Esas No: 2021/2495
Karar No: 2021/1647
Karar Tarihi: 04.10.2021
Danıştay İdare Dava Daireleri Kurulu 2021/2495 Esas 2021/1647 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU
Esas No : 2021/2495
Karar No : 2021/1647
TEMYİZ EDEN (DAVACI) : …
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVALILAR) : 1-…
VEKİLİ : Av. …
2-…Bakanlığı
VEKİLİ : …
3-… Birliği
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : Danıştay Onuncu Dairesinin 23/12/2020 tarih ve E:2015/1735, K:2020/6878 sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Davacının geçici itiraz hakem heyeti listesinden kaydının silinmesi nedeniyle yaptığı itiraz başvurusunun reddine dair Sigorta Tahkim Komisyonunun …tarih ve …sayılı işleminin ve herhangi bir sınava tabi tutulmaksızın itiraz hakem heyeti listesine kaydının yapılması talebini içeren başvurusunun reddi yönündeki Hazine Müsteşarlığının …tarih ve …sayılı işlemi ile bu işlemlerin dayanağı olan Sigortacılıkta Tahkime İlişkin Yönetmeliğin 24/07/2013 tarih ve 28717 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Yönetmelik'le değişik 13. maddesinin 1. fıkrasının ve aynı Yönetmelik'le 13. maddesine eklenen 3. ve 4. fıkralarının iptali istenilmiştir.
Daire kararının özeti: Danıştay Onuncu Dairesinin 23/12/2020 tarih ve E:2015/1735, K:2020/6878 sayılı kararıyla; Sigortacılıkta Tahkime İlişkin Yönetmeliğin 24/07/2013 tarih ve 28717 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Yönetmelik'le değişik dava konusu 13. maddesinin 1. fıkrası ve aynı Yönetmelik'le eklenen 3. ve 4. fıkraları yönünden konusu kalmayan dava hakkında karar verilmesine yer olmadığına, …tarih ve …sayılı Sigorta Tahkim Komisyonunun işlemi ile …tarih ve …sayılı Hazine Müsteşarlığı işleminin iptali istemi yönünden davanın reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, Daire kararının bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMALARI : Davalı idarelerden Cumhurbaşkanlığı ve Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği tarafından, Daire kararının hukuka uygun olduğu ve onanması gerektiği belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuş, Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından savunma verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …'İN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin süre aşımı nedeniyle reddine karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE:
İLGİLİ MEVZUAT :
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 46. maddesinde; özel kanunlarında ayrı süre gösterilmeyen hallerde, Danıştay dava daireleri ile idare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarına karşı tebliğ tarihini izleyen otuz gün içinde Danıştayda temyiz yoluna başvurulabileceği hükme bağlanmıştır.
2577 sayılı Kanun'un 8. maddesinde ise; bu Kanun'da yazılı sürelerin, tebliğ, yayın veya ilan tarihini izleyen günden itibaren işlemeye başlayacağı, tatil günlerinin sürelere dahil olduğu, ancak, sürenin son günü tatil gününe rastlarsa, sürenin tatil gününü izleyen çalışma gününün bitimine kadar uzayacağı, sürelerin bitmesinin çalışmaya ara verme zamanına rastlaması halinde, bu sürelerin, ara vermenin sona erdiği günü izleyen tarihten itibaren yedi gün uzamış sayılacağı hükümlerine yer verilmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Dosyanın incelenmesinden, Danıştay Onuncu Dairesinin 23/12/2020 tarih ve E:2015/1735, K:2020/6878 sayılı kararının davacı vekiline 12/04/2021 tarihinde tebliğ edildiği, temyiz isteminin yasal süresinin son gününün 12/05/2021 tarihi olduğu, davacı vekilinin bu süre geçtikten sonra 17/05/2021 tarihinde ... İdare Mahkemeleri kaydına giren dilekçe ile temyiz isteminde bulunduğu, temyiz dilekçesinin 20/05/2021 tarihinde Danıştay kayıtlarına intikal ettiği anlaşılmaktadır.
Her ne kadar temyiz isteminin yasal süresinin son günü olan 12/05/2021 tarihi Ramazan Bayramı arefe gününe denk gelmiş ise de, 2021 yılı Ramazan Bayramı tatilinin 12/05/2021 günü saat 13.00'te başladığı, 27/04/2021 tarih ve 17665 sayılı "COVID-19 Kapsamında Çalışanlara Yönelik Tedbirler" konulu Cumhurbaşkanlığı yazısında, "Hizmetlerin yürütülmesi için asgari personel bulundurulması kaydıyla; kamu kurum ve kuruluşlarındaki tüm çalışanların 10 Mayıs 2021 Pazartesi ve 11 Mayıs 2021 Salı günleri tam gün, 12 Mayıs 2021 Çarşamba günü yarım gün idari izinli sayılmaları uygun görülmüştür." şeklinde idari izin verildiği görülmüştür.
Resmi tatil günlerinden olan bayram günlerinin başlangıç veya bitiş günleri ile tatil günleri arasındaki çalışma günlerinin Cumhurbaşkanlığı tarafından, kamu kurum ve kuruluşlarındaki çalışanlar için idari izin olarak belirlenmesi, bu günlerin resmi tatil olduğu sonucunu doğurmamakta olup, anılan günlerde kamu hizmetinin aksamaması için yeterli sayıda personel görevinin başında bulunmaktadır.
Bu durumda, 12/04/2021 tarihinde tebliğ edilen Daire kararına karşı, tebliğ tarihini izleyen otuz gün içinde ve en geç 12/05/2021 tarihinde temyiz başvurusunda bulunulması gerekirken, 17/05/2021 tarihinde yapılan temyiz başvurusunun süre aşımı nedeniyle esasının incelenmesine hukuken olanak bulunmamaktadır.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin süre aşımı nedeniyle REDDİNE,
2. Kesin olarak, 04/10/2021 tarihinde oyçokluğu ile karar verildi.
KARŞI OY
X- 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 8/2. maddesinde, "Tatil günleri sürelere dahildir. Şu kadarki, sürenin son günü tatil gününe rastlarsa, süre tatil gününü izleyen çalışma gününün bitimine kadar uzar." hükmüne yer verilmiştir.
Dava dosyasının incelenmesinden; Daire kararının davacı vekiline 12/04/2021 tarihinde tebliğ edildiği, 30 günlük temyiz isteminin yasal süresinin son gününün 12/05/2021 tarihi olduğu ve bu tarihin Ramazan Bayram arefesine denk geldiği açık olmakla birlikte, resmi tatilin öğlen saat 13.00'ten sonra başlayacak olması nedeniyle yasal süresinin son günü bu günlere tekabül eden taleplerin resmi tatil saatinden önce sunulması gibi bir zorunluluk hak kayıplarına yol açacak ve bu durum Anayasa'nın 36. maddesinde ifadesini bulan hak arama özgürlüğünün ihlali anlamına gelecektir.
Bu durumda, temyiz isteminin yasal süresinin son günü 12/05/2021 arefe gününe denk gelen dava konusu uyuşmazlıkta, temyiz istemi süresinin 2577 sayılı Kanun'un 8/2. maddesi uyarınca tatil gününü izleyen çalışma günü olan 17/05/2021 günü bitimine kadar devam ettiği, davacı vekilinin ise 17/05/2021 tarihinde temyiz dilekçesini sunduğu anlaşıldığından, temyiz isteminin esasının incelenmesi gerektiği oyuyla, karara katılmıyoruz.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.