Esas No: 2022/518
Karar No: 2022/9693
Karar Tarihi: 18.05.2022
Yargıtay 7. Ceza Dairesi 2022/518 Esas 2022/9693 Karar Sayılı İlamı
7. Ceza Dairesi 2022/518 E. , 2022/9693 K."İçtihat Metni"
5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu'nun 7/2-c maddesine muhalefet eyleminden dolayı kabahatli ... Özel Eğitim Kursu hakkında ...Valiliği İl Milli Eğitim Müdürlüğünün 19/12/2020 tarihli ve 27197794-410.03-E.18258718 sayılı, ... Özel Eğitim Kursu hakkında 21/12/2020 tarihli ve 27197794-410.03-E.18268439 sayılı, ... Özel Eğitim Kursu hakkında 21/12/2020 tarihli ve 27197794-410.03- E.18268440 sayılı idari yaptırım karar tutanakları ile sırasıyla uygulanan 103.005,00 Türk lirası, 44.145,00 Türk lirası ile 161.865,00 Türk lirası idari para cezalarına yönelik başvurunun reddine dair ... Sulh Ceza Hâkimliğinin 02/07/2021 tarihli ve 2021/669 değişik iş sayılı kararına karşı yapılan itirazın reddine ilişkin ... Sulh Ceza Hakimliğinin 26/07/2021 tarihli ve 2021/4279 değişik iş sayılı kararı aleyhine Yüksek Adalet Bakanlığından verilen 09/11/2021 tarihli kanun yararına bozma istemini içeren dava dosyası Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının 24/12/2021 tarihli ve KYB. 2021/139002 sayılı ihbarnamesi ile daireye verilmekle okundu.
Mezkür ihbarnamede;
Dosya kapsamına göre, kabahatli kurumlarda sigortasız personel çalıştırıldığı, bazı kurs programlarının yetkili makamın izni olmadan kurumda uygulandığı, kabahatli ... Fizik Özel Öğretim Kursu, ... Kimya Özel Öğretim Kursu ve ... Matematik Özel Öğretim Kursunda öğrenim gören öğrenciler ile öğretmenlerin beyanlarının alındığı, bu kapsamda kurslarda onaylı bilim grubu dışında diğer bilim grubundaki derslerinde işlendiği gerekçesiyle idari yaptırım karar tutanakları tanzim edilmiş ise de,
5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu'nun 7/2-c maddesinde yer alan, "Özel öğretim kurumunun;...Haftalık ders çizelgesi ve programları Bakanlık izni olmadan kurumda uygulaması,...hallerinde... idari para cezası uygulanır." şeklindeki,
Milli Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği'nin 67/A maddesinde yer alan, "(1) Kanunun 7 nci maddesinin ikinci fıkrasının (b), (e) ve (f) bentlerinde belirtilen fiiller hariç olmak üzere kurumlarda, yapılan denetlemeler esnasında ilgili mevzuata aykırı hususların tespiti halinde denetlemeye yetkili olanlar tarafından söz konusu aykırılığın denetleme sonuna kadar giderilmesi istenir. Gerekli düzenlemelerin denetleme sonuna kadar yapılmaması halinde işlenen fiilin gerektirdiği, Kanunun 7 nci maddesinde belirtilen idari para cezasının uygulanmasına ilişkin teklif, idari para cezasını vermeye yetkili makama bildirilir. (5) İdari para cezasına neden olan hususun giderilmesi için kuruma en fazla üç ay süre verilir.Bu süre sonunda idari para cezasına neden olan hususların devam ettiğinin tespiti hâlinde yeni yasal işlem yapılır. " biçimindeki düzenleme birlikte değerlendirildiğinde,
19/02/2020 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik gereğince Milli Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği'nin 67/A maddesinin 1. fıkrasının yürürlükten kaldırıldığı, somut olayda kabahat tarihinin 2019-2020 yılını kapsadığı nazara alındığında, muteriz kuruma söz konusu aykırılığın denetleme sonrasına kadar giderilmesi için kanunda öngörülen süre verilmeksizin idari yaptırım kararı uygulandığı gözetilmeden, itirazın kabulü yerine yazılı şekilde reddine karar verilmesinde isabet görülmemiş ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 309. maddesi uyarınca anılan kararın bozulması lüzumu kanun yararına bozmaya atfen ihbar olunmuş bulunmakla Türk Milleti adına gereği görüşülüp düşünüldü;
Her ne kadar, kabahat tarihinin 2019-2020 yılını kapsadığı dikkate alınarak, 5580 sayılı Yasanın 7/2-c maddesi uyarınca uygulanan idari para cezası yönünden, öncelikle, 19.02.2020 tarihine kadar yürürlükte bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinin 67/A maddesinin birinci fıkrası uyarınca, kabahatliye söz konusu aykırılığın denetleme sonuna kadar giderilmesi için süre verilmesi gerektiği görüşüyle kanun yararına bozma isteminde bulunulmuş ise de ihbarnamede de değinildiği üzere Milli Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim kurumları Yönetmeliğinin 67/A maddesinin birinci fıkrasının 19.02.2020 tarihinde yürürlükten kaldırıldığı cihetle, dosya kapsamına göre, kursiyer öğrencilerin beyanlarından COVİD-19 pandemisinin baş gösterdiği 2020 yılı mart ayına kadar kursa devam ettiklerini belirttikleri, buna göre kesintisiz fiille işlenen kabahatin bu tarihte tamamlandığı, kabahat tarihi itibariyle de tespit edilen aykırılıkların giderilmesi için öncelikle süre verilmesini gerektiren yukarıda değinilen mevzuat hükmünün yürürlükten kalkmış olduğu, bu itibarla kanun yararına bozulması istenen kararda bir isabetsizlik bulunmadığı anlaşılmakla,
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı'nın kanun yararına bozma istemine dayanan ihbarname içeriği yerinde görülmediğinden, CMK'nun 309. maddesi uyarınca kanun yararına kararın bozulmasına dair talebinin REDDİNE, 18.05.2022 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.