Abaküs Yazılım
2. Daire
Esas No: 2021/9884
Karar No: 2021/1546
Karar Tarihi: 26.04.2021

Danıştay 2. Daire 2021/9884 Esas 2021/1546 Karar Sayılı İlamı

T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2021/9884
Karar No : 2021/1546

TEMYİZ EDEN (DAVACI) : …
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF (DAVALILAR): 1- … Bakanlığı - ANKARA
(Mülga … Bakanlığı)
VEKİLİ : Av. …
2- … Valiliği
3- … Büyükşehir Belediye Başkanlığı - …
VEKİLİ : Hukuk Müşaviri Av. …

İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın, dilekçede yazılı nedenlerle, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava Konusu İstem : Dava; Erzurum İl Özel İdaresinde … (…) olarak görev yapmakta iken, 6360 sayılı Kanun uyarınca Erzurum İl Özel İdaresinin tüzel kişiliğinin kaldırılması sonucu Erzurum Büyükşehir Belediye Başkanlığına devredilmesi üzerine norm kadro ve ihtiyaç fazlası personel olarak belirlenen davacının, Milli Eğitim Bakanlığı taşra teşkilatına sürekli işçi olarak atanmasına ilişkin … günlü, … sayılı işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
İlk Derece Mahkemesi Kararının Özeti : ... İdare Mahkemesinin, Danıştay İkinci Dairesinin 14/02/2018 günlü, E:2016/9252, K:2018/830 sayılı husumet yönünden bozma kararına uyularak verilen temyize konu kararıyla; dava konusu işlemin dayandırıldığı 6360 sayılı Kanunun ilgili hükümleri uyarınca, devredilen personelden norm kadro ve ihtiyaç fazlası olanların, devir amacıyla komisyona bildirilmesi gerektiğinden, Erzurum İl Özel İdaresi'nde … (…) olarak görev yapan davacının, 6360 sayılı Kanun'un tanıdığı yetki çerçevesinde norm kadro ve ihtiyaç fazlası sayılarak Milli Eğitim Bakanlığı taşra teşkilatına sürekli işçi olarak atanmasına yönelik dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, norm kadro ve ihtiyaç fazlası personel belirlenirken objektif kriterlere uyulmadığı, davalı belediyenin hizmet alım ihaleleri ile yeni işçi alımı yaptığı, Mahkemece kendisinin Erzurum Büyükşehir Belediye Başkanlığı'na devredildiği tarih ile norm kadro ve ihtiyaç fazlası personel olarak Erzurum Valiliği'ne bildirildiği tarih arasında boş kadro durumunun araştırılmadığı ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN CEVABI :
Erzurum Büyükşehir Belediye Başkanlığı tarafından; 6360 sayılı Kanun kapsamında kapanan İl Özel İdaresi, İlçe ve Belde Belediyelerinin personel nakillerinin yoğunluklu olarak kendilerine yapılması sonucu personel giderlerinin arttığı, aynı işi yapan personelin mevcut olması, kendi bütçe imkanlarını, hizmet alanlarını, hizmet ihtiyaçlarını, personel gider oranlarını değerlendirerek kendi insiyatifinde olmadan gönderilen personeli ihtiyaç fazlası olarak tespit edebileceği ileri sürülerek istemin reddi gerektiği savunulmaktadır.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı (Mülga Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı) tarafından; atama işlemlerinin hukuka uygun olduğu, mağdur edilmesinin söz konusu olmadığı, 6360 sayılı yasa ile yaşanan iş yeri ve işveren değişikliğinin 4857 sayılı Kanunda ifade edilen çalışma koşullarındaki esaslı değişiklik olduğu ve davacının bu atama teklifini kabul etmeme hakkının olduğu, 6360 sayılı Kanunun 5 günlük kabul süresi öngördüğü ve süre sonunda işe başlayan davacının kendi isteği ile esaslı iş değişikliği kapsamında yeni görevini, unvanını kabul ettiğini beyan ettiği ileri sürülerek temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmaktadır.
Erzurum Valiliği tarafından; cevap verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …

DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü ile İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İkinci Dairesince; 21/04/2021 günlü, 31461 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren 73 sayılı "Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının Kurulması ile Kamu Personel İşlemlerinin Yürütülmesine İlişkin Bazı Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi" ile Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı iki ayrı bakanlık adı altında teşkilatlandığından, Devlet Personel Başkanlığının görevlerinin daha önce Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ana hizmet birimlerinden Çalışma Genel Müdürlüğüne devredilmiş olması nedeniyle Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı yerine, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı hasım mevkiine alınmak suretiyle ve dosyanın tekemmül ettiği anlaşıldığından, yürütmenin durdurulması istemi hakkında bir karar verilmeksizin, Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

İNCELEME VE GEREKÇE :
MADDİ OLAY :
Erzurum İl Özel İdaresinde … (…) olarak görev yapmakta iken, 6360 sayılı Kanun uyarınca Erzurum İl Özel İdaresinin tüzel kişiliğinin kaldırılması sonucu Erzurum Büyükşehir Belediye Başkanlığına devredilen ve anılan Belediye Başkanlığı tarafından norm kadro ve ihtiyaç fazlası personel olarak belirlenen davacının, Milli Eğitim Bakanlığı taşra teşkilatına … olarak atamasına ilişkin … günlü, … sayılı işlemin iptali istemiyle temyizen incelenmekte olan dava açılmıştır.

İLGİLİ MEVZUAT :
06/12/2012 tarih ve 28489 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren 6360 sayılı On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'un 1. maddesinin 5. fıkrası ile Erzurum İl Özel İdaresinin tüzel kişiliği kaldırılmıştır.
Anılan Kanun'un Geçici 1. madde, 1. fıkrasında, bu Kanundan kaynaklanan devir, tasfiye ve paylaştırma işlemlerini yürütmek üzere vali tarafından, bir vali yardımcısının başkanlığında, valinin uygun göreceği kurum ve kuruluş temsilcilerinin ve ilgili belediye başkanlarının katılımıyla devir, tasfiye ve paylaştırma komisyonu kurulacağı; 6. fıkrasında, tüzel kişiliği kaldırılan il özel idareleri personelinin, komisyon kararıyla ilgisine göre yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığı, büyükşehir belediyesi, bağlı kuruluşu veya ilçe belediyesine devredileceği; 9. fıkrasında da belediye ve bağlı kuruluşlara devredilen personelden norm kadro ve ihtiyaç fazlası olanların, ilgili belediye ve bağlı kuruluş tarafından en geç üç ay içinde valiliğe bildirilmesi üzerine, Komisyonun, ilgili idarelerden gönderilen listeleri 5393 sayılı Belediye Kanununun 49. maddesindeki oranlar, kurumun bütçe dengesi, norm kadrosu ve yürütmekle görevli olduğu hizmetin gereği ile nüfus kriterlerini değerlendirmek suretiyle, 45 gün içerisinde ihtiyaç fazlası personelin tespitini yaparak, oluşturulan listeleri valinin onayına sunacağı ve vali tarafından onaylanan listelerin, on gün içerisinde İçişleri Bakanlığına; İçişleri Bakanlığınca da atama teklifleri yapılmak üzere Devlet Personel Başkanlığına bildirileceği hususları düzenlenmiştir.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
Dava dosyası ile Dairemizdeki E:2016/9222 sayılı dosyanın birlikte incelenmesinden, davalı idareye yapılan 14/02/2018 günlü ara kararıyla; davacının, Erzurum Büyükşehir Belediye Başkanlığına devredildiği tarih ile norm kadro ve ihtiyaç fazlası personel olarak Erzurum Valiliğine bildirildiği tarih arasında davalı Erzurum Büyükşehir Belediye Başkanlığında mevcut boş ve dolu işçi kadroları sorulmuş olup, Erzurum Büyükşehir Belediye Başkanlığınca anılan tarihlerde toplam sürekli işçi sayısının 481, kadrolu işçi sayısının 517 olduğu yönünde cevap verilmiştir.
Bununla birlikte, Erzurum Valiliği tarafından gönderilen belgelerin incelenmesinden, Erzurum Büyükşehir Belediye Başkanı'nın imzasını taşıyan … tarihli … numaralı formda devirden önce işçi norm kadro sayısının 481, devirden önce mevcut personel sayısının 248, devirden sonra işçi norm kadro sayısının 985, devreden personel sayısının sayısının 282, devirden sonra toplam personel sayısının 530, devreden personelden nakil için teklif edilen personel sayısının 260 olduğu, bu durumda devirden önce 233 işçi kadrosunun münhal bulunduğu; devreden 282 işçiden 233 tanesinin bu kadrolarla ilişkilendirilmesi sonucunda sadece 49 işçinin norm kadro ve ihtiyaç fazlası personel olarak kalacağı, ancak Belediyece 260 işçinin norm kadro ve ihtiyaç fazlası personel olarak bildirildiği sonucuna varılmıştır.
Bunun üzerine Dairemizce 24/05/2018 günlü ara kararı ile norm kadro ve ihtiyaç fazlası olarak bildirilen personelden kaç tanesinin anılan işleme karşı dava açtığı sorulmuş, Erzurum Büyükşehir Belediye Başkanlığınca gönderilen belgelerin incelenmesinden, davacı ile birlikte toplam 3 işçinin dava açtığı anlaşılmıştır.
Dava konusu işlemin dayandırıldığı 6360 sayılı Kanun'un yukarıda değinilen hükümleri uyarınca, devredilen personelden norm kadro ve ihtiyaç fazlası olanların, devir amacıyla komisyona bildirilmesi gerekmektedir. Davalı Erzurum Büyükşehir Belediyesi Başkanlığı'nda münhal işçi kadrosunun bulunduğu anlaşıldığından, davacının norm kadro ve ihtiyaç fazlası personel olarak belirlenmesi ve buna dayalı olarak Milli Eğitim Bakanlığı taşra teşkilatına sürekli işçi olarak atanmasına ilişkin işlemlerde hukuka uyarlık, davanın reddi yolundaki Mahkeme kararında ise hukuki isabet görülmemiştir.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVACININ TEMYİZ İSTEMİNİN KABULÜNE,
2. ... İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun temyize konu kararın verildiği tarih itibarıyla yürürlükte olan haliyle 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca BOZULMASINA,
3. Aynı maddenin 3622 sayılı Yasa ile değişik 3. fıkrası uyarınca, yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen İdare Mahkemesi'ne gönderilmesine,
4. 2577 sayılı Yasa'nın (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren onbeş (15) gün içinde Danıştay'da karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 26/04/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi