Abaküs Yazılım
12. Daire
Esas No: 2019/1223
Karar No: 2021/3161
Karar Tarihi: 26.05.2021

Danıştay 12. Daire 2019/1223 Esas 2021/3161 Karar Sayılı İlamı

T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2019/1223
Karar No : 2021/3161

DAVACI : ... Sendikası
VEKİLİ : Av. ...
DAVALI : ... Bakanlığı
VEKİLİ : ...

DAVANIN KONUSU : Davacı Sendika tarafından, 30/07/2010 tarih ve 27657 sayılı
Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ile 12/05/2006 tarih ve 26166 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelikte yapılan değişikliklerle ilgili eksik düzenlemelerin giderilmesi istemiyle yapılan başvurunun zımnen reddine ilişkin işlemin iptaline karar verilmesi istenilmektedir.

DAVACININ İDDİALARI :
Davacı tarafından, dava konusu Yönetmeliğin 2. maddesindeki kimlerin döner sermayeden yararlanacağına dair düzenleme eksik olup, tüm çalışanları kapsamadığı, 30/07/2010 tarih ve 27657 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 2. maddesinde kimlerin, anılan yönetmelik kapsamında yer aldığının belirtildiği, bu kapsamda Sağlık Bakanlığına bağlı kurum ve kuruluşlarda görev yapanlar arasında; memurlar, 4924 sayılı Kanun'a tabi sözleşmeli personel, 181 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Ek 3. maddesine göre istihdam edilen sözleşmeli personelin sayıldığı, 181 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'nin Ek 3. maddesinin 20/10/2005 tarihinde eklendiği, bu nedenle de o günden günümüze gelen süreçteki değişimleri yakalayamadığı, o dönemde sözleşmeli personel alımı ve görevlendirmesinin yalnızca sağlık hizmetleri ve yardımcı sağlık hizmetleri sınıfında yapılırken, şu anda davalı idarede destek ve büro personeli olarak çalışan birçok sözleşmeli personelin olduğu, söz konusu Yönetmelikte yapılan tasnifin sınırlı bir tasnif olduğu ve Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarında çalışan tüm personel Yönetmelik kapsamına dahil edilmediği; oysa, Sağlık Bakanlığında görev yapan vekil ebe ve hemşireler, 657 sayılı Kanun’un 4/C maddesine tabi geçici işçi statüsünde çalışan personel, kamuda geçici işçi pozisyonunda çalışmakta iken 5620 sayılı Kanun ile 4/B sözleşmeli personel statüsüne geçirilen büro personeli ile 5947 sayılı Kanun ile Kızılaydan Sağlık Bakanlığına geçen 4/B sözleşmeli sağlık çalışanları dışındaki destek personeli ile büro personelinin de görev yaptığı, bu personelin de diğer personel gibi döner sermayeye katkıda bulunduğu, ve dolayısıyla da döner sermaye ek ödemesine hak kazandığı, bu nedenle bu personelin de anılan Yönetmelik kapsamına alınması gerektiği, davalı idarenin mevcut düzenlemesinin Anayasa’ya ve uluslararası sözleşmelere, İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nin 7. ve 23. maddesine aykırılık teşkil ettiği, dava konusu Yönetmelik ile “Tanımlar” başlıklı 4. maddesinde daha önce yer verilmiş olan “Mesai dışı çalışma puanı”na ilişkin (o) bendinin madde metninden çıkarıldığı, söz konusu Yönetmeliğin 4. maddesinin (o) bendinden çıkarılan “Mesai dışı çalışma puanı”na ilişkin hükmün yeniden eklenmesi gerektiği, 22/04/2009 tarih ve 27209 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Yönetmelik ile “Mesai dışı çalışma puanı: Tabip dışı personele –nöbet tutulan süreler hariç olmak üzere- haftalık mesai saatinin aşılması durumunda mesai dışı çalışma tutulan süreler hariç olmak üzere” şeklinde değiştirildiği, “nöbet tutulan süreler hariç olmak üzere” ibaresinin iptali için açılan davada Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 25/02/2010 tarih ve YD İtiraz No:2009/835 sayılı kararıyla yürütmesinin durdurulmasına karar verildiği, bu şekilde personelin nöbet tuttuğu sürelerin de karşılığının döner sermaye ek ödemesine dahil edilmesinin sağlandığı, anılan Yönetmelik değişikliği ile söz konusu “Mesai dışı çalışma puanı” tanımına ilişkin (o) bendinin 4. maddeden çıkarılmasıyla personelin yargı yoluyla kazanmış olduğu hakkın elinden alınarak mağdur edildiği öne sürülmüştür.
Dava konusu Yönetmelikte yıllık izin, hastalık izni, şua izni ve benzeri izinlerde personele döner sermaye ödenmesi ile ilgili herhangi bir düzenlemeye yer verilmediği, bu durumun hakkaniyete uygun olmadığı, hastane katsayısının belirlenmesinde hekim performansı etkiliyken, hekim dışı personelin performansının ölçülmediği, bu durumun hekim dışı personel açısından eşitlik ilkesine aykırılık teşkil ettiği, hekim dışı personelden biri izne ayrıldığında diğer başka bir personelin ayrılan personelin işini yaptığı, ancak ne izne ayrılan personelin, ne de onun yerine bakan personelin döner sermayeden yararlanmadığı, kurumun herhangi bir kaybı olmazken, izne ayrılan personelin mağdur edildiği, 1982 Anayasası’nın çalışma şartlarına ve dinlenme hakkına ilişkin 50. maddesine ve kamu hizmeti görevlileriyle ilgili 128. maddesine göre kamu görevlilerinin izin hakları ve şartları ile aylık, ödenek ve özlük işlerinin kanunla düzenlendiği, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun mazeret izinlerinin düzenlendiği 104. maddesi ile hastalık izinlerinin düzenlendiği 105. maddesine göre raporlu dönemlerde aylık ve özlük haklarına dokunulmaması gerektiği; mazeret izni, doğum öncesi ve sonrası kullanılan izinler gibi izinlerde raporlu veya izinli olunduğu için döner sermaye ödemesi yapılamayacağına dair Maliye Bakanlığınca 09/07/2005 tarih ve 25870 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 18 Seri No'lu Yükseköğretim Kanunu ve Yükseköğretim Personel Kanunu Genel Tebliğinin 15. maddesinin iptali istemiyle açılan davada; Danıştay Sekizinci Dairesinin 27/03/2007 tarih ve E:2005/5657, K:2007/1700 sayılı kararı ile, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun mazeret izinlerini düzenleyen 104. maddesinde ve hastalık izinlerini düzenleyen 105. maddesinde getirilen izinler ve hastalıklar sırasında çalışanların özlük haklarına dokunulamayacağı yolundaki emredici hüküm karşısında, Genelge ile yasayla yapılan düzenlemeden farklı bir düzenlemeye gidilmesinde normlar hiyerarşisine uyarlık bulunmadığı, bu durumda, "Sosyal Devlet" ve "Hukuk Devleti" ilkelerine ve 657 sayılı Kanun'un genel mantığına aykırı bir düzenlemeyle döner sermaye gelirinden pay alacak personeli kısıtlama yoluna giden dava konusu Tebliğ hükmünde hukuka uygunluk görülmediği gerekçesiyle, söz konusu Tebliğin 15. maddesinin iptaline karar verildiği, “Hekim dışı personel”in de anılan Yönetmeliğin 5. maddesinin üçüncü fıkrasına eklenmesi gerektiği, söz konusu düzenlemenin sadece hekimleri kapsadığı, hekim dışı personelle ilgili her hangi bir düzenlemeye yer verilmediği, hekim dışı personelin de en az hekimler kadar döner sermaye gelirlerine katkısının olduğu, toplum sağlığı merkezi çalışanlarının dava konusu Yönetmeliğin Ek-1. maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendinde öngörülen %20 oranında ek puandan yararlandırılması gerektiği, söz konusu (ğ) bendinde; “5 inci maddenin birinci fıkrasının (jj) bendinde yer alan %10 oranı il sağlık müdürlüğü personeli için %20 olarak uygulanır. Bakanlık Merkez teşkilatına görevlendirilen İl sağlık müdürlüğü personeli için %20 oranı % 10 olarak uygulanır.” düzenlemesine yer verildiği, il sağlık müdürlüğü personeli için %20 oranında uygulanan puanın, toplum sağlığı merkezinde çalışanlar için %10 uygulandığı, toplum sağlığı merkezi çalışanlarının sorumluluk ve iş yüklerinin oldukça fazla olduğu göz önüne alındığında burada çalışanlara da %20 oranının uygulanması gerektiği ileri sürülmüştür.

DAVALI ... BAKANLIĞININ SAVUNMASI :
Öncelikle, usule ilişkin olarak, talebin mahiyeti yönünden; Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelik hükümlerinin değiştirilmesi yolundaki dilekçesinin reddi işleminin iptali talebine yer verildiği, bu talebin yerine getirilmesinin “idari işlem mahiyetinde karar vermek” anlamına geleceğinden davanın reddine karar verilmesi gerektiği; menfaat bakımından; davacının başvurusundan sonra 25/02/2011 tarih ve 27857 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 6111 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve Diğer Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun’un 190. maddesi ile 209 sayılı “Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun’un 5. maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkrasının yeniden düzenlenerek davacının taleplerinin bir kısmının karşılandığı, davacının dava konusu işlem ile olan menfaat, alakası ve irtibatının ortadan kalktığı, davanın konusuz kalan kısımlarının menfaat yönünden reddine karar verilmesi gerektiği ileri sürülmüştür.
Esas bakımından; 25/02/2011 tarih ve 27857 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 6111 sayılı Kanun’un 190. maddesi ile 209 sayılı “Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun’un 5. maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkrasının yeniden düzenlenerek davacının taleplerinin bir kısmının karşılanması sebebiyle davanın konusuz kalan kısımları yönünden davanın reddi gerektiği, davacının Yönetmeliğin 2. maddesinin tüm çalışanları kapsamadığına dair iddiasına ilişkin olarak; 6111 sayılı Kanun’un 190. maddesi ile 209 sayılı Kanun’un 5. maddesinin üçüncü fıkrası değiştirilerek döner sermayeli sağlık kurum ve kuruluşlarında görevli olan memurlar ve sözleşmeli personel ile açıktan vekil olarak atananlara mesai içi veya mesai dışı ayırımı yapılmaksızın ek ödeme yapılacağının düzenlendiği; ayrıca, Kanun’da yapılan değişikliklere açıklık getirilmesi amacıyla 15/04/2011 tarih ve 2011/32 sayılı "209 sayılı Kanun Değişikliği Hakkında Genelge"nin yayımlandığı, söz konusu Genelge’de vekil ebe ve hemşireler ile tüm sözleşmeli personele ek ödeme yapılacağının kurala bağlandığı, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 4/C bendine göre işçi pozisyonunda istihdam edilenlerin, 209 sayılı Kanun kapsamında yer almadığından, bunlara döner sermaye gelirlerinden ek ödeme yapılmasının mümkün olmadığı, 30/07/2010 tarih ve 27657 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 5. maddesinin dördüncü fıkrasında 30/01/2010 tarih ve 27478 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan ve 30/07/2010 tarihinden itibaren yürürlüğe giren 5947 sayılı Kanun ile yapılan değişiklik ile; “Nöbet hizmetleri hariç olmak üzere mesai saatleri dışında gelir getirici çalışmalarından doğan katkılarına karşılık olarak tabip, diş tabibi ve tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman olanlara bu fıkradaki oranların yüzde 30'unu, diğer personele yüzde 20'sini geçmeyecek şekilde ayrıca ek ödeme yapılır.” düzenlemesine yer verildiği, bu düzenleme doğrultusunda dava konusu Yönetmelikte düzenlemeler yapıldığı, Kanun değişikliğine açıklık getirmek üzere yayımlanan 11/08/2010 tarih ve 2010/57 sayılı "Yönetmelik Değişikliği Hakkında" Genelge’nin 1. maddesinin (h) bendinde; ”30/07/2010 tarihinden itibaren mesai dışı çalışma uygulaması yürürlüğe girdiğinden, anılan 4. maddesinin (o) bendinde yer alan; “mesai dışı çalışma puanı” yürürlükten kaldırılmış olup, 30/07/2010 tarihinden itibaren mesai dışı çalışma yapılan kurumlarda mesai dışı çalışma yapan personel ile nöbet tutmak ve benzeri sebeplerle aylık mesai süresinin üzerinde çalışan personele, mesai süresinin üzerinde çalıştığı süreler için mesai dışı çalışma puanı verilmeyecektir.” düzenlemesine yer verildiği, anılan Yönetmelik’te yıllık izin, hastalık izni ve benzeri izinlerde ek ödeme ödenmesi ile ilgili bir düzenlemeye yer verilmesine ilişkin talebinin hukuka uygun olmadığı, Ek Ödeme Yönetmeliği’nin 5. maddesinin (b) bendinde; “Ek ödeme, personelin kurum ve kuruluşa fiilen katkı sağladığı sürece verilebilir.” düzenlemesine yer verildiği, ayrıca 209 sayılı Kanun’un 5. maddesine istinaden performansa dayalı ek ödeme sisteminde, ödeme yapılmasında hizmete katkı ve performansın temel belirleyici unsurlar olduğu, döner sermayeden yapılan ek ödemenin kişinin fiilen çalışmasının ve döner sermaye gelirlerine yaptığı katkının bir karşılığı olup, maaş ve sair mali haklar gibi seyyanen ödenmesi gereken bir meblağ olmadığı, bu ilke çerçevesinde fiilen çalışılmayan ve dolayısıyla döner sermayeye katkıda bulunmayan hallerde bu ödemenin yapılmasının mümkün olmadığı, ancak 5947 sayılı Kanun ile 209 sayılı Kanun’a eklenen Ek 3. maddesinde; ”Sağlık Bakanlığı ile Refik Saydam Hıfzısıhha Merkezi Başkanlığı kadro ve pozisyonlarına (döner sermaye dahil) atanan ve 5 inci madde (altıncı fıkra kapsamında ek ödeme alanlar hariç) gereğince döner sermaye gelirlerinden ek ödeme alan klinik şef ve şef yardımcılarına en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) % 410'u, uzman tabip, tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman olanlar ile uzman diş tabiplerine % 335'i ve pratisyen tabip ve diş tabiplerine ise % 180'i oranında, her ay herhangi bir katkıya bağlı olmaksızın döner sermaye gelirlerinden ek ödeme yapılır. Bu ödemeye hak kazanılmasında ve ödenmesinde aylıklara ilişkin hükümler uygulanır.” hükmü gereğince hekimlere, 6111 sayılı Kanun ile değişik 209 sayılı Kanun’un 5. maddesinin dördüncü fıkrasının son cümlesindeki; “Bu fıkra uyarınca personele her ay yapılacak ek ödeme tutarı, 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 3 üncü maddesi uyarınca kadro ve görev unvanı veya pozisyon unvanı itibarıyla belirlenmiş olan ek ödeme tutarından az olamaz. Bu kapsamdaki personel için 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrası hükmü uygulanmaz” hükmü uyarınca hekim dışı personele her ay personelin katkısına bağlı olmaksızın ek ödeme ödendiği, söz konusu düzenlemelerle izinde olan personelin de ek ödemeden yararlanması mümkün hale getirildiğinden davacının bu talebinin konusuz kaldığı, Toplum Sağlığı Merkezi çalışanlarının anılan Yönetmeliğin Ek-1 maddesinde öngörülen %20 oranında ek puandan yararlandırılması talep edilmekte ise de, aynı maddenin birinci fıkrasının (e) bendinin 3 numaralı alt bendinde yer alan; “3) İdari bölge puanına göre 5 inci bölge olarak belirlenen toplum sağlığı merkezlerinde görev yapan personel ile idari bölge puanına göre beşinci bölgede birinci basamağa bağlı olarak hizmet veren entegre ilçe hastanelerinde görev yapan personele il performans puan ortalamasının % 20’si oranında, 4 üncü bölgede görev yapan personele ise % 10 oranında ek puan verilir.” hükmü gereğince Toplum Sağlığı Merkezlerine bulundukları konum itibarıyla belirlenen idari bölge puanı esas alınmak suretiyle ek puan verilmekte olup, davacının talebinin anlaşılır olmadığı, Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelik hükümlerinin bazı maddelerinin değiştirilmesi talep edilmekte ise de, davacının taleplerinin çoğunun 6111 sayılı Kanun ile değişik 209 sayılı Kanun’un 5. maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkrasının değiştirilmesi ile ve bu kapsamda yayımlanan Genelgelerle karşılanmış olup, davanın bu bakımdan konusuz kaldığı, karşılanmayan değişiklik talepleri bakımından ise, üst hukuk normlarına ve hizmet gereklerine uygun şekilde hazırlandıktan sonra yürürlüğe konulduğu, anılan Yönetmelik hükümlerinde hukuka aykırılık bulunmadığı savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : ...
DÜŞÜNCESİ : Dava konusu 30/07/2010 tarih ve 27657 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik'in dayanağı olan 209 sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları İle Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanunun 5. maddesine uygun olarak hazırlandığı göz önüne alındığında, söz konusu Yönetmelik ile 12/05/2006 tarih ve 26166 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelikte yapılan değişikliklerle ilgili eksik düzenlemelerin giderilmesi yolundaki başvurunun zımnen reddine ilişkin işlemde hukuka aykırılık bulunmadığından davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

DANIŞTAY SAVCISI: ...
DÜŞÜNCESİ : Dava; davacı Sendika tarafından, 30/07/2010 günlü, 27657 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ile 12/05/2006 günlü, 26166 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelikte yapılan değişikliklerle ilgili eksik düzenlemelerin giderilmesi yolundaki başvurunun cevap verilmemek suretiyle reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
Anayasa’nın 124. maddesinde, Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu tüzel kişilerinin, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelikler çıkarabileceği hüküm altına alınmıştır.
4/1/1961 tarihli ve 209 sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları İle Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanunun 1. maddesinde, Sağlık Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatında döner sermaye işletmesinin kurulabilleceği, 5. maddesinde ise, (…) döner sermaye gelirlerinden, döner sermayeli sağlık kurum ve kuruluşlarında görev yapan memurlar ve sözleşmeli personel ile açıktan vekil olarak atananlara mesai içi veya mesai dışı ayrımı yapılmaksızın ek ödeme yapılabilir. Sağlık kurum ve kuruluşlarında Bakanlıkça belirlenen hizmet sunum şartları ve kriterleri de dikkate alınmak suretiyle, bu ödemenin oranı ile esas ve usûlleri; personelin unvanı, görevi, çalışma şartları ve süresi, hizmete katkısı, performansı, tetkik, eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri ile muayene, ameliyat, anestezi, girişimsel işlemler ve özellik arz eden riskli bölümlerde çalışma gibi unsurlar esas alınarak Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirleneceği, hüküm altına alınmıştır.
Madde hükmünden de anlaşılacağı üzere personele yapılacak ek ödemenin usul ve esaslarının yönetmelik ile belirleneceği düzenlenmiştir.
Bu düzenlemeye istinaden Maliye Bakanlığı ve Sayıştay'ın görüşü alınmak suretiyle, 12/05/2006 günlü, 26166 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair uyuşmazlığa konu Yönetmelik 30/07/2010 günlü, 27657 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Uyuşmazlığa konu Yönetmeliğin, personele döner sermaye gelirlerinden ek ödemenin nasıl ve ne şekilde yapılacağı ile ilgili usul ve kriterlerin belirlenerek hizmetin daha etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesini temin etme amacına yönelik olarak çıkarıldığı anlaşılmaktadır.
Bu durumda, 12/05/2006 günlü, 26166 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelikte yapılan değişikliklerle ilgili eksik düzenlemelerin giderilmesi yolunda yapılan başvurunun cevap verilmemek suretiyle reddine ilişkin işlem ile Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarında görevli personele döner sermaye gelirlerinden yapılacak ek ödemeye ilişkin usul ve kuralların yer aldığı uyuşmazlığa konu 30/07/2010 günlü, 27657 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin, dayanağı 4/1/1961 tarihli ve 209 sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları İle Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanunun 5. maddesi hükmüne aykırılık teşkil etmediği, dolayısıyla üst hukuk normlarına uygun bulunduğundan, iptali istenilen işlem ile Yönetmelik hükümlerinde hak ve adalet ilkeleri ile hukuka, kamu yararı ve hizmet gereklerine aykırılık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davanın reddi gerektiği düşünülmektedir

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onikinci Dairesince, 2577 sayılı Kanun'un 17/1. maddesi uyarınca duruşma için önceden belirlenen 26/05/2021 tarihinde, davacı vekili Av. ...'nin, davalı Sağlık Bakanlığı vekili Hukuk Müşaviri Av. ...'ın duruşmaya geldiği, Danıştay Savcısı ...'in hazır olduğu görülerek açık duruşmaya başlandı. 2577 sayılı Kanun'un 18/3. maddesi uyarınca duruşmaya katılan taraflara usulüne uygun söz verilip dinlendikten ve Danıştay Savcısı'nın düşüncesi alındıktan sonra duruşmaya son verilerek ve dava dosyası incelenerek işin gereği görüşüldü:

MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
Davacı Sendika tarafından, 30/07/2010 tarih ve 27657 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ile 12/05/2006 tarih ve 26166 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelik'te yapılan değişikliklerle ilgili eksik düzenlemelerin giderilmesi talebiyle 28/09/2010 tarihinde yapılan başvurunun zımnen reddedilmesi üzerine bakılan dava açılmıştır.

İNCELEME VE GEREKÇE:
USUL YÖNÜNDEN:
Davalı tarafından ileri sürülen usule ilişkin itirazlar yerinde görülmemiştir.

ESAS YÖNÜNDEN:
İlgili Mevzuat:
Dava tarihi itibarıyla yürürlükte olan 5947 sayılı Kanunla değişik 04/01/1961 tarih ve 209 sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun'un 5. maddesinin üçüncü fıkrasında; "Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden, döner sermayeli sağlık kurum ve kuruluşlarında görevli olan memurlar ile bu kurum ve kuruluşlarda 10/7/2003 tarihli ve 4924 sayılı Kanun uyarınca sözleşmeli olarak istihdam edilen sağlık personeline ve 13/12/1983 tarihli ve 181 sayılı Sağlık Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 3 üncü maddesine göre istihdam edilen sözleşmeli personele mesai içi veya mesai dışı ayrımı yapılmaksızın ek ödeme yapılabilir. Sağlık kurum ve kuruluşlarında Bakanlıkça belirlenen hizmet sunum şartları ve kriterleri de dikkate alınmak suretiyle, bu ödemenin oranı ile esas ve usûlleri; personelin unvanı, görevi, çalışma şartları ve süresi, hizmete katkısı, performansı, tetkik, eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri ile muayene, ameliyat, anestezi, girişimsel işlemler ve özellik arz eden riskli bölümlerde çalışma gibi unsurlar esas alınarak Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir." düzenlemesine; dördüncü fıkrasında; "Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden personele bir ayda yapılacak ek ödemenin tutarı, ilgili personelin bir ayda alacağı aylık (ek gösterge dahil), yan ödeme ve her türlü tazminat (makam, temsil ve görev tazminatı ile yabancı dil tazminatı hariç) toplamının; klinik şefleri ve şef yardımcıları ile uzman tabip kadrosuna atanan profesör ve doçentlerde yüzde 800’ünü, uzman tabip ve tıpta uzmanlık mevzuatında belirtilen dallarda bu mevzuat hükümlerine göre uzman olanlar ile uzman diş tabiplerinde yüzde 700’ünü, pratisyen tabip ve diş tabiplerinde yüzde 500'ünü, idari sağlık müdür yardımcısı, hastane müdürü ve eczacılarda yüzde 250'sini, başhemşirelerde yüzde 200'ünü, diğer personelde ise yüzde 150'sini geçemez. İşin ve hizmetin özelliği dikkate alınarak yoğun bakım, doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu, yanık, diyaliz, ameliyathane, enfeksiyon, özel bakım gerektiren ruh sağlığı, organ ve doku nakli, acil servis ve benzeri sağlık hizmetlerinde çalışan personel için yüzde 150 oranı, yüzde 200 olarak uygulanır. Nöbet hizmetleri hariç olmak üzere mesai saatleri dışında gelir getirici çalışmalarından doğan katkılarına karşılık olarak tabip, diş tabibi ve tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman olanlara bu fıkradaki oranların yüzde 30'unu, diğer personele yüzde 20'sini geçmeyecek şekilde ayrıca ek ödeme yapılır. Sözleşmeli olarak istihdam edilen personele yapılacak ek ödemenin tutarı ise, aynı birimde aynı unvanlı kadroda çalışan ve hizmet yılı aynı olan emsali personel esas alınarak belirlenir ve bunlara yapılacak ek ödeme hiçbir şekilde emsaline yapılabilecek ek ödeme üst sınırını geçemez." düzenlemesine yer verilmiştir.
25/02/2011 tarih ve 27857 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren 6111 Sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve Diğer Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun'un 190. maddesi ile Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanunun üçüncü ve dördüncü fıkraları;
“Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden, döner sermayeli sağlık kurum ve kuruluşlarında görevli olan memurlar ve sözleşmeli personel ile açıktan vekil olarak atananlara mesai içi veya mesai dışı ayrımı yapılmaksızın ek ödeme yapılabilir. Ancak ilgili kanunları uyarınca, mesai saatleri dışında özelde çalışma hakkı bulunanlardan bu hakkı kullananlara bu Kanunun ek 3 üncü maddesine göre yapılan ödemeden başka ek ödeme yapılmaz. Sağlık kurum ve kuruluşlarında Bakanlıkça belirlenen hizmet sunum şartları ve kriterleri de dikkate alınmak suretiyle, bu ödemenin oranı ile esas ve usulleri; personelin unvanı, görevi, çalışma şartları ve süresi, hizmete katkısı, performansı, tetkik, eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri ile muayene, ameliyat, anestezi, girişimsel işlemler ve özellik arz eden riskli bölümlerde çalışma gibi unsurlar esas alınarak Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Personelin katkısıyla elde edilen döner sermaye gelirlerinden personele bir ayda yapılacak ek ödemenin tutarı, ilgili personelin bir ayda alacağı aylık (ek gösterge dâhil), yan ödeme ve her türlü tazminat (makam, temsil ve görev tazminatı ile yabancı dil tazminatı hariç) toplamının; klinik şefleri ve şef yardımcıları ile uzman tabip kadrosuna atanan profesör ve doçentlerde yüzde 800'ünü, uzman tabip ve tıpta uzmanlık mevzuatında belirtilen dallarda bu mevzuat hükümlerine göre uzman olanlar ile uzman diş tabiplerinde yüzde 700'ünü, pratisyen tabip ve diş tabiplerinde yüzde 500'ünü, idari sağlık müdür yardımcısı, hastane müdürü ve eczacılarda yüzde 250'sini, başhemşirelerde yüzde 200'ünü, diğer personelde ise yüzde 150'sini geçemez. İşin ve hizmetin özelliği dikkate alınarak yoğun bakım, doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu, yanık, diyaliz, ameliyathane, enfeksiyon, özel bakım gerektiren ruh sağlığı, organ ve doku nakli, acil servis ve benzeri sağlık hizmetlerinde çalışan personel için yüzde 150 oranı, yüzde 200 olarak uygulanır. Nöbet hizmetleri hariç olmak üzere mesai saatleri dışında gelir getirici çalışmalarından doğan katkılarına karşılık olarak tabip, diş tabibi ve tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman olanlara bu fıkradaki oranların yüzde 30’unu, diğer personele yüzde 20'sini geçmeyecek şekilde ayrıca ek ödeme yapılır. Sözleşmeli olarak istihdam edilen personele yapılacak ek ödemenin tutarı ise, aynı birimde aynı unvanlı kadroda çalışan ve hizmet yılı aynı olan emsali personel esas alınarak belirlenir ve bunlara yapılacak ek ödeme hiçbir şekilde emsaline yapılabilecek ek ödeme üst sınırını geçemez. Bu fıkra uyarınca personele her ay yapılacak ek ödeme tutarı, 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 3 üncü maddesi uyarınca kadro ve görev unvanı veya pozisyon unvanı itibarıyla belirlenmiş olan ek ödeme tutarından az olamaz. Bu kapsamdaki personel için 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrası hükmü uygulanmaz.” şeklinde değiştirilmiştir.
12/05/2006 tarih ve 26166 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelik'in, dava konusu Yönetmelikle değişik "Kapsam" başlıklı 2. maddesinde; "(1) Bu Yönetmelik, Refik Saydam Hıfzıssıhha Merkezi Başkanlığı hariç olmak üzere Sağlık Bakanlığına bağlı döner sermayeli sağlık kurum ve kuruluşlarında görevli olan memurlar ile bu kurum ve kuruluşlarda 10/7/2003 tarihli ve 4924 sayılı Eleman Temininde Güçlük Çekilen Yerlerde Sözleşmeli Sağlık Personeli Çalıştırılması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun uyarınca sözleşmeli olarak istihdam edilen sağlık personelini, 13/12/1983 tarihli ve 181 sayılı Sağlık Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 3 üncü maddesine göre istihdam edilen sözleşmeli personeli, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 38 inci maddesine göre Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarında görevlendirilen personeli, diğer kamu kurum ve kuruluşlarının kadrolarında bulunan ve haftanın belirli gün veya saatlerinde veyahut belirli vakalar ve işler için görevlendirilen sağlık personeli ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarının kadrolarında bulunan ve en az bir ay itibarıyla belirli bir süre için görevlendirilen sağlık personelini kapsar.” düzenlemesine yer verilmiş olup, yapılan değişiklikle "Tanımlar" başlıklı 4. maddesinin birinci fıkrasının (o) bendinde yer alan "Mesai dışı çalışma puanı"nın madde metninden çıkartılmıştır.
Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ile Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelik'in 5. maddesinin birinci fıkrasının (jj) bendi değiştirilerek "Kuruluşlarda sağlık müdürlüğü ve sağlık grup başkanlıklarında çalışan personele il performans puan ortalamasının %10’u oranında ek puan verilir.” kuralına, aynı maddeye eklenen üçüncü fıkrasında; "Sağlık Bakanlığı kadro ve pozisyonlarına (döner sermaye dâhil) atanan ve 209 sayılı Kanunun 5 inci maddesi (altıncı ve yedinci fıkra kapsamında ek ödeme alanlar hariç) gereğince döner sermaye gelirlerinden ek ödeme alan klinik şef ve şef yardımcılarına en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dâhil) % 410'u, uzman tabip, tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman olanlar ile uzman diş tabiplerine % 335'i ve pratisyen tabip ve diş tabiplerine ise % 180'i oranında, her ay maaş ödemesi ile birlikte herhangi bir katkıya bağlı olmaksızın ek ödeme yapılır. Bu ödemeye hak kazanılmasında ve ödenmesinde aylıklara ilişkin hükümler uygulanır.
209 sayılı Kanunun Ek 3 üncü maddesi gereği yapılan aylık ek ödeme tutarı, bu Yönetmelik kapsamında aynı aya ilişkin olarak ek ödeme yapılması halinde, yapılacak ek ödeme tutarından mahsup edilir. 209 sayılı Kanunun Ek 3 üncü maddesi gereği yapılan ek ödemenin bu Yönetmelik kapsamında aynı aya ilişkin olarak yapılacak ek ödemeden fazla olması halinde aradaki fark geri alınmaz." kuralına yer verilmiştir.
Dava konusu Yönetmelik ile, Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelik'e eklenen Ek 1. maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendinde ise; "5 inci maddenin birinci fıkrasının (jj) bendinde yer alan %10 oranı il sağlık müdürlüğü personeli için %20 olarak uygulanır. Bakanlık Merkez teşkilatına görevlendirilen İl sağlık müdürlüğü personeli için % 20 oranı % 10 olarak uygulanır." düzenlemesi yer almıştır.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Davacı Sendikanın dava konusu Yönetmeliğin 2. maddesinin tüm çalışanları kapsamadığına dair iddiasına ilişkin olarak; 6111 sayılı Kanun’un 190. maddesi ile 209 sayılı Kanun’un 5. maddesinin üçüncü fıkrasında yapılan değişiklikle, döner sermayeli sağlık kurum ve kuruluşlarında görevli olan memurlar ve sözleşmeli personel ile açıktan vekil olarak atananlara mesai içi veya mesai dışı ayırımı yapılmaksızın ek ödeme yapılacağına ilişkin düzenleme yapıldığı; ayrıca, Kanun’da yapılan değişikliklere açıklık getirilmesi amacıyla15/04/2011 tarih ve 2011/32 sayılı Genelge’nin yayımlandığı, söz konusu Genelge’de vekil ebe ve hemşireler ile tüm sözleşmeli personele ek ödeme yapılacağının kurala bağlandığı, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 4/C maddesine göre işçi pozisyonunda istihdam edilenlerin, 209 sayılı Kanun kapsamında yer almadığından, bunlara döner sermaye gelirlerinden ek ödeme yapılmasının mümkün olmadığı anlaşılmıştır.
Davacı Sendikanın anılan Yönetmelik değişikliği ile “Tanımlar” başlıklı 4. maddesinin birinci fıkrasının, daha önce yer verilmiş olan “Mesai dışı çalışma puanı”na ilişkin (o) bendinin madde metninden çıkarılmasıyla personelin yargı yoluyla kazanmış olduğu hakkın elinden alınarak mağdur edildiğine ilişkin iddiasına ilişkin olarak; 30/01/2010 tarih ve 27478 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan ve 30/07/2010 tarihinden itibaren yürürlüğe giren 5947 sayılı Kanun'un 1. maddesi ile 209 sayılı Kanun'un 5. maddesinin dördüncü fıkrasında yapılan değişiklik ile; “Nöbet hizmetleri hariç olmak üzere mesai saatleri dışında gelir getirici çalışmalarından doğan katkılarına karşılık olarak tabip, diş tabibi ve tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman olanlara bu fıkradaki oranların yüzde 30'unu, diğer personele yüzde 20'sini geçmeyecek şekilde ayrıca ek ödeme yapılır.” düzenlemesine ve ayrıca Kanun değişikliğine açıklık getirmek üzere yayımlanan 2010/57 sayılı Genelge’nin 1. maddesinin (h) bendinde; ”30/07/2010 tarihinden itibaren mesai dışı çalışma uygulaması yürürlüğe girdiğinden, anılan 4. maddesinin birinci fıkrasının (o) bendinde yer alan; “mesai dışı çalışma puanı” yürürlükten kaldırılmış olup, 30/07/2010 tarihinden itibaren mesai dışı çalışma yapılan kurumlarda mesai dışı çalışma yapan personel ile nöbet tutmak ve benzeri sebeplerle aylık mesai süresinin üzerinde çalışan personele, mesai süresinin üzerinde çalıştığı süreler için mesai dışı çalışma puanı verilmeyecektir.” düzenlemesine yer verilmesi üzerine “Mesai dışı çalışma puanı”na ilişkin Yönetmeliğin 4. maddesinin birinci fıkrasının (o) bendinin madde metninden çıkarıldığı, bununla birlikte, 22/04/2009 tarih ve 27209 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Yönetmelik ile getirilen “Mesai dışı çalışma puanı” tanımında geçen "nöbet tutulan süreler hariç olmak üzere" ibaresinin iptali ve yürütmenin durdurulması istemiyle açılan davada, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 25/02/2010 tarih ve YD İtiraz No:2009/835 sayılı kararıyla yürütmesinin durdurulmasına karar verilmiş ise de, Danıştay Onbirinci Dairesinin 14/03/2011 tarih ve E:2009/3455, K:2011/1973 sayılı davanın reddi yolunda verilen karar, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 24/01/2013 tarih ve E:2011/2241 K: 2013/187 sayılı kararı ile onanarak kesinleştiği görülmüştür.
Anılan Yönetmelik’te yıllık izin, hastalık izni ve benzeri izinlerde ek ödeme ödenmesi ile ilgili bir düzenlemeye yer verilmesine ilişkin olarak; 209 sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun'un 5. maddesine istinaden performansa dayalı ek ödeme sisteminde, ödeme yapılmasında hizmete katkı ve performansın temel belirleyici unsurlar olduğu, döner sermayeden yapılan ek ödemenin kişinin fiilen çalışmasının ve döner sermaye gelirlerine yaptığı katkının bir karşılığı olup, maaş ve sair mali haklar gibi seyyanen ödenmesi gereken bir meblağ olmadığı, bu ilke çerçevesinde fiilen çalışılmayan ve dolayısıyla döner sermayeye katkıda bulunmayan hallerde bu ödemenin yapılmasının mümkün olmadığı açıktır. Nitekim, Maliye Bakanlığınca 09/07/2005 gün ve 25870 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 18 Seri No.lu Yükseköğretim Kanunu ve Yükseköğretim Personel Kanunu Genel Tebliğinin yıllık izin, şua izni ve döner sermaye faaliyetleri ile ilgili olarak yapılan geçici görevlendirilmeler ile bu Tebliğin 12. maddesinde belirtilen görevlendirmeler dışında görevin fiilen yapılmadığı dönemlerde ilgililere döner sermaye gelirlerinden pay ödenmeyeceğine ilişkin 15. maddesinin iptali istemiyle açılan davada; Danıştay Sekizinci Dairesinin 27/03/2007 tarih ve E:2005/5657, K:2007/1700 sayılı kararı ile iptaline karar verilmiş ise de, kararın temyizi üzerine Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 14/09/2012 gün ve E:2007/2088, K:2012/1126 sayılı kararıyla bozulmasına karar verilmiş, bozma kararına uyularak davanın reddi yönünden verilen karar, aynı Dairenin 24/06/2014 tarih ve E:2013/8532, K:2014/5650 sayılı kararı kesinleşmiştir.
Davacı Sendikanın, “Hekim dışı personel”in de anılan Yönetmeliğin 5. maddesinin üçüncü fıkrasına eklenmesi gerektiğine ilişkin talebine ilişkin olarak; 6111 sayılı Kanun ile 209 sayılı Kanun’un 5. maddesinin dördüncü fıkrasında yapılan değişiklik sonucunda, aynı fıkranın son cümlesinde; “....Bu fıkra uyarınca personele her ay yapılacak ek ödeme tutarı, 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 3 üncü maddesi uyarınca kadro ve görev unvanı veya pozisyon unvanı itibarıyla belirlenmiş olan ek ödeme tutarından az olamaz. Bu kapsamdaki personel için 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrası hükmü uygulanmaz.” hükmü uyarınca hekim dışı personele her ay personelin katkısına bağlı olmaksızın ek ödeme ödenmeye başlanarak davacının bu talebinin karşılandığı anlaşılmıştır.
Davacı Sendikanın, toplum sağlığı merkezi çalışanlarının dava konusu Yönetmeliğin Ek-1. maddesinin (ğ) bendinde öngörülen %20 oranında ek puandan yararlandırılması gerektiğine ilişkin talebine ilişkin olarak ise, aynı maddenin birinci fıkrasının (e) bendinin (3) numaralı alt bendi gereğince toplum sağlığı merkezlerine bulundukları konum itibarıyla belirlenen idari bölge puanı esas alınmak suretiyle ek puan verildiği göz önüne alındığında, personel arasında eşitsizliğe neden olabilecek uygulamanın söz konusu olmadığı görülmüştür.
Bu duruma göre; dava konusu 30/07/2010 tarih ve 27657 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ile 12/05/2006 tarih ve 26166 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelikte yapılan değişikliklerle ilgili eksik düzenlemelerin giderilmesi istemiyle yapılan başvurunun zımnen reddine ilişkin işlemde hukuka, kamu yararı ve hizmet gereklerine aykırılık görülmemiştir.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVANIN REDDİNE,
2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam ... -TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
3. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca duruşmalı işler için belirlenen ...-TL vekalet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine,
4. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine,
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 26/05/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.


Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi