Esas No: 2018/6596
Karar No: 2021/2683
Karar Tarihi: 26.05.2021
Danıştay 8. Daire 2018/6596 Esas 2021/2683 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2018/6596
Karar No : 2021/2683
DAVACI : …
VEKİLİ : Av. …
DAVALILAR : 1- … Bakanlığı
VEKİLİ : Hukuk Müş. …
2- … Müdürlüğü - …
VEKİLİ : Av. …
DAVANIN KONUSU :
… Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdürlüğü’nün … tarih ve … sayılı Yönetim Kurulu Kararı ve Polis Akademisi Başkanlığı’nın 13/11/2018 tarihli onayı ile davacının Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdürlüğü’nden ilişiğinin kesilmesine ilişkin işlem ile bu işlemin dayanağı olan “Polis Meslek Eğitim Merkezleri Giriş Yönetmeliği’nin 8. maddesinin 1. fıkrasının (ğ) bendinde yer alan “... kumar ...” ibaresinin iptali istenilmektedir.
DAVACININ İDDİALARI :
Bir arkadaşının yanında kahvehaneye gittiği, burada arkadaşının kumar kapsamında olmayan sıradan bir kağıt oyunu oynadığı, kendisinin de izleyici olduğu, bu esnada polis tarafından kimlik kontrolü yapıldıktan sonra herkese para cezası kesildiği, bu cezanın sonuçlarının ağır olacağını tahmin edemediğinden dolayı buna itiraz etmediği, hakkında adli sicil ve adli sicil arşiv kaydı olmamasına rağmen kahvehanede bulunma eyleminden ötürü verilen idari para cezası işleminden kaynaklı olarak kamu hizmetine girme hakkının ölçüsüz kısıtlandığı iddia edilmektedir.
Polis Meslek Eğitim Merkezlerine alınacak adaylarda aranacak şartların 657 sayılı Kanun veya 3201 sayılı Emniyet Teşkilat Kanununda açıkça düzenlenmediği, bir hüküm niteliği taşımayan bir idari para cezası işleminin POMEM öğrenciliğine engel olarak sayılmasının Yönetmelikle düzenlendiği ve bununda üst hukuk normu ve hukuk devleti ilkesine aykırı olduğu, verilen idari para cezası işleminin kamu hizmetine girme hakkını ölçüsüz bir şekilde kısıtladığı ve bunun Anayasa'nın 13. ve 70. maddelerine aykırı olduğu belirtilmektedir.
DAVALI İDARELERİN SAVUNMALARI
... BAKANLIĞI'NIN SAVUNMASI :
Üst hukuk normuna uygun olan Yönetmelik maddesi ile bu madde uyarınca tesis edilen bireysel işlemin hukuka uygun olduğu belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmaktadır.
... GENEL MÜDÜRLÜĞÜ'NÜN SAVUNMASI :
Davacının 22. dönem öğrenci adayı olarak … Polis Meslek Eğitim Merkezine geçici kaydının yapıldığı, yaptırılan güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması
neticesinde; hakkında Antalya İli Muratpaşa İlçesinde 5326 sayılı Kabahatler Kanunu çerçevesinde "kumar oynamak" kabahatinden dolayı işlem yapıldığı, ilgili Yönetmeliğin adaylarda aranacak şartların düzenlendiği 8. maddesinde bu durumun öğrenciliğe engel olduğunun açıkça düzenlendiği, söz konusu düzenlemenin üst mevzuata uygun olduğu savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Dava; … Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdürlüğünün … gün ve … sayılı Yönetim Kurulu Kararı ve Polis Akademisi Başkanlığının 13.11.2018 tarihli onayı ile aday öğrenci olan davacının, Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdürlüğünden ilişiğinin kesilmesi işlemi ile bu işlemin dayanağı olan Polis Meslek Eğitim Merkezleri Giriş Yönetmeliği’nin 8. maddesinin 1. fıkrasının (ğ) bendinde yer alan “... kumar ...” ibaresinin iptali istemiyle Emniyet Genel Müdürlüğü ile İçişleri Bakanlığına karşı açılmıştır..
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 48. maddesinde "Devlet memurluğuna alınacaklarda aşağıdaki genel ve özel şartlar aranır....
B) Hizmet göreceği sınıf için 36 ve 41 nci maddelerde belirtilen öğretim ve eğitim kurumlarının birinden diploma almış olmak,
2. Kurumların özel kanun veya diğer mevzuatında aranan şartları taşımak." hükmü, 3201 sayılı Emniyet Teşkilat Kanunu'nun ek 24 üncü maddesinin son fıkrasında, "Polis meslek eğitim merkezlerinin kuruluş ve çalışma usûl ve esasları; bu merkezlerde eğitime alınacak öğrencilerde aranacak şartlar, (…) yapılacak sınavlar, disiplin ve eğitim-öğretimle ilgili konular, öğrenciliğin sona ermesi, tazminat ve yükümlülük esasları ile giyecekleri kıyafetler ve diğer hususlar İçişleri Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir." hükmü yer almaktadır.
Söz konusu hükme dayanılarak çıkarılan Polis Meslek Eğitim Merkezleri Giriş Yönetmeliği'nin "Adaylarda aranılacak nitelikler" başlıklı 8. maddesinin 1. fıkrasının (ğ) bendinde, "Adayın kendisinin ve evli ise eşinin; genelev, birleşme yeri, randevuevi, tek başına fuhuş yapılan konut ve benzeri yerlerde çalışmış veya aracılık ve bekleyicilik fiillerinde bulunmamış olmak, genel ahlak ve edebe aykırı mahiyette her türlü yazılı, sesli ve görüntülü eserleri, kaydedildiği materyale bakılmaksızın üretmek ve satmaktan veya kumar, uyuşturucu veya uyarıcı madde nedeniyle, hakkında herhangi bir adlî veya idarî soruşturma veya kovuşturma devam ediyor olmamak, bunlardan dolayı idarî yaptırım uygulanmamak veya bu işler nedeniyle hüküm giymemiş olmak,", "İntibak eğitimi" başlıklı 18.maddesinin 1. fıkrasında; "POMEM’lere geçici kaydı yapılan adaylar Başkanlığın belirleyeceği takvim doğrultusunda intibak eğitimine tabi tutulurlar. Bu süre içinde POMEM Müdürlükleri tarafından Sağlık Yönetmeliği hükümlerine göre sağlık kurulu raporları aldırılır. Ayrıca, intibak eğitimi başlangıcından itibaren adayların güvenlik soruşturmaları ve arşiv araştırmaları yaptırılır. Yapılan güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması ile ilgili sonuçlar POMEM Yönetim Kurulunca değerlendirilerek karara bağlanır.", "İntibak eğitimi döneminde POMEM’den çıkma veya çıkarılma" başlıklı 21. maddesinin 3. fıkrasında; "8 inci maddede sayılan
nitelikleri taşımadıkları anlaşılan adayların ilişikleri, POMEM Müdürünün teklifi ve Başkanın onayıyla kesilir." hükümlerine yer verilmiştir.
Genel bir emniyet görevlisi olarak polislere, toplumun her anlamda huzur ve güvenliğini sağlamak, korumak ve devam ettirmek konusunda yetki, görev ve sorumluluklar tanınmıştır. Yürüttükleri hizmetin niteliği ve sahip oldukları yetki ve sorumluluklar, polislerin güvenilir ve disiplinli kişiler olmasını gerektirmektedir. Bu doğrultuda bu mesleğe alınacak ve devam edeceklerde bazı özel niteliklerin aranması amacına yönelik düzenlemeler yapılmasının kamu yararı ve hizmet gereği olduğu tartışmasızdır.
Polisin; toplumun asayişini, kişilerin, tasarruf emniyetini ve konut dokunulmazlığını korumak, halkın ırz, can ve malını muhafaza ve halkın istirahatini sağlamakla görevli ve genel bir emniyet görevlisi olması nedeniyle bu mesleğe girecek ve sürdürecek olanların da hiçbir kuşkuya yer vermeyecek şekilde güvenilir, onurlu, iyi ahlaklı ve disiplinli kişiler arasından seçilmeleri gerekmektedir.
Bu durumda; kişi hak ve özgürlüklerinin sağlanması açısından Devlet adına görev yapan polis teşkilatı mensuplarının seçilme kriterleri yönünden, Polis Meslek Eğitim Merkezleri Giriş Yönetmeliği’nin 8. maddesinin 1. fıkrasının (ğ) bendinde yer alan “... kumar ...” ibaresinin kamu yararına ve hizmet gereklerine aykırılığın söz edilemeyeceği gibi; üst hukuk normlarına da aykırılık bulunmadığı sonuç ve kanaatine ulaşılmıştır.
Davacının, Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdürlüğünden ilişiğinin kesilmesi işlemine gelince;
Dosyanın incelenmesinden, 27/08/2018 tarihinde, … Polis Meslek Eğitim Merkezine geçici kaydı yapılan davacı hakkında kayıt tarihinden önce 21.06.2018 tarihinde, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu'nun 34. maddesi kapsamında "kumar" oynamak kabahati nedeniyle işlem yapıldığının tespiti üzerine Polis Meslek Eğitim Merkezleri Giriş Yönetmeliği’nin 8. maddesinin 1. fıkrasının (ğ) bendi gereğince 13/11/2018 onay tarihli işlem ile ilişiğinin kesildiği anlaşılmaktadır.
Davacı hakkındaki idari yaptırım tutanağındaki bilgilerden; Kabahatler Kanunu kapsamında kumar oynamak kabahati nedeniyle işlem yapıldığı anlaşılmakta ise de; idari para cezasının dayanağı Olay-Yakalama-Arama ve El Koyma Tutanağından söz konusu mekanın herkese açık kıraathane niteliğinde olduğu, mekan içinde özel bölmelerin bulunmadığı, aynı mekanda bulunan herkes hakkında kumar oynamak fiilinden idari yaptırım kararı uygulandığı anlaşılmakta olup; davacı tarafından mekanda bulunulmakla birlikte kendisinin kumar oynamadığının belirtildiği görülmektedir..
Bu halde; davacı hakkında yapılan işlemin Polis Meslek Eğitim Merkezinden ilişiğinin kesilmesi gibi hayatını önemli ölçüde etkileyecek ağır bir sonuç doğurduğu dikkate alındığında; davacının kumar oynadığının şüpheye yer bırakmayacak şekilde tespit edilmesi gerektiği, ancak somut olayda bunun net bir şekilde ortaya konulamadığı görülmekte olup; bu nedenle davacının, eğitim merkezinden ilişiğinin kesilmesine ilişkin işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Açıklanan nedenlerle, davacının ilişiğinin kesilmesine ilişkin işlemin iptali; Polis Meslek Eğitim Merkezleri Giriş Yönetmeliği’nin 8. maddesinin 1. fıkrasının (ğ) bendinde yer alan “... kumar ...” ibaresi yönünden ise davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince duruşma için taraflara önceden bildirilen 26/05/2021 tarihinde, davacı vekili Av. …'ın ve davalı İçişleri Bakanlığı'nın vekili Hukuk Müş. …, davalı Emniyet Genel Müdürlüğü vekili Av. …'ın geldiği, Danıştay Savcısının hazır olduğu görülmekle, açık duruşmaya başlandı. Taraflara usulüne uygun olarak söz verilerek dinlendikten ve Danıştay Savcısının düşüncesi alındıktan sonra taraflara son kez söz verilip, duruşma tamamlandı. Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ SÜREÇ :
Dava konusu Yönetmelik; 4/6/1937 tarihli ve 3201 sayılı Emniyet Teşkilat Kanunu'nun ek 24 üncü maddesinde yer alan "Polis meslek eğitim merkezlerinin kuruluş ve çalışma usûl ve esasları; bu merkezlerde eğitime alınacak öğrencilerde aranacak şartlar, (…) yapılacak sınavlar, disiplin ve eğitim-öğretimle ilgili konular, öğrenciliğin sona ermesi, tazminat ve yükümlülük esasları ile giyecekleri kıyafetler ve diğer hususlar İçişleri Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir." hükmüne dayanılarak hazırlanmıştır.
İNCELEME VE GEREKÇE:
İlgili Mevzuat:
2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın 124. maddesinde Cumhurbaşkanı, bakanlıklar ve kamu tüzelkişilerinin, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelikler çıkarabileceği düzenlenmiştir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 48. maddesinde "Devlet memurluğuna alınacaklarda aşağıdaki genel ve özel şartlar aranır....
B) Özel şartlar:
1. Hizmet göreceği sınıf için 36 ve 41 nci maddelerde belirtilen öğretim ve eğitim kurumlarının birinden diploma almış olmak,
2. Kurumların özel kanun veya diğer mevzuatında aranan şartları taşımak." hükmü, 3201 sayılı Emniyet Teşkilat Kanunu'nun ek 24 üncü maddesinde yer alan "Polis meslek eğitim merkezlerinin kuruluş ve çalışma usûl ve esasları; bu merkezlerde eğitime alınacak öğrencilerde aranacak şartlar, (…) yapılacak sınavlar, disiplin ve eğitim-öğretimle ilgili konular, öğrenciliğin sona ermesi, tazminat ve yükümlülük esasları ile giyecekleri kıyafetler ve diğer hususlar İçişleri Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir." hükmü yer almaktadır.
Söz konusu hükme dayanılarak çıkarılan Polis Meslek Eğitim Merkezleri Giriş Yönetmeliği'nin "Adaylarda aranılacak nitelikler" başlıklı 8. maddesinin 1. fıkrasının (ğ) bendinde
"ğ) Adayın kendisinin ve evli ise eşinin; genelev, birleşme yeri, randevuevi, tek başına fuhuş yapılan konut ve benzeri yerlerde çalışmış veya aracılık ve bekleyicilik fiillerinde bulunmamış olmak, genel ahlak ve edebe aykırı mahiyette her türlü yazılı, sesli ve görüntülü eserleri, kaydedildiği materyale bakılmaksızın üretmek ve satmaktan veya kumar, uyuşturucu veya uyarıcı madde nedeniyle, hakkında herhangi bir adlî veya idarî soruşturma veya kovuşturma devam ediyor olmamak, bunlardan dolayı idarî yaptırım uygulanmamak veya bu işler nedeniyle hüküm giymemiş olmak,", "İntibak eğitimi" başlıklı 18. maddesinin 1. fıkrasında; "POMEM’lere geçici kaydı yapılan adaylar Başkanlığın belirleyeceği takvim doğrultusunda intibak eğitimine tabi tutulurlar. Bu süre içinde POMEM Müdürlükleri tarafından Sağlık Yönetmeliği hükümlerine göre sağlık kurulu raporları aldırılır. Ayrıca, intibak eğitimi başlangıcından itibaren adayların güvenlik soruşturmaları ve arşiv araştırmaları yaptırılır. Yapılan güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması ile ilgili sonuçlar POMEM Yönetim Kurulunca değerlendirilerek karara bağlanır.", "İntibak eğitimi döneminde POMEM’den çıkma veya çıkarılma" başlıklı 21. maddesinin 3. fıkrasında; "(3) 8 inci maddede sayılan nitelikleri taşımadıkları anlaşılan adayların ilişikleri, POMEM Müdürünün teklifi ve Başkanın onayıyla kesilir." hükümlerine, Polis Meslek Eğitim Merkezleri Eğitim-öğretim Yönetmeliği'nin "Okuldan ayrılma ve çıkarılma" başlıklı 14. maddesinde "(1) Öğrenciler, eğitim-öğretimin herhangi bir aşamasında, tazminat ödemek şartıyla, POMEM Müdürlüğüne yazılı olarak başvurmak suretiyle POMEM’den ayrılabilirler. Ayrılan öğrencilerin geri dönme istekleri kabul edilmez ve dosyaları Başkanlık onayı ile işlemden kaldırılır. (2) 4/8/2003 tarihli ve 25189 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Emniyet Teşkilatı Sağlık Şartları Yönetmeliği hükümleri hariç, POMEM’den çıkarılan öğrenciler bir daha POMEM Giriş sınavlarına başvuruda bulunamazlar. Bu durum, çıkarılan öğrencilere yazılı olarak tebliğ edilir. (3) İlgili mevzuat hükümleri saklı kalmak şartıyla; a) Giriş ile ilgili nitelikleri taşımadıkları öğrenimleri sırasında anlaşılanların, b) Sağlık kurulları tarafından verilecek raporlara dayalı olarak, Genel Müdürlük Sağlık İşleri Dairesi Başkanlığı tarafından öğrenci olarak devamına imkân kalmadığı belirlenenlerin, c) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre memur olma niteliğini öğrenimleri sırasında kaybedenlerin, Yönetim Kurulunun kararı, POMEM Müdürünün teklifi ve Başkanın onayı ile ilişikleri kesilir. (4) POMEM’deki eğitim-öğretim süresi içinde, Polis Akademisi Öğrenci Disiplin mevzuatında belirtilen suçlardan dolayı disiplin notu seksenden aşağı düşen ve POMEM’le ilişiğinin kesilmesine karar verilenler ile Öğrenci Disiplin Kurulu tarafından verilen ve POMEM’den çıkarma cezasını gerektiren kararlar Başkanın önerisi, Genel Müdürün onayı ile kesinleşir. (5) POMEM’den ayrılan veya çıkarılan öğrencilerin okuldan ilişiklerinin kesilmesi, disiplin soruşturması açılmasına engel değildir. (6) POMEM öğrencilerinden herhangi bir nedenle vefat edenlerin dosyaları, Başkanlık onayı ile işlemden kaldırılır." hükmüne yer verilmiştir.
Dava konusu Yönetmeliğin 8. maddesinin 1. fıkrasının (ğ) bendinde yer alan “... kumar ...” ibaresinin İncelenmesi:
Polis Meslek Eğitim Merkezleri Giriş Yönetmeliğinin 8. maddesinin 1. fıkrasının (ğ) bendi uyarınca; genelev, birleşme yeri, randevuevi, tek başına fuhuş yapılan konut ve benzeri yerlerde çalışmış veya aracılık ve bekleyicilik fiillerinde bulunmamış olmak, genel ahlak ve edebe aykırı
mahiyette her türlü yazılı, sesli ve görüntülü eserleri, kaydedildiği materyale bakılmaksızın üretmek ve satmaktan veya kumar, uyuşturucu veya uyarıcı madde nedeniyle, hakkında herhangi bir adlî veya idarî soruşturma veya kovuşturma devam ediyor olmamak, bunlardan dolayı idarî yaptırım uygulanmamak veya bu işler nedeniyle hüküm giymemiş olmak şartları adaylarda ve varsa eşleri yönünden aranılacak nitelikler arasından sayılmıştır.
Polislik mesleğinin önemi; polislerin toplumun asayişini, kişilerin tasarruf emniyetini ve konut dokunulmazlığını korumak, halkın ırz, can ve malını muhafaza ve halkın istirahatini sağlamakla görevli olması nedeniyle bu mesleğe girecek ve sürdürecek olanların da hiç bir kuşkuya yer vermeyecek şekilde güvenilir, onurlu, iyi ahlaklı ve disiplinli kişiler arasından seçilmeleri gerekmektedir.
Bu durumda, polislik mesleğinin yukarıda aktarılan özelliği gereği, bu mesleğe alınacaklarda bazı özel niteliklerin aranmasında ve toplumun huzur ve güvenliğini sağlamak, korumak ve devam ettirmek için bazı özel niteliklerin aranması amacıyla Kanun'un verdiği yetki uyarınca hazırlanan Polis Meslek Eğitim Merkezleri Giriş Yönetmeliği'nin 8. maddesinin 1. fıkrasının (ğ) bendinin yer alan “... kumar ...” ibaresi yönünden hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
… Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdürlüğü’nden ilişiğinin kesilmesine dair 13/11/2018 tarihli işlemin incelenmesi:
Davacının 22. dönem öğrenci adayı olarak … Polis Meslek Eğitim Merkezine geçici kaydının yapıldığı, yaptırılan güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması neticesinde; hakkında Antalya İli Muratpaşa İlçesinde 5326 sayılı Kabahatler Kanunu çerçevesinde "kumar oynamak" kabahatinden dolayı işlem yapıldığının tespit edilmesi üzerine, 06/06/2015 tarih ve 29378 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Polis Meslek Eğitim Merkezleri Giriş Yönetmeliği'nin 8. maddesinin 1. fıkrasının (ğ) bendi uyarınca Emniyet Genel Müdürlüğü'nün 13/11/2018 tarihli işlemi ile Eğitim Merkezinden ilişiğinin kesildiği anlaşılmaktadır.
Yukarıda belirtilen düzenlemeler uyarınca, Polis Meslek Eğitim Merkezi öğrencisi olabilmek, bir başka ifadeyle anılan okuldan mezuniyet sonucu polis memuru olarak atanabilmek için, Polis Meslek Eğitim Merkezleri Giriş Yönetmeliği'nin "Adaylarda aranılacak nitelikler" başlıklı 8. maddesinin 1. fıkrasının (ğ) bendinde sayılan suçlardan dolayı idarî yaptırım uygulanmaması gerektiği açık olup, bu koşulu taşımayan adayların okulla ilişiğinin kesilmesi hukuki bir zorunluluktur.
Dosyada yer alan Olay, Yakalama ve El Koyma Tutanağında; üflemeli tombala makinası ile kumar oynanan yerler hakkında yapılan çalışmalar neticesinde 21/06/2018 tarihinde yetkili Cumhuriyet Savcısı ile görüşülerek saat 02:00'da zemin katta yer alan ünvansız işyerine gidildiği, gidilen yerin geniş bir salon, tuvalet ve çay ocağı kısmından oluştuğu, salon kısmında yaklaşık 40-50 kişinin bulunduğu ve önlerindeki masalarda tombala kartları ve pulların bulunduğu, salonun ortasında prize takılı çalışır vaziyette tombala makinesinin tespit edildiği, ayrıca söz konusu işyerinin … Belediye Zabıta görevlilerince 14/06/2018 tarihinde mühürlendiği, ancak mührün yerinde olmadığı ve kırıldığının tespit edildiği görülmektedir.
Davacı hakkında söz konusu yerde 21/06/2018 tarihi saat 02:00'da kumara oynadığından bahisle 259,00 TL idari para cezasının kesildiği ve davacıya tebliğ edildiği dosyada yer alan İdari Yaptırım Karar Tutanağından görülmekte olup, dava dilekçesinden davacının söz konusu para cezasına itiraz etmediği ve para cezasının kesinleştiği anlaşılmaktadır.
Bu durumda hakkında 5326 sayılı Kanunun 34. maddesi uyarınca "kumar oynamak" kabahatinden dolayı uygulanan idari yaptırım neticesinde Polis Meslek Eğitim Merkezi'ne kayıt için gerekli şartları taşımayan davacı hakkında, Polis Meslek Eğitim Merkezleri Giriş Yönetmeliği'nin 8. maddesinin 1. fıkrasının (ğ) bendinin uygulanması suretiyle tesis edilen işlemde hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Dava konusu Yönetmeliğin 8. maddesinin 1. fıkrasının (ğ) bendinde yer alan “...kumar...” ibaresi yönünden DAVANIN REDDİNE oybirliği ile,
2. … Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdürlüğü’nden ilişiğinin kesilmesine dair … tarihli işlem yönünden DAVANIN REDDİNE oyçokluğu ile,
3. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam … TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
4. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca … TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idarelere verilmesine,
5. Fazladan yatırılan … TL harç ile posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra istemi halinde davacıya iadesine,
6. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere,
26/05/2021 tarihinde karar verildi.
KARŞI OY :
(X)- Davacının 22. dönem öğrenci adayı olarak … Polis Meslek Eğitim Merkezine geçici kaydının yapıldığı, yaptırılan güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması neticesinde; hakkında Antalya İli Muratpaşa İlçesinde 5326 sayılı Kabahatler Kanunu çerçevesinde "kumar oynamak" kabahatinden dolayı işlem yapıldığının tespit edilmesi üzerine, Polis Meslek Eğitim Merkezleri Giriş Yönetmeliği'nin 8. maddesinin 1. fıkrasının (ğ) bendi uyarınca Emniyet Genel Müdürlüğü'nün 13/11/2018 tarihli işlemi ile Eğitim Merkezinden ilişiğinin kesildiği anlaşılmaktadır.
Davacı hakkında 5236 sayılı Kabahatler Kanunu'nun 34. maddesi uyarınca kumar oynamak kabahati nedeniyle işlem yapıldığı anlaşılmakta ise de, Yakalama Arama ve El Koyma Tutanağından söz konusu mekanın herkese açık olduğu, mekan içinde özel bölmelerin bulunmadığı, salon, tuvalet ve çay ocağı kısımlarının olduğu, aynı mekanda aynı mekanda bulunan herkes hakkında kumar oynamak fiilinden idari yaptırım kararı uygulandığı anlaşılmaktadır.
Dosyada yer alan bilgi ve belgelerde; davacı hakkında sadece bir tane idari yaptırım kararının olduğu, hakkında başka herhangi bir suçtan adli veya idari işlem yapılmadığı ve davacının söz konusu kabahati işleyip işlemediğinin net olarak ortaya konulmadığı ancak ihmalinden kaynaklı olarak yaptırım kararının kesinleştiği anlaşıldığından, hakkında yapılan işlemin Polis Meslek Eğitim Merkezi'nden ilişiğinin kesilmesi gibi hayatını önemli ölçüde etkileyecek ağır bir sonuç doğurduğu ve Anayasa da yer alan ölçülülük ilkesine de aykırı olduğu değerlendirilmektedir.
Bu durumda davacının … Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdürlüğü’nden ilişiğinin kesilmesine dair 13/11/2018 tarihli işlemin iptal edilmesi gerektiği oyu ile aksi yöndeki çoğunluk kararına katılmıyoruz.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.