Esas No: 2020/4182
Karar No: 2022/3329
Karar Tarihi: 26.04.2022
Yargıtay 12. Ceza Dairesi 2020/4182 Esas 2022/3329 Karar Sayılı İlamı
Özet:
Sanığın idaresindeki yük dolu çekici ile seyir halinde iken direksiyon hakimiyetini kaybetmesi sonucu çarptığı polis otosunda bir kişinin ölümüne ve bir kişinin de yaralanmasına neden olduğu taksirle öldürme suçuyla mahkum edildiği ve sanığın cezanın fazla olduğu ancak basit taksirden hüküm kurulduğu için arttırım yapılmadığı belirtilmiştir. Bu nedenle kararın isteme aykırı olarak bozulmasına karar verilmiştir. Kanun maddeleri ise TCK'nın 85/2, 62/1, 53/6 ve 5237 sayılı TCK'nın 22/3 maddeleridir.
"İçtihat Metni"
Mahkemesi :Ağır Ceza Mahkemesi
Suç : Taksirle öldürme
Hüküm : TCK’nın 85/2, 62/1, 53/6. maddeleri uyarınca mahkumiyet
Taksirle öldürme suçundan sanığın mahkumiyetine ilişkin hüküm, sanık ... katılan vekili tarafından temyiz edilmekle, dosya incelenerek gereği düşünüldü:
Yapılan yargılamaya, toplanıp karar yerinde gösterilen delillere, mahkemenin kovuşturma sonuçlarına uygun olarak oluşan kanaat ve takdirine, incelenen dosya kapsamına göre, sanığın cezanın fazla olduğuna, katılan vekilinin ise sair temyiz itirazlarının reddine, ancak;
Sanığın idaresindeki yük dolu çekici ile saat 06:00 sıralarında, meskun mahalde, 50 km/s hız limitinin olduğu tek yönlü yolda seyir halinde iken, olay yeri dört yönlü kavşağa geldiğinde, direksiyon hakimiyetini kaybetmesi neticesinde aracın yoldan çıktığı, gidiş istikametine göre solunda bulunan orta refüjün üzerine çıkarak gitmeye devam ettiği, refüjün ilerisinde bulunan dönel kavşak içerisinde Gazipaşa istikametine dönmek için bekleyen katılan ... idaresinde bulunan polis otosuna çarptığı, bu aracı altına alarak aracın üzerinde göbek tabir edilen orta refüjün üzerine çıktığı, refüjde bulunan ağacı da kırıp altına alarak aracın devrildiği, devrik vaziyette karşı şeride geçerek park halinde bulunan üç ayrı araçlara çarparak yan yatarak durabildiği, polis otosu içinde bulunan bir kişinin ölümüne, bir kişinin de kemik kırığının hayat fonksiyonlarına etkisi orta (3.derece) olarak yaralanmasına tam kusurlu olarak neden olduğu olayda; aracın takoğraf çıktısı üzerinde yapılan bilirkişi incelemesine göre sanığın kaza yerine kadar yanı saat 06:00 ya kadar mola vererek 7 saat 30 dakika süre araç kullandığı, kaza anında hızının 70-80 km/saat olduğu, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun ve ilgili yönetmeliğin araç kullanma ve mola sürelerine sürelerine uyduğu belirtilmiş ise de; sanığın soruşturma ve kovuşturma aşamasında verdiği ifadelerinde “...saat 03:20 sıralarında Anamur ilçesinden yola çıktık. ... uyumaya geçti. Sabahın erken saatleriydi, aracı ben kullanıyordum. içim geçmiş, gözüm açık ancak beden uyuyor vaziyette gidiyormuşum, kazadan sonra kendime geldiğimde tır yan devrilmişti....” şeklindeki ifadesi karşısında; direksiyon başında uyuklayan, yorgun olduğu ve yedek şoför olduğu halde araç kullanmaya devam eden, bu hususta herhangi bir kaza neticesinin meydana gelebileceğini öngörmesine rağmen, şoförlük bilgi ve deneyimine, içinde bulunduğu koşullara, önceki tecrübelerinin olumsuz neticelenmemesine olan güveni sebebiyle, ölüm veya yaralanma ile neticelenebilecek herhangi bir kazanın meydana gelmeyeceğine ya da meydana gelse dahi bu türden bir kazayı önleyebileceğine güvenerek hareketine devam etmek suretiyle, sanık hakkında, 5237 sayılı TCK'nın 22/3 maddesi uyarınca bilinçli taksir koşullarının oluşması nedeni ile arttırım yapılması gerektiği gözetilmeden, basit taksirden hüküm kurulmak suretiyle eksik ceza tayinine hükmedilmesi,
Kanuna aykırı olup, katılan vekilinin temyiz itirazları bu itibarla yerinde görüldüğünden, hükmün bu sebeplerden dolayı 5320 sayılı Kanunun 8. maddesi uyarınca halen uygulanmakta olan 1412 sayılı CMUK'un 321. maddesi gereğince isteme aykırı olarak BOZULMASINA, 26.04.2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.