Abaküs Yazılım
12. Daire
Esas No: 2018/6370
Karar No: 2021/3794
Karar Tarihi: 10.06.2021

Danıştay 12. Daire 2018/6370 Esas 2021/3794 Karar Sayılı İlamı

T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2018/6370
Karar No : 2021/3794


DAVACI : … Sendikası
VEKİLİ : Av. …
DAVALI : … Bakanlığı
VEKİLİ : Av. …

DAVANIN KONUSU :
1- 13/04/2016 tarih ve 29683 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 40 Nolu Harcırah Kanunu Genel Tebliği'nin "Konaklama Giderleri" başlıklı 3. maddesinin altıncı fıkrasında yer alan "...görevlendirmenin ilk 10 günü için..., takip eden 80 gün için gündeliklerinin %50'si kadar, müteakip 90 gün için de gündeliklerinin 2/3 ünün %40'ı kadar konaklama gideri ödenmesi; 180 günü aşan günler için ise konaklama gideri ödenmemesi, gerekmektedir." ibaresinin ve aynı maddenin yedinci fıkrasının iptaline,
2- Anılan düzenlemenin dayanağı olan 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu’na bağlı (H) işaretli cetvelin dipnotunda yer alan “…. görevlendirmenin ilk 10 günü için….., takip eden 80 günü için gündeliklerinin %50’si, müteakip 90 günü için ise müstehak oldukları gündeliklerinin %40’ı esas alınır.” ibarelerinin Anayasa’ya aykırı olduğu ileri sürülerek iptal talebiyle Anayasa Mahkemesine başvurulması istenilmektedir.

DAVACININ İDDİALARI : Anayasa Mahkemesinin 25/11/2015 tarih ve E:2015/13, K:2015/108 sayılı kararıyla, Anayasa’nın 2. maddesine aykırı bulunarak sosyal hukuk devleti ilkesi ile bağdaşmadığı gerekçesiyle 6245 sayılı Kanun’un 33. maddesinin (d) fıkrasında yer alan “…. ve her defasında on gün ile sınırlı olmak…” ibaresinin iptal edildiği, dava konusu düzenlemede; 01/04/2016 tarihinden itibaren yurtiçinde memuriyet mahalli dışında yapılacak geçici görevlendirmelerde; 6245 sayılı Kanun’un 33/b maddesinde sayılı unvanlara sahip denetim personelinin geçici görevlendirilmesi halinde, gündeliklerinin %50 artırımlı miktarı kadar konaklama gideri ödeneceğinin belirtildiği ve süre yönünden bir sınırlama getirilmediği; anılan Kanun’un 33/d maddesinde belirtilen diğer kamu personelinin geçici görevlendirilmesi halinde ise, görevlendirmenin ilk on günü için gündeliklerinin %50 artırımlı, takip eden 80 gün için gündeliklerinin %50’si kadar, devam eden 90 gün için de gündeliklerinin 2/3’ünün %40’ı kadar konaklama gideri ödeneceğinin belirtildiği, her il veya ilçede kamu kurum ve kuruluşlarına ait sosyal tesis bulunmadığı düşünüldüğünde, 10 günden sonraki konaklamalarda, konaklama bedelinin gittikçe düşürülerek uygulanmasının hakkaniyete uygun olmadığı, kişiler arasında yapılan ayrımın haklı bir nedeni bulunmadığı gibi, söz konusu düzenlemede Anayasa Mahkemesinin iptal kararındaki gerekçenin dikkate alınmadığı, geçici görevlendirmelerde, asıl görev yeri dışında konaklamak durumunda kalan kamu görevlilerinin, maddi açıdan karşı karşıya kaldıkları külfetin kamu hizmetinin yürütülmesinden kaynaklanması sebebiyle kamu kurumu tarafından karşılanması gerektiği, buna rağmen, 6245 sayılı Kanun’un 33. maddesinin (d) fıkrasında belirtilen diğer personel yönünden, ödenecek ücretin hesabında süre sınırlaması yapılarak, 10 günden sonraki konaklamalarda konaklama bedelinin gittikçe düşürülerek uygulanmasının sosyal hukuk devleti, eşitlik ve hukuki güvenlik ilkeleriyle bağdaşmadığı ileri sürülmüştür.

DAVALININ SAVUNMASI : Anayasa Mahkemesinin iptal kararının yürürlüğe girmesi ve 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu’na ekli (H) işaretli cetvelin I. maddesinin dipnotunda yapılan düzenleme sonucunda, 178 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'ye dayanılarak, yurt içinde memuriyet mahalli dışında bir yere geçici görevle görevlendirilenlere konaklama giderinin ödenmesi konusunda ortaya çıkabilecek tereddütlerin giderilebilmesi ve uygulamada birliğin sağlanması amacıyla 40 Seri Nolu Harcırah Kanunu Genel Tebliği'nin yürürlüğe konulduğu, dava konusu düzenlemenin 6245 sayılı Kanun'a ve 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu’na ekli (H) işaretli cetvelin I. maddesinin dipnotunda yer alan düzenlemeye aykırı olmadığı, 6245 sayılı Kanun’un 42. maddesinde; yurt içinde geçici bir görevle başka bir yere gönderilenlere, geçici görev gündeliğinin verileceği azami sürelerin belirlendiği, ayrıca; anılan Kanun’un 33/d maddesinde yer alan düzenlemeden de açıkça anlaşılacağı üzere, geçici görevle başka bir yere gönderilenlere gündelik ödendiği sürece konaklama giderinin de ödenmesi gerektiği, gündelik ödenmeyen günler için konaklama giderinin de ödenmesine imkan bulunmadığı, dolayısıyla, geçici görevle memuriyet mahalli dışına gönderilenlere (d) fıkrasına göre konaklama giderlerinin ödenmesinde, 42. maddede belirtilen azami sürelerin dikkate alınacağı, öte yandan; (d) fıkrasına göre, ilgililerin gündeliklerinin tamamına kadar olan kısmı için konaklama giderinin ödenmesi, gündelik miktarı kadar konaklama gideri ödeneceğini belirtmediği, ödenecek konaklama giderinin azami miktarını gösterdiği, bu çerçevede, 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu’na ekli (H) işaretli cetvelin I. maddesinin dipnotunda, ilk 10 günlük süreden sonra konaklama giderinin tedricen azaltılarak ödenmesinin öngörüldüğü, bu itibarla; iptali istenilen Tebliğ hükmünün de bu düzenlemeye uygun olarak düzenlendiği, dava konusu düzenlemenin eşitlik ilkesine de aykırı olduğu ileri sürülmüşse de; Anayasa Mahkemesinin eşitlik ilkesine ilişkin açıklamalarından yola çıkılarak, 6245 sayılı Kanun’un 33. maddesinin (b) fıkrasında yer alan denetim elemanları ile bunların dışında kalan diğer personelin konum ve özellikleri aynı olmadığından, konaklama giderinin ödenmesine ilişkin hususların, farklı statüdeki personel için farklı şekilde düzenlendiği ve bu durumun Anayasa’nın amaçladığı eşitlik ilkesine aykırılık teşkil etmediği savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …

DÜŞÜNCESİ : Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

DANIŞTAY SAVCISI : …

DÜŞÜNCESİ : 13/04/2016 tarih ve 29683 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Harcırah Kanunu Genel Tebliği'nin "Konaklama Giderleri" başlıklı 3. maddesinin altıncı fıkrasında yer alan "...görevlendirmenin ilk 10 günü için ..., takip eden 80 gün için gündeliklerinin %50'si kadar, müteakip 90 gün için de gündeliklerinin 2/3 ünün %40'ı kadar konaklama gideri ödenmesi; 180 günü aşan günler için ise konaklama gideri ödenmemesi, gerekmektedir. (7) Örneğin, aylık/kadro derecesi 2 olan ve 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununa ekli (H) işaretli cetvelde, yurtiçi gündeliği 35,24 TL olarak belirlenen bir memurun, yurtiçinde memuriyet mahalli dışında bir yere 01/04/2016 tarihinden itibaren 200 gün süre ile geçici görevle gönderilmesi halinde, söz konusu personele, 6245 sayılı Kanununun 33. maddesinin (d) fıkrasına göre ödenecek konaklama gideri, aşağıda belirtildiği şekilde hesaplanacaktır. - Görevlendirmenin ilk 10 günü için, gündeliğinin %50 artırımlı miktarı olan 52,86 TL, 52,86x10=528,60 TL; takip eden 80 gün için, gündeliğinin %50'si olan 17,62 TL, 17,62x80=1.409,60 TL; müteakip 90 gün için de, gündeliğinin 2/3 ünün %40 ı olan 9,39TL, 9,39x90=845,10 TL olmak üzere, toplam olarak 2.783,30 TL tutarında konaklama gideri ödenmesi gerekmektedir." ibarelerinin iptali ve bu düzenlemenin dayanağı olan 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununa bağlı (H) işaretli cetvelin dipnotunda yer alan ".... görevlendirmenin ilk 10 günü için...., takip eden 80 günü için gündeliklerinin %50'si, müteakip 90 günü için ise müstehak oldukları gündeliklerinin %40'ı esas alınır." ibarelerinin Anayasaya aykırı olması nedeniyle somut norm denetimi yapılmak üzere dosyanın Anayasa Mahkemesine gönderilmesi istenilmektedir.
İptali istenen düzenlemelerin dayanağı olan 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununa bağlı (H) işaretli cetvelin dipnotunda yer alan ".... görevlendirmenin ilk 10 günü için...., takip eden 80 günü için gündeliklerinin %50'si, müteakip 90 günü için ise müstehak oldukları gündeliklerinin %40'ı esas alınır." ibareleri, Anayasa'ya aykırılık iddiaları yönünden incelenmiştir.
2709 sayılı T.C. Anayasasının 2. maddesinde, "Türkiye Cumhuriyeti, toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, başlangıçta belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk Devletidir. Türkiye Cumhuriyeti, toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, başlangıçta belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk Devletidir." hükmüne yer verilmiştir.
Bu maddede belirtilen sosyal hukuk devleti, Anayasa Mahkemesince verilen kararlarda; temel hak ve özgürlükleri en geniş ölçüde gerçekleştiren ve güvence altına alan, toplumsal gerekleri ve toplum yararını gözeten, kişi ve toplum yararı arasında denge kuran, toplumsal dayanışmayı en üst düzeyde gerçekleştiren, güçsüzleri güçlüler karşısında koruyarak eşitliği, sosyal adaleti sağlayan, çalışma hayatının gelişmesi için önlemler alarak çalışanları koruyan, sosyal güvenlik sorunlarını çözmeyi yüklenmiş, ülkenin kalkınmasıyla birlikte ulusal gelirin sosyal katmanlar arasında adaletli biçimde sağlanmasını amaç edinmiş devlet olarak tanımlanmış, güçsüzleri güçlülere ezdirmemek ilkesinin, herkesi, bu arada çalışanları, emeklilerle yaşlıları, durumlarına uygun düzenlemelerle, sağlıklı, mutlu ve güven içinde yaşatmayı gerektirdiği belirtilmiştir.
Anayasaya aykırı olduğu ileri sürülen 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu'na bağlı (H) işaretli cetvelin dip notunda yer alan düzenleme ile geçici görevle başka yerde görevlendirilen kamu personeline ödenecek konaklama giderlerinin görevlendirilen sürelere ve sürelerinin uzamasına bağlı olarak daha düşük olarak ödenmesi öngörülmek, başka bir deyimle sınırlandırılmak suretiyle bu tutarları aşan konaklama bedelinin kamu görevlisinin üzerinde kalmasına neden olmaktadır.
Kamu hizmetinin yürütülmesi için geçici bir görevle başka yerlere gönderilen kamu görevlilerinin, görevlendirildikleri yerlerde maddi açıdan belli bir külfetle karşı karşıya kalmaları ve bu külfetin, kamu hizmetinin yürütülmesinden kaynaklanması nedeniyle, kamuca karşılanması gerektiğinden, 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu'na bağlı (H) işaretli cetvelin dip notunda yer alan düzenlemenin belirtilen ısmı, Anayasa'nın 2. maddesiyle bağdaşmamaktadır.
Bu nedenle, 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu'na bağlı (H) işaretli cetvelin dipnotunda yer alan ".... görevlendirmenin ilk 10 günü için...., takip eden 80 günü için gündeliklerinin %50'si, müteakip 90 günü için ise müstehak oldukları gündeliklerinin %40'ı esas alınır." ibarelerinin iptali için Anayasanın 152. maddesi gereğince, itiraz yoluyla Anayasa Mahkemesine başvurulması uyuşmazlığın esasının, bu konuda Anayasa Mahkemesince verilecek karardan sonra incelenmesi gerektiği düşünülmektedir.
Anılan düzenlemelerin Anayasa Mahkemesine gönderilmesine karar verilmemesi halinde uyuşmazlığın esasına gelince;
6245 sayılı Harcırah Kanunu'nun "Yurtiçinde verilecek gündeliklerin miktarı" başlıklı 11/12/1981 tarih ve 2562 sayılı Kanun'un 12. maddesiyle değişik 33. maddesinin (a) bendinde, "Bu Kanun gereğince verilecek yurtiçi gündeliklerinin miktarı her yıl Bütçe kanunları ile tespit olunur." aynı maddenin 21/04/2005 tarih ve 5335 sayılı Kanun'un 4. maddesiyle eklenen (d) bendinde, "Bu Kanun hükümlerine göre gündelik ödenenlerden (b) fıkrasına göre gündelik ödenenler hariç) yurt içinde yatacak yer temini için ödedikleri ücretleri belgelendirenlere, belge bedelini aşmamak (…) (2) üzere gündeliklerinin tamamına kadar olan kısmı ayrıca ödenir."; aynı Kanun'un "Geçici görev gündeliğinin verilebileceği azami süre" başlıklı 42. maddesinde, "Geçici bir görev ile başka bir yere gönderilenlere, görev mahalline varış tarihinden itibaren bu Kanuna göre verilen gündelikler: a. Yurtiçinde bir yıllık dönem zarfında aynı yerde, aynı iş için ve aynı şahsa 180 günden fazla verilemez. İlk 90 gün için tam, takibeden 90 gün için 2/3 oranında ödenir. b. Yurtdışında ilk 180 gün tam ve müteakip günler için 2/3 oranında ödenir. Geçici görevlendirmelerde meydana gelecek ara vermeler bu müddetleri veya gündelik miktarını artırmaya neden olamaz. ...." şeklinde düzenleme yapılmıştır.
16/03/2016 tarih ve 29655 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu eki H-Cetvelinde, 10/02/1954 tarih ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu Hükümleri Uyarınca Verilecek Gündelik ve Tazminat Tutarları belirtilmiş, bu Cetvelin 1-Yurt içinde Verilecek Gündelikler (Madde:33) başlıklı kısmının dip notunda "6245 sayılı Harcırah Kanununun 33 üncü maddesinin (b) fıkrasına göre yatacak yer temini için ödenecek ücretlerin hesabında gündeliklerinin %50 artırımlı miktarı, (d) fıkrasına göre yapılacak ödemelerde ise görevlendirmenin ilk 10 günü için gündeliklerinin %50 artırımlı miktarı, takip eden 80 günü için gündeliklerinin %50 si, müteakip 90 günü için ise müsteak oldukları gündeliklerinin %40'ı esas alınır." hükmüne yer verilmiştir.
Davaya konu Genel Tebliğ'in iptali istenilen kısmı ile anılan yasal düzenlemelerin birlikte incelenmesinden, iptali istenilen düzenlemenin üst hukuk normları ile çelişmediği, yeni bir kural veya sınırlandırma getirmediği anlaşıldığından iptali istenilen düzenlemede hukuka aykırılık görülmemiştir.
Belirtilen nedenlerle, davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onikinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, davacının Anayasa'ya aykırılık iddiası yerinde görülmeyerek işin gereği görüşüldü:

İNCELEME VE GEREKÇE:
İLGİLİ MEVZUAT:
6245 sayılı Harcırah Kanunu'nun 3. maddesinde, harcırahın, anılan Kanun'a göre ödenmesi gereken yol masrafı, gündelik, aile masrafı ve yer değiştirme masrafından birini, birkaçını veya tamamını ifade ettiği; 5. maddesinde, harcırahın, yol masrafı, yevmiye, aile masrafı ve yer değiştirme masrafını ihtiva ettiği ve ilgilinin bu kanun hükümlerine göre bunlardan birine, birkaçına veya tamamına müstahak olabileceği belirtilmiştir.
Aynı Kanun'un; "Yurtiçinde verilecek gündeliklerin miktarı" başlıklı 33. maddesinin (a) fıkrasında, "Bu Kanun gereğince verilecek yurtiçi gündeliklerinin miktarı her yıl bütçe kanunları ile tespit olunur." düzenlemesine yer verilmiş; (b) fıkrasında, "Devamlı ikamet ettikleri yerler dikkate alınarak kurumlarınca belirlenen görev merkezi, mıntıka merkezi ve grup merkezi dışına teftiş, denetim, inceleme veya soruşturma görevi ile gönderilen ve sayma suretiyle belirlenen kamu görevlilerine Devlet Denetleme Kurulu Üyeleri ile geçici uzmanları, Sayıştay Denetçi ve Yardımcıları, Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu Başkan, Üye, Uzman Müşavir, Uzman ve Uzman Yardımcıları, Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Müfettişleri, Silahlı Kuvvetler Denetleme ve Tetkik Kurulları Başkan ve Üyeleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı Denetleme, Teftiş ve Tetkik Başkan ve Üyeleri ile Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu hükümlerine göre atanan İç Denetçiler, Bakanlık, Müsteşarlık ve Bağımsız Genel Müdürlük Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları, Aile ve Sosyal Politikalar Denetçileri ve Aile ve Sosyal Politikalar Denetçi Yardımcıları, Enerji ve Tabii Kaynaklar Denetçileri ve Enerji ve Tabii Kaynaklar Denetçi Yardımcıları, Maliye Bakanlığı Vergi Müfettişleri ve Vergi Müfettiş Yardımcıları, Bankalar Yeminli Murakıp ve Murakıp Yardımcıları, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumunda görevli Bankacılık Uzmanı, Hukuk Uzmanı ve Bilişim Uzmanı ile bunların yardımcıları, Yükseköğretim Denetleme Kurulu Başkanı ve üyeleri, Bakanlıklar Merkez teşkilatına dahil Kontrolör ve Stajyer Kontrolörler, Hazine Müsteşarlığı Sigorta Denetleme Uzman ve Uzman Yardımcıları ile Aktüer ve Aktüer Yardımcıları, İçişleri Bakanlığı Dernekler Denetçisi ve Dernekler Denetçi Yardımcıları, Diyanet İşleri Başkanlığı ile Toprak ve Tarım Reformu Müsteşarlığı Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları, Çalışma Bakanlığı İş Müfettişleri ve Yardımcıları ile İş Güvenliği Müfettişleri ve Yardımcıları, Sosyal Sigortalar Kurumu Sigorta Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları, Gençlik ve Spor Bakanlığı Denetçileri ile Gençlik ve Spor Bakanlığı Denetçi Yardımcıları, Bakanlık Maarif Müfettişleri ve Bakanlık Maarif Müfettiş Yardımcıları, Maarif Müfettişleri ve Maarif Müfettiş Yardımcıları, Akaryakıt İkmal ve NATO POL Tesisleri İşletme Başkanlığı Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları Sosyal Güvenlik Denetmenleri ve Sosyal Güvenlik Denetmen Yardımcıları, Sağlık Denetçileri ve Sağlık Denetçi Yardımcıları, Ürün Denetmenleri ve Ürün Denetmen Yardımcıları, Gümrük ve Ticaret Denetmenleri ve Gümrük ve Ticaret Denetmen Yardımcıları ile Defterdarlık Kontrol Memurlarından;
(1) Türkiye düzeyinde teftiş, denetim ve inceleme yetkisine haiz bulunanlara birinci derece kadrolu memur için tespit olunan gündelik miktarının 1,3 katı,
(2) Bölge düzeyinde teftiş, denetim veya inceleme yetkisine haiz bulunanlara birinci derece kadrolu memur için tespit olunan gündelik miktarının 1,1 katı,
(3) İl düzeyinde teftiş, denetim veya inceleme yetkisine haiz bulunanlara birinci derece kadrolu memur için tespit olunan gündelik miktarının 0,9 katı,
Gündelik olarak ödenir.
Bu şekilde gündelik ödenenlerden, yatacak yer temini için ödedikleri ücretleri belgelendirenlere, belge bedelini aşmamak üzere, gündeliklerinin tamamına kadar olan kısmı ayrıca ödenir."; düzenlemelerine yer verilmiş, aynı maddenin (d) fıkrasında ise, "Bu Kanun hükümlerine göre gündelik ödenenlerden (b) fıkrasına göre gündelik ödenenler hariç) yurt içinde yatacak yer temini için ödedikleri ücretleri belgelendirenlere, belge bedelini aşmamak üzere gündeliklerinin tamamına kadar olan kısmı ayrıca ödenir." düzenlemelerine yer verilmiştir.
09/03/2016 tarih ve 6682 sayılı 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu'nun 4. maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde, 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümleri uyarınca verilecek gündelik ve tazminat tutarları anılan Kanun'a bağlı (H) Cetvelinde gösterildiği ifade edilmiş; (H) Cetvelinin "I-Yurt İçinde Verilecek Gündelikler (Madde:33)" başlıklı kısmının dipnotunda, "6245 sayılı Harcırah Kanununun 33 üncü
maddesinin (b) fıkrasına göre yatacak yer temini için ödenecek ücretlerin hesabında gündeliklerinin %50 artırımlı miktarı, (d) fıkrasına göre yapılacak ödemelerde ise görevlendirmenin ilk 10 günü için gündeliklerinin %50 artırımlı miktarı, takip eden 80 günü için gündeliklerinin %50’si, müteakip 90 günü için ise müstehak oldukları gündeliklerinin %40’ı esas alınır.” kuralına yer verilmiştir.
2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu'na bağlı (H) işaretli Cetvelin dipnotunda yer alan hükme dayanılarak hazırlanan ve 13/04/2016 tarih ve 29683 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 40 Seri Nolu Harcırah Kanunu Genel Tebliği'nin "Amaç ve Kapsam" başlıklı 1. maddesinde "Bu Tebliğin amacı 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununa bağlı (H) işaretli cetvelin dipnotunda yer alan “6245 sayılı Harcırah Kanununun 33 üncü maddesinin (b) fıkrasına göre yatacak yer temini için ödenecek ücretlerin hesabında gündeliklerinin %50 artırımlı miktarı, (d) fıkrasına göre yapılacak ödemelerde ise görevlendirmenin ilk 10 günü için gündeliklerinin %50 artırımlı miktarı, takip eden 80 günü için gündeliklerinin %50 si, müteakip 90 günü için ise müstehak oldukları gündeliklerinin % 40’ı esas alınır.” hükmü uyarınca Harcırah Kanunu kapsamında bulunanlara 1/4/2016 tarihinden itibaren ödenecek konaklama bedellerine ilişkin usul ve esasları belirlemektir."; 2. maddesinde, "Bu Tebliğ 13/12/1983 tarihli ve 178 sayılı Maliye Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 10 uncu maddesine ve 9/3/2016 tarihli ve 6682 sayılı 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununa bağlı (H) işaretli cetvelin dipnotunda yer alan hükme dayanılarak hazırlanmıştır." düzenlemelerine yer verildikten sonra; "Konaklama Giderleri" başlıklı 3. maddesinin üçüncü fıkrasında, 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununa ekli (H) işaretli cetvelin I. maddesinin dipnotunda yapılan düzenleme sonucunda, yurtiçinde memuriyet mahalli dışında bir yere geçici görevle gönderilenlere konaklama giderinin ödenmesi konusunda ortaya çıkabilecek tereddütlerin giderilebilmesi ve uygulamada birliğin sağlanması amacıyla aşağıdaki açıklamaların yapılmasının gerekli görüldüğü şeklinde açıklama yapıldığı; aynı maddenin altıncı fıkrasında, "Yukarıda belirtilen mevzuat hükümleri ve açıklamalar birlikte değerlendirildiğinde, 1/4/2016 tarihinden itibaren, yurtiçinde memuriyet mahalli dışına yapılacak geçici görevlendirmelerde;
-6245 sayılı Kanunun 33 üncü maddesinin (b) fıkrasına göre, ilgililerin gündeliklerinin %50 artırımlı miktarı kadar konaklama gideri ödenmesi,
-Söz konusu 33 üncü maddenin (d) fıkrasına göre ise, görevlendirmenin ilk 10 günü için gündeliklerinin %50 artırımlı miktarı kadar, takip eden 80 gün için gündeliklerinin %50’si kadar, müteakip 90 gün için de gündeliklerinin 2/3’ünün %40’ı kadar konaklama gideri ödenmesi, 180 günü aşan günler için ise konaklama gideri ödenmemesi, gerekmektedir."; yedinci fıkrasında ise, "Örneğin, aylık/kadro derecesi 2 olan ve 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununa ekli (H) işaretli cetvelde yurtiçi gündeliği 35,24 TL olarak belirlenen bir memurun yurtiçinde memuriyet mahalli dışında bir yere 1/4/2016 tarihinden itibaren 200 gün süre ile geçici görevle gönderilmesi halinde söz konusu personele 6245 sayılı Kanunun 33 üncü maddesinin (d) fıkrasına göre ödenecek konaklama gideri aşağıda belirtildiği şekilde hesaplanacaktır.
-Görevlendirmenin ilk 10 günü için gündeliğinin %50 artırımlı miktarı olan 52,86 TL,
52,86 x 10 = 528,60 TL
-Takip eden 80 gün için gündeliğinin %50’si olan 17,62 TL,
17,62 x 80 = 1.409,60 TL
-Müteakip 90 gün için de gündeliğinin 2/3’ünün %40’ı olan 9,39 TL,
9,39 x 90 = 845,10 TL
olmak üzere toplam olarak 2.783,30 TL tutarında konaklama gideri ödenmesi gerekmektedir." düzenlemelerine yer verilmiştir.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Yukarıda açık metinlerine yer verilen mevzuatın değerlendirilmesinden; 09/03/2016 tarih ve 6682 sayılı 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu'na bağlı (H) işaretli Cetvelin "I-Yurt İçinde Verilecek Gündelikler (Madde:33)" başlıklı kısmının dipnotunda, 6245 sayılı Harcırah Kanunu'nun 33. maddesinin (b) fıkrasına göre yatacak yer temini için ödenecek ücretlerin hesabında gündeliklerinin %50 artırımlı miktarının, (d) fıkrasına göre yapılacak ödemelerde ise görevlendirmenin ilk 10 günü için gündeliklerinin %50 artırımlı miktarı, takip eden 80 günü için gündeliklerinin %50’si, müteakip 90 günü için ise müstehak oldukları gündeliklerinin %40’ının esas alınacağı hükmüne yer verilmesi üzerine; 13/04/2016 tarih ve 29683 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 40 Nolu Harcırah Kanunu Genel Tebliği ile anılan hüküm uyarınca Harcırah Kanunu kapsamında bulunanlara 01/04/2016 tarihinden itibaren ödenecek konaklama bedellerine ilişkin usul ve esasların belirlenmesi, yurt içinde memuriyet mahalli dışına yapılacak geçici görevle gönderilenlere konaklama giderinin ödenmesi konusunda ortaya çıkabilecek tereddütlerin giderilebilmesi ve uygulamada birliğin sağlanması amacıyla bir takım düzenlemeler getirilmiştir.
Dava konusu edilen Tebliğin 3. maddesinin altıncı fıkrasında, Bütçe Kanunu'na bağlı (H) işaretli cetvelin dipnotunda yer alan 6245 sayılı Kanun'un 33. maddesinin (b) fıkrasına göre ödenecek konaklama bedeline ilişkin hüküm aynen tekrar edilmiş; aynı maddenin yedinci fıkrasında ise, ödenecek konaklama bedeline ilişkin hesaplamanın nasıl yapılacağı örnekleme yoluyla açıklanmıştır.
Bu durumda; iptali istenilen düzenlemelerin, Bütçe Kanunu'nda yer verilen hükmün tekrarı niteliğinde olup açıklamaya yönelik örneklendirmeden ibaret olduğu, Kanun hükmünü genişletici ya da daraltıcı bir durum söz konusu olmadığı gibi farklı uygulamaların doğmasına yol açacak açıklamalar da içermediği, yeni bir kural konulmadığı açık olup iptalini gerektiren bir hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır.



KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVANIN REDDİNE,
2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam … TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
3. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca takdir edilen … -TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine,
4. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine,
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 10/06/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi