
Esas No: 2021/3162
Karar No: 2021/2963
Karar Tarihi: 08.06.2021
Danıştay 8. Daire 2021/3162 Esas 2021/2963 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2021/3162
Karar No : 2021/2963
DAVACI : …
DAVALI : … Bakanlığı - ANKARA
DAVANIN ÖZETİ : Manisa Celal Bayar Üniversitesinde pedagojik formasyon eğitimi alan davacı tarafından, yarım kalan pedagojik formasyon eğitim - öğretim programının cezaevinde bulunması da dikkate alınarak tamamlatılmasına ve kazanılmış hakkının iadesine karar verilmesi istemidir.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : 2577 sayılı Kanunun 3. maddesine uygun bulunmayan dava dilekçesinin reddi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince bakılan davanın, ... İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararı ile görev yönünden reddedilerek dava dosyasının Danıştay'a gönderildiği, dava dilekçesinin … İdare Mahkemesine verildiği ve … tarih ve E:…, K:… sayılı kararında 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu'nun 334. maddesinin 1. fıkrasında sayılan koşulların bulunduğu kanaatine ulaşılarak davacının adli yardım talebinin kabul edildiği sonrasında dosyanın … İdare Mahkemesine gönderildiği görülmüş olup; anılan adli yardım talebinin kabulüne ilişkin kararın devamına karar verilmek suretiyle, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 14. maddesi uyarınca dava dosyası incelenerek işin gereği görüşüldü.
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 'İdari dava türleri ve idari yargı yetkisinin sınırı' başlıklı 2. maddesinin 2. fıkrasında; "İdari yargı yetkisi, idari eylem ve işlemlerin hukuka uygunluğunun denetimi ile sınırlıdır. İdari mahkemeler; yerindelik denetimi yapamazlar, yürütme görevinin kanunlarda ve Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinde gösterilen şekil ve esaslara uygun olarak yerine getirilmesini kısıtlayacak, idari eylem ve işlem niteliğinde veya idarenin takdir yetkisini kaldıracak biçimde yargı kararı veremezler." hükmü ile 'İdari davaların açılması' başlıklı 3. maddesinde; "İdari davalar, Danıştay, idare mahkemesi ve vergi mahkemesi başkanlıklarına hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle açılır. Dilekçelerde; a) Tarafların ve varsa vekillerinin veya temsilcilerinin ad ve soyadları veya unvanları ve adresleri ile gerçek kişilere ait Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası, b) Davanın konu ve sebepleri ile dayandığı deliller, c) Davaya konu olan idari işlemin yazılı bildirim tarihi, d) Vergi, resim, harç, benzeri mali yükümler ve bunların zam ve cezalarına ilişkin davalarla tam yargı davalarında uyuşmazlık konusu miktar, e) Vergi davalarında davanın ilgili bulunduğu verginin veya vergi cezasının nevi ve yılı, tebliğ edilen ihbarnamenin tarihi ve numarası ve varsa mükellef hesap numarası, gösterilir. Dava konusu kararın ve belgelerin asılları veya örnekleri dava dilekçesine eklenir. Dilekçeler ile bunlara ekli evrakın örnekleri karşı taraf sayısından bir fazla olur." hükmüne yer verilmiş; 'Dilekçeler üzerine ilk inceleme' başlıklı 14. maddesinin 3. fıkrasının (g) bendinde, dilekçelerin, 3 ve 5 inci maddelere uygun olup olmadıkları yönünden de inceleneceği, 15. maddesinin 1. fıkrasının (d) bendinde ise, 14. maddenin 3. fıkrasının (g) bendinde yazılı hallerde otuz gün içinde 3. ve 5. maddelere uygun şekilde yeniden düzenlenmek veya noksanlıkları tamamlanmak üzere dilekçelerin reddine karar verileceği hususları hüküm altına alınmıştır.
Dava, Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü'nün sertifikaya dayalı pedagojik formasyon eğitiminin kaldırılarak yerine lisansüstü düzeyde programların açılması hakkındaki … tarih ve E…. sayılı işleminin iptali ile davacının yarım kalan pedagojik formasyon eğitim - öğretim programının cezaevinde bulunması da dikkate alınarak tamamlatılmasına ve kazanılmış hakkının iadesi talebiyle açılmıştır.
Davacı tarafından iptal edilen pedagojik formasyon programı hakkının iade edilerek kazanılmış hakkı olan eğitim ve öğretim programının tamamlatılması ve hakkının iadesine karar verilmesi isteminde bulunmuş ise de; dava dilekçesinde idari işlem tesisi mahiyetinde istemlere yer verildiği; Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğünün ... tarih ve E…. sayılı işleminin yanında başarısızlık nedeniyle pedajojik formasyon eğitimden ilişiğinin kesilmesine ilişkin işlemin de iptalinin istenip istenmediği hususunda tereddüt doğuran dava dilekçesinin 2577 sayılı Kanunun 3. maddesine uygun olmadığı sonucuna varılmıştır.
Düzenlenecek yeni dava dilekçesinde hangi işlemlerin iptali talep ediliyorsa açık bir şekilde gerekçeleriyle birlikte belirtilmesi gerekmektedir. Ayrıca birden fazla işlem aynı dilekçe ile dava konusu edilecekse aralarındaki ilişkininde ortaya konulması gerekmektedir. Dilekçe bu yönüyle 2577 sayılı Kanun'un 3. maddesine uygun değildir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1.2577 sayılı Kanunun 3. maddesine uygun bulunmayan DAVA DİLEKÇESİNİN aynı Kanunun 15. maddesinin 1/d bendi uyarınca bu kararın tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içerisinde usulüne uygun biçimde düzenlenecek dilekçe ile yeniden dava açılabilmek üzere REDDİNE,
2. Yeniden açılacak dava için ayrıca harç alınmayacağının ve aynı yanlışlıkların yapılması halinde davanın reddine karar verileceğinin davacıya bildirilerek, dilekçenin bir örneğinin davacıya gönderilmesine, 08/06/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.