Esas No: 2018/1300
Karar No: 2021/1442
Karar Tarihi: 18.03.2021
Danıştay 12. Daire 2018/1300 Esas 2021/1442 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2018/1300
Karar No : 2021/1442
TEMYİZ EDEN (DAVACI) : …
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVALI) : …Bakanlığı
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : …İdare Mahkemesinin …tarih ve E:…, K:…sayılı kararının, temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem : … Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü mezunu olan davacı tarafından; özel eğitim alanında yüksek lisans yaptığından bahisle özel eğitim alanı öğretmeni olarak atanma isteğiyle yapılan başvurunun reddine ilişkin işlemin iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: İdare Mahkemesince, 652 sayılı Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmunde Kararname'nin 28. maddesi uyarınca Talim ve Terbiye Kurulunca yapılan düzenlemelerde, öğretmen olarak atanmaya esas alanlar ve her bir alan öğretmenliği için mezun olunacak yükseköğretim programlarının belirlendiği, dava konusu işlem tarihinde yürürlükte olan, Talim ve Terbiye Kurulunun 20/02/2014 tarih ve 9 sayılı Kararı'na göre, Özel Eğitim alanı öğretmenliğine yükseköğretim kurumlarının; "Özel Eğitim Öğretmenliği", "Özel Eğitim Bölümü", " Zihin Engelliler Öğretmenliği", "Görme Engelliler Öğretmenliği" ile "İşitme Engelliler Öğretmenliği" bölümü mezunlarının atanmalarının mümkün olduğu; … Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü mezunu olan davacının özel eğitim alanı öğretmenliğine atanmasının hukuken mümkün olmadığı; ayrıca, aynı Kararın Geçici 6. maddesinde, "Özel Eğitim Alanında öğretmen ihtiyacının karar eki çizelgede kaynak gösterilen yükseköğretim programı mezunlarınca karşılanamaması durumunda, bu alana öğretmenlik alanları mezunu olup özel eğitim (Görme, İşitme ve Zihinsel Engelliler) alanında tezli/tezsiz yüksek lisans veya doktora mezunları atanırlar" hükmü yer almakta ise de, öğretmenlik bölümü mezunu olmayan davacının bu maddedeki düzenlemeden yararlanmasına da hukuken olanak bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Özel Eğitim alanında öğretmen ihtiyacının karşılanmaması durumunda Özel Eğitim alanında yüksek lisans mezunlarına atanma imkanının tanındığı, salt formasyon olmadığı için öğretmen olarak atanma hakkından yararlanamadığı, ancak bu alanda yüksek lisans yaparak atanma hakkını kazandığı, dava konusu işlemin eşitlik ilkesine aykırı olduğu ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davacının mezun olduğu yükseköğretim alanının öğretmenliğe başvuru hakkı bulunmadığı belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü ile İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onikinci Dairesince, Danıştay İkinci Dairesinin 12/03/2018 tarih ve E:2015/2552, K:2018/1583 sayılı kararıyla Dairemize gönderilen dosyada Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY :
… Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü mezunu olan ve Anadolu Üniversitesi Özel Eğitim Ana Bilim Dalında yüksek lisans programını bitiren davacının, "Özel Eğitim" alanında öğretmen olarak atanmak üzere yaptığı başvurunun, davalı idarenin 27/03/2014 tarihli işlemiyle mezun olduğu Karşılaştırmalı Edebiyat bölümünün herhangi bir öğretmenlik alanına kaynaklık eden yükseköğetim programları arasında yer almadığından bahisle reddedildiği anlaşılmıştır.
Bu işlemin iptali istemiyle bakılan dava açılmıştır.
İLGİLİ MEVZUAT:
1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu'nun 45. maddesinde; "Öğretmen adaylarında genel kültür, özel alan eğitimi ve pedagojik formasyon bakımından aranacak nitelikler Milli Eğitim Bakanlığınca tespit olunur.
Hangi derece ve türdeki eğitim, öğretim, teftiş ve yönetim görevlerine, hangi seviye ve alanda öğrenim görmüş olanların ne gibi şartlarla seçilebilecekleri yönetmelikle düzenlenir.
" kuralı yer almaktadır.
1739 sayılı Kanun'a dayalı olarak çıkartılan ve işlem tarihinde yürürlükte olan Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği'nin 11. maddesinde "Mezun olduğu yükseköğretim programının Talim ve Terbiye Kurulunun öğretmenliğe atanacakların tespitine ilişkin kararına göre atanacağı alana uygun olmak" öğretmenliğe atanacaklarda aranılacak özel şartlar olarak düzenlenmiştir.
Talim ve Terbiye Kurulu tarafından bu kapsamda 20/02/2014 tarih ve 2014/9 sayılı karar alınmış ve öğretmelik alanları, atama ve ders okutma esasları belirlenmiştir.
Esasların, "Kapsam" başlıklı 2. maddesinde; "Bu Esaslar, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel; örgün ve yaygın eğitim kurumlarına öğretmen olarak atanacakların atamalarına esas olan alanlar ile mezun oldukları yükseköğretim programları ve aylık karşılığı okutacakları derslerin belirlenmesine ilişkin hükümleri kapsar." kuralına yer verilmiştir.
2014/9 sayılı kararın ekinde yer alan "Öğretmenlik Alanları, Atama ve Ders Okutma Esaslarına İlişkin Çizelge"nin 62. sırasında atamaya esas alan olan "Özel Eğitim" alanına, yükseköğretim programlarının, Özel Eğitim Öğretmenliği, Özel Eğitim Bölümü, Zihin Engelliler Öğretmenliği, Görme Engelliler Öğretmenliği, İşitme Engelliler Öğretmenliği bölümlerinden mezun olanların kaynak teşkil ettiği belirtilmiş, Geçici 6. maddesinde ise; "Özel Eğitim Alanında öğretmen ihtiyacının karar eki çizelgede kaynak gösterilen yükseköğretim programı mezunlarınca karşılanamaması durumunda, bu alana öğretmenlik alanları mezunu olup özel eğitim (Görme, İşitme ve Zihinsel Engelliler) alanında tezli/ tezsiz yüksek lisans veya doktora mezunları atanırlar." düzenlemesine yer verilmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerinin değerlendirilmesinden; Talim ve Terbiye Kurulunun 2014/9 sayılı kararının ekinde yer alan çizelgenin 62. sırasında yer alan bölümlerden mezun olanların atama önceliğinin olduğu, birinci öncelikli adaylardan başvuru yapan adayların tamamının atanmaları ve atama dönemindeki öğretmen ihtiyacının birinci öncelikli adaylardan karşılanamaması durumunda, Talim ve Terbiye Kurulunun 2014/9 sayılı kararının Geçici 6. maddesinde belirtilen adaylardan başvurma şartları uygun olanların atanabileceği, bunun için de bu adayların usulüne uygun olarak yaptıkları başvuruların idare tarafından kabul edilip değerlendirmeye alınması gerektiği anlaşılmaktadır.
Dava konusu olayda, davacının … Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümü mezunu olduğu ve Anadolu Üniversitesi Özel Eğitim Ana Bilim Dalında yüksek lisans programını bitirdiği görüldüğünden, başvurusunun davalı idarece Talim ve Terbiye Kurulunun 2014/9 sayılı Kararının Geçici 6. maddesi kapsamında değerlendirmeye alınması gerektiği açıktır.
Bu durumda, davacının yaptığı başvurunun değerlendirmeye alınarak işlem tesisi gerekirken, aksi yönde tesis edilen dava konusu işlemde hukuka uygunluk görülmemiştir.
Bu itibarla, davanın reddi yönündeki İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. 2577 sayılı Kanun'un 49. maddesine uygun bulunan davacının temyiz isteminin kabulüne,
2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddine ilişkin temyize konu …İdare Mahkemesinin …tarih ve E:…, K:…sayılı kararının BOZULMASINA,
3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine,
4. 2577 sayılı Kanun'un (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 18/03/2021 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.
(X) KARŞI OY :
Temyize konu İdare Mahkemesi kararı ve dayandığı gerekçe hukuk ve usule uygun olduğundan onanması gerektiği görüşüyle aksi yöndeki çoğunluk kararına katılmıyoruz.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.