Esas No: 2021/3638
Karar No: 2022/3825
Karar Tarihi: 17.05.2022
Yargıtay 12. Ceza Dairesi 2021/3638 Esas 2022/3825 Karar Sayılı İlamı
Özet:
Sanık bir kamyonetle gündüz vakti virajlı, eğimli yolda seyrederken direksiyon hakimiyetini kaybederek kaldırıma çıktı ve yürüyen bir yayaya çarptı. Yaralanan kişi bir organının işlevini yitirdi. Mahkeme, sanığın hız aşımı yaparak kazaya sebep olduğunu belirleyerek bilinçli taksir hükümlerini uyguladı. Temyiz sonucunda da hükmün ONANMASINA karar verildi.
Kanun maddeleri: TCK'nın 89/1, 22/3, 89/3-b, 62, 52/2-4. maddeleri; 5271 sayılı CMK'nın 17/10/2019 tarihli ve 7188 sayılı Kanunun 24. maddesi ve 251. maddesi.
"İçtihat Metni"
Mahkemesi :Asliye Ceza Mahkemesi
Suç : Taksirle yaralama
Hüküm : TCK'nın 89/1, 22/3, 89/3-b, 62, 52/2-4. maddeleri gereği mahkumiyet
Taksirle yaralama suçundan sanığın mahkumiyetine ilişkin hüküm, sanık müdafii tarafından temyiz edilmekle, dosya incelenerek gereği düşünüldü:
5271 sayılı CMK'nın 17/10/2019 tarihli ve 7188 sayılı Kanunun 24. maddesi yeniden düzenlenmiş olan ''Basit Yargılama Usulü'' başlıklı 251. maddenin 1. fıkrasında yer alan ''Asliye Ceza Mahkemesince iddianamenin kabulünden sonra adli para cezasını ve/veya üst sınırı 2 yıl veya daha az süreli hapis cezasını gerektiren suçlarda basit yargılama usulünün uygulanmasına karar verilebilir'' şeklindeki düzenlemeye göre basit yargılama usulünün uygulanıp uygulanmama takdirinin mahkemeye bırakıldığı, bozma ilamına uyularak yapılan yargılamada mahkemece 25/03/2021 tarihli 1 nolu duruşma zaptında basit yargılama usulünün uygulanmaması gerekçelerinin açıklanarak, genel hükümlere göre yargılamaya devam edilip karar verildiği gözetildiğinde mahkemenin uygulama yapılmayacağına ilişkin takdirinin olduğu anlaşılmakla yapılan incelemede;
Sanık idaresindeki kamyonetle, yerleşim yeri içinde, gündüz vakti, virajlı, eğimli, bölünmüş asfalt kaplama caddede seyrederken, olay mahalline geldiğinde, direksiyon hakimiyetini kaybederek, gidiş yönüne göre sağda bulunan kaldırıma çıktığı esnada, kaldırımda yürümekte olan yayaya çarpmasıyla, sanığın hızını virajlı yola girmesine karşın azaltmayarak, tam kusuruyla bir kişinin organlardan birinin işlevinin yitirilmesi niteliğinde yaralanmasına sebebiyet verdiği olayda;
Dairemizin yerleşik uygulamalarına göre hız aşımının bilinçli taksir koşullarını oluşturması için mahal şartlarının iki katından fazla olması gerektiği, hız sınırının 30 km olduğu olayın meydana geldiği yerde, sanığın mahkemede 27/11/2014 tarihli duruşmada ''...Bu sırada 3. vitesle seyir halindeydim. Kullanmış olduğum aracın Peugeot Bipper olduğu dikkate alındığında 3. viteste gidebileceğim azami surat ortalama 70 km/h dir...'' biçiminde beyanda bulunduğu gözetildiğinde, sanığın mahal şartlarının iki katından fazla hızla seyrederek kazaya sebebiyet verdiğinin anlaşılması karşısında mahkemece bilinçli taksir hükümlerinin uygulanmasında isabetsizlik görülmemiştir.
Bozma ilamına uyularak yapılan yargılamaya, toplanıp karar yerinde gösterilen delillere, mahkemenin kovuşturma sonuçlarına uygun olarak oluşan kanaat ve takdirine incelenen dosya kapsamına göre sanık müdafinin bilinçli taksir hükümlerinin uygulanmaması gerektiğine, keşif yapılması lüzumuna ve eksik inceleme sonucu hüküm kurulduğuna temyiz itirazlarının reddi ile hükmün isteme uygun olarak ONANMASINA, 17/05/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.