7. Ceza Dairesi 2021/20344 E. , 2021/14991 K.
"İçtihat Metni"
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu"nun 51/2-b maddesine muhalefet etmek eyleminden kabahatli Trakya Bölgesi Doğalgaz Dağıtım Anonim Şirketi hakkında 598,00 Türk lirası idari para cezası uygulanmasına dair Tekirdağ Emniyet Müdürlüğü Bölge Trafik Denetleme Şube Müdürlüğünün 19/02/2020 tarihli ve MA 00695769 sayılı idari yaptırım kararına karşı yapılan başvurunun reddine dair Tekirdağ 2. Sulh Ceza Hâkimliğinin 02/06/2020 tarihli ve 2020/706 değişik iş sayılı kararı aleyhine Yüksek Adalet Bakanlığından verilen 01.04.2021 tarihli kanun yararına bozma istemini içeren dava dosyası Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının 06.05.2021 tarihli ve KYB. 2021-47516 sayılı ihbarnamesi ile daireye verilmekle okundu.
Mezkür ihbarnamede;
2918 sayılı Kanun"un 51. maddesinde yer alan, "Sürücüler, aksine bir karar alınıp işaretlenmemişse yönetmelikte belirtilen hız sınırlarını aşmamak zorundadırlar. (Değişik fıkra: 18/10/2018-7148 S.K./21. md) Hız ölçen teknik cihaz veya çeşitli teknik usullerle yapılan tespit sonucu Yönetmelikte belirlenen hız sınırlarını; a) Yüzde ondan yüzde otuza (otuz dâhil) kadar aşan sürücülere 235 Türk lirası, b) Yüzde otuzdan yüzde elliye (elli dâhil) kadar aşan sürücülere 488 Türk lirası, c) Yüzde elliden fazla aşan sürücülere 1.002 Türk lirası idari para cezası verilir..." şeklindeki ve aynı Kanun"un 71. maddesinde yer alan, "Geçiş üstünlüğüne sahip araçlar öncelik sırasıyla şunlardır: ...b) İtfaiye araçları, orman yangınlarıyla mücadele eden araçlar, ...Bu araçlar, bu Kanun ve yönetmelikte yazılı trafik kısıtlama ve yasaklarına bağlı değildir..Bu araçlar görev halinde iken geçiş üstünlüğü hakkına sahiptir. Bu hak, halkın can ve mal güvenliğini tehlikeye sokmamak,duyulur ve görünür geçiş üstünlüğü işaretini vermek şartı ile kullanılır." şeklindeki düzenlemeler nazara alınarak yapılan değerlendirmede, trafik idari para cezası uygulanan 34 BAM 740 plakalı aracın ruhsatında "doğalgaz acil 187 logoludur özel amaçlı tepe lambalı dolap monteli acil müdahale aracı" şeklinde şerh verildiği, İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğünün 20/04/2010 tarihli ve B.05.1.EGM.0.85.04.02.64029/22-10/969-4546-74508 sayılı yazısında da doğalgaz acil müdahale araçlarının Karayolları Trafik Yönetmeliğinin 141/1-a bendinin 2 numaralı alt bendinde yer alan "itfaiye araçları ile benzeri müdahale araçları" kapsamında değerlendirilmesi hususunun İl Emniyet Müdürlüklerine gönderilen 04/05/2006 tarih ve 4474-81449 sayılı talimatla belirtildiğinin bildirildiği, 05/03/2020 tarihli ihbar iş emri raporuna göre Süleymanpaşa ilçesinde bir binanın servis kutusunda gaz kokusu ihbarı üzerine aracın müdahale bölgesine intikali sırasında 19/02/2020 tarihinde saat 09:34"te idari para cezası düzenlendiği, aracın acil müdahale aracı olup bu konuda ruhsata da şerh verildiği ve uyarıcı işaretlerin araçta bulunduğunun anlaşılması karşısında; kabahatli hakkında idari para cezası uygulanamayacağı gözetilmeden, başvurunun kabulü yerine yazılı şekilde reddine karar verilmesinde isabet görülmemiş ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 309. maddesi uyarınca anılan kararın bozulması lüzumu kanun yararına bozmaya atfen ihbar olunmuş bulunmakla Türk Milleti adına gereği görüşülüp düşünüldü;
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kanun yararına bozma istemine dayanan ihbarname içeriğindeki hususlar yerinde görüldüğünden, Tekirdağ 2. Sulh Ceza Hakimliğinin 02.06.2020 tarih, 2020/706 D.İş sayılı kararının 5271 sayılı CMK"nun 309/4-d maddesi uyarınca, BOZULMASINA, kabahatli şirket hakkında uygulanan idari yaptırım kararının kaldırılmasına, 09.11.2021 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.