Esas No: 2018/503
Karar No: 2021/1556
Karar Tarihi: 16.03.2021
Danıştay 8. Daire 2018/503 Esas 2021/1556 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2018/503
Karar No : 2021/1556
DAVACI : … Sendikası - (…)
VEKİLİ : Av. …
DAVALI : … Bakanlığı - …
VEKİLİ : Av. …
DAVANIN KONUSU :
Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı'nın 30.05.2017 tarih ve 53 sayılı ''Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgesi'' konulu kararının ve bu kararın eki olan ''Haftalık Ders Çizelgesi'' tablolarının, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin her okul türü bakımından (İmam-Hatip Liseleri hariç) ve her sınıf düzeyinde 1 saatten 2 saate çıkarılmasına ilişkin kısmının iptali istenilmektedir.
DAVACININ İDDİALARI :
Dava konusu düzenleme ile seçmeli derslerin de mevcut olmasına karşın, zorunlu Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin sayısının arttırıldığı, bu durumun Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi içtihatlarına, eğitim özgürlüğüne, bilimsellik ilkesine, kamu yararı ve hizmet gereklerine aykırı olduğu öne sürülmektedir.
DAVALININ SAVUNMASI :
Ders saatlerine ilişkin Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararı bulunmadığı, devletlerin kendi eğitim programlarını ve haftalık ders saatlerini düzenleme hakkının bulunduğu, kamu yararı, hizmet gereklerine aykırılık bulunmadığı, davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Dava, Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı'nın 30/05/2017 gün ve 53 sayılı ''Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgesi'' konulu kararının ve bu kararın eki olan ''Haftalık Ders Çizelgesi'' tablolarının, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin her okul türü bakımından (İmam-Hatip Liseleri hariç) ve her sınıf düzeyinde 1 saatten 2 saate çıkarılmasına ilişkin kısmının iptali istemine ilişkindir.
Dava dosyasının incelenmesinden, davaya konu Kurul kararı ile Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin, haftalık ders saatinin 1'den 2'ye çıkarıldığı, belirtilen Kurul kararına karşı dava açıldıktan sonra, 19.2.2018 tarih ve 56 sayılı Talim Terbiye Kurulu kararıyla, uyuşmazlığa konu … tarih ve … sayılı kararın, 2018-2019 eğitim-öğretim yılından itibaren tüm sınıf
düzeylerinde uygulamadan kaldırılmasına ve alınan yeni kararın yeni eğitim-öğretim yılından itibaren tüm sınıf düzeylerinde uygulanmasına karar verildiği görülmüştür.
Olayda, işbu davanın özü; haftalık ders saati 1 olan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin haftalık ders saatinin 2 olarak belirlenmesine ilişkindir. Davalı idarece, uyuşmazlığa konu Talim Terbiye Kurulu kararının yürürlükten kaldırılarak yeni bir karar alınığı aynı kararın iptali istemiyle Danıştay 8. Daire'nin E.2018/501 esas sayısı ile açılan dava dosyasında ifade edilmiş ise de; iptali istenen Haftalık Ders Çizelgesi Tablosundaki belirtilen dersin saatinin 2 saat olarak belirlenmesi ifadesinin aynen korunduğu, buna göre, davacı tarafından iş bu davada ileri sürülen sebeplerin ortadan kaldırılmadığı ve sözkonusu çizelgenin halen aynı hükmü ifade ettiği görülmüş olup; hukuk devleti esaslarından olan dava hakkının hukuki bir sonuç elde edinceye kadar devam etmesi yönündeki hukuki istikrar ilkesi karşısında, anılan Çizelgenin ilgili kısmının hukuki denetiminin yapılması gerekmektedir. Nitekim, davalı idarece, 19/02/2018 tarihinde farklı sayılar ile alınan kararlarla, uygulamanın güncellenerek yeniden yürürlüğe konduğu ve Danıştay 8. Daire'nin ara kararı ile sorması üzerine verilen yanıtta da "adı geçen dersin 2 saate çıkarılmasına yönelik kısmının uygulamadan kaldırılmasına dair halihazırda alınmış bir kararın bulunmadığının" ifade edildiği görülmüştür.
Buna göre davanın esasının incelenmesine gelince;
Anayasa'nın "Eğitim-Öğrenim Hakkı ve Ödevi" başlıklı 42.maddesinin 2.fıkrasında; eğitim ve öğretim, Atatürk İlkeleri ve inkilapları doğrultusunda, çağdaş bilim ve eğitim esaslarına göre, Devletin gözetim ve denetimi altında yapılır, amir hükmü öngörülmüştür.
Öte yandan,1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunun "Genel amaçlar" başlıklı 2. maddesinin 1. fıkrasının 3. bendinde; Türk Milli Eğitiminin genel amaçlarından birinin "Türk Milletinin bütün fertlerini ilgi, istidat ve kabiliyetlerini geliştirerek gerekli bilgi, beceri, davranışlar ve birlikte iş görme alışkanlığı kazandırmak suretiyle hayata hazırlamak ve onların, kendilerini mutlu kılacak ve toplumun mutluluğuna katkıda bulunacak bir meslek sahibi olmalarını sağlamak olduğu; "Türk Milli Eğitiminin Temel İlkeleri" üst başlıklı ve "yöneltme" alt başlıklı 6. maddesinde; "Fertler, eğitimleri süresince, ilgi, istidat ve kabiliyetleri ölçüsünde ve doğrultusunda çeşitli programlara veya okullara yöneltilerek yetiştirilirler. Milli eğitim sistemi, her bakımdan, bu yöneltmeyi gerçekleştirecek biçimde düzenlenir. Bu amaçla, ortaöğretim kurumlarına, eğitim programlarının hedeflerine uygun düşecek şekilde hazırlık sınıfları konulabilir. Yöneltmede ve başarının ölçülmesinde rehberlik hizmetlerinden ve objektif ölçme ve değerlendirme metotlarından yararlanılır." hükmü, "Bilimsellik" başlıklı 13. maddesinde, her derece ve türdeki ders programları ve eğitim metotlarıyla ders araç ve gereçleri, bilimsel ve teknolojik esaslara ve yeniliklere, çevre ve ülke ihtiyaçlarına göre sürekli olarak geliştirilir. Eğitimde verimliliğin arttırılması ve sürekli olarak gelişme ve yenileşmenin sağlanması bilimsel araştırma ve değerlendirmelere dayalı olarak yapılır. Bilgi ve teknoloji üretmek ve kültürümüzü geliştirmekle görevli eğitim kurumları gereğince donatılıp güçlendirilir; bu yöndeki çalışmalar maddi ve manevi bakımından teşvik edilir ve desteklenir, hükmü, 28. maddesinde; "Ortaöğretimin amaç ve görevleri, Milli Eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun olarak, 1. Bütün öğrencilere ortaöğretim seviyesinde asgari ortak bir genel kültür vermek suretiyle onlara kişi ve toplum sorunlarını tanımak, çözüm yolları aramak ve yurdun iktisadi sosyal ve kültürel kalkınmasına katkıda bulunmak bilincini ve gücünü kazandırmak, 2. Öğrencileri, çeşitli program ve okullarla ilgi, istidat ve kabiliyetleri ölçüsünde ve doğrultusunda yüksek öğretime veya hem mesleğe hem de yüksek öğretime veya hayata ve iş alanlarına hazırlamaktır. Bu görevler yerine getirilirken öğrencilerin istekleri ve kabiliyetleri ile toplum ihtiyaçları arasında denge sağlanır." hükmü yer almıştır.
Anayasa'nın 42. maddesinin 2. fıkrası gereğince, Eğitim-öğretim hizmetlerinin etkin ve verimli bir biçimde yürütülmesinden sorumlu olan davalı idarenin, eğitim usulünde istikrarı sağlamak, alınan kararlarla süreç içinde ve devamında, öğrenciler arasında mağduriyetlere yol açmamak ve eğitim hizmetinin etkin biçimde yerine getirmesini sağlamak üzere kararlar alması mümkün olmakla birlikte, bu kararların, çağdaş-bilimsel ve bağımsız, kendi alanlarında uzman kişiler aracılığı ile yaptırılacak bir inceleme sonuna dayanması gerekmektedir.
Olayda, önceki eğitim-öğretim yıllarında haftalık ders saati 1 olarak belirlenen Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin, davaya konu Talim Terbiye Kurulu karar ile 2 saate çıkarılmasında, işin ehli, çağdaş ve bilimsel değerlere dayalı bir eğitimi hedefleyen uzman kişilerden oluşturulacak bir heyetin görüşüne başvurularak belirtilen dersin saatinin, mevcut haliyle eksik mi, fazla mı olduğunun ortaya konmadığı, buna göre. bilimsel bir inceleme yapılmaksızın ve eğitimde bulunması zorunlu istikrar ve belirlilik ilkesinin gözardı edilerek haftalık ders çizelgesinin oluşturulduğu görüldüğünden, söz konusu çizelgede bu haliyle hukuka ve mevzuata uyarlık gorülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, uyuşmazlığa konu 30/05/2017 tarihli,53 sayılı Talim Terbiye Kurulu kararının eki Haftalık Ders Çizelgesi dışındaki ana karar kısmı yürürlükten kaldırılmış olmakla davanın bu kısmı hakkında karar verilmesine yer olmadığına, ancak, bilimsel bir incelemeye dayanmadığından hukuka aykırı olduğu saptanan Haftalık Ders Çizelgesi Tablosunun her okul türü bakımından Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin 1 saatten 2 saate çıkarılmasına ilişkin kısmının iptaline karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ SÜREÇ :
Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu'nun 30.05.2017 tarihli toplantısında; Ortaöğretim Genel Müdürlüğü, Din Öğretimi Genel Müdürlüğü ve Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğünün taslak haftalık ders çizelgeleri görüşülerek, tüm okul türleri bakımından haftalık ders çizelgesinin, 2017- 2018 eğitim ve öğretim yılından itibaren hazırlık ve 9. sınıflardan başlamak ve kademeli olarak uygulanmak üzere kabulüne ve Kurulun … tarih ve … sayılı kararı ile kabul edilen haftalık ders çizelgelerinin 2017- 2018 eğitim ve öğretim yılından itibaren hazırlık ve 9. sınıflardan başlamak üzere kademeli olarak kaldırılmasına karar verilerek, ''Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgesi'' konulu ve 53 sayılı davaya konu işlem tesis edilmiştir.
İNCELEME VE GEREKÇE:
İlgili Mevzuat:
Anayasanın 24. maddesinin 4. fıkrasında; din ve ahlâk eğitim ve öğretiminin Devletin gözetim ve denetimi altında yapılacağı; din kültürü ve ahlâk öğretiminin ilk ve ortaöğretim kurumlarında okutulan zorunlu dersler arasında yer aldığı, bunun dışındaki din eğitim ve öğretiminin ancak, kişilerin kendi isteğine, küçüklerin de kanunî temsilcisinin talebine bağlı olduğu kurala bağlanmıştır.
1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununun "Genel amaçlar" başlığını taşıyan 2. maddesinin 1. fıkrasının 3. bendinde; Türk Milli Eğitiminin genel amaçlarından birinin, Türk Milletinin bütün fertlerini ilgi, istidat ve kabiliyetlerini geliştirerek gerekli bilgi, beceri, davranışlar ve birlikte iş görme alışkanlığı kazandırmak suretiyle hayata hazırlamak ve onların, kendilerini mutlu kılacak ve toplumun mutluluğuna katkıda bulunacak bir meslek sahibi olmalarını sağlamak olduğu; ''Yöneltme'' başlığını taşıyan 6. maddesinde; fertlerin, eğitimleri süresince, ilgi, istidat ve kabiliyetleri ölçüsünde ve doğrultusunda çeşitli programlara veya okullara yöneltilerek yetiştirilirleceği; milli eğitim sisteminin, her bakımdan, bu yöneltmeyi gerçekleştirecek biçimde düzenleneceği; bu amaçla, ortaöğretim kurumlarına, eğitim programlarının hedeflerine uygun düşecek şekilde hazırlık sınıfları konulabileceği; yöneltmede ve başarının ölçülmesinde rehberlik hizmetlerinden ve objektif ölçme ve değerlendirme metotlarından yararlanılacağı; ''Bilimsellik'' başlığını taşıyan 13. maddesinde; her derece ve türdeki ders programlarının ve eğitim metotlarıyle ders araç ve gereçleri, bilimsel ve teknolojik esaslara ve yeniliklere, çevre ve ülke ihtiyaçlarına göre sürekli olarak geliştirileceği; eğitimde verimliliğin artırılması ve sürekli olarak gelişme ve yenileşmenin sağlanmasının bilimsel araştırma ve değerlendirmelere dayalı olarak yapılacağı; bilgi ve teknoloji üretmek ve kültürümüzü geliştirmekle görevli eğitim kurumlarının gereğince donatılıp güçlendirilleceği; bu yöndeki çalışmaların maddi ve manevi bakımından teşvik edileceği ve destekleneceği; ''Planlılık'' başlığını taşıyan 14. maddesinde; milli eğitimin gelişmesi iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınma hedeflerine uygun olarak eğitim - insangücü - istihdam ilişkileri dikkate alınmak suretiyle, sanayileşme ve tarımda modernleşmede gerekli teknolojik gelişmeyi sağlayacak mesleki ve teknik eğitime ağırlık verecek biçimde planlanacağı ve gerçekleştirileceği; mesleklerin kademeleri ve her kademenin unvan, yetki ve sorumluluklarının kanunla tespit edileceği ve her derece ve türdeki örgün ve yaygın mesleki eğitim kurumlarının kuruluş ve programlarının bu kademelere uygun olarak düzenleneceği; ''Amaç ve görevler'' başlığını taşıyan 28. maddesinde; ortaöğretimin amaç ve görevlerinin, milli eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun olarak, bütün öğrencilere ortaöğretim seviyesinde asgari ortak bir genel kültür vermek suretiyle onlara kişi ve toplum sorunlarını tanımak, çözüm yolları aramak ve yurdun iktisadi sosyal ve kültürel kalkınmasına katkıda bulunmak bilincini ve gücünü kazandırmak; öğrencileri, çeşitli program ve okullarla ilgi, istidat ve kabiliyetleri ölçüsünde ve doğrultusunda yüksek öğretime veya hem mesleğe hem de yüksek öğretime veya hayata ve iş alanlarına hazırlamak olduğu; bu görevler yerine getirilirken öğrencilerin istekleri ve kabiliyetleri ile toplum ihtiyaçları arasında denge sağlanacağı; eğitim kurumlarının yer, personel, bina, tesis ve ekleri, donatım, araç, gereç ve kapasiteleri ile ilgili standartlar önceden tespit edileceği ve kurumların bu standartlara göre optimal büyüklükte kurulması ve verimli olarak işletilmesinin sağlanacağı; ''Kuruluş'' başlığını taşıyan 29. maddesinde; ortaöğretimin, çeşitli programlar uygulayan liseler ile mesleki eğitim merkezlerinden meydana geldiği; nüfusu az ve dağınık olan ve Milli Eğitim Bakanlığınca gerekli görülen yerlerde, ortaöğretimin, genel, mesleki ve teknik öğretim programlarını bir yönetim altında uygulayan çok programlı liseler kurulabileceği; ortaöğretim kurumlarının öğrenim süresinin, uygulanan programın özelliğine göre, Milli Eğitim Bakanlığınca tespit edileceği kurala bağlanmıştır.
14.09.2011 gün ve 28054 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan 652 sayılı Milli Eğitim Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin dava konusu işlem tarihi itibarıyla yürürlükte bulunan, ''Din Öğretimi Genel Müdürlüğü'' başlığını taşıyan 10. maddesinde; Din Öğretimi Genel Müdürlüğünün görevleri; imam- hatip liselerinin yönetimine ve öğrencilerinin eğitim ve öğretimine yönelik politikalar belirlemek ve uygulamak; ilköğretim, ortaöğretim ve yaygın eğitim kurumlarında din kültürü ve ahlâk eğitim ve öğretimine ait programlar ile ders kitaplarını, eğitim araç-gereçlerini hazırlamak veya hazırlatmak ve Talim ve Terbiye Kuruluna sunmak; Bakan tarafından verilen benzeri görevleri yapmak, olarak belirtilmiş ve ''Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı'' başlığını taşıyan 28. maddesinde; Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının, Bakanlığın bilimsel danışma ve karar organı olduğu; aynı maddenin 6. fıkrasında; Talim ve Terbiye Kurulunun, evrensel değer ve standartları gözönünde bulundurarak, kalite, eşitlik ve etkililik ilkeleri ile millî ve toplumsal değerlere dayalı bir eğitim sistemi oluşturmak amacıyla sınırlı sayıda belirtilen görevleri yerine getireceği kurala bağlanarak; aynı fıkranın (a) bendinde; eğitim sistemini, eğitim ve öğretim plan ve programlarını, ders kitaplarını hazırlatmak, hazırlananları incelemek veya inceletmek, araştırmak, geliştirmek ve uygulama kararlarını Bakan onayına sunmak; (ç) bendinde, eğitim ve öğretimle ilgili konularda Bakanlığın diğer birimleri tarafından oluşturulacak politika ve stratejilerin belirlenmesinde işbirliği yapmak, Talim Terbiye Kurulunun görevleri arasında sayılmıştır.
07.09.2013 tarih ve 28758 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinin ''Ortaöğretim kurumlarının amaçları'' başlığını taşıyan 7. maddesinde; ortaöğretim kurumlarının; öğrencileri bedenî, zihnî, ahlâkî, manevî, sosyal ve kültürel nitelikler yönünden geliştirmeyi, demokrasi ve insan haklarına saygılı olmayı, çağımızın gerektirdiği bilgi ve becerilerle donatarak geleceğe hazırlamayı; öğrencileri ortaöğretim düzeyinde ortak bir genel kültür vererek yükseköğretime, mesleğe, hayata ve iş alanlarına hazırlamayı; eğitim ve istihdam ilişkilerinin Bakanlık ilke ve politikalarına uygun olarak sağlıklı, dengeli ve dinamik bir yapıya kavuşturulmasını, öğrencilerin öz güven, öz denetim ve sorumluluk duygularının geliştirilmesini; öğrencilere çalışma ve dayanışma alışkanlığı kazandırmayı; Anadolu imam hatip liselerinde; imamlık, hatiplik ve Kur’an kursu öğreticiliği gibi dinî hizmetlerin yerine getirilmesine kaynaklık edecek gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılmasını; öğrencilerin dünyadaki gelişme ve değişmeleri izleyebilecek düzeyde yabancı dil öğrenebilmelerini; öğrencilerin bilgi ve becerilerini kullanarak proje geliştirerek bilgi üretebilmelerini; teknolojiden yararlanarak nitelikli eğitim verilmesini; hayat boyu öğrenmenin bireylere benimsetilmesini; eğitim, üretim ve hizmette uluslararası standartlara uyulmasını ve belgelendirmenin özendirilmesini amaçladığı kuralı yer almıştır.
Hukuki Değerlendirme:
Her ne kadar dava konusu işlemden sonra Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı'nın 30.05.2017 tarih ve 53 sayılı kararı ile kabul edilen davaya konu ''Haftalık Ders Çizelgesi'' 'nin, (Güzel Sanatlar Lisesi ve Spor Lisesi Haftalık Ders Çizelgeleri hariç) Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığının 19.02.2018 gün ve 56 sayılı kararıyla; Güzel Sanatlar Lisesi Haftalık Ders Çizelgesinin Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığının 19.02.2018 gün ve 60 sayılı kararıyla; Spor Lisesi Haftalık Ders Çizelgenin Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulunun 19.02.2018 gün ve 59 sayılı kararıyla 2018- 2019 eğitim ve öğretim yılından itibaren uygulamadan kaldırılmasına karar verilmişse de, yeni düzenlemede de tüm okul türleri bakımından (İmam-Hatip Liseleri hariç) ve her sınıf düzeyinde, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin 2 saat olduğu anlaşıldığından, dava sebeplerinin ortadan kalkmadığı ve davaya konu edilen kararın hukuka uygunluk denetiminin yapılması gerektiği anlaşılmıştır.
İdarenin yetkilerini kullanırken ve görevlerini yerine getirirken egemen olan ilkeler ve Türk Milli Eğitiminin temel ilke ve kuralları bir bütün olarak değerlendirildiğinde; 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu ve 652 sayılı Milli Eğitim Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname gereği; eğitim sistemini, eğitim ve öğretim plan ve programlarını hazırlatmak, hazırlananları incelemek veya inceletmek, araştırmak, geliştirmek Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulunun görev ve yetkileri arasındadır. Milli Eğitim Bakanlığının bu görev ve yetkisini, üst hukuk normlarına ve Türk Milli Eğitiminin temel ilke ve kurallarına uygun kullanıp kullanmadığının yargısal olarak denetlenmesi hukuk devleti ilkesinin gereğidir.
Diğer bir anlatımla; bir kamu hizmeti olan eğitim öğretim hizmetinin yürütülmesinden, gözetim ve denetiminden, eğitim ve öğretim programlarının hazırlanması, uygulanması ve güncellenmesinden asıl olarak sorumlu olan Milli Eğitim Bakanlığının, davaya konu haftalık ders çizelgesinin hazırlanmasında, Türk Milli Eğitiminin temel ilkelerini, Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinde kurala bağlanan ortaöğretim kurumlarının amaçlarını bilimsel ve teknik esasları dikkate alması gerekmektedir.
Ortaöğretim Kurumlarında uygulanmakta olan ortak ve seçmeli derse ait öğretim programlarının, 2016 yılı Eylem Planı ile Onuncu Kalkınma Planının ''Öncelikli Dönüşüm Programları'' çerçevesinde değerlendirilmesi, sadeleştirilmesi, güncellenmesi ve geliştirilmesi çalışmaları doğrultusunda, davaya konu Talim Terbiye Kurulu kararı ile haftalık ders çizelgelerinde de güncelleme yapılmıştır. Tüm okul türleri bakımından (İmam-Hatip Liseleri hariç) ve her sınıf düzeyinde, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin 1 saatten 2 saate çıkarılmasına karar verilmiştir. Anayasanın 24. maddesinin 4. fıkrası gereği; Devletin gözetim ve denetimi altında; ilk ve ortaöğretim kurumlarında din ve ahlâk eğitim ve öğretiminin zorunlu dersler arasında yer aldığı dikkate alındığında, din kültürü ve ahlak bilgisi programının bütününün değerlendirilmesi ve sahip olunması amaçlanan edinimlerin göz önünde bulundurulması suretiyle din kültürü ve ahlak bilgisi dersinin haftalık ders çizelgesinde 2 saat olarak belirlendiği anlaşılmıştır.
Bu bağlamda; alanında uzman akademisyenlerden oluşan, bilimsel, danışma ve inceleme organı olan, Talim Terbiye Kurulunca bilimsel kriterlerin, ülkenin ihtiyaçlarının, çağın gereklerinin ve 2016 yılı Eylem Planı ile Onuncu Kalkınma Planının ''Öncelikli Dönüşüm Programları'' çerçevesinde güncellenen öğretim programının kazanımlarının dikkate alınması suretiyle, Ortaöğretim Genel Müdürlüğü, Din Öğretimi Genel Müdürlüğü ve Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğünün ilgili yazıları değerlendirilerek tesis edildiği anlaşılan dava konusu işlemin, Din Kültürü ve Ahlak eğitiminde etkinlik ve verimliliğin arttırılması amacı taşıdığı, üst hukuk normlarına ve Türk Milli Eğitiminin temel ilkelerine uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı'nın 30.05.2017 tarih ve 53 sayılı ''Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgesi'' konulu kararının ve bu kararın eki olan ''Haftalık Ders Çizelgesi'' tablolarının, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin her okul türü bakımından (İmam-Hatip Liseleri hariç) ve her sınıf düzeyinde 1 saatten 2 saate çıkarılmasına ilişkin kısmının iptali istemi yönünden DAVANIN REDDİNE,
2. Aşağıda dökümü yapılan … TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına ve karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca … TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine,
3. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra istemi halinde davacıya iadesine,
4. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere,
16/03/2021 tarihinde oyçokluğu ile karar verildi.
KARŞI OY:
(X)- Dava; Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı'nın 30.05.2017 tarih ve 53 sayılı ''Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgesi'' konulu kararının ve bu kararın eki olan ''Haftalık Ders Çizelgesi'' tablolarının, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin her okul türü bakımından (İmam-Hatip Liseleri hariç) ve her sınıf düzeyinde 1 saatten 2 saate çıkarılmasına ilişkin kısmının iptali istemiyle açılmıştır.
İdari işlemlerin bir sebebe ve gerekçeye dayalı olması hukukun genel ilkelerinden olup, bu ilke genel anlamda düzenleme veya işlem tesis eden idareyi, uyguladığı ve düzenleme yaptığı alanda, doğru ve anlamlı olgular ortaya koymaya ve bilimsel gerekçeleri tespit etmek suretiyle, bilimsel gerekçelere uygun hareket etmeye zorlar. Dava konusu işlemin tesis edilmesine temel teşkil eden gerekliliklerin, hukuki ve bilimsel olması zorunlu olmakla birlikte, bu gerekliliklerin ve bu yönde yapılan bilimsel çalışmaların ortaya konulamaması idari işlemi hukuka aykırı kılacaktır.
Bu bağlamda; dava konusu işlemin tesis edilmesinden önce somut bilimsel bir tespit ve değerlendirme yapıldığının ortaya konulamaması nedeniyle, idari işlemlerin hukuki sebeplere ve bilimsel gerekçelere dayanması yönündeki hukukun genel ilkelerine aykırı olduğu, Anayasaya ve diğer üst hukuk normlarına uyarlık taşımadığı, Türk Milli Eğitimi'nin temel ilkelerinden olan bilimsellik ilkesine dayanılmadığı, eğitim bilimi yönünden gerekliliğin ortaya konulamadığı anlaşıldığından, iptal edilmesi gerektiği oyu ile aksi yöndeki çoğunluk kararına katılmıyorum.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.