Esas No: 2018/5221
Karar No: 2021/3306
Karar Tarihi: 22.06.2021
Danıştay 8. Daire 2018/5221 Esas 2021/3306 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2018/5221
Karar No : 2021/3306
TEMYİZ EDEN (DAVALI) : …Üniversitesi Rektörlüğü
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVACI) : …
İSTEMİN KONUSU : …Bölge İdare Mahkemesi (Kapatılan) … İdari Dava Dairesinin … gün ve E:…, K:… sayılı kararının, temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Akdeniz Üniversitesi Hukuk Fakültesine 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Yurtdışı Yatay Geçiş kontenjanı ile kayıt yaptırmış olan davacının, Akdeniz Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği'nin 23. maddesinin 2. fıkrasının (ç) bendi uyarınca kaydının silinmesine ilişkin …. tarih ve … sayılı Hukuk Fakültesi Yönetim Kurulu kararının iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesi'nce verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı kararda; Makedonya'da bulunan Uluslararası Struga Üniversitesi Hukuk Fakültesi'nde öğrenim gören davacının, Yüksek Öğretim Kurumları Arasında Önlisans ve Lisans Düzeyinde Yatay Geçiş Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin 11. maddesindeki şartı taşıdığı gerekçesiyle not ortalamasını gösteren transkript ile birlikte Akdeniz Üniversitesi'ne yatay geçiş yapmak istemiyle başvuruda bulunduğu, bu başvuru üzerine davacının not ortalaması tuttuğu gerekçesiyle yatay geçiş isteminin kabul edildiği, davacı hakkında yatay geçiş yaptığı notun yanlış olduğu ve zorunlu dersleri tamamlamadığı, davacının not ortalamasının 7,00 olduğuna yönelik transkript de eklenerek … adında bir kullanıcıdan ihbar e-postası gelmesi üzerine, yapılan araştırmalar sonucunda konuya ilişkin 16/02/2016 günlü Uluslararası Struga Üniversitesi'nce verilen cevapta ve Üsküp Büyükelçiliği kanalıyla Makedonya Dışişleri Bakanlığı tarafından gönderilen yazıda davacının evraklarına ilişkin olarak usulsüzlükler olduğunun belirtildiği, Mahkemelerinin 29/06/2017 günlü ara kararı üzerine Uluslararası Struga Üniversitesinden yatay geçiş için farklı üniversitelere başvuruda bulunan öğrencilerce yatay geçişe esas belge olarak sunulan transkriplerin hem Makedonca hem Türkçe olarak iki dilde hazırlandığı, format olarak da davacının idareye sunduğu transkript formatından farklı olduğu göz önüne alındığında, davacı tarafından gerçek dışı belgeler sunularak yatay geçiş işlemi yapıldığı kanaat ve sonucuna varılmış olup, davacının okul kaydının silinmesine ilişkin davaya konu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: … Bölge İdare Mahkemesi (Kapatılan) … İdari Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararıyla; istinaf başvurusuna konu Mahkeme kararının, sahte belge üreterek davalı idare bünyesine kayıt yaptırdığı şüpheden uzak bir şekilde olayı bütün yönleriyle inceleyen adli ve idari bir soruşturma ile ortaya konulmadan davacının Anayasanın 42. maddesi ve AİHS nin Ek 2 nolu protokol hakkı ile de güvence altına alınan eğitim hakkından mahrum bırakılması sonucunu doğuran dava konusu işlemde hukuka uyarlık, aksi yönde verilen mahkeme kararında hukuki isabet bulunmadığı belirtilerek, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 45. maddesinin 3. fıkrası uyarınca istinaf başvurusunun kabulüne, istinafa konu kararın kaldırılmasına, dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından, davacının yatay geçiş yaptığı notun yanlış olduğu ve zorunlu dersleri tamamlamadığı yolunda yapılan ihbar üzerine, davacıdan daha önce ibraz ettiği belgelerin asıllarının yeniden istendiği, yeniden ibraz edilen belgelerin ve ihbar e-postasının Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı ve Makedonya Struga Üniversitesi'ne teyit için gönderildiği, bunun üzerine Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı ve Üsküp Büyükelçiliği arasında yapılan yazışmaların yapıldığı, bu yazışmalar sonucunda davacının not döküm belgesi ve diğer belgelerin sahte olduğu anlaşıldığından dava konusu işlemin tesis edildiği, işlemde hukuka aykırı yön bulunmadığı ve temyize konu kararın bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davacı tarafından, davalı idareye ibraz edilen belgelerin sahte olmadığı, keza bundan şüphe duyulsaydı tekraren belgeleri istemeyeceklerinin açık olduğu, davalı idare ve YÖK tarafından da belgelerin defalarca istendiği ancak yatay geçişle gelinen Makedonya Struga Üniversitesi'nin belge örneklerini kasıtlı olarak göndermediği, hukukî güven ve istikrar ilkeleri çerçevesinde kazanılmış hakkın korunması gerektiği belirtilerek davalı idarenin temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmuştur.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …'NIN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulüyle, hukukî isabet bulunmayan Bölge İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 17. maddesinin ikinci fıkrası uyarınca davacının duruşma istemi yerinde görülmeyerek, işin gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY :
Davacının, Makedonya Uluslararası Struga Üniversitesi Hukuk Fakültesinde öğrenim görmekte iken, Akdeniz Üniversitesi Hukuk Fakültesine yatay geçiş yapmak istemiyle 09/08/2014 tarihinde başvuruda bulunduğu ve 09/09/2014 tarihinde başvurusunun kabul edildiği, 18/09/2014 tarihinde okula kayıt işleminin gerçekleştiği, 17/10/2014 tarihinde davacı hakkında yatay geçiş yaptığı notun yanlış olduğu ve zorunlu dersleri tamamlamadığı, davacının not ortalamasının 7,00 olduğuna yönelik transkript de eklenerek Uluslararası İlişkiler Koordinatörü ve Erasmus Program Koordinatörü olduğu anlaşılan … adında bir kullanıcıdan ihbar e- postası geldiği, söz konusu ihbar dolayısıyla davacının sunduğu evrakların teyidinin yapılması için Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına ve söz konusu Makedonya Uluslararası Struga Üniversitesine gönderildiği, konu hakkında 16/02/2016 günlü Makedonya Uluslararası Struga Üniversitesince verilen cevabi yazıda, davacının sunmuş olduğu belgelerin sahte olduğu, belgelerde yer alan imza, mühür, evrak formatlarının üniversitece düzenlenen formattan farklı olduğu, evraklarda arşiv numarası bulunmadığı, Makendonya Kanunlarına göre öğrenci belgesinin sadece Türkçe dilinde verilemeyeceği, belgelerin iki dilde düzenlendiği, Makedonca-Türkçe, Makedonca-Arnavutça veya Makedonca-İngilizce gibi tüm evraklarda resmi dil olan Makedonca'nın bulunması gerektiğinin belirtildiği, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığınca diploma teyidi amacıyla Üsküp Büyükelçiliğine gönderilen yazı üzerine Makedonya Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı nezdinde yapılan araştırma neticesinde alınan cevabi yazıda da, davacının not dökümü belgesinin ve üniversiteye sunduğu bütün belgelerin sahte olduğu, anılan belgelerin Uluslararası Struga Üniversitesi tarafından hazırlanmadığı, gerçek not ortalamasının 7,00 olmasına rağmen 9,00 üzerinde gösterildiği, birinci yılda öngörülen sınavların bir bölümünü geçmediği, not döküm belgesinin Makedonya Uluslarası Struga Üniversitesi tarafından verilmediği, belgenin kayıtsız ve imzasız olduğu, davacının söz konusu üniversiteden hala kaydının silinmediğinin ifade edilmesi üzerine Akdeniz Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin 23. maddesinin 2. fıkrasının (ç) bendi uyarınca davacının kaydının silinmesine ilişkin … tarih ve … sayılı Hukuk Fakültesi Yönetim Kurulu kararının tesis edildiği, davacının kaydının silinmesine ilişkin işlemin iptali istemiyle de görülmekte olan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
İLGİLİ MEVZUAT:
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun "İstinaf" başlıklı 45. maddesinde, "1) İdare ve vergi mahkemelerinin kararlarına karşı, başka kanunlarda aksine hüküm bulunsa dahi, mahkemenin bulunduğu yargı çevresindeki bölge idare mahkemesine, kararın tebliğinden itibaren otuz gün içinde istinaf yoluna başvurulabilir...
6) Bölge idare mahkemelerinin 46 ncı maddeye göre temyize açık olmayan kararları kesindir." hükmüne yer verilmiştir.
Aynı Kanun'un "Temyiz" başlıklı 46. maddesinin 1. fıkrasının (c) bendinde; belli bir meslekten, kamu görevinden veya öğrencilik statüsünden çıkarılma sonucunu doğuran işlemlere karşı açılan iptal davaları hakkında verilen kararların Danıştay'da, kararın tebliğinden itibaren otuz gün içinde temyiz edilebileceği kurala bağlanmıştır.
24.04.2010 tarih ve 27561 sayılı Resmî Gazete yayımlanarak yürürlüğe giren Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans Ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin, "Tanımlar" başlıklı 4. maddesinde; f) Genel not ortalaması: Öğrencinin hazırlık sınıfı hariç, geçiş yapmak istediği döneme kadar almış olduğu tüm derslerin kredilerine göre ağırlıklandırılmış not ortalamasını, k) Not çizelgesi: Öğrenim süresi içinde alınan derslerin, isim, kredi ve başarı notlarının topluca yazıldığı belgeyi," ifade ettiği, aynı yönetmeliğin "Değerlendirme" başlıklı 12. maddesinde; "(1) Kurumlar arası yatay geçiş değerlendirme sonuçları, geçerli başvurusu olan tüm adayların isimleri, değerlendirmede esas alınan puanlara göre sıralanmış biçimde ilgili yüksek öğretim kurumunun internet sayfasında ilan edilir. (2) Başvurularla ilgili ön değerlendirmeyi, üniversite senatosunun belirlemiş olduğu ilkeler çerçevesinde, ilgili yönetim kurulları tarafından oluşturulan komisyonlar yapar. Başvurular, adayların genel not ortalaması ve eğer varsa geçmek istediği programın ortak derslerindeki başarısı dikkate alınarak, üniversite senatosu tarafından belirlenmiş olan kriterlere göre değerlendirilir ve ayrılan kontenjana göre geçiş sağlanır. (3) Yeterli şartları taşıyan aday olması halinde aynı sayıda asıl ve yedek aday belirlenir. Takvimde belirlenen süre içinde başvurmayan asıl adaylar yerine yedeklerin başvurusu alınır. Yatay geçiş hakkı kazanan öğrencilerin intibak programları, bu öğrencilerin yeni akademik yarıyıla diğer öğrencilerle aynı tarihte başlamasını sağlayacak biçimde yapılır." hükmüne ve "Yurtdışı yükseköğretim kurumlarından yurtiçindekilere yatay geçiş" başlıklı 14. maddesinde ise; "(1) Üniversite senatoları tarafından yurtdışındaki yükseköğretim kurumlarından yapılacak yatay geçişler için kontenjan belirlenebilir. Kontenjan belirlenmesi halinde her bir program için kurumlar arası yatay geçiş kontenjanının yarısını aşmayacak şekilde belirlenen yurt dışı yükseköğretim kurumları kontenjanları ile üniversite senatosu tarafından belirlenen başvuru şartları, kurumlar arası yatay geçiş kontenjanları ile birlikte Yükseköğretim Kuruluna en geç Haziran ayının otuzuncu günü mesai saati bitimine kadar bildirilir. Yükseköğretim Kurulu internet sayfasında tüm yükseköğretim kurumlarının yurt dışı öğrenci kontenjanları ile başvuru şartları ve değerlendirme takvimi ilan edilir. (2) Yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından yurt içindeki yükseköğretim kurumlarına geçiş için, öğrencinin bu Yönetmeliğin 12 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirlenen kurumlar arası yatay geçiş başarı şartları aranır." hükmüne yer verilmiştir.
Akdeniz Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim - Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin "Üniversiteye Giriş ve Kayıt Şartları" başlıklı 23. Maddesinde; "1) Üniversiteye kesin kayıt işlemleri Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezinin (ÖSYM) belirlediği tarihler arasında ve kayıt için belirtilen belgelerle yapılır. Bu tarihler arasında kesin kayıt işlemlerini yaptırmayan adaylar, kayıt haklarını kaybeder. (2) Üniversiteye kayıt yaptırırken; a) Üniversiteye kayıt hakkı kazanan adaylar kayıt için başvurularını şahsen ya da yasal temsilcileri veya noter onaylı özel vekâletname ile yetkilendirilmiş temsilcileri aracılığıyla yaparlar. b) Eksik veya yeterli olmayan belgelerle kayıt yapılmaz. c) Askerlik durumu ve adli sicil kaydına ilişkin adayın beyanına dayanılarak işlem yapılır. Kayıt sırasında öğrencinin yazılı olarak beyan ettiği adres, tebligat adresidir. ç) Kesin kayıt yaptıran öğrencilerin, sunduğu belge ve bilgilerin doğru olmadığının anlaşılması halinde ilgili yönetim kurulu tarafından kayıtları iptal edilir. Söz konusu şahıslara verilen diploma dâhil tüm belgeler iptal edilerek haklarında gerekli kanuni işlem yapılır." hükmüne yer verilmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Davacının, Makedonya Uluslararası Struga Üniversitesi Hukuk Fakültesinde öğrenim görmekte iken, Akdeniz Üniversitesi Hukuk Fakültesine yatay geçiş yapmak istemiyle 09/08/2014 tarihinde başvuruda bulunduğu ve 09/09/2014 tarihinde başvurusunun kabul edildiği, 18/09/2014 tarihinde okula kayıt işleminin gerçekleştiği, 17/10/2014 tarihinde davacı hakkında yatay geçiş yaptığı notun yanlış olduğu ve zorunlu dersleri tamamlamadığı, davacının not ortalamasının 7,00 olduğuna yönelik transkript de eklenerek Uluslararası İlişkiler Koordinatörü ve Erasmus Program Koordinatörü olduğu anlaşılan … adında bir kullanıcıdan ihbar e- postası geldiği, söz konusu ihbar dolayısıyla davacının sunduğu evrakların teyidinin yapılması için Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına ve Makedonya Uluslararası Struga Üniversitesine yazı gönderildiği, konu hakkında 16/02/2016 günlü Makedonya Uluslararası Struga Üniversitesince verilen cevabî yazıda, davacının sunmuş olduğu belgelerin sahte olduğu, belgelerde yer alan imza, mühür, evrak formatlarının üniversitece düzenlenen formattan farklı olduğu, evraklarda arşiv numarası bulunmadığı, Makendonya Kanunlarına göre öğrenci belgesinin sadece Türkçe dilinde verilemeyeceği, belgelerin iki dilde düzenleceği, Makedonca-Türkçe, Makedonca-Arnavutça veya Makedonca-İngilizce gibi tüm evraklarda resmi dil olan Makedonca'nın bulunması gerektiğinin belirtildiği, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığınca diploma teyidi amacıyla Üsküp Büyükelçiliğine gönderilen yazı üzerine Makedonya Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı nezdinde yapılan araştırma neticesinde alınan cevabî yazıda da, davacının not dökümü belgesinin ve üniversiteye sunduğu bütün belgelerin sahte olduğu, anılan belgelerin Uluslararası Struga Üniversitesi tarafından hazırlanmadığı, gerçek not ortalamasının 7,00 olmasına rağmen 9,00 üzerinde gösterildiği, birinci yılda öngörülen sınavların bir bölümünü geçmediği, not döküm belgesinin Makedonya Uluslarası Struga Üniversitesi tarafından verilmediği, belgenin kayıtsız ve imzasız olduğu, davacının söz konusu üniversiteden hala kaydının silinmediğinin ifade edildiği, ayrıca davalı üniversite tarafından … Cumhuriyet Başsavcılığı'na yapılan suç duyurusu neticesinde, davacı hakkında … Asliye Ceza Mahkemesinde, "Resmî Belgede Sahtecilik" suçlamasıyla görülen E:… sayılı dosya kapsamında, sanık hakkında delil yetersizliği sebebiyle beraat kararı verildiği, kararın henüz kesinleşmediği, ancak ilgili kararın değerlendirilmesinden, adli yargı yerince belge asıllarının Mahkemelerine gönderilmemesi sebebiyle, davacının idareye ibraz ettiği transkript ve diğer belgelerle ilgili olarak yalnız imza ve mühürlerinde sahtelik olup olmadığı hususları aydınlatılmaya çalışılmış olup, belgelerin içeriğine ilişkin inceleme yapılamamış olduğu anlaşılmaktadır.
Olayda, 2003 yılından itibaren Avrupa Yükseköğretim Alanı tam üyesi ve Bologna sürecinin katılımcılarından olan Kuzey Makedonya Cumhuriyeti yükseköğretim kurumlarınca, Avrupa Kredi Transfer ve Biriktirme Sistemine dahil yükümlülüklerin yerine getirilmesinin ve yükseköğretimle ilgili belgelerde ilgillerin AKTS verisinin gösterilmesi zorunluluğu bulunduğu, ayrıca, dosya kapsamında davacı ile aynı üniversiteden Türkiye'deki üniversitelere yatay geçiş yoluyla kayıt yaptıran dava dışı … ve … isimli kişilere ait transkriptlerin incelenmesi sonucunda, anılan transkriptlerin Makedonca - Türkçe dillerinde hazırlanmış olduğu, evraklarda arşiv numarası ve veriliş tarihi bulunduğu, transkriptlerde ders kodu bilgisi, ders adı, haftalık ders saati (fondu), ders notu (rakamla ve yazıyla ayrı ayrı) ve AKTS kredisi bilgilerine yer verildiği, yıl sonu genel not ortalamalarının ders kredilerine göre ağırlıklandırıldığı, birinci sınıfta altısı zorunlu, ikisi seçmeli olmak üzere toplam sekiz ders alındığı görülmekte olup, davacı tarafça yatay geçiş işlemine esas olmak üzere davalı idareye ibraz edilen not döküm belgesinin ise yalnızca Türkçe olarak hazırlandığı, arşiv numarası ve veriliş tarihi, ders kodu bilgisi, haftalık ders saati bilgisi, yazıyla ders notu bilgisi ile Avrupa Kredi Transfer ve Biriktirme Sistemi (AKTS) bilgisi içermediği, yıl sonu genel not ortalamasının ders kredilerine göre ağırlıklandırılmamış olduğu, derslerden alınan puanların toplanarak, toplam ders sayısına bölünmek suretiyle not ortalaması oluşturulduğu, davacının aldığı dersler arasında altısı zorunlu, üçü seçmeli ve biri Struga Üniversitesi Hukuk Lisans programında bulunmayan ders olmak üzere toplamda on ders bulunduğu görülmektedir.
Öte yandan, davacı tarafça, 11/04/2018 tarihli ek beyan dilekçesi ile dosya kapsamına alınan Makedonya Cumhuriyeti Devlet Eğitim Müfettişliği'nce gerçekleştirilen denetime ilişkin tutanaktan, davacının bilgilerinin kontrol edilmesi ve transkriptinin kontrol edilmesi amacıyla denetimin gerçekleştiği ve "(...) 2. Üniversitenin yetkili kişileri tarafından yapılan teftiş amaçlı denetimin yapıldığı tarihte ibraz edilen belgede … isimli öğrenci tarafından tarafından sahtecilik yapıldığı belirtilmiştir (denetimde hazır bulunanlar bu belgenin sahte olduğunu belirtmişlerdir.) Bu kapsamda; Transkriptte, geçilen 10 ders için verilen (arttırılmış) notlarla beraber, yetkili (meçhul) kişinin imzası ve üniversite mührü bulunmaktadır. Belgede arşiv numarası ve veriliş tarihi mevcut değildir. …'nun, Struga Üniversitesi Hukuk Bilimleri Fakültesi'nde ikinci sömestreye kayıtlı olduğunun ve 2013/14 akademik yılında lisans öğreniminin birinci sınıfına aktif öğrenci olarak kayıtlı olduğunun tasdik edildiği belgede (fotokopi), Struga Uluslararası Üniversitesi Genel Sekreterinin imzası (üniversitenin yetkili kişileri bu imzanın kendisine ait olduğunu belirtmişlerdir) ve (okunaksız) mühür bulunmaktadır. Belgede arşiv numarası ve veriliş tarihi mevcut değildir. 3. Üniversitenin yetkili kişileri tarafından sunulan belge -baba adı … olan …'nun Birinci Devir Lisans Öğreniminde Verdiği Sınavlara İlişkin Tasdik Belgesi (Transkript) üniversitenin yetkili kişisinin imzası (M-r. …-Türkçe Eğitim Bölümü Müdürü) ve üniversitenin mührü yer almaktadır. Bu belgeden, adı geçen kişinin 8 (sekiz) sınavı verdiği ve notlarının üç ders (5), iki ders (6), bir ders (7) ve iki ders (8) şeklinde olduğu görülmektedir. Sunulan belgelerden; (sahte) (Türkçe) transkript kopyalarının 10 ders içerdiği ve notların iki ders (8), iki ders (9) ve altı ders (10) şeklinde olduğu görülmüştür. Halbuki üniversite tarafından verilen (Makedonca) tasdik belgesinde (transkriptte) notlar üç ders (5), iki ders (6), bir ders (7) ve iki ders (8) şeklinde görülmektedir. Anlaşıldığı gibi Türkçe olarak düzenlenen form ila Makedonca olarak düzenlenen form arasında, geçilen sınav sayısı ve notlar bakımından büyük fark ve uyuşmazlık vardır. (Türkçe) transkriptin kopyasında geçilen sınavların not ortalaması (sahte olarak) yüksek gösterilmiştir. Üniversite tarafından verilen tasdik belgesinde (transkriptte) birinci devir lisans öğreniminde geçilen sınavların sayısı ve sınavların not ortalaması çok daha düşüktür. (...) Yukarıda belirtilenler bağlamında; Devlet Eğitim Müfettişliği, Teftiş Amaçlı Denetim Bölümü Başkanı-Başmüfettiş tarafından, öğrenci …'nun, verdiği sınavlara ve aldığı notlara dair tamamen başka bir belge - transkript kullandığı, bu belgenin gerçek durumu yansıtmadığı ve Struga Uluslararası Üniversitesi tarafından verilen tasdik belgesi (transkript) ile örtüşmediği tespit edilmiştir. Bununla birlikte, üzerinde Struga Uluslararası Üniversitesi’nin Genel Sekreterinin imzasının (üniversite yetkilileri bu imzanın kendisine ait olduğunu belirtmişlerdir) ve (okunaksız) mührün yer aldığı, …’nun Struga Uluslararası Üniversitesi, Hukuk Bilimleri Fakültesi'nde ikinci sömestreye kayıtlı olduğunu ve 2013/14 akademik yılında birinci devir lisans Öğreniminin birinci sınıfında aktif öğrenci olduğunu gösteren belge (fotokopi), üzerinde arşiv numarasının ve veriliş tarihinin bulunmaması nedeniyle sahte sayılmaktadır." hususlarına yer verildiği görülmektedir.
İdare hukukunda, hile, idari işlemin tesisi anında idareyi yanıltan, bir eksikliği gizleyen, gerçek dışı bazı belgelerle ya da beyanlarla onu aldatarak idarenin iradesini ve onun ötesinde kararını sakatlayan bir durum olarak ifade edilmekte ve hiç kimsenin, yolsuz tutumu sayesinde idame ettiği hukukî durumdan faydalanmaya çalışamayacağı ve idare yanıltılarak sağlanan hukukî durumun hiçbir zaman kazanılmış hak teşkil etmeyeceği kabul edilmektedir. Bu açıklamaların sonucu olarak da ilgilinin hilesi sonucu tesis edilen işlemlerin herhangi bir süre ile bağlı olmaksızın geri alınabileceği gerek doktrinde gerekse yargı kararlarında tartışmasız biçimde kabul görmektedir.
Bu durumda, davacının gerçeğe uygun olmayan bir belgeye dayanarak yatay geçiş yoluyla davalı üniversiteye kayıt yaptırdığı ve söz konusu durumun başvuruda bulunan diğer adaylar ve öğrenciler yönünden eşitsizlik yarattığı açık olup, davacının okuldan ilişiğinin kesilerek öğrencilik statüsünün iptal edilmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmaktadır.
Bu itibarla, davanın reddi yönündeki İdare Mahkemesi kararına yönelik istinaf isteminin kabulü ile dava konusu işlemin iptaline ilişkin temyize konu Bölge İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. 2577 sayılı Kanun'un 49. maddesine uygun bulunan temyiz isteminin kabulüne,
2. … Bölge İdare Mahkemesi (Kapatılan) … İdari Dava Dairesi'nin … gün ve E:…, K:… sayılı kararının BOZULMASINA,
3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın … Bölge İdare Mahkemesi (Kapatılan) … İdari Dava Dairesine gönderilmesine, 22/06/2021 tarihinde kesin olarak oybirliği ile karar verildi.