Abaküs Yazılım
8. Daire
Esas No: 2016/12860
Karar No: 2021/5152
Karar Tarihi: 10.11.2021

Danıştay 8. Daire 2016/12860 Esas 2021/5152 Karar Sayılı İlamı

T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2016/12860
Karar No : 2021/5152


DAVACI : …Derneği ( …Derneği ) adına …
VEKİLİ : Av. …
DAVALILAR : 1- …
2- …Bakanlığı
VEKİLİ : …
DAVANIN KONUSU :
27/11/2012 gün ve 28480 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul Öğrencilerinin Kılık ve Kıyafetlerine Dair Yönetmeliğin "Temel ilkeler" başlıklı 3. maddesinin 1. ve 2. fıkralarının iptali istenilmektedir.

DAVACININ İDDİALARI :
Dava konusu Yönetmelik hükümleriyle devlet okullarında kıyafetlerin serbest hale getirildiği, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı özel okullarda ise velilerin yüzde altmışının muvafakatiyle okul kıyafetinin tespit edileceği hususunun hüküm altına alındığı ve bu durumun Anayasa'da yer alan eşitlik ilkesine aykırılık teşkil ettiği, aniden yürürlüğe giren Yönetmeliğin iş yerlerini zor durumda bıraktığı, üretici firmalarla okul üniformalarınına yönelik iş yapan ticaret erbabının bağlantılarını iptal etmek zorunda kalacağı, bu durumun ekonomik yönden iflasa da neden olabileceği ileri sürülmüştür.

DAVALILARIN SAVUNMASI :
CUMHURBAŞKANLIĞI VE MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI'NIN SAVUNMASI:
Dava konusu Yönetmeliğin 3. maddesinin 2. fıkrasının değiştirildiği, dava tarihinde yürürlükte olan halinden farklı bir düzenleme getiren Yönetmelik maddesinin ilgili fıkrası yönünden karar verilmesine gerek bulunmadığı, dava konusu Yönetmeliğin 3. maddesinin 1. fıkrası yönünden ise davanın reddi gerektiği savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : 27/11/2012 gün ve 28480 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul Öğrencilerinin Kılık ve Kıyafetlerine Dair Yönetmeliğin 3. maddesinin 1. fıkrası yönünden davanın reddine, 3. maddesinin 1. fıkrası yönünden ise konusu kalmayan dava hakkında karar verilmesine yer olmadığına karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.

DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Dava; 27.11.2012 gün ve 28480 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul Öğrencilerinin Kılık ve Kıyafetlerine Dair Yönetmeliğin "Temel ilkeler" başlıklı 3. maddesinin 1 ve 2. fıkralarının iptali istemi ile açılmıştır.
Anayasanın "Yönetmelikler" başlığını taşıyan 124. maddesinde; Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu tüzelkişilerinin, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelikler çıkarabilecekleri düzenlenmiştir.
Davanın açıldığı tarihteki yürürlükteki haliyle; 27/11/2012 gün ve 28480 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul Öğrencilerinin Kılık ve Kıyafetlerine Dair Yönetmeliğin "Temel ilkeler" başlıklı 3. maddesinde;
"(1) 4 üncü maddede yer alan sınırlamalar dışında okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerde kılık ve kıyafet serbesttir.
(2) Öğrenciler, okul, sınıf ve şubelerde tek tip kıyafet giymeye zorlanamaz. Ancak, velilerin en az yüzde altmışının muvafakatiyle, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı özel kurumlara ait okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerde 4 üncü maddede yer alan sınırlamalara uyulmak kaydıyla, okul yönetimlerince okul kıyafeti belirlenebilir." kuralına yer verilmiştir.
Dava konusu 27/11/2012 gün ve 28480 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul Öğrencilerinin Kılık ve Kıyafetlerine Dair Yönetmeliğin "Temel ilkeler" başlıklı 3. maddesinin 2. fıkrası açısından;
25/07/2013 gün ve 28718 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul Öğrencilerinin Kılık ve Kıyafetlerine Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılması Hakkında Yönetmeliğin 1. maddesi ile Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul Öğrencilerinin Kılık ve Kıyafetlerine Dair Yönetmeliğin 3. maddesinin 2. fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. "(2) Öğrenciler, okul, sınıf ve şubelerde tek tip kıyafet giymeye zorlanamaz. Ancak, okul yönetimi ve okul-aile birliğinin koordinatörlüğünde, 4 üncü maddede yer alan sınırlamalara aykırı olmamak kaydıyla, velilerin yüzde ellisinden fazlasının muvafakati alınarak ilgili eğitim-öğretim yılı için okul kıyafeti veya kıyafetleri belirlenebilir. Bu fıkranın uygulanmasına dair usûl ve esaslar Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan yönerge ile belirlenir.”
Bu değişiklik ile resmi ve özel okullarda tek tip kıyafet belirleme yöntemi yeniden düzenlenmiş olup; resmi ve özel okul ayrımı kaldırılmıştır.
Bu durumda, dava tarihinde yürürlükte olan halinden farklı bir düzenleme getiren işbu dava konusu Yönetmelik maddesinin ilgili fıkrası yönünden karar verilmesine gerek bulunmamaktadır.
Dava konusu 27/11/2012 gün ve 28480 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul Öğrencilerinin Kılık ve Kıyafetlerine Dair Yönetmeliğin "Temel ilkeler" başlıklı 3. maddesinin 1. fıkrası açısından;
Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın "Eğitim ve öğrenim hakkı ve ödevi" başlıklı 42. maddesinde de; kimsenin eğitim ve öğrenim hakkından yoksun bırakılamayacağı ve öğrenim hakkının kapsamının kanunla tespit edilip düzenleneceği kurala bağlanmıştır.
Anayasanın verdiği yetki doğrultusunda, 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu ile milli eğitim sistemimizin genel ve özel amacı ile temel ilkeleri belirlenmiş, genel yapısı bu amaç ve ilkeler çerçevesinde oluşturulmuştur.
1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu'nun "Genel amaçlar" başlıklı 2. maddesinde; "Türk Milli Eğitiminin genel amacı,Türk Milletinin bütün fertlerini,
1. (Değişik: 16/6/1983 - 2842/1 md.) Atatürk inkılap ve ilkelerine ve Anayasada ifadesini bulan Atatürk milliyetçiliğine bağlı; Türk Milletinin milli, ahlaki, insani, manevi ve kültürel değerlerini benimseyen, koruyan ve geliştiren; ailesini, vatanını, milletini seven ve daima yüceltmeye çalışan, insan haklarına ve Anayasanın başlangıcındaki temel ilkelere dayanan demokratik, laik ve sosyal bir hukuk Devleti olan Türkiye Cumhuriyetine karşı görev ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış haline getirmiş yurttaşlar olarak yetiştirmek;
2. Beden, zihin, ahlak, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir kişiliğe ve karaktere, hür ve bilimsel düşünme gücüne, geniş bir dünya görüşüne sahip, insan haklarına saygılı, kişilik ve teşebbüse değer veren, topluma karşı sorumluluk duyan; yapıcı, yaratıcı ve verimli kişiler olarak yetiştirmek;
3. İlgi, istidat ve kabiliyetlerini geliştirerek gerekli bilgi, beceri, davranışlar ve birlikte iş görme alışkanlığı kazandırmak suretiyle hayata hazırlamak ve onların, kendilerini mutlu kılacak ve toplumun mutluluğuna katkıda bulunacak bir meslek sahibi olmalarını sağlamak;
Böylece bir yandan Türk vatandaşlarının ve Türk toplumunun refah ve mutluluğunu artırmak; öte yandan milli birlik ve bütünlük içinde iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınmayı desteklemek ve hızlandırmak ve nihayet Türk Milletini çağdaş uygarlığın yapıcı, yaratıcı, seçkin bir ortağı yapmaktır.
" hükmü;
Aynı Kanun'un "Özel amaçlar" başlıklı 3. maddesinde ise;"Türk eğitim ve öğretim sistemi, bu genel amaçları gerçekleştirecek şekilde düzenlenir ve çeşitli derece ve türdeki eğitim kurumlarının özel amaçları, genel amaçlara ve aşağıda sıralanan temel ilkelere uygun olarak tespit edilir." düzenlemesi yer almaktadır.
Dava konusu Yönetmelik maddesinde bahsi geçen kıyafet serbestisi, önceki Yönetmelik döneminde yaşanan bazı sık kıyafet değiştirme ve kıyafet üretiminde ve satışında tekel oluşması gibi olumsuz durumları gidermek, bu noktada öğrenci ailelerine ek mali külfet getirmemek ve Avrupa ülkelerinin çoğunda uygulanan genel uygulamayı ülkemizde de tatbik edebilmek amacıyla kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun yapılmış olup; bu durum Yönetmelik Genel Gerekçesinde de yer almaktadır.
Kaldı ki; Yönetmeliğin Geçici 1. maddesinde;
"(1) 3 üncü maddenin altıncı fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla, 6 ncı maddenin ikinci fıkrasıyla yürürlükten kaldırılan hükümlerin uygulanmasına 2012-2013 öğretim yılı sonuna kadar devam edilir.
(2) Öğrenciler, 2012-2013 ve daha önceki öğretim yılları için okul yönetimlerince belirlenen önlük veya okul üniformalarını 2013-2014 öğretim yılında giyebilir." düzenlemesine yer verilerek, isteyen okul tarafından belirlenecek önlük veya üniformanın bir süre daha giyilebilmesini öngören bir geçiş düzenlemesi yapılmış olup; idare tarafından, üretici firmaların durumu en az zararla atlatmaları için tedbir alınmış olduğu da görülmüştür.
Açıklanan nedenlerle; 27/11/2012 gün ve 28480 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul Öğrencilerinin Kılık ve Kıyafetlerine Dair Yönetmeliğin, "Temel ilkeler" başlıklı 3. maddesinin 2. fıkrası açısından karar verilmesine yer olmadığına hükmedilmesi gerektiği, 3. maddesinin 1. fıkrası açısından ise davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

HUKUKİ SÜREÇ :
Dava, 27/11/2012 gün ve 28480 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul Öğrencilerinin Kılık ve Kıyafetlerine Dair Yönetmeliğin "Temel ilkeler" başlıklı 3. maddesinin 1. ve 2. fıkralarının iptali istemiyle açılmıştır.
Dairemizin 21/02/2013 gün ve E:2013/872, K:2013/1278 sayılı kararıyla, dava konusu Yönetmeliğin Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okul öğrencilerinin kılık ve kıyafetlerine ilişkin düzenlemeler getirdiği, davacı şirket tarafından okul formalarıyla ilgili olarak üretim ve hazırlık yapılacağı ancak söz konusu yönetmelik nedeniyle üretilen tüm malların elinde kaldığı, mevzuatta değişiklik yapılacaksa bunun çok önceden ilan edilmesi gerektiği ve yapılan değişikliğin öğrenciler arasında eşitliği zedelediği ileri sürülerek davanın açıldığı, davacı şirketin maddi bir zarara uğrayacağı varsayımından hareket edilerek dava ehliyetinin bir unsuru olarak menfaat ilişkisinin geniş yorumlanmasının mümkün bulunmadığı gerekçesiyle, davanın ehliyet yönünden reddine karar verilmiştir.
Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun, 21/01/2015 gün ve E:2013/3201, K:2015/51 sayılı kararıyla, davacı derneğin, bu tür mevzuat değişikliklerinin çok önceden ilan edilmesi gerekirken yıl içinde söz konusu değişikliğe ilişkin her hangi bir duyuru yapılmadığı, bu nedenle firmaca üretim ve hazırlıkların yapıldığı ancak dava konusu yönetmelik üzerine üretilen tüm mallarının ellerinde kaldığı, değişikliğin öğrenciler arasında eşitsizliğe neden olduğu, sosyal ve kültürel farklılıkların dikkate alınmadığı, bu nedenle kamu yararına ve hukuka aykırı olduğunu iddia ettiği Yönetmeliği yargısal denetime tabi tutmak amacıyla bakılan davayı açtığı gözetilerek, dava konusu işlem ile davacı dernek arasında iptal davasını açmaya yeterli bir menfaat bağının bulunduğu sonucuna varıldığından, davanın esasının incelenmesi suretiyle bir karar verilmesi gerekirken davanın ehliyet yönünden reddi yolundaki Dairemiz kararında hukuki isabet görülmediği gerekçesiyle bozulmuş, bu kararın düzeltilmesi istemi de reddedilmiştir.
2577 sayılı Yasa'nın 46. maddesinin 1. fıkrasında; Danıştay dava daireleri kararlarına karşı Danıştay'da temyiz yoluna başvurulabileceği, 2575 sayılı Yasanın 38. maddesinde İdari Dava Daireleri Kurulunca idari dava dairelerinden ilk derece mahkemesi olarak verilen kararların temyizen inceleneceği, 2577 sayılı Yasanın 49. maddesinin 4. fıkrasında da; İdare mahkemelerinin bozmaya uymayarak eski kararında ısrar edebileceği öngörülürken, Danıştay İdari ve Vergi Dava Daireleri Kurulları kararlarına uyulmasının zorunlu olduğu belirtilerek, Danıştay dava dairelerinin ilk derece mahkemesi olarak verdiği kararların temyizen bozulması halinde ise ısrar olanağı tanınmamıştır.
Bu nedenle, bozma kararı üzerine işin esası hakkında bir karar verilmesi gerekmekte olup; anılan bozma kararı sonrasında Dairemizce yapılan ara kararlara cevaben İzmir Valiliği İl Sivil Toplumla İlişkiler Müdürlüğü'nün 15/03/2021 tarihinde Danıştay Başkanlığı Genel Yazı İşleri Müdürlüğü kayıtlarına giren yazısından davacı ...Okul Kıyafeti İmalatçıları ve Satıcıları Derneği'nin isminin 26/03/2013 tarihinde gerçekleştirilen Olağan Genel Kurul Toplantısında Ege Bölgesi Okul Kıyafeti İmalatçıları ve Satıcıları Dayanışma Derneği olarak değiştirildiği ve bu derneğin davacı derneğin tüzel kişiliğinin devamı olarak faaliyetine devam ettiği anlaşılmıştır.

İLGİLİ MEVZUAT :
Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın, dava konusu Yönetmeliğin tesis edildiği tarihte yürürlükte bulunan, 124. maddesinde; Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu tüzel kişilerinin, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelikler çıkarabilecekleri, hangi yönetmeliklerin Resmi Gazete'de yayımlanacağının kanunda belirtileceği hükme bağlanmıştır.
Davanın açıldığı tarihteki yürürlükteki haliyle; 27/11/2012 gün ve 28480 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul Öğrencilerinin Kılık ve Kıyafetlerine Dair Yönetmeliğin "Temel ilkeler" başlıklı 3. maddesinde;
"(1) 4 üncü maddede yer alan sınırlamalar dışında okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerde kılık ve kıyafet serbesttir.
(2) Öğrenciler, okul, sınıf ve şubelerde tek tip kıyafet giymeye zorlanamaz. Ancak, velilerin en az yüzde altmışının muvafakatiyle, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı özel kurumlara ait okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerde 4 üncü maddede yer alan sınırlamalara uyulmak kaydıyla, okul yönetimlerince okul kıyafeti belirlenebilir.
(3) Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise öğrencileri, yaş grubu özelliklerine uygun, temiz ve düzenli bir kıyafet giyer.
(4) Öğrenciler, öğrenim gördükleri programın özelliğine göre atölye, işlik ve laboratuarlarda önlük veya tulum, işyerlerinde ise yapılan işin özelliğine uygun kıyafet giyer.
(5) Öğrenciler, beden eğitimi ve spor derslerinde eşofman, diğer spor etkinliklerinde ise etkinliğin özelliğine uygun kıyafet giyer. Ancak öğrenciler tek tip eşofman veya spor kıyafeti giymeye zorlanamaz.
(6) Kız öğrenciler, imam-hatip ortaokul ve liseleri ile çok programlı liselerin imam-hatip programlarında tüm derslerde, ortaokul ve liselerde ise seçmeli Kur'an-ı Kerim derslerinde başlarını örtebilir.
(7) Sağlık özrü bulunan ve bu durumu belgelendiren öğrencilerin özürlerinin gerektirdiği şekilde giyinmelerine izin verilir.
(8) Özel gün, hafta ve kutlamalarda ders içi ve ders dışı faaliyetlerde kullanılmak üzere veliye malî yük getirecek özel kıyafet aldırılamaz." kuralına yer verilmiştir.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
Dava Konusu Yönetmeliğin 3. maddesinin 1. fıkrasının incelenmesi:
Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın "Eğitim ve öğrenim hakkı ve ödevi" başlıklı 42. maddesinde de; kimsenin eğitim ve öğrenim hakkından yoksun bırakılamayacağı ve öğrenim hakkının kapsamının kanunla tespit edilip düzenleneceği kurala bağlanmıştır.
Anayasanın verdiği yetki doğrultusunda, 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu ile milli eğitim sistemimizin genel ve özel amacı ile temel ilkeleri belirlenmiş, genel yapısı bu amaç ve ilkeler çerçevesinde oluşturulmuştur.
1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu'nun "Genel amaçlar" başlıklı 2. maddesinde; "Türk Milli Eğitiminin genel amacı,Türk Milletinin bütün fertlerini, 1. (Değişik: 16/6/1983 - 2842/1 md.) Atatürk inkılap ve ilkelerine ve Anayasada ifadesini bulan Atatürk milliyetçiliğine bağlı; Türk Milletinin milli, ahlaki, insani, manevi ve kültürel değerlerini benimseyen, koruyan ve geliştiren; ailesini, vatanını, milletini seven ve daima yüceltmeye çalışan, insan haklarına ve Anayasanın başlangıcındaki temel ilkelere dayanan demokratik, laik ve sosyal bir hukuk Devleti olan Türkiye Cumhuriyetine karşı görev ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış haline getirmiş yurttaşlar olarak yetiştirmek;
2. Beden, zihin, ahlak, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir kişiliğe ve karaktere, hür ve bilimsel düşünme gücüne, geniş bir dünya görüşüne sahip, insan haklarına saygılı, kişilik ve teşebbüse değer veren, topluma karşı sorumluluk duyan; yapıcı, yaratıcı ve verimli kişiler olarak yetiştirmek;
3. İlgi, istidat ve kabiliyetlerini geliştirerek gerekli bilgi, beceri, davranışlar ve birlikte iş görme alışkanlığı kazandırmak suretiyle hayata hazırlamak ve onların, kendilerini mutlu kılacak ve toplumun mutluluğuna katkıda bulunacak bir meslek sahibi olmalarını sağlamak;
Böylece bir yandan Türk vatandaşlarının ve Türk toplumunun refah ve mutluluğunu artırmak; öte yandan milli birlik ve bütünlük içinde iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınmayı desteklemek ve hızlandırmak ve nihayet Türk Milletini çağdaş uygarlığın yapıcı, yaratıcı, seçkin bir ortağı yapmaktır.
" düzenlemesi ile aynı Yasanın "Özel amaçlar" başlıklı 3. maddesinde ise;"Türk eğitim ve öğretim sistemi, bu genel amaçları gerçekleştirecek şekilde düzenlenir ve çeşitli derece ve türdeki eğitim kurumlarının özel amaçları, genel amaçlara ve aşağıda sıralanan temel ilkelere uygun olarak tespit edilir." düzenlemesi yer almaktadır.
Dava konusu Yönetmelik maddesinde bahsi geçen kıyafet serbestisi, önceki Yönetmelik döneminde yaşanan bazı sık kıyafet değiştirme ve kıyafet üretiminde ve satışında tekel oluşması gibi olumsuz durumları gidermek, bu noktada öğrenci ailelerine ek mali külfet getirmemek ve Avrupa ülkelerinin çoğunda uygulanan genel uygulamayı ülkemizde de tatbik edebilmek amacıyla kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun yapılmıştır.
Ayrıca, okul üniforması üretimi ve/veya satışı ile iştigal eden şirket ve şahıslar ile Milli Eğitim Bakanlığı arasında üretime/satışa dair herhangi bir protokol bulunmadığı dolayısıyla idarenin karşı tarafa verdiği herhangi bir taahhüt ve yükümlülüğünün bulunmadığı açıktır.
Kaldi ki; Yönetmeliğin Geçici 1. maddesinde; "(1) 3 üncü maddenin altıncı fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla, 6 ncı maddenin ikinci fıkrasıyla yürürlükten kaldırılan hükümlerin uygulanmasına 2012-2013 öğretim yılı sonuna kadar devam edilir.
(2) Öğrenciler, 2012-2013 ve daha önceki öğretim yılları için okul yönetimlerince belirlenen önlük veya okul üniformalarını 2013-2014 öğretim yılında giyebilir." düzenlemesine yer verilerek, isteyen okul tarafından belirlenecek önlük veya üniformanın bir süre daha giyilebilmesini öngören bir geçiş düzenlemesi yapılmış olup; idare tarafından, üretici firmaların durumu en az zararla atlatmaları için tedbir alınmış olduğu da görülmüştür.
Dava konusu Yönetmeliğin 3. maddesinin 2. fıkrasının incelenmesi:
25/07/2013 gün ve 28718 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul Öğrencilerinin Kılık ve Kıyafetlerine Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılması Hakkında Yönetmeliğin 1. maddesi ile Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul Öğrencilerinin Kılık ve Kıyafetlerine Dair Yönetmeliğin 3. maddesinin 2. fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
"(2) Öğrenciler, okul, sınıf ve şubelerde tek tip kıyafet giymeye zorlanamaz. Ancak, okul yönetimi ve okul-aile birliğinin koordinatörlüğünde, 4 üncü maddede yer alan sınırlamalara aykırı olmamak kaydıyla, velilerin yüzde ellisinden fazlasının muvafakati alınarak ilgili eğitim-öğretim yılı için okul kıyafeti veya kıyafetleri belirlenebilir. Bu fıkranın uygulanmasına dair usûl ve esaslar Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan yönerge ile belirlenir.”
Bu değişiklik ile resmi ve özel okullarda tek tip kıyafet belirleme yöntemi yeniden düzenlenmiş olup; resmi ve özel okul ayrımı kaldırılmıştır.
Bu durumda, dava tarihinde yürürlükte olan halinden farklı bir düzenleme getiren işbu dava konusu Yönetmelik maddesinin ilgili fıkrası hakkında karar verilmesine hukuken olanak bulunmadığından, bu fıkra açısından konusu kalmayan dava hakkında karar verilmesine yer olmadığına karar verilmesi gerekmektedir.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. 27/11/2012 gün ve 28480 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul Öğrencilerinin Kılık ve Kıyafetlerine Dair Yönetmeliğin "Temel ilkeler" başlıklı 3. maddesinin 1. fıkrası yönünden DAVANIN REDDİNE,
2. 27/11/2012 gün ve 28480 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul Öğrencilerinin Kılık ve Kıyafetlerine Dair Yönetmeliğin "Temel ilkeler" başlıklı 3. maddesinin 2. fıkrası yönünden KONUSU KALMAYAN DAVA HAKKINDA KARAR VERİLMESİNE YER OLMADIĞINA,
3. Dava sonuç itibariyle kısmen ret kısmen dava hakkında karar verilmesine yer olmadığı ile sonuçlandığından ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam …- TL davacı tarafından yapılan yargılama giderinin …- TL yargılama giderinin davalı idarelerden alınarak davacıya verilmesine, kalan …- TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına, karar düzeltme aşamasında davalı idarenin yaptığı …TL yargılama giderinin üzerinde bırakılmasına,
4. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca …-TL vekâlet ücretinin davalı idarelerden alınarak davacıya verilmesine, aynı tarife uyarınca …-TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idarelere verilmesine,
5. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra istemi halinde davacıya iadesine,
6. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere,
10/11/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi