10. Hukuk Dairesi 2021/3429 E. , 2021/13198 K.
"İçtihat Metni"Bölge Adliye
Mahkemesi : ... Bölge Adliye Mahkemesi ... Hukuk Dairesi
Dava, Kurum işleminin iptali ve davacının emeklilik işlemlerin tamamlanması istemine ilişkindir.
İlk Derece Mahkemesince, hükümde belirtilen gerekçelerle davanın reddine dair verilen karara karşı davacı vekili tarafından istinaf yoluna başvurulması üzerine, ... Bölge Adliye Mahkemesi ... Hukuk Dairesince istinaf başvurusunun esastan reddine karar verilmiştir.
... Bölge Adliye Mahkemesi .... Hukuk Dairesince verilen kararın, davacı vekili tarafından temyiz edilmesi üzerine, temyiz isteğinin süresinde olduğu anlaşıldıktan ve Tetkik Hâkimi ... tarafından düzenlenen raporla dosyadaki kağıtlar okunduktan sonra işin gereği düşünüldü ve aşağıdaki karar tespit edildi.
I-İSTEM
Davacı, 7143 sayılı Kanun kapsamında prim borçlarını ödeyerek emekli olabilmek için Ziraat bankası ile davalı Kurum arasında imzalanan protokol doğrultusunda 08.08.2018 tarihinde yaptığı kredili emeklilik başvurusunun, söz konusu protokolün 31.08.2018 tarihinde sona erdiğinden bahisle reddine dair 15.11.2018 tarihli kurum işleminin iptali ile emeklilik işlemlerinin tamamlanmasına karar verilmesini istemektedir.
II-CEVAP
Davalı Kurum, davacının 27.06.2018 tarihinde 7143 sayılı Yasadan yararlanarak 5510 sayılı Yasanın Geçici 17 nci maddesi kapsamında hizmet borçlanması talebinde bulunduğunu,durdurulan hizmetlerin ihyası işleminin 27.07.2018 tarihinde yapıldığını ve 30.07.2018 tarihinde 4679 gün karşılığı 17.821,75.-TL. hizmet borçlanma tutarının davacıya posta yoluyla gönderildiğini,bu durdurulan hizmetlere ait borçlanma tutarının son ödeme tarihinin 31.08.2018 olduğunu,ayrıca 08.08.2018 tarihinde kredili emeklilik kapsamında talepte bulunarak yaşlılık aylığına hak kazanıp kazanmadığının tarafına bildirilmesini talep ettiğini,... ve Ziraat Bankası A.Ş. arasında 13.02.2018 tarihinde imzalanan protokolün 6 ıncı maddesi c fıkrasında "başvuran sigortalıya yaşlılık aylığının bağlanması talebine ilişkin tüm işlemlerin eksiksiz olarak yerine getirilmesinden sonra, söz konusu belgenin yasal kesintiler düşüldükten sonra sigortalının net yaşlılık aylığı tutarını ve diğer bilgileri içerecek şekilde düzenlenmesi" gerektiği belirtildiğinden davacının dosyasının ayrıntılı olarak incelendiğini ve davacının kayıt ve tesciline esas tevkifat kesintisi listelerinde alt kimlik bilgilerinin eksik olduğunun görüldüğünü,ayrıca söz konusu protokol gereği dilekçe veren sigortalının sigortalılık işlemlerinde eksik bulunmaması halinde tarafına verilen formda sigortalının tüm güncel prim borçlarının bulunduğunu ve sigortalının bu formu ilgili Banka şubesine ileterek Kredi başvurusunda bulunabildiğini, Bankanın protokolün 7 inci maddesi gereği kredi kullandırılmasında tek yetkili merci olup sigortalının kredi kullandırılabilecek nitelikte olduğu ilgili banka şubesince netleştirilirse, banka tarafından sigortalıya kredinin blokelendiğini belirten form verilip Sosyal güvenlik merkezine yönlendirildiğini,daha sonra sigortalı tarafından ilgili Sosyal Güvenlik Merkezine verilen dekont karşılığı form düzenlenerek banka şubesine gönderildiğini ve bu formun yaşlılık aylığı talep formu yerine geçmekte olduğunu,davacının dosyasında yapılan incelemede yaşlılık aylığı talep formuna rastlanılmadığını,davacının Ziraat Bankasından kredi kullanamadığından ve süresi dahilinde ihya borçlanması tutarını ödeyemediğinden yaşlılık aylığına başvuruda bulunamadığını, davacının,08.08.2018 tarihinde Kuruma başvurmuş olup, 11.08.2018/12.08.2018 tarihleri arası ile 18.08.2018/19.08.2018 tarihleri arası ve 30.08.2018 tarihi resmi tatil 20.08.2018/26.08.2018 tarihleri arası ise Kurban Bayramı tatili olduğundan geriye kalan 11 iş gününde davacıya ait alt kimlik bilgileri tespit edilemediğinden ve bu kısa sürede Nüfus Müdürlüğüyle yazışma yapılıp, gerek duyulur ise Kurumun kontrolle görevli denetmenleri vasıtasıyla mahallinde tetkik edilerek tevkifat kesintisinin şahsa ait olup olmadığının tespitinin yapılmasının mümkün olmadığı görüldüğünden talebine işlem yapılamadığını,bunların yanında, 28.12.2018 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan 7159 sayılı Kanunla (11.05.2018 tarihli ve 7143 sayılı Kanuna eklenen Geçici 2 inci Madde), 7143 sayılı Kanun kapsamında yapılandırılan prim borçlarının son ödeme tarihi 28.02.2019 olarak yeniden belirlendiğinden, yapılandırılan Geçici Ek-17 madde hizmet ihyası borcunun son ödeme tarihi 28.02.2019 tarihine kadar söz konusu borcun ödenmediğini, 31.08.2018 itibariyle Ziraat Bankası protokol kapsamında kredi verme işlemlerini durdurduğundan bugün itibariyle Kurum tarafından ilgili belgenin düzenlenmesi halinde bile bankanın başvuruyu kabul etmediğini belirterek davanın reddini istemiştir.
III-MAHKEME KARARI
A-İLK DERECE MAHKEMESİ KARARI
İlk Derece Mahkemesince, davacının peşin ödeme talep ettiği ve peşin ödemenin de ilk taksit ödeme süresi içinde yapılması gerektiği, 7143 sayılı kanunun 2018 yılı mayıs ayında yayımlandığı ve yayımı takip eden üçüncü ay olan Ağustos ayının ilk taksit günü olduğu, davacının peşin ödeme talep etmesi sebebiyle 31.08.2018 tarihine kadar söz konusu ödemeyi yapması gerektiği, ayrıca 7159 sayılı kanun ile bu sürenin 2019 yılı Şubat ayına kadar uzatıldığı ancak davacının dava tarihi itibariyle henüz ödemede bulunmadığı, davacı her ne kadar kurum ve Ziraat Bankası arasındaki kredi protokolüne atıf yapmış olsa da belirtilen kanun hükümleri incelendiğinde prim borçlarına ilişkin herhangi bir ödeme yapılmadığı anlaşıldığı gerekçesi ile davanın reddine karar verilmiştir.
B-BÖLGE ADLİYE MAHKEMESİ KARARI
Bölge Adliye Mahkemesince, davacı vekilinin istinaf başvurusunun HMK"nın 353/1-b-1 maddesi gereğince esastan reddine karar verilmiştir.
IV-TEMYİZ KANUN YOLUNA BAŞVURU VE NEDENLERİ:
Davacı vekili ; davacının prim borcu nedeniyle emekli olamayan kişiler için prim borçlarının ödenmesi amacıyla kredi sağlanması , kredinin emekli maaşından düşülmek suretiyle verilmesine ilişkin düzenlemeden yararlanmak maksadıyla prim borcunu kredi kullanarak ödemek için davalı ... Kurumuna başvuruda bulunduğunu, davalı kurumca düzenlenen evraklarla birlikte prim borcunu ödemek için Ziraat Bankasına kredi başvurusunda bulunup,kredi başvurusunun kabul edildiğini ,davacının Ziraat Bankası tarafından kredinin onaylandığına ilişkin evrakları 08.08.2018 tarihinde davalı kuruma sunarak emeklilik işlemlerinin tamamlanmasını istediğini,ancak davalı kurumun emeklilik başvuru işlemlerini tamamlayıp ilgili bankaya bildirimde bulunması gerekirken bu işlemleri tamamlamadığını,bunun neticesinde de ilgili bankanın prim borcunun ödenmesi için onaylanan krediyi kurum hesabına aktarmadığını,ilgili evraklar davacı tarafça süresi içerisinde davalı kuruma gönderilmesine ve başvurunun yapılmasına ve de yeterli zaman olmasına rağmen kurum tarafından yapılması gereken işlemlerin yapılmadığını belirterek temyiz yoluna başvurmuştur.
V-İLGİLİ HUKUK KURALLARI VE İNCELEME:
Eldeki dosyada,davacının 08.08.2018 tarihinde Kuruma başvurarak,7143 sayılı Kanun kapsamında prim borçlarını Ziraat Bankası ile yapılan protokol çerçevesinde ödeyerek emekli olmak istemini içeren dilekçesi bulunduğu ,Kurumun kredili emeklilik için davacının 08.08.2018 tarihli müracaatına istinaden yapılan yazışmalar banka protokolü gereği son ödeme tarihi olan 31.08.2018 tarihine kadar sonuçlanmadığı için kredili emeklilik talebinin işlemden kaldırıldığını belirterek davacının talebini reddettiği anlaşılmaktadır.
Kurumun , davacının kayıt ve tesciline esas tevkifat kesinti listelerinde alt kimlik bilgilerinin eksik olduğunu, başvuru tarihi dönemine denk gelen tatil günleri dikkate alındığında gerekli araştırmayı yaparak kimlik bilgilerini teyit etmek için yeterli süre olmadığını savunduğu halde, aynı belgelere dayalı olarak geriye dönük tescil talebini kabul ederek 01.05.1995 tarihinden davacının sigortalılık süresini belirlediği dosyada mevcut belgelerden anlaşılmaktadır.
Kurum tarafından ,gerekli yazışmaların sonuçlandırılamadığı gibi gerekçelerle başvuruya süresi içinde cevap verilmemesi davacı aleyhine yorumlanamayacağından, davacının yapılandırmadan ve ilgili protokolden yararlanmak üzere süresinde yapılan başvurusunun varlığı dikkate alındığında; başvurusunun işleme alınmamasına yönelik kurum işleminin iptali ile, yapılandırmadan ve protokolden yararlanma hakkı olduğunun kabulü gerekirken aksine hüküm tesisi isabetsizdir.
O halde, davacı vekilinin bu yönleri amaçlayan temyiz itirazları kabul edilmeli ve ... Bölge Adliye Mahkemesi ... Hukuk Dairesinin istinaf başvurusunun esastan reddine ilişkin kararının kaldırılarak İlk Derece Mahkemesince verilen hüküm bozulmalıdır.
SONUÇ: ... Bölge Adliye Mahkemesi .... Hukuk Dairesi kararının HMK"nın 373/1. maddesi gereğince kaldırılarak temyiz edilen İlk Derece Mahkemesi hükmünün yukarıda açıklanan nedenlerle BOZULMASINA, temyiz harcının istek halinde davacıya iadesine, dosyanın kararı veren İlk Derece Mahkemesine, kararın bir örneğinin Bölge Adliye Mahkemesine gönderilmesine, 01.11.2021 gününde oybirliğiyle karar verildi.