinde -davacıya tespit edilen eksiklikler giderilerek faaliyete geçmesi için bildirimde bulunulan tarihte ve yine davacının taşınma talebinde bulunduğu tarihte yürürlükte olan haliyle-; “(Değişik:RG-11/3/2009-27166) Denetimlerde tespit edilen eksikliklerin (Değişik ibare:RG-1/7/2014-29047) verilen süre içinde giderilmemesi nedeniyle bir kısmında veya tamamında faaliyeti geçici olarak durdurulan hastanede, faaliyet durdurma tarihinden itibaren en geç bir yıl içinde eksiklikler giderilmezse, ruhsat Bakanlıkça askıya alınır. Ruhsatı askıya alınan hastanede eksikliklerin giderilip faaliyete geçilmesi için en fazla bir yıllık ek süre verilir. Bu sürede de hastane faaliyete geçirilemez ise, ek 4 üncü maddedeki planlama hükümleri uygulanır.
Faaliyeti geçici olarak kısmen veya tamamen durdurulduğu halde hasta kabulüne devam edilen özel hastanenin faaliyeti, iki kat süreyle tamamen durdurulur. Faaliyeti iki kat süreyle durdurulan hastanede hasta kabulü yapıldığının tespiti halinde, hastane ruhsatı Bakanlıkça geri alınır. Bu durumdaki hastane tekrar ruhsatlandırılmaz; hastane sahipliği de, iki yıl süreyle ek 4 üncü maddeye göre ilan edilen planlamalardaki yatırımlar için başvuruda bulunamaz.
Özel hastanenin tamamında veya bir kısmında faaliyetin geçici olarak durdurulması veyahut ruhsatın geri alınması söz konusu olduğunda müdürlük tarafından öncelikle mevcut yatan hastalarla ilgili tespit yapılır. Nakli mümkün olmayan hastaların tedavilerinin tamamlanmasından ve nakli mümkün olanların da diğer hastanelere nakillerinden sonra özel hastanenin faaliyeti durdurulur. Bu durumdaki hastanelere yeni hasta kabulü yapılamaz.
(Ek fıkra:RG-11/7/2013-28704) Taşınma amacıyla faaliyetini askıya alan özel hastaneler, başvuru tarihinden itibaren en geç iki yıl içerisinde ön izin belgesi ve ön izin belgesinin alındığı tarihten itibaren ise beş yıl içerisinde ruhsat almak zorundadır.” hükmüne;
Anılan 65. maddenin maddenin dava konusu işlemin tesis edildiği tarihte yürürlükte olan halinde ise; "(Değişik:RG-22/3/2017-30015) Denetimlerde tespit edilen eksikliklerin verilen süre içinde giderilmemesi nedeniyle bir kısmında veya tamamında faaliyeti geçici olarak durdurulan hastanede, faaliyet durdurma tarihinden itibaren en geç bir yıl içinde eksiklikler giderilmezse, ruhsat Bakanlıkça askıya alınır. Ruhsatı askıya alınan hastanede eksikliklerin giderilip faaliyete geçilmesi için faaliyet durdurma tarihi bitimi itibariyle en fazla bir yıllık ek süre verilir. Bu sürede de faaliyete geçemeyen hastanenin ruhsatı Bakanlıkça iptal edilir. Ayrıca;
a) Faaliyeti geçici olarak kısmen veya tamamen durdurulduğu halde hasta kabulüne devam eden özel hastanenin faaliyeti, iki kat süreyle tamamen durdurulur. Ancak, faaliyeti iki kat süreyle durdurulmasına rağmen hasta kabulü yapan,
b) Taşınma amacıyla faaliyetini askıya alan özel hastanelerden, taşınma taleplerinin uygun bulunduğu tarihten itibaren en geç iki yıl içerisinde ön izin belgesi ve ön izin belgesinin alındığı tarihten itibaren ise beş yıl içerisinde ruhsat belgesi almak için gerekli olan şartları sağlayamayan,
hastanenin ruhsatı Bakanlıkça iptal edilir." hükmüne;
"Sağlık kurum ve kuruluşlarının planlanması" başlıklı ek 4. maddesinde; “(Ek:RG-15/2/2008-26788) (Değişik:RG-11/7/2013-28704)
Bakanlıkça aşağıdaki amaçlar doğrultusunda, faaliyetine ihtiyaç duyulan sağlık kurum ve kuruluşları ile bunlara ait sağlık insan gücü, tıbbi hizmet birimleri ve nitelikleri ile teknoloji yoğunluklu tıbbi cihaz dağılımı alanlarında kamu ve özel sektörü kapsayacak şekilde planlama yapılır:
a) Sağlık hizmetlerinin, demografik yapı ve epidemiyolojik özellikler de göz önünde bulundurulmak suretiyle kaliteli, hakkaniyete uygun ve verimli şekilde sunulması,
b) Sağlık kurum ve kuruluşlarının hizmet kapasiteleri, sağlık insan gücü ile çağdaş tıbbi bilgi ve teknolojinin ülke düzeyinde dengeli dağılımının sağlanması,
c) Koruyucu sağlık ve acil sağlık hizmetleri gibi işbirliği halinde hizmet sunumunun gerekli olduğu alanlarda uygun kapasitenin oluşturulması,
ç) Kaynak israfı ve atıl kapasiteye yol açılmaması.
(Değişik ikinci fıkra:RG-21/3/2014-28948) Özel hastane açmak isteyenler, Bakanlıkça yapılan planlamada ihtiyaç gösterilen yerleşim bölgelerinde faaliyette bulunmak üzere başvurabilir.” hükmüne;
Özel hastanenin kalite ve verimliliğini artırmak amacıyla ek 4. maddedeki planlamadan istisna olarak ruhsatlı hastanelere izin verilebilecek hususların düzenlendiği ek 5. maddesinin 1. fıkrasının (p) bendinde -davacının taşınma talebinde bulunduğu tarihte yürürlükte olan haliyle-; "(Ek bent:RG-21/3/2014-28948) Özel hastane bulunduğu il içerisinde başka bir yere taşınabilir. Özel hastanenin bulunduğu il dışına taşınması için Bakanlığa başvurulur. Başvuru, Planlama ve İstihdam Komisyonuna sunulur. Komisyon başvuruyu, Bakanlıkça belirlenen planlama ilkeleri çerçevesinde sağlık kuruluşu hizmeti sunulması için öngörülen asgari nüfus ve/veya ilde verilmesi hedeflenen sağlık hizmetleri ile uzman ve tabip dağılımı yönünden daha az yoğunluklu bölgeleri öncelikle dikkate alarak değerlendirir. Başvuru uygun görülür ise Bakanlıkça taşınmasına izin verilir." hükmüne yer verilmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerinden, özel hastanelerin il içerisinde başka bir yere veya il dışına taşınabileceği, açılışta olduğu gibi taşınma halinde de Sağlık Bakanlığından ön izin belgesi alınmasının zorunlu olduğu, ön izin başvurusunda Yönetmeliğin 8. ve 9. maddesinde sayılan özel hastane yapılmak istenilen yerin mimari projesi, imar durumu, ulaşım şartları, yeşil alanı, otopark alanı gibi hususları ortaya koyan bir takım belgenin idareye sunulması gerektiği, Bakanlığın bu belgeleri inceleyerek özel hastane yapılmak istenilen alanın Yönetmeliğe uygunluğu bakımından değerlendirme yapacağı, bu belgelerde herhangi bir eksiklik ve Yönetmeliğe aykırılık olmaması halinde ön izin belgesinin düzenlenebileceği anlaşılmaktadır.
Dosyanın incelenmesinden, davacı Şirket sahipliğindeki özel hastanenin, hastaların tedavilerini olumsuz etkileyecek durumların ortaya çıkması sebebiyle faaliyetinin askıya alındığı, davacı tarafından, bu tür durumlarda eksikliklerin giderilebilmesi için Yönetmelikte öngörülen iki yıllık askı süresi dolmak üzere iken, 28/06/2016 tarihinde kayıtlara giren dilekçe ile taşınma sebebiyle ön izin başvurusunda bulunulduğu, bu başvuruda taşınılacak adres belirtilmediği gibi mevzuatta öngörülen ve idarenin ön izin değerlendirmesi yapabilmesi için sunulması gerekli olan belgelerden herhangi birinin ibraz edilmediği, Bakanlık tarafından davacıdan bu belgelerin sunulmasının istenildiği, ancak davacı Şirket tarafından idareye aralıklarla verilen dilekçelerde taşınılacak adresin belli olmadığı, bu nedenle belge sunulamadığı yönünde defaten beyanda bulunulduğu ve kendileri ile yapılacak yazışmalarda kullanılmak üzere tebligat adresi bildirildiği, idarenin tebligat adresini kayıtlara aldığı ve belge göndermesi gerektiğine ilişkin yazışmaları davacıya tekrar tebliğ ettiği, buna rağmen ruhsatının iptal edildiği 19/07/2018 tarihine kadar davacı Şirket tarafından ön izin belgesi alınması için gerekli olan belgelerden herhangi birinin idareye sunulmadığı, bunun üzerine 19/07/2018 tarih ve 2932 sayılı Bakanlık Olur'u ile, mevzuatta öngörülen sürede ön izin işlemleri tamamlanmadığından bahisle davacı Şirketin özel hastane ruhsatının iptal edildiği görülmektedir.
Davacı, ön izin belgesi almak için başvuru yaptığı 28/06/2016 tarihinden, özel hastane ruhsatının iptal edildiği 19/07/2018 tarihine kadar geçen iki yıl yirmi gün gibi bir sürede idareye herhangi bir belge sunmadığı gibi taşınacağı adresi de belirlememiştir.
Buna göre, ön izin belgesi alabilmesi için başvuru anında sunması gereken belgeleri, kendisine defaten bildirilmesine rağmen idareye sunmayan ve bu süreçte taşınacağı adresi de belirlemeyen, böylece üzerine düşen yükümlülüğü yerine getirmeyerek başvurusunun sonuçlandırılmasını sürüncemede bırakan davacının, ön izin belgesi alınması için gereken sürede gerekli bilgi ve belgelerle birlikte iradesini ortaya koymadığı anlaşıldığından özel hastane ruhsatının iptali yönünde tesis edilen dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Temyize konu Bölge İdare Mahkemesi kararında, Özel Hastaneler Yönetmeliğinin 65. maddesi uyarınca, özel hastanelerin taşınma taleplerinin uygun bulunduğu tarihten itibaren 2 yıllık süre içerisinde ön izin belgesi alması gerektiği, ruhsat iptalinin ancak "uygun bulunma" tarihinden itibaren işlemeye başlayan 2 yıllık süre sonunda taşınma ön izin belgesi alınamaması halinde mümkün olduğu gerekçesine yer verilmiş ise de; Özel Hastaneler Yönetmeliğinin 65. maddesinin davacının taşınma talebinde bulunduğu tarihte yürürlükte olan halinde "(Ek fıkra:RG-11/7/2013-28704) Taşınma amacıyla faaliyetini askıya alan özel hastaneler, başvuru tarihinden itibaren en geç iki yıl içerisinde ön izin belgesi ve ön izin belgesinin alındığı tarihten itibaren ise beş yıl içerisinde ruhsat almak zorundadır.” hükmü yer almakta olup, hükümde sürecin başlangıcı için taşınma talebinin uygun bulunması yönünde bir düzenleme bulunmamaktadır.
Bu itibarla, davanın reddi yönünde verilen İdare Mahkemesi kararına ilişkin istinaf isteminin kabulü ile İdare Mahkemesi kararının kaldırılmasına ve dava konusu işlemin iptaline ilişkin temyize konu Bölge İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davalı idarenin temyiz isteminin kabulüne,
2. Davanın reddine ilişkin ... İdare Mahkemesi kararına yönelik olarak yapılan istinaf başvurusunun kabulü ile İdare Mahkemesi kararının kaldırılması ve dava konusu işlemin iptali yolundaki temyize konu … Bölge İdare Mahkemesi ... İdari Dava Dairesinin 02/07/2020 tarih ve E:2019/1447, K:2020/668 sayılı kararının BOZULMASINA,
3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın … Bölge İdare Mahkemesi ... İdari Dava Dairesine gönderilmesine, 16/03/2021 tarihinde kesin olarak oy birliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.