Abaküs Yazılım
8. Daire
Esas No: 2016/4747
Karar No: 2021/1904
Karar Tarihi: 30.03.2021

Danıştay 8. Daire 2016/4747 Esas 2021/1904 Karar Sayılı İlamı

T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2016/4747
Karar No : 2021/1904

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı) : … Belediye Başkanlığı - …
Vekili : Av. …

Karşı Taraf (Davacı) : … Eğitim ve Kültür Merkezi Vakfı
Vekili : Av. …

İstemin Özeti : ... İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının hukuka aykırı olduğu öne sürülerek, 2577 sayılı Yasanın 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.

Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : İdare Mahkemesi kararının gerekçesi değiştirilmek suretiyle onanması gerektiği düşünülmektedir

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Dava, Muğla İli, Bodrum İlçesi, ... Mahallesi, ... pafta, ... ada, ... parsel sayılı mülkiyeti davalı belediyeye ait taşınmaz üzerinde kamu hizmetinde kullanılmak üzere "... Kültür ve Dayanışma Merkezi" vakıf binası "cemevi" yapılması ve sonrasında işletilmesi konusunda mülga Konacık Belediyesi arasında yapılan "... Kültür ve Dayanışma Merkezi İşletmesi Yönetim Planı ve Porotokolünün 12.maddesi uyarınca feshine ilişkin Bodrum Belediye Başkanlığının … gün ve … sayılı işleminin iptali istemiyle açılmıştır.
İdare Mahkemesince, davalı belediye ile yapılan protokol sonrasında yapı ruhsatını aldıktan sonra toplanan bağışlarla yapının bodrum ve zemin katın kaba inşaatını tamamladığı, sözkonusu inşaatların yapının bitirilmesine yönelik faaliyetler olduğu, bağışlarla yapılan bir yapının diğer inşaatlardaki gibi kısa sürede bitirilemeyeceği, ayrıca, protokolde inşaatın bitim süresine ilişkin bir hükmün bulunmadığı hususları dikkate alındığında, protokolün tek taraflı feshini haklı kılacak somut hiçbir bilgi ve bilgiye dayanamayan tek taraflı protokolün feshine ilişkin dava konusu belediye meclis kararında hukuka ve mevzuata uyarlık gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
5393 sayılı Belediye Kanunu'nun 14/a maddesinde," İmar, su ve kanalizasyon, ulaşım gibi kentsel alt yapı; coğrafî ve kent bilgi sistemleri; çevre ve çevre sağlığı, temizlik ve katı atık; zabıta, itfaiye, acil yardım, kurtarma ve ambulans; şehir içi trafik; defin ve mezarlıklar; ağaçlandırma, park ve yeşil alanlar; konut; kültür ve sanat, turizm ve tanıtım, gençlik ve spor orta ve yüksek öğrenim öğrenci yurtları (Bu Kanunun 75 inci maddesinin son fıkrası, belediyeler, il özel idareleri, bağlı kuruluşları ve bunların üyesi oldukları birlikler ile ortağı oldukları Sayıştay denetimine tabi şirketler tarafından, orta ve yüksek öğrenim öğrenci yurtları ile Devlete ait her derecedeki okul binalarının yapım, bakım ve onarımı ile tefrişinde uygulanmaz.); sosyal hizmet ve yardım, nikâh, meslek ve beceri kazandırma; ekonomi ve ticaretin geliştirilmesi hizmetlerini yapar veya yaptırır. Büyükşehir belediyeleri ile nüfusu 100.000’in üzerindeki belediyeler, kadınlar ve çocuklar için konukevleri açmak zorundadır. Diğer belediyeler de mali durumları ve hizmet önceliklerini değerlendirerek kadınlar ve çocuklar için konukevleri açabilirler." hükmüne; 15/a maddesinde,"Belde sakinlerinin mahallî müşterek nitelikteki ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla her türlü faaliyet ve girişimde bulunmak" hükmüne ve aynı Kanunun 75/c maddesinde ise"Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, kamu yararına çalışan dernekler, Bakanlar Kurulunca vergi muafiyeti tanınmış vakıflar ve 7/6/2005 tarihli ve 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanunu kapsamına giren meslek odaları ile ortak hizmet projeleri gerçekleştirebilir. Diğer dernek ve vakıflar ile gerçekleştirilecek ortak hizmet projeleri için mahallin en büyük mülki idare amirinin izninin alınması gerekir." hükmü yer almaktadır
Aynı kanunun 18/e maddesinde; "Taşınmaz mal tahsisine, tahsis şeklinin değiştirilmesine veya tahsisli bir taşınmaza kamu hizmetinde ihtiyaç duyulmaması halinde tahsisin kaldırılmasına; üç yıldan fazla kiralanmasına ve süresi otuz yıl geçmemek kaydıyla bunlar üzerinde sınırlı ayni hak tesisine karar vermek..." belediye meclisinin yetkileri arasında sayılmıştır.
Dava dosyasının incelenmesinden; davacı vakfın, Bakanlar Kurulu'nun 27.05.1998 tarih ve 98/11209 sayılı kararıyla kamu yararına kurulan vakıflardan olduğu, sözkonusu vakıf tarafından Muğla İli, Bodrum İlçesi, ... Mahallesi, ... pafta, ... ada, ... parsel sayılı mülkiyeti davalı belediyeye ait taşınmaz üzerinde kamu hizmetinde kullanılmak üzere "... Kültür ve Dayanışma Merkezi" vakıf binası (cemevi) yapılması ve sonrasında işletilmesi konusunda mülga Konacık Belediyesi arasında "... Kültür ve Dayanışma Merkezi İşletmesi Yönetim Planı ve Porotokol'ün yapıldığı, bu protokolün 11. maddesinde, faaliyet süresinin 20 yıl olduğu ve sürenin imalatın tamamlanmasıyla başlayacağı, yapının yapımına ilişkin bir sürenin öngörülmediği, yapılması öngörülen bina için … tarih ve … sayılı yapı ruhsatının düzenlendiği, 12.12.2014 tarihinde davalı belediyece yapıya yönelik olarak yapılan denetimde, inşaatın bodrum kat ve zemin katında kolonların döküldüğü, kaba inşaatın bir kısmının da yapıldığı, ancak inşaatta uzun bir süreden beri bir faaliyet bulunmadığının tespit edilmesi sonucunda söz konusu protokolün 12.maddesi uyarınca feshine ilişkin Bodrum Belediye Başkanlığı'nın … gün ve … sayılı işleminin tesis edilmesi üzerine iş bu davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Uyuşmazlık konusu olayda, davacı Cumhuriyetçi Eğitim ve Kültür Merkezi Vakfına ilgili alanın tahsisinin yapılması yönünde Konacık Belediye Meclisince 07/03/2012 tarihinde karar alındığı Konacık Belediyesinin daha sonra kapatılarak Bodrum belediyesine devredilmesi üzerine bizzat Bodrum Belediye Başkanı tarafından imza altına alınan karar ile bahse konu taşınmazın tahsisine konu olan protokolün tek taraflı olarak fesih edildiği ve tahsisin iptaline karar verildiği görülmektedir.
İdare Hukukunun temel prensiplerinden biri olan yetki ve usulde paralellik ilkesi uyarınca; yasada aksine bir düzenleme bulunmadıkça, bir işlemin tesisinde uygulanan yetki ve usul koşullarının aynı işlemin geri alınması ve kaldırılması işlemlerinde de aynen uygulanması zorunludur.
Bu hale göre, idare mahkemesince işin esasına girilerek yapılan değerlendirme sonucunda işlemin iptaline karar verilmiş ise de mevzuat da tahsis işlemini yapmakla yetkili kılınan belediye meclisinin, aynı şekilde bu tahsisin iptali konusunda da tek yetkili olduğu tartışmasız olup, aksine bir düzenlemenin de bulunmadığı görüldüğünden, Konacık belediye meclisince alınmış protokol imzalanması ve ilgili taşınmazın tahsisi kararının hem mevzuat hem de yetkide paralellik ilkesi uyarınca yine belediye meclisinin alacağı bir karar ile iptal edilmesi gerekirken; bu ilkeye aykırı olarak belediye başkanınca tahsisin iptali yönünde işlem tesis edildiği görüldüğünden işlemde yetki yönünden hukuka uyarlık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davacının temyiz isteminin reddiyle ... İdare Mahkemesince verilen ve hüküm fıkrası itibariyle hukuka uygun bulunan kararın yukarıda belirtilen gerekçeyle onanmasına temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına, bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (onbeş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 30/03/2021 tarihinde oybirliği ile karar verildi.

Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi