Abaküs Yazılım
8. Daire
Esas No: 2018/501
Karar No: 2021/1554
Karar Tarihi: 16.03.2021

Danıştay 8. Daire 2018/501 Esas 2021/1554 Karar Sayılı İlamı

T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2018/501
Karar No : 2021/1554

DAVACI : … Sendikası - (…)
VEKİLİ : Av. …

DAVALI : … Bakanlığı - …
VEKİLİ : Huk. Müş. …

DAVANIN KONUSU :
Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı'nın 30.05.2017 tarih ve 53 sayılı ''Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgesi'' konulu kararının ve bu kararın eki olan ''Haftalık Ders Çizelgesi'' tablolarının, tüm okul türleri bakımından (Fen Liseleri hariç) Biyoloji Dersinin 3 saatten 2 saate indirilmesine ilişkin kısmının iptali istenilmektedir.

DAVACININ İDDİALARI :
Biyoloji dersinin, 2013- 2014 eğitim öğretim yılında 2 saatten 3 saate çıkarıldığı, mezun dahi verilmeden yapılan değişikliğin bilimsellikten uzak olduğu, değişikliğin bilimsel yönüyle değerlendirilmesi için bilirkişi incelemesi yaptırılması gerektiği, idarenin takdir yetkisinin sınırsız olmadığı, keyfi kullanılamayacağı, ders saati değişiminin norm kadroyu etkilediği öne sürülmektedir.

DAVALININ SAVUNMASI :
Anayasaya ve 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununa uygun olarak, takdir yetkisinin hukuka uygun kullanıldığı, değişikliğin değişen ve gelişen koşullar ile ortaya çıkan ihtiyacın karşılanmasına yönelik olduğu, biyoloji dersinin seçmeli derslerle birlikte toplamda 12 ders saati verilmeye devam edildiği dikkate alındığında, işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı, davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Dava, Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı'nın 30.05.2017 tarih ve 53 sayılı MEB Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgeleri Konulu kararının ve bu karara bağlı olarak düzenlenen eki Haftalık Ders Çizelgesi Tablolarında; Tüm okul türleri bakımından (fen liseleri hariç) Biyoloji Dersinin 3 saatten 2 saate indirilmesi yönünde yer alan ibarenin iptali istemine ilişkindir.
Dava dosyasının incelenmesinden, davalı idarece, 2013-2014 eğitim-öğretim yılı için tüm okul türleri bakımından, 28.03.2013 tarih ve 18 sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararıyla haftalık Biyoloji Ders saatinin 3 saat olarak belirlendiği, bunu takip eden süre içinde alınan 27.01.2014 tarih ve 6 sayılı Talim Terbiye Kurulu kararının eki haftalık çizelgede de anılan dersin saatinin yine 3 olarak belirlendiği, ancak, davaya konu Kurul kararı ile bu dersin haftalık ders saatinin 3'ten 2'ye indirildiği, belirtilen Kurul kararına karşı dava açıldıktan sonra, 19.2.2018 tarih ve 56 sayılı Talim Terbiye Kurulu kararıyla, uyuşmazlığa konu edilen 30.05.2017 tarih ve 53 sayılı kararın ve eki Haftalık Ders Çizelgesi ile 27.01.2014 tarih 6 sayılı Talim Terbiye Kurul kararı ve eki Haftalık Ders Çizelgesinin, 2018-2019 eğitim-öğretim yılından itibaren tüm sınıf düzeylerinde uygulamadan kaldırılmasına ve alınan yeni kararın ortaöğretim yılından itibaren tüm sınıf düzeylerinde uygulanmasına karar verildiği görülmüştür.
Olayda, işbu davanın özü; 2017-2018 eğitim-öğretim döneminde başlamak üzere, haftalık ders saati 3 olan Biyoloji Dersinin sonuçta 2 saate indirilmesine ilişkindir. Davalı idarece, uyuşmazlığa konu Talim Terbiye Kurulu kararının yürürlükten kaldırılarak yeni bir karar alınığı ifade edilmiş ise de; iptali istenen Haftalık Ders Çizelgesi Tablosundaki Biyoloji Ders saatinin 2 saat olarak belirlenmesi ifadesinin aynen korunduğu, buna göre, dava sebeplerinin ortadan kaldırılmadığı ve sözkonusu çizelgenin halen aynı hükmü ifade ettiği görüldüğünden, hukuk devleti esaslarından olan dava hakkının hukuki bir sonuç elde edinceye kadar devam etmesi yönündeki hukuki istikrar ilkesi karşısınd, anılan Çizelgenin ilgili kısmının hukuki denetiminin yapılması gerekmektedir. Kaldı ki, davalı idarece, 19/02/2018 tarihinde farklı sayılar ile alınan kararlarla uygulamanın güncellenerek yeniden yürürlüğe konduğu görülmüştür.
Anayasa'nın "Eğitim-Öğrenim Hakkı ve Ödevi" başlıklı 42.maddesinin 2.fıkrasında; eğitim ve öğretim, Atatürk İlkeleri ve inkilapları doğrultusunda, çağdaş bilim ve eğitim esaslarına göre, Devletin gözetim ve denetimi altında yapılır, amir hükmü öngörülmüştür.
Öte yandan, 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunun "Genel amaçlar" başlıklı 2. maddesinin 1. fıkrasının 3. bendinde; Türk Milli Eğitiminin genel amaçlarından birinin "Türk Milletinin bütün fertlerini ilgi, istidat ve kabiliyetlerini geliştirerek gerekli bilgi, beceri, davranışlar ve birlikte iş görme alışkanlığı kazandırmak suretiyle hayata hazırlamak ve onların, kendilerini mutlu kılacak ve toplumun mutluluğuna katkıda bulunacak bir meslek sahibi olmalarını sağlamak olduğu; "Türk Milli Eğitiminin Temel İlkeleri" üst başlıklı ve "yöneltme" alt başlıklı 6. maddesinde; "Fertler, eğitimleri süresince, ilgi, istidat ve kabiliyetleri ölçüsünde ve doğrultusunda çeşitli programlara veya okullara yöneltilerek yetiştirilirler. Milli eğitim sistemi, her bakımdan, bu yöneltmeyi gerçekleştirecek biçimde düzenlenir. Bu amaçla, ortaöğretim kurumlarına, eğitim programlarının hedeflerine uygun düşecek şekilde hazırlık sınıfları konulabilir. Yöneltmede ve başarının ölçülmesinde rehberlik hizmetlerinden ve objektif ölçme ve değerlendirme metotlarından yararlanılır." hükmü, 28. maddesinde; "Ortaöğretimin amaç ve görevleri, Milli Eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun olarak, 1. Bütün öğrencilere ortaöğretim seviyesinde asgari ortak bir genel kültür vermek suretiyle onlara kişi ve toplum sorunlarını tanımak, çözüm yolları aramak ve yurdun iktisadi sosyal ve kültürel kalkınmasına katkıda bulunmak bilincini ve gücünü kazandırmak, 2. Öğrencileri, çeşitli program ve okullarla ilgi, istidat ve kabiliyetleri ölçüsünde ve
doğrultusunda yüksek öğretime veya hem mesleğe hem de yüksek öğretime veya hayata ve iş alanlarına hazırlamaktır. Bu görevler yerine getirilirken öğrencilerin istekleri ve kabiliyetleri ile toplum ihtiyaçları arasında denge sağlanır." hükmü yer almıştır.
Anayasa'nın 42. maddesinin 2. fıkrası gereğince, Eğitim-öğretim hizmetlerinin etkin ve verimli bir biçimde yürütülmesinden sorumlu olan davalı idarenin, eğitim usulünde istikrarı sağlamak, alınan kararlarla süreç içinde ve devamında, öğrenciler arasında mağduriyetlere yol açmamak ve eğitim hizmetinin etkin biçimde yerine getirmesini sağlamak üzere kararlar alması ve bu kararların, çağdaş-bilimsel ve bağımsız, kendi alanlarında uzman kişiler aracılığı ile yaptırılacak bir inceleme sonuna dayanması gerekmektedir.
Olayda, 2013-2014 ve 2014-2015 eğitim-öğretim yılında haftalık ders saati 3 olarak belirlenen Biyoloji Dersinin, davaya konu Talim Terbiye Kurulu karar ile 2 saate indirilmesinde, işin ehli, çağdaş ve bilimsel değerlere dayalı bir eğitimi hedefleyen uzman kişilerden oluşturulacak bir heyetin görüşüne başvurularak Biyoloji Ders saatinin mevcut haliyle eksik mi, fazla mı olduğunun, ihtiyaca yanıt verip vermediğinin ortaya konmadığı, buna göre. bilimsel bir inceleme yapılmadan ve eğitimde bulunması zorunlu istikrar ve belirlilik ilkesinin gözardı edilerek haftalık ders çizelgesinin oluşturulduğu görüldüğünden, bu haliyle dava konu düzenlemede hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, uyuşmazlığa konu 30/05/2017 tarihli,53 sayılı Talim Terbiye Kurulu kararının eki Haftalık Ders Çizelgesi dışındaki ana karar kısmı yürürlükten kaldırılmış olmakla davanın bu kısmı hakkında karar verilmesine yer olmadığına, ancak, bilimsel bir incelemeye dayanmadığından hukuka aykırı olduğu saptanan Haftalık Ders Çizelgesi Tablosunun 9.sınıflarda Biyoloji Dersini 3 saatten 2 saate indiren kısmının iptaline karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

HUKUKİ SÜREÇ :
Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu'nun 30.05.2017 tarihli toplantısında; Ortaöğretim Genel Müdürlüğü, Din Öğretimi Genel Müdürlüğü ve Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğünün taslak haftalık ders çizelgeleri görüşülerek, tüm okul türleri bakımından haftalık ders çizelgesinin, 2017- 2018 eğitim ve öğretim yılından itibaren hazırlık ve 9. sınıflardan başlamak ve kademeli olarak uygulanmak üzere kabulüne ve Kurulun 27.01.2014 tarih ve 6 sayılı kararı ile kabul edilen haftalık ders çizelgelerinin 2017- 2018 eğitim ve öğretim yılından itibaren hazırlık ve 9. sınıflardan başlamak üzere kademeli olarak uygulamadan kaldırılmasına karar verilerek, ''Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgesi'' konulu ve 53 sayılı davaya konu işlem tesis edilmiştir.

İNCELEME VE GEREKÇE:
İlgili Mevzuat:
1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununun "Genel amaçlar" başlığını taşıyan 2. maddesinin 1. fıkrasının 3. bendinde; Türk Milli Eğitiminin genel amaçlarından birinin, Türk Milletinin bütün fertlerini ilgi, istidat ve kabiliyetlerini geliştirerek gerekli bilgi, beceri, davranışlar ve birlikte iş görme alışkanlığı kazandırmak suretiyle hayata hazırlamak ve onların, kendilerini mutlu kılacak ve toplumun mutluluğuna katkıda bulunacak bir meslek sahibi olmalarını sağlamak olduğu; ''Yöneltme'' başlığını taşıyan 6. maddesinde; fertlerin, eğitimleri süresince, ilgi, istidat ve kabiliyetleri ölçüsünde ve doğrultusunda çeşitli programlara veya okullara yöneltilerek yetiştirilirleceği; milli eğitim sisteminin, her bakımdan, bu yöneltmeyi gerçekleştirecek biçimde düzenleneceği; bu amaçla, ortaöğretim kurumlarına, eğitim programlarının hedeflerine uygun düşecek şekilde hazırlık sınıfları konulabileceği; yöneltmede ve başarının ölçülmesinde rehberlik hizmetlerinden ve objektif ölçme ve değerlendirme metotlarından yararlanılacağı; ''Bilimsellik'' başlığını taşıyan 13. maddesinde; her derece ve türdeki ders programlarının ve eğitim metotlarıyle ders araç ve gereçleri, bilimsel ve teknolojik esaslara ve yeniliklere, çevre ve ülke ihtiyaçlarına göre sürekli olarak geliştirileceği; eğitimde verimliliğin artırılması ve sürekli olarak gelişme ve yenileşmenin sağlanmasının bilimsel araştırma ve değerlendirmelere dayalı olarak yapılacağı; bilgi ve teknoloji üretmek ve kültürümüzü geliştirmekle görevli eğitim kurumlarının gereğince donatılıp güçlendirilleceği; bu yöndeki çalışmaların maddi ve manevi bakımından teşvik edileceği ve destekleneceği; ''Planlılık'' başlığını taşıyan 14. maddesinde; milli eğitimin gelişmesi iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınma hedeflerine uygun olarak eğitim - insangücü - istihdam ilişkileri dikkate alınmak suretiyle, sanayileşme ve tarımda modernleşmede gerekli teknolojik gelişmeyi sağlayacak mesleki ve teknik eğitime ağırlık verecek biçimde planlanacağı ve gerçekleştirileceği; mesleklerin kademeleri ve her kademenin unvan, yetki ve sorumluluklarının kanunla tespit edileceği ve her derece ve türdeki örgün ve yaygın mesleki eğitim kurumlarının kuruluş ve programlarının bu kademelere uygun olarak düzenleneceği; ''Amaç ve görevler'' başlığını taşıyan 28. maddesinde; ortaöğretimin amaç ve görevlerinin, milli eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun olarak, bütün öğrencilere ortaöğretim seviyesinde asgari ortak bir genel kültür vermek suretiyle onlara kişi ve toplum sorunlarını tanımak, çözüm yolları aramak ve yurdun iktisadi sosyal ve kültürel kalkınmasına katkıda bulunmak bilincini ve gücünü kazandırmak; öğrencileri, çeşitli program ve okullarla ilgi, istidat ve kabiliyetleri ölçüsünde ve doğrultusunda yüksek öğretime veya hem mesleğe hem de yüksek öğretime veya hayata ve iş alanlarına hazırlamak olduğu; bu görevler yerine getirilirken öğrencilerin istekleri ve kabiliyetleri ile toplum ihtiyaçları arasında denge sağlanacağı; eğitim kurumlarının yer, personel, bina, tesis ve ekleri, donatım, araç, gereç ve kapasiteleri ile ilgili standartlar önceden tespit edileceği ve kurumların bu standartlara göre optimal büyüklükte kurulması ve verimli olarak işletilmesinin sağlanacağı; ''Kuruluş'' başlığını taşıyan 29. maddesinde; ortaöğretimin, çeşitli programlar uygulayan liseler ile mesleki eğitim merkezlerinden meydana geldiği; nüfusu az ve dağınık olan ve Milli Eğitim Bakanlığınca gerekli görülen yerlerde, ortaöğretimin, genel, mesleki ve teknik öğretim programlarını bir yönetim altında uygulayan çok programlı liseler kurulabileceği; ortaöğretim kurumlarının öğrenim süresinin, uygulanan programın özelliğine göre, Milli Eğitim Bakanlığınca tespit edileceği kurala bağlanmıştır.
14.09.2011 gün ve 28054 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan 652 sayılı Milli Eğitim Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin dava konusu işlem tarihi itibarıyla yürürlükte bulunan, ''Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı'' başlığını taşıyan 28. maddesinde; Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının, Bakanlığın bilimsel danışma ve karar organı olduğu; aynı maddenin 6. fıkrasında; Talim ve Terbiye Kurulunun, evrensel değer ve standartları gözönünde bulundurarak, kalite, eşitlik ve etkililik ilkeleri ile millî ve toplumsal değerlere dayalı bir eğitim sistemi oluşturmak amacıyla sınırlı sayıda belirtilen görevleri yerine getireceği kurala bağlanarak; aynı fıkranın (a) bendinde; eğitim sistemini, eğitim ve öğretim plan ve programlarını, ders kitaplarını hazırlatmak, hazırlananları incelemek veya inceletmek, araştırmak, geliştirmek ve uygulama kararlarını Bakan onayına sunmak; (ç) bendinde, eğitim ve öğretimle ilgili konularda Bakanlığın diğer birimleri tarafından oluşturulacak politika ve stratejilerin belirlenmesinde işbirliği yapmak, Talim Terbiye Kurulunun görevleri arasında sayılmıştır.
07.09.2013 tarih ve 28758 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinin ''Ortaöğretim kurumlarının amaçları'' başlığını taşıyan 7. maddesinde; ortaöğretim kurumlarının; öğrencileri bedenî, zihnî, ahlâkî, manevî, sosyal ve kültürel nitelikler yönünden geliştirmeyi, demokrasi ve insan haklarına saygılı olmayı, çağımızın gerektirdiği bilgi ve becerilerle donatarak geleceğe hazırlamayı; öğrencileri ortaöğretim düzeyinde ortak bir genel kültür vererek yükseköğretime, mesleğe, hayata ve iş alanlarına hazırlamayı; eğitim ve istihdam ilişkilerinin Bakanlık ilke ve politikalarına uygun olarak sağlıklı, dengeli ve dinamik bir yapıya kavuşturulmasını, öğrencilerin öz güven, öz denetim ve sorumluluk duygularının geliştirilmesini; öğrencilere çalışma ve dayanışma alışkanlığı kazandırmayı; Anadolu imam hatip liselerinde; imamlık, hatiplik ve Kur’an kursu öğreticiliği gibi dinî hizmetlerin yerine getirilmesine kaynaklık edecek gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılmasını; öğrencilerin dünyadaki gelişme ve değişmeleri izleyebilecek düzeyde yabancı dil öğrenebilmelerini; öğrencilerin bilgi ve becerilerini kullanarak proje geliştirerek bilgi üretebilmelerini; teknolojiden yararlanarak nitelikli eğitim verilmesini; hayat boyu öğrenmenin bireylere benimsetilmesini; eğitim, üretim ve hizmette uluslararası standartlara uyulmasını ve belgelendirmenin özendirilmesini amaçladığı kuralı yer almıştır.

Hukuki Değerlendirme:
Her ne kadar dava konusu işlemden sonra Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı'nın 30.05.2017 tarih ve 53 sayılı kararı ile kabul edilen davaya konu ''Haftalık Ders Çizelgesi'' 'nin, (Güzel Sanatlar Lisesi ve Spor Lisesi Haftalık Ders Çizelgeleri hariç) Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığının 19.02.2018 gün ve 56 sayılı kararıyla; Güzel Sanatlar Lisesi Haftalık Ders Çizelgesinin, Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığının 19.02.2018 gün ve 60 sayılı kararıyla; Spor Lisesi Haftalık Ders Çizelgesinin, Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığının 19.02.2018 gün ve 59 sayılı kararıyla 2018- 2019 eğitim ve öğretim yılından itibaren uygulamadan kaldırılmasına karar verilmişse de, yeni düzenlemede de tüm okul türleri bakımından (Fen Liseleri hariç) Biyoloji Dersinin 9 ve 10. sınıflarda 2'şer saat olduğu anlaşıldığından, dava sebeplerinin ortadan kalkmadığı ve davaya konu edilen kararın hukuka uygunluk denetiminin yapılması gerektiği anlaşılmıştır.
İdarenin yetkilerini kullanırken ve görevlerini yerine getirirken egemen olan ilkeler ve Türk Milli Eğitiminin temel ilke ve kuralları bir bütün olarak değerlendirildiğinde; 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu ve 652 sayılı Milli Eğitim Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname gereği; eğitim sistemini, eğitim ve öğretim plan ve programlarını hazırlatmak, hazırlananları incelemek veya inceletmek, araştırmak, geliştirmek Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulunun görev ve yetkileri arasındadır. Milli Eğitim Bakanlığının bu görev ve yetkisini, üst hukuk normlarına ve Türk Milli Eğitiminin temel ilke ve kurallarına uygun kullanıp kullanmadığının yargısal olarak denetlenmesi hukuk devleti ilkesinin gereğidir.
Diğer bir anlatımla; bir kamu hizmeti olan eğitim öğretim hizmetinin yürütülmesinden, gözetim ve denetiminden, eğitim ve öğretim programlarının hazırlanması, uygulanması ve güncellenmesinden asıl olarak sorumlu olan Milli Eğitim Bakanlığının, davaya konu haftalık ders çizelgesinin hazırlanmasında, Türk Milli Eğitiminin temel ilkelerini, Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinde kurala bağlanan ortaöğretim kurumlarının amaçlarını bilimsel ve teknik esasları dikkate alması gerekmektedir.
Ortaöğretim Kurumlarında uygulanmakta olan ortak ve seçmeli derse ait öğretim programlarının, 2016 yılı Eylem Planı ile Onuncu Kalkınma Planının ''Öncelikli Dönüşüm Programları'' çerçevesinde değerlendirilmesi, sadeleştirilmesi, güncellenmesi ve geliştirilmesi çalışmaları doğrultusunda, davaya konu Talim Terbiye Kurulu kararı ile haftalık ders çizelgelerinde de güncelleme yapılmıştır. Tüm okul türleri bakımından (Fen Liseleri hariç) Biyoloji Dersinin 3 saatten 2 saate indirilmesine karar verilmiş ve 9 ile 10. sınıflarda 2'şer saat Biyoloji dersi yer almıştır. Bununla birlikte; güncellenen öğretim programı dikkate alınmak suretiyle haftalık ders çizelgesinde 11 ve 12. sınıflarda 4'er saat olmak üzere, seçmeli biyoloji derslerine yer verilmiş olup; ortaöğretim programının tamamında toplam 12 saat olan biyoloji ders saatinde bir değişiklik yapılmamıştır.
Bu bağlamda; alanında uzman akademisyenlerden oluşan, bilimsel, danışma ve inceleme organı olan, Talim Terbiye Kurulunca bilimsel kriterlerin, ülkenin ihtiyaçlarının, çağın gereklerinin ve 2016 yılı Eylem Planı ile Onuncu Kalkınma Planının ''Öncelikli Dönüşüm Programları'' çerçevesinde güncellenen öğretim programının kazanımlarının dikkate alınması suretiyle, Ortaöğretim Genel Müdürlüğü, Din Öğretimi Genel Müdürlüğü ve Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğünün ilgili yazıları değerlendirilerek tesis edildiği anlaşılan dava konusu işlemin, gelişen ve değişen bir bilim olan eğitim bilimindeki gelişmelerin takip edilmesi ve biyoloji eğitiminde etkinlik ve verimliliğin arttırılması amacı taşıdığı, üst hukuk normlarına ve Türk Milli Eğitiminin temel ilkelerine uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı'nın 30.05.2017 tarih ve 53 sayılı ''Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgesi'' konulu kararının ve bu kararın eki olan ''Haftalık Ders Çizelgesi'' tablolarının, tüm okul türleri bakımından (Fen Liseleri hariç) Biyoloji Dersinin 3 saatten 2 saate indirilmesine ilişkin kısmının iptali istemi yönünden DAVANIN REDDİNE,
2. Aşağıda dökümü yapılan … TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına ve karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca … TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine,
3. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra istemi halinde davacıya iadesine,
4. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere,
16/03/2021 tarihinde oyçokluğu ile karar verildi.

KARŞI OY:
(X) Dava; Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı'nın 30.05.2017 tarih ve 53 sayılı ''Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgesi'' konulu kararının ve bu kararın eki olan ''Haftalık Ders Çizelgesi'' tablolarının, tüm okul türleri bakımından (Fen Liseleri hariç) Biyoloji Dersinin 3 saatten 2 saate indirilmesine ilişkin kısmının iptali istemiyle açılmıştır.
İdari işlemlerin bir sebebe ve gerekçeye dayalı olması hukukun genel ilkelerinden olup, bu ilke genel anlamda düzenleme yapan veya işlem tesis eden idareyi, düzenleme yaptığı ya da işlem tesis ettiği alanda, doğru ve anlamlı olgular ortaya koymaya ve bilimsel gerekçeleri tespit etmek suretiyle, bilimsel gerekçelere uygun hareket etmeye zorlar. Dava konusu işlemin tesis edilmesine temel teşkil eden gerekliliklerin, hukuki ve bilimsel olması zorunlu olmakla birlikte, bu gerekliliklerin ve bu yönde yapılan bilimsel çalışmaların ortaya konulamaması idari işlemi hukuka aykırı kılacaktır.
Eğitim bilimi değişen ve gelişen bir bilim olmakla birlikte, Biyoloji eğitiminde etkinlik ve verimliliğin arttırılması amacı ile öğrencilerin ilgi ve yönelimlerine göre seçebilecekleri seçmeli Biyoloji dersleri dışında, ortak alanda temel Biyoloji eğitiminin verildiği Biyoloji dersi saatinin azaltılması arasında çelişki olduğu açıktır.
Bu bağlamda; dava konusu işlemin tesis edilmesinden önce somut bilimsel bir tespit ve değerlendirme yapıldığının ortaya konulamaması nedeniyle, idari işlemlerin hukuki sebeplere ve bilimsel gerekçelere dayanması yönündeki hukukun genel ilkelerine aykırı olduğu, Anayasaya ve diğer üst hukuk normlarına uyarlık taşımadığı, Türk Milli Eğitimi'nin temel ilkelerinden olan bilimsellik ilkesine dayanılmadığı, eğitim bilimi yönünden gerekliliğin ortaya konulamadığı anlaşıldığından, iptal edilmesi gerektiği oyu ile aksi yöndeki çoğunluk kararına katılmıyorum.


Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi