
Esas No: 2018/5075
Karar No: 2021/3953
Karar Tarihi: 15.06.2021
Danıştay 12. Daire 2018/5075 Esas 2021/3953 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2018/5075
Karar No : 2021/3953
TEMYİZ EDEN (DAVALI) : ...Bakanlığı - ...
VEKİLİ : I. Hukuk Müşaviri ...
KARŞI TARAF (DAVACI) : ...
VEKİLİ : Av. ...
İSTEMİN KONUSU : ...İdare Mahkemesinin ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararının, temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem : Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ...Liman Başkanlığında teknik hizmetler sınıfında 6. dereceli gemi sürvey uzmanı kadrosunda görev yapan davacının, aylığının hesaplanmasında (+1150) ek gösterge rakamından yararlandırılması için 03/02/2014 tarihinde yaptığı başvurunun zımnen reddine ilişkin işlemin iptali ile yoksun kaldığı parasal haklarının ödenmesine karar verilmesi istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: .... İdare Mahkemesince; Denizcilik Müsteşarlığında görev yapmakta iken 655 sayılı KHK uyarınca Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığına devredilen personelin eski kadrolarına ilişkin olarak en son aydaki parasal haklarının fark kapanıncaya kadar ayrıca tazminat olarak ödeneceği yolundaki düzenleme ile 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 43/B maddesinde belirtilen, Kanuna ekli I sayılı Ek Gösterge Cetvelinin “II-Teknik Hizmetleri Sınıfı” bölümünün (a) bendi gereğince, gemi inşaat mühendisi olan ve teknik hizmetler sınıfında gemi sürvey uzmanı kadrosuna atandığı anlaşılan davacının, 6. dereceli mühendis için öngörülen (+1150) ek göstergeden yararlandırılması gerektiğinden, bu konuda yaptığı başvurunun zımnen reddine ilişkin işlemde hukuka uyarlık görülmediği gerekçesiyle, dava konusu işlemin iptaline, eksik ödenen parasal haklarının idareye başvuru tarihinden itibaren işleyecek yasal faiziyle birlikte davacıya ödenmesine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Ünvan Değişikliği Yönetmeliği'nde gemi sürvey uzmanı olarak görev yapan personelin ek göstergeleriyle ilgili düzenlemelerin yer almadığı, ek göstergelerle ilgili uygulamaya esas teşkil eden 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 43. maddesiyle Ek I ve II sayılı Cetvelleri kapsamında ek göstergenin belirlenmesinde tahsil durumunun değil, kadro ünvanının esas alındığı ve ilk atamaların kurumların 1-4 dereceli kadrolarına atanması halinde mümkün olacağı, davacının 6. dereceli bir kadroya atandığı ve bu nedenle ek göstergeden yararlandırılmasının mümkün olmadığı, dava konusu işlemin hukuka uygun olduğu ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Savunma verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : ...DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü ile hukuka ve aykırı olan kararın bozulması gerektiği düşünülmektedir
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onikinci Dairesince; 10/07/2018 tarih ve 30474 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi hükümleri uyarınca Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı yerine Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı hasım mevkiine alınmak suretiyle işin gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE :
MADDİ OLAY :
Karadeniz Teknik Üniversitesi, Deniz Bilimleri Fakültesi, Gemi İnşaatı Mühendisliği Bölümü mezunu olan davacı, Denizcilik Müsteşarlığı İstanbul Liman Başkanlığında çalışmakta iken 655 sayılı KHK uyarınca Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığına devredilmiş ve gemi sürvey uzmanı kadrosuna atanmıştır.
6. dereceli gemi sürvey uzmanı kadrosunda, maaşı(+1150) ek gösterge rakamı üzerinden hesaplanarak ödenmekte iken, Denizcilik Müsteşarlığından devren gelen dosyaların incelenmesi sonrasında, Teknik Hizmetler Sınıfında yer alan gemi sürvey uzmanı (eski adı gemi sürvey kurulu uzmanı) kadrosunda görev yapan personele, 657 sayılı Kanun'a ekli (I) sayılı Ek Gösterge Cetvelinin II-Teknik Hizmetler Sınıfı bölümündeki ek göstergelerin nasıl uygulanacağı konusunda düşülen tereddüt nedeniyle Devlet Personel Başkanlığından görüş istenilmiş olup, anılan Başkanlıkça gönderilen yazıda, Danıştay İçtihatları Birleştirme Kurulunun 07/12/2007 tarih ve E:2005/2, K:2007/1 sayılı kararı gerekçe gösterilerek, 657 sayılı Kanun'a ekli (I) ve (II) sayılı ek gösterge cetvellerinde gemi sürvey uzmanı unvanlı kadro için münhasıran belirlenmiş bir ek göstergenin bulunmadığı, bu nedenle konuyla ilgili yasal ve yargısal hükümlere göre, gemi sürvey uzmanı unvanlı kadroda görevli personelden eski adı Teknik Yüksek Öğretmen Okulu yeni adı Teknik Eğitim Fakültesi mezunlarının 657 sayılı Kanun'a ekli (I) sayılı Cetvelin II-Teknik Hizmetler Sınıfı bölümünün (b) bendi; diğer okul mezunlarının ise (c) bendinde yer alan ek göstergeden yararlandırılması gerektiğinin belirtilmesi üzerine, 6. dereceli gemi sürvey uzmanı kadrosunda görev yapan davacıya 1150 ek gösterge uygulamasına son verilmiş, davacının bu konuda yaptığı başvurunun reddi üzerine de bakılan dava açılmıştır.
İLGİLİ MEVZUAT :
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 43. maddesinin (B) bendinde, "Ek Gösterge: Bu Kanuna tabi kurumların kadrolarında bulunan personelin aylıkları; hizmet sınıfları, görev türleri ve aylık alınan dereceler dikkate alınarak bu kanuna ekli (I) ve (II) sayılı cetvellerde gösterilen ek gösterge rakamlarının eklenmesi suretiyle hesaplanır. (II) sayılı cetvelde yer alan unvanlarda değişiklik yapmaya ve yeni unvanlar ilave etmeye Bakanlar Kurulu yetkilidir. Bu ek göstergeler, ilgililerin belirtilen sınıf ve görevlerde bulundukları sürece ödemelere esas alınıp, terfi bakımından kazanılmış hak sayılmaz. Kurumların 1,2,3 ve 4 üncü dereceli kadrolarına atananlara uygulanacak ek göstergeler, ilgililerin daha önce bulunmuş oldukları kariyerleri ile ilgili sınıf veya ekli (I) sayılı Cetvelin Genel İdare Hizmetleri Sınıfı (g) bölümünde belirtilen görevlerde kazanılmış hak aylık derecelerine göre alabilecekleri ek göstergelerden düşük olamaz.” hükmüne yer verilmiştir.
Bu Kanun'a ekli (I) sayılı Ek Gösterge Cetvelinin, II- Teknik Hizmetler Sınıfı Bölümünde, Teknik Hizmetler Sınıfına ait kadrolarda görev yapan personel için öngörülen ek gösterge rakamları (a), (b), (c) ve (d) bentleri halinde sayılmış; (a) bendinde; kadroları bu sınıfa dahil olup, en az 4 yıl süreli yükseköğretim veren fakülte veya yüksekokullardan mezun olarak yürürlükteki hükümlere göre Yüksek Mühendis, Mühendis, Yüksek Mimar ve Mimar ile Şehir Plancısı ve Bölge Plancısı unvanını almış olanların ek gösterge rakamları, (b) bendinde; kadroları bu sınıfa dahil olup, en az 4 yıl süreli yükseköğretim veren fakülte ve yüksekokullardan mezun olarak yürürlükteki hükümlere göre Jeolog, Hidrojeolog, Hidrolog, Jeomorfolog, Jeofizikçi, Fizikçi, Matematikçi, İstatistikçi, Yöneylemci (hareket araştırmacısı), Matematiksel İktisatçı, Ekonomici ve Kimyager unvanını almış olanlarla Teknik Yüksek Öğretmen Okulu mezunlarının ek gösterge rakamları, (c) bendinde; kadroları bu sınıfa dahil olup da yukarıda sayılanlar dışındaki yüksek öğrenim mezunları ile Yüksek Tekniker ve Tekniker unvanını almış olanların ek gösterge rakamları, (d) bendinde de; kadroları bu sınıfa dahil olup da yukarıda sayılanlar dışında kalanların ek gösterge rakamları belirlenmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
Danıştay İçtihatları Birleştirme Kurulunun 07/12/2007 tarih ve E:2005/2, K:2007/1 sayılı kararında da belirtildiği üzere; ek gösterge rakamlarının, öğrenim sonucu elde edilen unvana göre değil, kadro unvanına göre belirlenmesi gerekmektedir.
Dolayısıyla 6. dereceli kadroda görev yapan mühendisler için öngörülen (1150) ek gösterge rakamından faydalanmak için mühendis kadrosunda görev yapılması zorunlu olup, mühendis unvanına sahip olunması (1150) ek göstergeden faydalanmak için yeterli değildir.
Bu durumda; mühendis unvanına sahip olmakla birlikte gemi sürvey uzmanı kadrosunda görev yapan davacının mühendis unvanı için belirlenen ek gösterge rakamından yararlandırılmamasına ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık, dava konusu işlemin iptali ile yoksun kalınan özlük ve parasal haklarınının davacıya ödenmesi yönündeki İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. 2577 sayılı Kanun'un 49. maddesine uygun bulunan davalı idarenin temyiz isteminin kabulüne,
2. Dava konusu işlemin yukarıda özetlenen gerekçeyle iptali ve davacının eksik ödenen parasal haklarının idareye başvuru tarihinden itibaren işleyecek yasal faiziyle birlikte hesaplanarak ödenmesine ilişkin temyize konu .... İdare Mahkemesinin ...tarih ve E:...K:...sayılı kararının BOZULMASINA,
3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine,
4. 2577 sayılı Kanun'un (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 15/06/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için destek@ictihatlar.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.