Abaküs Yazılım
2. Daire
Esas No: 2016/7185
Karar No: 2021/2263
Karar Tarihi: 22.06.2021

Danıştay 2. Daire 2016/7185 Esas 2021/2263 Karar Sayılı İlamı

T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2016/7185
Karar No : 2021/2263


DAVACI : …
VEKİLİ : Av. …
DAVALI : … Bakanlığı
VEKİLİ : Av. …

DAVANIN KONUSU : 21/05/2014 günlü, 29006 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik'in 4. maddesiyle değiştirilen Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'nin 8. maddesinin (b) bendinin 1 numaralı alt bendinin iptaline hükmedilmesi istenilmektedir.

DAVACININ İDDİALARI : Dava konusu düzenlemenin, Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik'in Geçici 3. maddesine aykırı olduğu, Yönetmelik'in 21/01/2012 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan ilk halinin Geçici 2. maddesinde, Genel Yönetmeliğin Geçici 3. maddesinde yer alan düzenlemeye paralel bir düzenleme bulunduğu, ancak yapılan değişiklik ile bu düzenlemenin korunmadığı, 1982 yılında önlisans eğitimini tamamladığı, 1995 yılından itibaren davalı İdarede tekniker olarak görev yaptığı, 2003 yılından itibaren ise şube müdürlüğü görevini vekaleten yürüttüğü, dava konusu düzenleme ile şube müdürlüğü için yapılacak bir görevde yükselme sınavına katılma hak ve şansının elinden alındığı, kazanılmış hak kaybına uğradığı, mağdur olduğu ileri sürülmektedir.

DAVALININ SAVUNMASI : Dava konusu Yönetmeliğin Geçici 2. maddesinin değişiklikten etkilenmediği, aynen korunduğu, davacının gerek öğrenim durumu gerekse alt görevlerde çalışma koşulunu taşıdığı için yapılacak görevde yükselme sınavına katılmasına engel bulunmadığı, düzenlemenin üst hukuk normlarına, genel Yönetmeliğe uygun olduğu, davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Dava, … Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünde Bakanlık oluru ile Şube Müdür Vekili olarak görev yapan davacı tarafından, 21/05/2014 tarih ve 29006 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinde Değişiklik yapılmasına Dair Yönetmelik'in 4. maddesi ile değişik 21/01/2012 tarih ve 28180 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'nin "Görevde yükselme suretiyle atanacaklarda aranacak özel şartlar" başlıklı 8. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendinin 1 numaralı alt bendinde yer alan "Fakülte veya en az dört yıllık yüksekokul mezunu olmak " cümlesinin iptali istemiyle açılmıştır.
Davacının Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünde(eski adı Bayındırlık ve İskan Müdürlüğü) 31.08.1995 tarihinden itibaren " Tekniker" kadrosunda çalıştığı,ön lisans(iki yıllık yüksek okul) mezunu olduğu,11.12.2003 tarihinden itibaren de vekaleten İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri müdürlüğü görevini yürüttüğü anlaşılmıştır.
Davacı tarafından, halen vekaleten yürüttüğü şube müdürlüğü için Bakanlığın açacağı Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Sınavına, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinde Değişiklik yapılmasına Dair Yönetmelik'in 4. maddesi ile getirilen merkez ve taşra birimlerinde şube müdürü(idari) unvanlı kadrolara atanabilmek için " fakülte ve en az dört yıllık yüksek okul mezunu olmak" şartı nedeniyle katılamayacağı ve kazanılmış hak kaybına uğrayarak mağdur olacağı, iptali istenen söz konusu yönetmelik hükmünün, Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik'in Geçici 3. maddesine aykırı olduğu, 21.05.2104 tarihli son yönetmeliğe Geçici 3. maddenin ilave edilmemesinin de dava konusu yönetmelik hükmünün genel yönetmeliğe aykırı hükümler barındırdığını gösterdiği ileri sürülmüştür.
Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik'in "Öğrenim düzeyi" başlıklı 5. Maddesinde;
Madde5– Devlet memurlarının bu Yönetmelik kapsamındaki görevlere atanabilmeleri için gerekli olan öğrenim düzeyleri kurumları tarafından çıkarılacak yönetmeliklerinde unvanlar itibariyle gösterilir.
Devlet memurlarının;
a) Müdür, Şube Müdürü, Başmühendis, Araştırmacı, Eğitim Uzmanı, Uzman, Müdür Yardımcısı, Çözümleyici ve bu düzeyde bulunan görevler ile daha üstü görevlere atanabilmeleri için en az dört yıllık yüksek öğrenim,.... görmüş olmaları şarttır.
Ancak, kurumların kendi yönetmeliklerinde düzenlemeleri kaydıyla, sadece hizmet alanına ilişkin olarak iki yıllık yüksek öğrenim görenlerin müdür ve daha alt görevlere, orta öğrenim üzerine kurumlarınca açılan en az iki yıl süreli mesleki kursları bitirenlerin ise müdür yardımcısı ve daha alt görevlere atanabilmeleri için bu maddede öngörülen öğrenim şartı aranmaz." düzenlemesine,aynı yönetmeliğin Geçici 3. maddesinde de "Geçici Madde 3 – (Değişik birinci fıkra: 1/3/2010-2010/192 K.) Bu Yönetmelik kapsamına giren unvanları, ilgili mevzuatı uyarınca kazananların hakları saklıdır. 18/4/1999 tarihinde görevde bulunan ve aynı tarih itibarıyla iki yıllık yükseköğrenim mezunu olanlar, diğer koşullara sahip oldukları takdirde, 5 inci maddenin uygulanması bakımından dört yıllık yükseköğrenim mezunu kabul edilirler.
(Ek: 30/4/1999 – 99/12865 K.) Kurumlar, özel yönetmelikleriyle bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte görevde bulunan personeli bakımından, 5 inci madde ile öngörülen öğrenim düzeyinin altında bir öğrenim düzeyi belirleyebilirler." düzenlemesine yer verilmiştir.
21/01/2012 günlü, 28180 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'nin -dava konusu işlemin tesis edildiği tarih itibarıyla yürürlükte bulunan haliyle 5. maddesinde, şube müdürlüğü görevinin, görevde yükselmeye tabi kadrolar arasında olduğu belirtilmiş, "Görevde yükselme suretiyle atanacaklarda aranacak şartlar'' başlıklı 7. maddesinde;
"MADDE 7 – (1) Bu Yönetmelikte belirtilen kadrolara görevde yükselme suretiyle atanacaklarda aşağıda belirtilen şartlar aranır.
....
b) Merkez ve taşra birimlerinde şube müdürü (idari) unvanlı kadrolara atanabilmek için:
1) Sınav tarihi itibariyle Bakanlıkta, APK uzmanı, uzman, eğitim uzmanı, sivil savunma uzmanı, şef, sayman, ayniyat saymanı, mütercim, tercüman, rehber, çözümleyici, programcı, tekniker kadrolarında toplam iki yıl çalışmış olmak,
2) Tekniker unvanlı kadrolarda bulunanlarda, fakültelerin veya öğrenim süresi en az dört yıl olan yüksekokulların idari bölümlerinden mezun olmak," düzenlemesine,"Öğrenim düzeyi" başlıklı Geçici 2.maddesinde ise, "GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik kapsamına giren unvanları, ilgili mevzuatı uyarınca kazananların hakları saklıdır. 18/4/1999 tarihinde görevde bulunan ve aynı tarih itibarıyla iki yıllık yükseköğrenim mezunu olanlar, diğer koşullara sahip oldukları takdirde, 5 inci maddenin uygulanması bakımından dört yıllık yükseköğrenim mezunu kabul edilirler." düzenlemesine yer verilmiş iken 21/05/2014 tarih ve 29006 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinde Değişiklik yapılmasına Dair Yönetmelik'in 3.maddesi ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'nin 7.maddesi başlığı ile birlikte değiştirilerek görevde yükselme sınavı sonucu atanacaklarda aranacak genel şartlar belirtilmiş, değişilik yapan yönetmeliğin
4. maddesi ile de Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'nin 8. Maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Görevde yükselme suretiyle atanacaklarda aranacak özel şartlar
MADDE 8 – (1) Görevde yükselme suretiyle atanacaklarda aşağıda belirtilen özel şartlar aranır:
a) Merkez ve taşra birimlerinde şube müdürü (teknik) unvanlı kadrolara atanabilmek için;
.....
b) Merkez ve taşra birimlerinde şube müdürü (idari) unvanlı kadrolara atanabilmek için;
1) Fakülte veya en az dört yıllık yüksekokul mezunu olmak,..."
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'nin 8. Maddesi 31.05.2018 tarih ve 30437 sayılı resmi gazetede ve 13.11.2019 tarih ve 30947 sayılı resmi gazetede yayımlanan yönetmelik hükümleri ile değiştirilmekle birlikte, şube müdürü(idari) unvanlı kadrolara atanabilmek için fakülte veya dört yıllık fakülte mezunu olmak şartını arayan önceki düzenlemede herhangi bir değişiklik yapılmamıştır.
Anayasa'nın 124. maddesinin davanın açıldığı tarihte yürürlükte bulunan haliyle Başbakanlık, Bakanlıklar ve kamu tüzel kişilerine kendi görev alanlarını ilgilendiren konularda yönetmelik çıkarma yetkisi verilmiştir. İdareler bu yetki çerçevesinde yönetmelik çıkarabilecekleri gibi, kamu hizmetinin daha etkin ve verimli yürütülmesi amacıyla yönetmeliklerde değişikliklerde yapabilirler. Yönetmelikler'in, "Anayasa, Yasa ve hukukun genel ilkelerine aykırı hükümler içermemesi" ve "öngörülen şekil şartına uyularak çıkarılması" dışında, söz konusu düzenleme yetkisinin kullanılmasına kamu hukuku yönünden herhangi bir engel bulunmadığı açıktır.
Bir hiyerarşik normlar sistemi olan hukuk düzeninde, alt düzeydeki normların, yürürlüklerini üst düzeydeki normlardan aldığı kuşkusuzdur. Normlar hiyerarşisinin en üstünde evrensel hukuk ilkeleri ve Anayasa bulunmakta ve daha sonra gelen kanunlar yürürlüğünü Anayasa'dan, yönetmelikler ise yürürlüğünü kanunlardan almaktadır. Dolayısıyla; bir normun, kendisinden daha üst konumda bulunan ve dayanağını oluşturan bir norma aykırı veya bunu değiştirici nitelikte bir hüküm getirmesi mümkün bulunmamaktadır.
Yukarıda açıklanan mevzuat hükümleri birlikte değerlendirildiğinde, 21/05/2014 tarih ve 29006 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinde Değişiklik yapılmasına Dair Yönetmelik ile, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinin Geçici 2. Maddesinde herhangi bir değişiklik yapılmadığı, Geçici 2. maddenin yürürlükte olduğu,Çevre ve Şehircilik Bakanlığı merkez ve taşra birimlerinde idari unvanlı şube müdürü kadrosu için yapılacak görevde yükselme sınavına başvuru şartlarından
biri, fakülte veya en az dört yıllık yüksekokul mezunu olmak şartı olmakla birlikte, anılan genel yönetmeliğin Geçici 3. maddesi ve bu madde ile aynı içerikteki Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'nin Geçici 2.maddesi uyarınca 18.04.1999 tarihi itibariyle görevde bulunan ve aynı tarih itibariyle iki yıllık yüksek öğrenim mezunu olanların da görevde yükselme sınavına giriş şartlarını sağlamak bakımından dört yıllık yüksek mezunu olarak kabul edilecekleri ve ön lisans mezunu olan davacının diğer şartları da taşıması
halinde şube müdürlüğü için yapılacak sınava katılabilmesine engel bir hal bulunmadığı açıktır. Dolayısıyla davacının ileri sürdüğü iddialara itibar edilmesinin mümkün olmadığı, dava konusu yönetmelik hükmünde üst hukuk normlarına aykırılık bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Açıklanan nedenlerle, davanın reddinin gerektiği, düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay İkinci Dairesince; Danıştay Beşinci Dairesi tarafından, Danıştay Onaltıncı Dairesine gönderilen, sonrasında Onaltıncı Dairenin kapatılarak dosyaların Beşinci Daireye aktarılmasından sonra, Danıştay Dava Daireleri arasındaki işbölümünün belirlendiği Danıştay Başkanlık Kurulunun 01/08/2016 günlü, K:2016/32 sayılı kararına istinaden ayrıca bir gönderme kararı verilmeksizin Dairemize iletilen dosyada, duruşma için önceden belirlenen 22/06/2021 günü, davacı vekili Av. … tarafından, 22/06/2021 tarihinde (saat 01:14) UYAP ortamında mazeret dilekçesi gönderildiği, davacı ve vekilinin gelmediği, davalı Çevre ve Şehircilik Bakanlığı vekili Av. …'ın geldiği, Danıştay Savcısı …'un hazır bulunduğu görüldü.
Davacı vekili tarafından sunulan mazeret dilekçesinde; mesleki mazereti nedeniyle duruşmanın başka bir güne ertelenmesi, aksi halde davanın kabulü yönünde karar verilmesi isteğinde bulunulmuş ise de, mesleki mazereti konusunda herhangi bir belge ibraz edilmediğinden, duruşmanın ertelenmesine gerek görülmeyerek açık duruşmaya başlandı. Duruşmada hazır bulunan taraflara usulüne göre söz verilip dinlendikten ve Savcının düşüncesi alındıktan sonra duruşmaya son verildi.
Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
… Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünde Şube Müdür Vekili olarak görev yapan davacı tarafından, 21/05/2014 günlü, 29006 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik'in 4. maddesiyle değiştirilen Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'nin 8. maddesinin (b) bendinin 1 numaralı alt bendinin iptaline hükmedilmesi istenilmektedir.
Dava tarihi itibarıyla iptali istenilen düzenleme şu şekildedir;
"Görevde yükselme sınavı sonucu atanacaklarda aranacak özel şartlar
Madde 8 - (1) Görevde yükselme suretiyle yapılacak atamalarda aşağıda belirtilen özel şartlar aranır:
a) Merkez ve taşra birimlerinde şube müdürü (teknik) unvanlı kadrolara atanabilmek için;
...
b) Merkez ve taşra birimlerinde şube müdürü (idari) unvanlı kadrolara atanabilmek için;
1) Fakülte veya en az dört yıllık yüksekokul mezunu olmak,
2) Yazılı sınav tarihi itibariyle APK uzmanı, uzman, eğitim uzmanı, sivil savunma uzmanı, şef, sayman, ayniyat saymanı, mütercim, tercüman, rehber, çözümleyici, programcı, kütüphaneci, matematikçi, istatistikçi, ekonomist kadrolarında en az dört yıl, memur, anbar memuru, santral memuru, mutemet, daktilograf, veri hazırlama ve kontrol işletmeni, veznedar, bilgisayar işletmeni, tekniker kadrolarında en az altı yıl hizmeti bulunmak,
3) Tekniker ve programcı unvanlı kadrolarda bulunanlarda, fakültelerin veya öğrenim süresi en az dört yıl olan yüksekokulların idari bölümlerinden mezun olmak,
..."
13/11/2019 günlü, 30947 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik'le, iptali istenilen düzenleme, anılan Yönetmelik'in 8. maddesi (c) bendinde düzenlenmiş olmakla birlikte getirilen kuralda herhangi bir değişiklik yapılmamıştır.

İNCELEME VE GEREKÇE :
İLGİLİ MEVZUAT :
Anayasa'nın davanın açıldığı tarihte yürürlükte olan haliyle 124. maddesi uyarınca, Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu tüzelkişileri, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelikler çıkarabilirler. İdareler bu yetki çerçevesinde yönetmelik çıkarabilecekleri gibi kamu hizmetinin daha etkin ve verimli yürütülmesi amacıyla yönetmeliklerde değişiklikler de yapabilirler. Yönetmeliklerin Anayasa, yasa, tüzük ve hukukun genel ilkelerine aykırı hükümler içermemesi ve öngörülen biçim ve yetki koşullarına uyularak çıkarılması dışında, söz konusu düzenleme yetkisinin kullanılmasına kamu hukuku yönünden herhangi bir engel bulunmadığı açıktır.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 3. maddesinde, "sınıflandırma", "kariyer" ve "liyakat" ilkeleri bu Kanun'un temel ilkeleri olarak belirlenmiş; kariyer ilkesi, Devlet memurlarına yaptıkları hizmetler için lüzumlu bilgilere ve yetişme şartlarına uygun şekilde, sınıfları içinde en yüksek derecelere kadar ilerleme imkanı sağlamak; liyakat ilkesi ise, Devlet kamu hizmetleri görevlerine girmeyi, sınıflar içinde ilerleme ve yükselmeyi, görevin sona erdirilmesini yeterlik sistemine dayandırmak ve sistemin eşit imkanlarla uygulanmasında Devlet memurlarını güvenliğe sahip kılmak olarak tanımlanmıştır.
Anılan Yasa, Devlet memurluğunu bir meslek olarak kabul etmekte ve bunlara, sınıfları içinde en yüksek derecelere kadar ilerleme imkanı sağlanmasını, sınıflar içinde ilerleme ve yükselme işlemlerinin yeterlik sistemine dayandırılmasını öngörmektedir.
18/04/1999 günlü, 23670 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe konulan Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik'in "Amaç" başlıklı 1. maddesinde; "Bu Yönetmeliğin amacı, liyakat ve kariyer ilkeleri çerçevesinde, hizmet gerekleri ve personel planlaması esas alınarak, Devlet memurları ile 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamındaki kamu iktisadî teşebbüslerinde görev yapan sözleşmeli personelin görevde yükselme ve unvan değişikliklerine ilişkin usul ve esasları belirlemektir." hükmü, "Tanımlar" başlıklı 4. maddesinde "Bu Yönetmelikte geçen deyimlerden; a) Görevde yükselme: 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi görevlerden bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinde sayılan görevler ile kurumlarca çıkarılacak özel yönetmeliklerde belirlenen görevlere aynı veya başka hizmet sınıflarından yapılacak atamaları, ... ifade eder." hükmü, "Öğrenim düzeyi" başlıklı 5. maddesinde "Devlet memurlarının bu Yönetmelik kapsamındaki görevlere atanabilmeleri için gerekli olan öğrenim düzeyleri kurumları tarafından çıkarılacak yönetmeliklerinde unvanlar itibariyle gösterilir. Devlet memurlarının; a) Müdür, Şube Müdürü, Başmühendis, (…) (1), Araştırmacı, Eğitim Uzmanı, Uzman, Müdür Yardımcısı, Çözümleyici ve bu düzeyde bulunan görevler ile daha üstü görevlere atanabilmeleri için en az dört yıllık yüksek öğrenim ... görmüş olmaları şarttır." hükmü, Geçici 1. maddesinde "Kurumlar bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden itibaren 6 ay içerisinde 15 inci maddede öngörülen yönetmeliklerini çıkarırlar. Bu konuya ilişkin olarak kurumlarca çıkarılmış bulunan yönetmelikler ise Devlet Personel Başkanlığının olumlu görüşü alınarak 6 ay içerisinde bu Yönetmeliğe uygun hale getirilir. Bu süre içinde mevcut hükümlerin uygulanmasına devam olunur." hükmü, Geçici 3. maddesinde; "Bu Yönetmelik kapsamına giren unvanları, ilgili mevzuatı uyarınca kazananların hakları saklıdır. 18/4/1999 tarihinde görevde bulunan ve aynı tarih itibarıyla iki yıllık yükseköğrenim mezunu olanlar, diğer koşullara sahip oldukları takdirde, 5 inci maddenin uygulanması bakımından dört yıllık yükseköğrenim mezunu kabul edilirler." hükmü yer almaktadır.
Anılan Yönetmelik hükümlerine dayanılarak çıkarılan ve 21/01/2012 günlü, 28180 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'nin -dava tarihi itibarıyla yürürlükte bulunan haliyle- "Amaç" başlıklı 1. maddesi; "(1) Bu Yönetmeliğin amacı, liyakat ve kariyer ilkeleri çerçevesinde, hizmet gerekleri ve personel planlaması esas alınarak, Çevre ve Şehircilik Bakanlığında 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi olarak görev yapan personelin görevde yükselme ve unvan değişikliklerine ilişkin usul ve esasları belirlemektir." hükmünü, "Tanımlar" başlıklı 4. maddesi "(1) Bu Yönetmelikte geçen; ... f) Görevde yükselme: Bu Yönetmelikte belirtilen görevlere aynı veya başka hizmet gruplarından yükselme yoluyla yapılacak atamaları, ... ifade eder." hükmünü, "Görevde yükselme ve unvan değişikliğine tabi görev grupları ve kadrolar" başlıklı 5. maddesi; "(1) Bu Yönetmelik kapsamında bulunan görevde yükselme ve unvan değişikliğine tabi kadrolara ilişkin hizmet grupları bu maddenin ikinci fıkrasının (a) bendinin (1), (2), (3) ve (4) numaralı alt bentlerinde sayılan kadrolar hariç olmak üzere aşağıda gösterilmiştir. (2) Görevde yükselmeye tabi kadrolar ve görev grupları: a) Yönetim hizmetleri grubu: 1) Çevre ve şehircilik il müdürü. 2) Çevre ve şehircilik il müdür yardımcısı. 3) Bölge temiz hava merkezi müdürü. 4) Bölge temiz hava merkezi müdür yardımcısı. 5) Şube müdürü. 6) Şef. ... " hükmünü, “Görevde yükselme sınavı sonucu atanacaklarda aranacak genel şartlar" başlıklı 7. maddesi; "(1) Bu Yönetmelik kapsamında görevde yükselmeye tabi kadrolara atanabilmek için; a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 68 inci maddesinde belirtilen atanabilme şartlarını taşımak, b) Görevde yükselme sınavında başarılı olmak gerekir.” hükmünü, “Görevde yükselme sınavı sonucu atanacaklarda aranacak özel şartlar" başlıklı 8. maddesi "(1) Görevde yükselme suretiyle atanacaklarda aşağıda belirtilen özel şartlar aranır: a) Merkez ve taşra birimlerinde şube müdürü
(teknik) unvanlı kadrolara atanabilmek için; ... b) Merkez ve taşra birimlerinde şube müdürü (idari) unvanlı kadrolara atanabilmek için; 1) Fakülte veya en az dört yıllık yüksekokul mezunu olmak, ..." hükmünü, "Öğrenim düzeyi" başlıklı Geçici 2. maddesi; "1) Bu Yönetmelik kapsamına giren unvanları, ilgili mevzuatı uyarınca kazananların hakları saklıdır. 18/4/1999 tarihinde görevde bulunan ve aynı tarih itibarıyla iki yıllık yükseköğrenim mezunu olanlar, diğer koşullara sahip oldukları takdirde, 5 inci maddenin uygulanması bakımından dört yıllık yükseköğrenim mezunu kabul edilirler." hükmünü barındırmaktadır.

HUKUKİ GEREKÇE :
Dosyanın incelenmesinde; davacının … (Mülga) Bayındırlık ve İskan Müdürlüğü bünyesinde 1995 yılında önlisans mezunu tekniker olarak göreve başladığı ve halen davalı İdare bünyesinde görev yaptığı anlaşılmaktadır.
Bir hiyerarşik normlar sistemi olan hukuk düzeninde, alt düzeydeki normların, yürürlüklerini üst düzeydeki normlardan aldığı kuşkusuzdur. Normlar hiyerarşisinin en üstünde evrensel hukuk ilkeleri ve Anayasa bulunmakta ve daha sonra gelen kanunlar yürürlüğünü Anayasa'dan, yönetmelikler ise yürürlüğünü kanunlardan almaktadır. Dolayısıyla; bir normun, kendisinden daha üst konumda bulunan ve dayanağını oluşturan bir norma aykırı veya bunu değiştirici nitelikte bir hüküm getirmesi mümkün bulunmamaktadır.
Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik'te Devlet memurlarının; şube müdürü kadrolarına atanabilmeleri için en az dört yıllık yüksek öğrenim görmüş olmaları gerektiği, ancak kurumların kendi yönetmeliklerinde düzenlemeleri kaydıyla, sadece hizmet alanına ilişkin olarak iki yıllık yüksek öğrenim görenlerin müdür ve daha alt görevlere, orta öğrenim üzerine kurumlarınca açılan en az iki yıl süreli mesleki kursları bitirenlerin ise müdür yardımcısı ve daha alt görevlere atanabilmeleri için anılan öğrenim şartının aranmayacağı; 18/04/1999 tarihinde görevde bulunan ve aynı tarih itibarıyla iki yıllık yükseköğrenim mezunu olanların ise, diğer koşullara sahip oldukları takdirde görevde yükselmeye tabi kadrolara yapılacak atamalarda dört yıllık yükseköğrenim mezunu olarak kabul edilecekleri belirtilmiştir.
Anılan genel Yönetmelik'e uygun olarak 21/05/2014 günlü, 29006 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan ve dava konusu Yönetmelik ile getirilen şube müdürü olarak atanabilmek için en az fakülte veya 4 yıllık yüksekokul mezunu olmak düzenlemesinde üst hukuk normlarına aykırılık görülmemiştir.
Öte yandan; 21/02/2012 günlü, 28180 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'nde, 18/04/1999 tarihinde görevde bulunan ve aynı tarih itibarıyla iki yıllık yükseköğrenim mezunu olanların, diğer koşullara sahip oldukları takdirde görevde yükselmeye tabi kadrolara yapılacak atamalarda dört yıllık yükseköğrenim mezunu olarak kabul edileceklerine ilişkin hükmün korunduğu; 21/05/2014 günlü, 29006 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan ve anılan Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik'te işbu hükme ilişkin bir değişiklik bulunmadığı gözönüne alındığında; davacının önlisans mezunu olduğu için dava konusu düzenleme nedeniyle şube müdürlüğü için yapılacak bir görevde yükselme sınavına katılma hak ve şansının elinden alındığı, kazanılmış hak kaybına uğradığı iddialarına itibar edilmemiştir.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. 21/05/2014 günlü, 29006 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik'in 4. maddesiyle değiştirilen Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği'nin 8.maddesinin (b) bendinin 1 numaralı alt bendinin iptal istemi yönünden DAVANIN REDDİNE,
2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam …-TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına, posta giderleri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine,
3. Karar tarihinde yürürlükte olan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca duruşmalı davalar için belirlenen …-TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı İdareye verilmesine,
4. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 22/06/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi