Esas No: 2021/3568
Karar No: 2021/2939
Karar Tarihi: 08.06.2021
Danıştay 8. Daire 2021/3568 Esas 2021/2939 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2021/3568
Karar No : 2021/2939
DAVACI : …
VEKİLİ : Av. …
DAVALILAR : 1- … Bakanlığı
2- … Başkanlığı
DAVANIN ÖZETİ : Yabancı uyruklu olan davacı tarafından, Azerbaycan'da hemşirelik eğitimi alarak hak kazandığı "Subbakalavr" diplomasına denklik verilmesi istemiyle yapılan başvurunun reddine ilişkin Yüseköğretim Kurumu Tanıma ve Denklik Dairesi Başkanlığı'nın … tarih ve E…. sayılı işlemi ile Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı'nın denklik işlemleri ile ilgili olarak tanzim edilen … tarih ve E…. sayılı düzenlemesinin iptali istenilmektedir.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : 2577 sayılı Kanunun 3. ve 5. maddelerine uygun bulunmayan dava dilekçesinin reddi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 14. maddesi uyarınca dava dosyası incelenerek işin gereği görüşüldü.
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 'İdari dava türleri ve idari yargı yetkisinin sınırı' başlıklı 2. maddesinin 2. fıkrasında; "İdari yargı yetkisi, idari eylem ve işlemlerin hukuka uygunluğunun denetimi ile sınırlıdır. İdari mahkemeler; yerindelik denetimi yapamazlar, yürütme görevinin kanunlarda ve Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinde gösterilen şekil ve esaslara uygun olarak yerine getirilmesini kısıtlayacak, idari eylem ve işlem niteliğinde veya idarenin takdir yetkisini kaldıracak biçimde yargı kararı veremezler." hükmü ile "İdari davaların açılması" başlıklı 3. maddesinde; "İdari davalar, Danıştay, idare mahkemesi ve vergi mahkemesi başkanlıklarına hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle açılır. Dilekçelerde; a) Tarafların ve varsa vekillerinin veya temsilcilerinin ad ve soyadları veya unvanları ve adresleri ile gerçek kişilere ait Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası, b) Davanın konu ve sebepleri ile dayandığı deliller, c) Davaya konu olan idari işlemin yazılı bildirim tarihi, d) Vergi, resim, harç, benzeri mali yükümler ve bunların zam ve cezalarına ilişkin davalarla tam yargı davalarında uyuşmazlık konusu miktar, e) Vergi davalarında davanın ilgili bulunduğu verginin veya vergi cezasının nevi ve yılı, tebliğ edilen ihbarnamenin tarihi ve numarası ve varsa mükellef hesap numarası, gösterilir. Dava konusu kararın ve belgelerin asılları veya örnekleri dava dilekçesine eklenir. Dilekçeler ile bunlara ekli evrakın örnekleri karşı taraf sayısından bir fazla olur." hükmüne yer verilmiş; "Dilekçeler üzerine ilk inceleme" başlıklı 14. maddesinin 3. fıkrasının (g) bendinde, dilekçelerin, 3 ve 5 inci maddelere uygun olup olmadıkları yönünden de inceleneceği, 15. maddesinin 1. fıkrasının (d) bendinde ise, 14. maddenin 3. fıkrasının (g) bendinde yazılı hallerde otuz gün içinde 3. ve 5. maddelere uygun şekilde yeniden düzenlenmek veya noksanlıkları tamamlanmak üzere dilekçelerin reddine karar verileceği hususları hüküm altına alınmıştır.
Yine anılan Kanun'un 7. maddesinin 4. fıkrasında; ilanı gereken düzenleyici işlemlerde dava süresinin, ilan tarihini izleyen günden itibaren başlayacağı, ancak; bu işlemlerin uygulanması üzerine ilgililerin düzenleyici işlem veya uygulanan işlem yahut her ikisi aleyhine birden dava açabileceği kurala bağlanmış olup; 2575 sayılı Danıştay Kanununun 4575 sayılı Kanunla değişik 24. maddesinin (c) bendinde, bakanlıklar ile kamu kuruluşları veya kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarınca çıkarılan ve ülke çapında uygulanacak düzenleyici işlemlere karşı açılacak davaların ilk derece mahkemesi olarak Danıştayda çözümleneceği düzenlemesine yer verilmiştir.
Dava dilekçesinin incelenmesinden; davacının Azerbaycan Baku Medical School'da almış olduğu hemşirelik eğitimini başarı ile tamamlayarak "Subbakalavr" diploması almaya hak kazandığı, Azerbaycan'da 6 yıl 9 ay hemşire olarak görev yaptığı, diplomasına ön lisans seviyesinde denklik verilmesi istemiyle Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'na 05/12/2019 tarihinde başvurduğu, yapılan başvurunun Yüseköğretim Kurumu Tanıma ve Denklik Dairesi Başkanlığı'nın … tarih ve E….sayılı işlemi ile reddedilerek davacının Milli Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü'ne yönlendirildiği, denklik işlemleri için davacının bu kez Milli Eğitim Bakanlığı'na başvurduğu, yapılan başvurunun, Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı'nın denklik işlemleri ile ilgili olarak tanzim edilen … tarih ve E…. sayılı düzenlemesi gerekçe gösterilerek reddedilmesi üzerine bakılmakta olan dava açıldığı belirtilmekte olup; uyuşmazlık; davacının Azerbaycan Baku Medical School'daki hemşirelik eğitimini başarı ile tamamlayarak almış olduğu "Subbakalavr" seviyesindeki diplomasına Türkiye'de denklik verilmesine ilişkin görev ve yetkinin hangi kuruma ait olduğuna ilişkindir.
Uyuşmazlıkta; davacı tarafından diplomasına ön lisans seviyesinde denklik verilmesi istemiyle Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'na 05/12/2019 tarihinde yapılan başvurunun üzerine Yüseköğretim Kurumu Tanıma ve Denklik Dairesi Başkanlığı'nın … tarih ve E….sayılı işleminin iptali istemiyle birlikte işlemin dayanağı olan Yükseköğretim Yürütme Kurulu kararının iptalinin de istenilip istenilmediğinin tereddüte mahal vermeyecek biçimde dava dilekçesinde ortaya konulamadığı, bu haliyle dava dilekçesinin 2577 sayılı Kanun'un 3. maddesine uygun olmadığı görülmektedir.
Ayrıca; Yüseköğretim Kurumu Tanıma ve Denklik Dairesi Başkanlığı'nın … tarih ve E…. sayılı işleminde davacının Milli Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü'ne yönlendirildiği görülmekte ise de; Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'nca verilecek denklik kararları ile Milli Eğitim Bakanlığı'nca verilen denklik kararları arasında 2577 sayılı Kanun'un 5/1. maddesi uyarınca aralarında maddi ya da hukuki yönden bağlılık ya da sebep-sonuç ilişkisi bulunmadığından anılan işlemlere karşı ayrı ayrı dilekçelerde dava açılması gerekmektedir.
Bu durumda, davacının dava dilekçesindeki talebinin net olarak anlaşılmaması nedeniyle iptal isteminin 2575 sayılı Danıştay Kanunu'nun 24. maddesi uyarınca açıklığa kavuşturulması gerektiği gibi davacı tarafından Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı'nın denklik işlemleri ile ilgili olarak tanzim edilen … tarih ve E…. sayılı düzenlemesi iptali isteniyor ise; aralarında maddi ya da hukuki bağ bulunmayan dava konusu işlemleri aynı dava dilekçesi ile dava edilemeyeceğinden, dava dilekçesinin 2577 sayılı Kanun'un 3. ve 5. maddeleri uyarınca reddine karar verilmesi gerekmektedir.
Öte yandan; davacı tarafından diplomasına ön lisans seviyesinde denklik verilmesi istemiyle Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'na 05/12/2019 tarihinde başvurduğu, yapılan başvurunun Yüseköğretim Kurumu Tanıma ve Denklik Dairesi Başkanlığı'nın … tarih ve E…. sayılı işlemiyle reddedilerek davacının Milli Eğitim Bakanlığı Hayta Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü'ne yönlendirildiği, denklik işlemleri için davacının bu kez Milli Eğitim Bakanlığı'na başvurmak için gittiğinde görevli bir personel tarafından dava konusu 03/07/2018 tarihli genel yazı gerekçe gösterilerek başvurusunun kabul edilmediği, bir başka anlatımla; dilekçesine evrak numarası verilememek suretiyle başvurusunun mevzuata aykırı bir şekilde şifahen reddedildiği belirtilmekte ise de; Milli Eğitim Bakanlığı'nın … tarih ve E… sayılı düzenlemesinin (ilanı üzerine genel dava açma süresi geçtiğinden) şu aşamada ancak ilgililere uygulanması üzerine dava konusu edilebileceği hususunun 2577 sayılı Kanun'un açık hükmü olduğu, bu haliyle davacı tarafından anılan Kanun'un 10. maddesi uyarınca Milli Eğitim Bakanlığı'na yapılacak resmi (yazılı) bir başvuru üzerine talebinin açıkça reddedilmesi ya da zımnen reddedilmesi üzerine genel dava açma süresi içinde 2575 sayılı Kanun'un 24. maddesi uyarınca her zaman dava açılabileceği açıktır.
Yine, davacı tarafından sadece Yüseköğretim Kurumu Tanıma ve Denklik Dairesi Başkanlığı'nın … tarih ve E…. sayılı işleminin iptali isteniliyorsa iş bu dilekçe ret kararı üzerine süresi içerisinde verilecek yenileme dilekçesiyle dava açılmasında yasal bir engel bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 15/1-d maddesi uyarınca bu kararın tebliğinden itibaren otuz gün (30) içinde 3. ve 5. maddelere uygun şekilde yeniden düzenlenecek ayrı ayrı dilekçelerle, gerekli harç ve masrafları yatırılmak suretiyle dava açmakta serbest olmak üzere DAVA DİLEKÇESİNİN REDDİNE, 2577 sayılı Kanun'un 15/5. maddesi hükmüne göre dilekçenin reddi üzerine yeniden verilen dilekçede de aynı yanlışlıklar yapıldığı takdirde davanın reddedileceği hususunun davacıya duyurulmasına, aşağıda dökümü yapılan … TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına ve artan posta avansı ile fazladan yatırılan … TL harcın istemi halinde davacıya iadesine, dilekçenin bir örneğinin davacı vekiline gönderilmesine, 08/06/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.