Esas No: 2019/11796
Karar No: 2021/3002
Karar Tarihi: 03.06.2021
Danıştay 10. Daire 2019/11796 Esas 2021/3002 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONUNCU DAİRE
Esas No : 2019/11796
Karar No : 2021/3002
KARARIN DÜZELTİLMESİNİ İSTEYEN (DAVACILAR) : 1- … 2- … 3- …
VEKİLİ : Av. …
KARARIN DÜZELTİLMESİNİ İSTEYEN (DAVALI) : … Bakanlığı
VEKİLİ : Av. …
İSTEMLERİN_ÖZETİ : Danıştay Onuncu Dairesi'nce verilen 18/06/2019 tarih ve E:2019/5305, K:2019/4901 sayılı kararın, taraflarca aleyhlerine olan kısımlarının 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 54. maddesi uyarınca düzeltilmesine karar verilmesi istenilmektedir.
SAVUNMALARIN_ÖZETİ : Davacılar tarafından, karar düzeltme isteminin hukuki dayanağının bulunmadığı ileri sürülerek reddi gerektiği savunulmaktadır. Davalı idare tarafından savunma verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Davalı idarenin kararın düzeltilmesi isteminin reddi, davacıların karar düzeltme isteminin süre aşımı nedeniyle reddi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onuncu Dairesince gereği görüşüldü:
1- Davalı idarenin karar düzeltme isteminin incelenmesi:
Danıştay dava daireleri ile İdari veya Vergi Dava Daireleri Kurullarının temyiz üzerine verilen kararları hakkında, ancak 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun (geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmaya devam edilen) 54. maddesinde yazılı nedenlerle kararın düzeltilmesi istenebilir. Kararın düzeltilmesi dilekçesinde öne sürülen hususlar ise, anılan maddede yazılı nedenlerden hiçbirine uymamaktadır.
2- Davacıların karar düzeltme isteminin incelenmesi:
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmaya devam edilen) 46. maddesinin 1. fıkrasında, Danıştay dava daireleri ile idare ve vergi mahkemelerinin nihaî kararlarına karşı temyiz yoluna başvurulabileceği kurala bağlanmış; 48. maddesinin 3. fıkrasında, "Temyiz dilekçeleri, ilgisine göre kararı veren mahkemeye, Danıştay'a veya 4. maddede belirtilen mercilere verilir ve kararı veren mahkeme veya Danıştay'ca karşı tarafa tebliğ edilir. Karşı taraf tebliğ tarihini izleyen otuz gün içinde cevap verebilir. Cevap veren, kararı süresinde temyiz etmemiş olsa bile düzenleyeceği dilekçesinde temyiz isteminde bulunabilir. Bu takdirde, bu dilekçeler temyiz dilekçesi yerine geçer" hükmü yer almış; 2577 sayılı Kanun'un Geçici 8. maddesi uyarınca uygulamaya devam olunan (mülga) 54. maddesinde de, Danıştay dava daireleri ve İdari veya Vergi Dava Daireleri Kurullarının temyiz üzerine verdikleri kararlar ile bölge idare mahkemelerinin itiraz üzerine verdikleri kararlar hakkında, maddede yazılı sebeplerle, bir defaya mahsus olmak üzere, kararın tebliğ tarihini izleyen onbeş gün içinde taraflarca kararın düzeltilmesinin istenebileceği kurala bağlanmış; anılan Kanun'un 55. maddesinin 5. fıkrasında ise, yargılamanın yenilenmesinde ve kararın düzeltilmesinde, 53. 54. ve bu madde hükümleri saklı kalmak kaydıyla bu Kanun'un diğer hükümlerinin uygulanacağı belirtilmiştir.
2577 sayılı Kanun'da kararlara karşı başvuru yolları 45 ve 55. maddeler arasında düzenlenmiş olup, temyiz yolu ile karar düzeltme istemi başvuru şartları bakımından değerlendirildiğinde; temyiz yoluna başvurma süresinin otuz gün olduğu ve bu sürenin geçirilmesi halinde temyize cevap verme süresi içerisinde temyiz isteminde bulunulabileceği açıkça düzenlenmişken, karar düzeltme yolunda bu sürenin onbeş gün ile sınırlı tutulduğu, temyiz sebeplerinin karar düzeltmede ileri sürülecek sebeplere göre daha geniş tutulduğu, karar düzeltmede ileri sürülen sebeplerin Kanun'da tahdidi olarak sayılarak, karar düzeltme istemini inceleyecek merciin ileri sürülen sebeplerle bağlı bulunduğu hükümleri dikkate alındığında, Kanun koyucunun karar düzeltme yolunu temyiz yoluna göre daha kısıtlayıcı ve daraltıcı hükümlerle düzenlediği görülmekte olup, bu bağlamda, karar düzeltme yolunda, Kanunda belirtilen başvuru süresinin haricinde 2577 sayılı Kanun'un 48. maddesinin 3. fıkrasının, aynı Kanun'un 55. maddenin 5. fıkrasında yer alan "bu kanunun diğer hükümleri uygulanır" şeklindeki yollamanın kapsamı dışında kaldığında kuşku yoktur.
Dosyanın incelenmesinden; düzeltilmesi istenilen Danıştay Onuncu Dairesi'nin 18/06/2019 tarih ve E:2019/5305, K:2019/4901 sayılı kararının, davacılar vekiline 05/08/2019 tarihinde usulüne uygun olarak tebliğ edildiği; 2577 sayılı Kanun'un 54. maddesinde öngörülen on beş günlük karar düzeltme istemi süresinin son gününün (20/08/2019) çalışmaya ara verme (adli tatil) zamanına rastlaması nedeniyle, en son 07/09/2019 tarihinde istemde bulunulması gerekirken, bu süre geçirildikten sonra, davalı idarenin karar düzeltme dilekçesinin 10/09/2019 tarihinde davacılara tebliği üzerine cevap süresi içinde 13/09/2019 tarihinde kayda giren dilekçe ile karar düzeltme isteminde bulunulduğu anlaşıldığından, davacıların karar düzeltme isteminin süre aşımı nedeniyle incelenmesine olanak bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenle, davalının karar düzeltme isteminin reddine, davacıların karar düzeltme isteminin ise süre aşımı yönünden reddine, 03/06/2021 tarihinde oy birliğiyle kesin olarak karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.