Esas No: 2021/29329
Karar No: 2022/7954
Karar Tarihi: 18.04.2022
Yargıtay 7. Ceza Dairesi 2021/29329 Esas 2022/7954 Karar Sayılı İlamı
7. Ceza Dairesi 2021/29329 E. , 2022/7954 K."İçtihat Metni"
5253 sayılı Dernekler Kanunu'na muhalefet eyleminden dolayı kabahatli ... hakkında 1.294,00 Türk lirası ve 1.586,19 Türk lirası idari para cezası uygulanmasına dair ... Kaymakamlığının 18/09/2020 tarihli ve 63485207-450-E.3576 sayılı idarî para cezası kararına karşı yapılan başvurunun reddine ilişkin ... Sulh Ceza Hâkimliğinin 08/01/2021 tarihli ve 2020/4373 değişik iş sayılı kararı aleyhine Yüksek Adalet Bakanlığından verilen 01/07/2021 tarihli kanun yararına bozma istemini içeren dava dosyası Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının 10/09/2021 tarihli ve KYB. 2021/89885 sayılı ihbarnamesi ile daireye verilmekle okundu.
Mezkür ihbarnamede;
1)1.294,00 Türk lirası idari para cezası uygulanmasına ilişkin kararın incelenmesinde;
Dosya kapsamına göre, derneğin karar defterinde 03/05/2019 tarihli ve 8 sayılı yönetim kurulu kararında karar alınıp yönetim kurulunca imza altına alındıktan sonra imzaların altına yetki belgesine dair ek karar alınıp tekrar imza altına alındığı tespit edildiğinden dernek defterinin usulüne uygun tutulmadığından bahisle sayman üye olarak beyan edilen kabahatli hakkında idari para cezası uygulanmasına karar verildiği anlaşılmakta ise de;
a)Anılan idari yaptırım kararında, derneğin karar defterinde 03/05/2019 tarihli yönetim kurul kararlarında, karar alınıp yönetim kurulunca imzalandıktan sonra imzaların altına yetki belgesine dair ek karar alınıp tekrar imza altına alındığı sebebine binaen, Dernekler Yönetmeliğinin 32. maddesinin "Karar defteri: Yönetim kurulu kararları tarih ve numara sırasıyla bu deftere yazılır ve kararların altı toplantıya katılan üyelerce imzalanır." hükmünü, Dernekler Yönetmeliği'nin 33. maddesinde yer alan "Karar defterinin sayfa sonunda imza için bırakılan bölümü hariç defterlerin satırları, çizilmeksizin boş bırakılamaz ve atlanamaz." hükmünü, Dernekler Kanunu'nun 32/d maddesinin "..Bu defter ve kayıtların usulüne uygun tutulmaması halinde dernek yöneticilerine ve defterleri tutmakla sorumlu kişilere beşyüz Türk lirası idari para cezası verilir" hükmünü amir olduğundan bahisle, anılan Kanunun 32/d maddesi uyarınca idari para cezası verildiği anlaşılmış ise de,
Somut olay incelendiğinde, 03/05/2019 tarihli yönetim kurulu kararının altında aynı tarihte yeni bir karar alınmasının anılan kanuna ve yönetmeliğe aykırı olmadığı, bu nedenle anılan idari yaptırım kararının usul ve yasaya aykırı olduğu anlaşıldığından, başvurunun kabulü yerine yazılı şekilde reddine karar verilmesinde,
b)5253 sayılı Kanunun 17. maddesinde yer alan "Derneklerin iş ve işlemlerinde, bu Kanun ve 4721 sayılı Türk Medenî Kanunu ile bunlara dayanılarak çıkarılan yönetmeliklerin hükümlerine aykırılık tespit edilmesi halinde, konusu suç teşkil etmeyen hata ve noksanlıkların mülkî idare amirinin yazılı istemi üzerine, ilgili dernek tarafından otuz gün içerisinde giderilmesi zorunludur." şeklindeki düzenleme uyarınca, eksiklikler bakımından ilgili derneğe hata ve noksanlıkların giderilmesi için belirtilen süre verilmesine rağmen hata ve eksikliğin giderilmemesi halinde idari yaptırım kararı verilebileceği, inceleme konusu dosyada kabahate konu eksiklik ile ilgili mülkî idare amirinin bu şekilde bir bildiriminin olmadığı gözetilmeden başvurunun kabulü yerine yazılı şekilde reddine karar verilmesinde,
2)1.586,19 Türk lirası idari para cezası uygulanmasına ilişkin kararın incelenmesinde;
Dosya kapsamına göre, dernek gelirlerinin tahsilinde kullanılan alındı belgelerinin üzerinde ödenti veya bağışta bulunan gerçek kişilerin T.C kimlik numaralarının ve tüzel kişilerin vergi numaralarının yazılmadığından bahisle idari para cezası uygulanmasına karar verildiği anlaşılmakta ise de;
a)5253 sayılı Kanunun 17. maddesinde yer alan "Derneklerin iş ve işlemlerinde, bu Kanun ve 4721 sayılı Türk Medenî Kanunu ile bunlara dayanılarak çıkarılan yönetmeliklerin hükümlerine aykırılık tespit edilmesi halinde, konusu suç teşkil etmeyen hata ve noksanlıkların mülkî idare amirinin yazılı istemi üzerine, ilgili dernek tarafından otuz gün içerisinde giderilmesi zorunludur." şeklindeki düzenleme uyarınca, eksiklikler bakımından ilgili derneğe hata ve noksanlıkların giderilmesi için belirtilen süre verilmesine rağmen hata ve eksikliğin giderilmemesi halinde idari yaptırım kararı verilebileceği, inceleme konusu dosyada kabahate konu eksiklik ile ilgili mülkî idare amirinin bu şekilde bir bildiriminin olmadığı,
b)5253 sayılı Kanunun 32/d maddesinde "Derneğe ait tutulması gereken defter veya kayıtları tutmayan veya tasdiksiz defter tutan dernek yöneticileri üç aydan bir yıla kadar hapis veya adlî para cezası ile cezalandırılır. Bu defter ve kayıtların usulüne uygun tutulmaması halinde dernek yöneticilerine ve defterleri tutmakla sorumlu kişilere beşyüz Türk Lirası idarî para cezası verilir. Adına yetki belgesi düzenlenmediği halde gelir toplayanlar ile bilerek bu şekilde gelir toplanmasına izin veren yönetim kurulu üyelerine bin Türk Lirası idarî para cezası verilir" ve Dernekler Yönetmeliğinin 45. maddesinde yer alan "Alındı belgeleri, sabit boyalı sert veya sivri uçlu tükenmez kalemle okunaklı bir biçimde silintisiz ve kazıntısız olarak doldurulur. " şeklinde yer alan düzenlemelere nazaran, gerçek kişilerin T.C kimlik numaralarının, tüzel kişilerin de vergi numaralarının alındı belgesinde yer almasının zorunlu olduğuna dair bir hüküm bulunmadığı gibi yer almamasının da yaptırıma bağlanmadığı; alındı belgesinde doldurulması gereken kısımlara dair açık bir düzenlemeye yer verilmediği, sadece alındı belgesinin şeklen nasıl doldurulacağına ilişkin yönteme dair açıklamaya yer verildiği, ayrıca bağışçı olan ve dernek kayıtlarında kişisel bilgileri sınırlı bir şekilde bulunan şahıslara ilişkin özel bilgi mahiyetindeki T.C kimlik ve vergi numaralarına ulaşılmasının hayatın olağan akışına da uygun olmadığı,
Gözetilmeden başvurunun kabulü yerine yazılı şekilde reddine karar verilmesinde, isabet görülmemiş ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 309. maddesi uyarınca anılan kararın bozulması lüzumu kanun yararına bozmaya atfen ihbar olunmuş bulunmakla Türk Milleti adına gereği görüşülüp düşünüldü;
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kanun yararına bozma istemine dayanan ihbarname içeriğindeki hususlardan (1-a), (2-a) ve (2-b) numaralı nedenler yerinde görüldüğünden ... Sulh Ceza Hakimliği'nin 08/01/2021 tarihli ve 2020/4373 değişik iş sayılı kararının CMK'nun 309/4-d maddesi uyarınca BOZULMASINA, muteriz hakkında uygulanan idari para cezasının kaldırılmasına, bozma nedenine göre kanun yararına bozma istemine dayanan ihbarname içeriğindeki hususlardan (1-b) numaralı neden bakımından KARAR VERİLMESİNE YER OLMADIĞINA, 18.04.2022 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.