15. Hukuk Dairesi Esas No: 2016/5607 Karar No: 2018/1416 Karar Tarihi: 09.04.2018
Yargıtay 15. Hukuk Dairesi 2016/5607 Esas 2018/1416 Karar Sayılı İlamı
15. Hukuk Dairesi 2016/5607 E. , 2018/1416 K.
"İçtihat Metni"
Davacılar 1-... İnş. Taahhüt Malz. Tur. Day. Nak. Tic. San. Ltd. Şti. (Özel ortak) 2-... İnş. Turz.San. Tic. Ltd. Şti. (Pilot ortak) ile davalı... Valiliği (Yatırım İzleme Koor. Başkanlığı) arasındaki davadan dolayı ... 3. Asliye Hukuk Hakimliğince verilen 02.02.2016 gün ve 2014/785-2016/69 sayılı hükmün Yargıtayca incelenmesi taraf vekillerince istenilmekle dosyadaki kağıtlar okundu gereği konuşulup düşünüldü: - K A R A R - Mahalli mahkemesince verilen hükmün temyiz edildiğinden bahisle dosya temyiz incelemesi yapılmak üzere Dairemize gönderilmiş ise de; Dava konusu sözleşme, davacı yüklenici şirketler ile ... İl Özel İdaresi arasında akdedilmiştir. 06.12.2012 tarihli Resmi Gazete"de yayımlanarak yürürlüğe giren 6360 sayılı Ondört İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmiyedi İlçe Kurulması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun"un 1. maddesi gereğince ... İl Özel İdaresi"nin tüzel kişiliği sona ermiş, aynı Kanun"un geçici 1. maddesinde de il özel idarelerinin tasfiyesine ilişkin kurallar düzenlenmiştir. Yine 6360 sayılı Kanun"un 3. maddesinde "...İl özel idarelerinin mahkemelerde süren davaları ile il özel idaresi olarak faaliyet gösterdikleri dönem ve yapılan işlemlere ilişkin olarak açılacak davalarda muhatap, devir işleminin yapıldığı ilgili kurum ve kuruluştur." hükmüne yer verilmiştir. Bununla birlikte, Kanunda il özel idarelerinin devredildiği kurumların bu davaları kendi nam ve hesabına yürüteceklerine dair bir düzenleme bulunmamaktadır. Dava, İl özel idaresi nam ve hesabına ... Valiliği Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı’na yöneltilmiştir. Dairemizin yerleşmiş uygulamalarına göre, il özel idarelerinin faaliyet gösterdikleri dönem ve yaptıkları işlemlere ilişkin olarak açılacak davalarda devralan kurumların davaları tasfiye amacına yönelik olarak ve il özel idaresi nam ve hesabına takip ettikleri, dolayısıyla da bu davalarda harçtan muaf olmadıklarının kabulü gerekmektedir.Ayrıca, 01.09.2016 tarihli Resmi Gazete"de yayımlanan 674 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 35 ve 36. maddeleri ile Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlıkları, kamu tüzel kişiliğine haiz ve özel bütçeli idarelere dönüştürüldüklerinden, belirtilen tarihten itibaren davalı kurum da harçtan muaf değildir. Bu durumda, il özel idaresinin tasfiyesi amacıyla davayı takip eden ve harç muafiyeti bulunmayan davalı ... Valiliği Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı tarafından verilen temyiz dilekçesinin harçlandırılması zorunludur.Bu nedenlerle davalı idarenin yatırması gereken 143,50 TL temyiz başvuru harcı ile 29,20 TL maktu temyiz karar harcı olmak üzere toplam 172,70 TL harcın, 6100 sayılı HMK"nın geçici 3. maddesi yollamasıyla, 1086 sayılı HUMK"nın 434/III. maddesinde gösterilen prosedürün uygulanması suretiyle davalı tarafça ikmâlinin sağlanması, sonrasında temyiz incelemesi yapılmak üzere dosyanın Dairemize gönderilmesi amacıyla mahalline GERİ ÇEVRİLMESİNE, 09.04.2018 gününde oybirliğiyle karar verildi.