Abaküs Yazılım
13. Daire
Esas No: 2021/4387
Karar No: 2021/3820
Karar Tarihi: 15.11.2021

Danıştay 13. Daire 2021/4387 Esas 2021/3820 Karar Sayılı İlamı

T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2021/4387
Karar No:2021/3820

TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Kurumu
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF (DAVACI) : … Belediye Başkanlığı
VEKİLİ : Av. …

İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesi'nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Davacı Belediye tarafından, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun (Kanun) 19. maddesi uyarınca 18/01/2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen "2021 Yılı İçerisinde Belediyemiz Temizlik Hizmetlerinde Kullanılmak Üzere Çöp Kamyonu ve İş Makinesi Kiralama" ihalesinin iptal edilmesine dair kararın iptaline ilişkin 20/05/2021 tarih ve 2021/UH.I-1031 sayılı Kamu İhale Kurulu (Kurul) kararının iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesi'nce verilen kararda; davacı belediye tarafından dava dilekçesinde, ihale sürecinin uzaması ve alınacak çöp toplama ve temizlik hizmetinin doğrudan halkın sağlığı ile ilgili olması nedeniyle, hizmetin aksamaması için pazarlık usulü ile kısa süreli hizmet alımı ihalesi yapıldığı, pazarlık usulüyle yapılan ihale ile dava konusu iptal edilen ihale arasında sadece süre olarak farklılık bulunduğu, miktar ve içerik farkı bulunmadığı, pazarlık usulü ile aynı hizmetin aylık 303.650,00-TL+KDV bedelle alındığı, davalı idarenin düzeltici işlem kararına uyularak ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif ile sözleşme yapılması hâlinde aynı hizmet için ortalama aylık 883.123,00-TL+KDV bedel ödenmesi gerektiği, bu durumun kamu zararına yol açacağı, hukuken ve vicdanen açıklanamayacağı, yaklaşık maliyetin kendileri tarafından günün piyasa koşullarına uygun belirlenmediği, ihale yetkilisi tarafından ihale komisyonunun düzeltici işlem kararından sonra hukuka uygun olarak ihalenin iptal edildiğinin belirtildiği; Kanun'un 40. maddesi ile ihale yetkilisine ihale komisyonu kararlarını onaylama zorunluluğu getirilmemesi nedeniyle anılan madde ile ihale yetkilisine tanınan yetkinin onaylamama yönünde kullanılması hâlinde bu yetkinin kamu yararına kullanıldığının ispatı bakımından, ihale yetkilisince hukuken kesin delil niteliği taşıyan belgelere dayanılması gibi bir zorunluluk bulunmadığı, bu nedenle, ihale komisyonu kararını onaylamama veya ihale iptali işleminin idari davaya konu edilmesi hâlinde, gerek davalı idarenin mahkemeye yapacağı açıklamalar ve sunduğu belgeler ve gerekse mahkemece re'sen yapılacak araştırma sonucunda elde edilen bulgular işlemde kamu yararına aykırılık bulunmadığını ortaya koyar nitelikte ise idarece somut belge sunulmadığından bahisle ihaleyi onaylamama veya ihale iptali işleminin yargı yerince iptal edilmemesi gerektiği;
Bu itibarla, pazarlık usulü ile aynı hizmetin aylık 303.650,00-TL+KDV bedelle alındığı, davalı idarenin düzeltici işlem kararına uyularak ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif ile sözleşme yapılması hâlinde aynı hizmet için ortalama aylık 883.123,00-TL+KDV bedel ödenmesi gerektiği hususu gözetildiğinde, bu yetkinin ihale yetkilisi tarafından kamu yararına uygun olarak kullanıldığı anlaşıldığından, ihalenin iptali kararının iptaline karar verilmesine ilişkin dava konusu Kurul kararında hukuka uygunluk bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Nitekim, Danıştay Onüçüncü Dairesi'nin 21/06/2021 tarih ve E.2021/2222, K.2021/2367 sayılı kararı da bu yöndedir.
Belirtilen gerekçelerle hukuka aykırı bulunan dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından, Kurul kararı ile teklifi değerlendirme dışı bırakılan …Turizm Gayrimenkul İnşaat Lojistik Oto Kiralama Temizlik ve Katı Atık Toplama Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi'nin (… Ltd. Şti.) aşırı düşük teklif açıklamasında mevzuata aykırılığı belirlenen hususların belgelerdeki bilgi eksikliğinden ziyade, ilgili tutanağın hatalı şekilde düzenlenmesi ve sunulması gereken teyit yazısının sunulmamasından kaynaklandığı, bu sebeple anılan hususların tamamlatılmasının mümkün olmadığı, öte yandan idarenin iptal kararında teklif bedeli içerisindeki payının çok düşük olduğu belirtilen sigorta giderinin aşırı düşük teklif sorgulama yazısında önemli bir teklif bileşeni olarak belirtildiği, bu nedenle teklif açıklamasında sigorta giderine ilişkin bilgi ve belgelerin aranması gerektiği anlaşıldığından davacının birinci iptal gerekçesinin yerinde olmadığı; Kurul kararına konu … Ltd. Şti.'nin teklif bedelinin ilgili mevzuat hükümlerine ve ihale dokümanına uygun olarak açıklanmadığı, bu sebeple de isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasına karar verildiği, yine iptal gerekçesi olarak fiyat kıyaslama yapılan ihaleler arasında miktar ve içerik farklılıklarının olduğu, benzer kalemlerde oransal farklılıklar olduğu, istenilen araçların özellikleri açısından farklılıklar olduğu, belirtilen sebeplerle ihale yetkilisinin söz konusu kıyaslamaları esas alarak oluşturduğu iptal kararının idarelerin sağlamakla sorumlu temel ilkelere uygun olmadığı değerlendirildiğinden davacının ikinci ve dördüncü iptal gerekçelerinin yerinde olmadığı; ihale onay belgesi incelendiğinde, ihale konusu işin yaklaşık maliyetinin 10.484.882,64-TL ve kullanılabilir ödenek tutarının 11.750.000,00-TL olduğu, ödenek tutarının başvuru sahibi tarafından teklif edilen bedelin üzerinde olduğu, idare tarafından yürütülen kamu hizmetinin aksatılmadan yürütülmesini temin etmek amacıyla ihale konusu işe ilişkin ödenek tutarının idarenin hesaplarında bulundurulmasının idarenin sorumluluğunda olduğu, ihale öncesinde belirlenmiş ödenek tutarının başvuru sahibinin teklif bedelini karşıladığı görüldüğünden idarelerin sağlamakla sorumlu olduğu güvenirlik ve saydamlık gibi temel ilkeler doğrultusunda davacının üçüncü iptal gerekçesinin yerinde olmadığı; ihale konusu iş kapsamında istenilen hizmet ile Devlet Malzeme Ofisi kataloglarında yer alan araç temin bedelinin içeriklerinin farklı olduğu, ihale konusu iş kapsamında teklif fiyata dahil olan giderler arasında bakım ve onarım giderleri, motorlu taşıtlar vergisi, zorunlu mali trafik sigortası ve muayene giderlerinin yer aldığı, yine önemli teklif bileşenleri olarak amortisman veya kiralama giderleri, bakım-onarım giderleri, motorlu taşıtlar vergisi giderleri, zorunlu mali trafik sigortası, araç fenni muayenesi, yazlık ve kışlık lastik giderleri ile logo giderlerinin belirtildiği, öte yandan araç temin bedelinin sadece aracın satın alma bedelini içerdiği, dolayısıyla kıyaslanan birim fiyatların farklı mahiyette olduğu, yaklaşık maliyetin belirlenmesine ilişkin olarak ilgili Yönetmelik’te yer alan hükme uygun olarak piyasa araştırması yapıldığı, alınan fiyat tekliflerinin yakın olduğu, Teknik Şartname’de araçların çalışma sürelerine ve fazla mesai ücretlerine ilişkin düzenlemelere yer verildiği, bu nedenle yaklaşık maliyetin hazırlanması esnasında yapılan piyasa araştırmasında anılan hususa ilişkin bir belirsizlik olmadığı tespit edildiğinden davacının beşinci iptal gerekçesinin yerinde olmadığı sonucuna ulaşıldığı; ihalenin idare tarafından iptal edilebilmesi için kamu yararı ve hizmet gereklerinin aranmasının esas olduğu, kamu yararı ve hizmet gereklerine ilişkin bilgi ve belgenin iptal kararına dayanak teşkil etmesi gerektiği, ihalenin davalı idarece iptal edilmesi işleminin kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun olmadığı, iptal gerekçelerinin iptal kararına dayanak teşkil edebilecek bilgi ve belgelerle desteklenmediği, temyize konu kararın hukuka aykırı olduğu ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davacı tarafından, Kanun'un 40. maddesi ile ihale yetkilisine ihale komisyonu kararlarını onaylama zorunluluğu getirilmemesi nedeniyle anılan madde ile ihale yetkilisine tanınan yetkinin onaylamama yönünde kullanılması hâlinde bu yetkinin kamu yararına kullanıldığının ispatı bakımından, ihale yetkilisince hukuken kesin delil niteliği taşıyan belgelere dayanılması gibi bir zorunluluk bulunmadığı, ihale komisyonu kararını onaylamama veya ihale iptali işleminin idarî davaya konu edilmesi hâlinde, gerek davalı idarenin mahkemeye yapacağı açıklamalar ve sunduğu belgeler ve gerekse mahkemece re'sen yapılacak araştırma sonucunda elde edilen bulgular işlemde kamu yararına aykırılık bulunmadığını ortaya koyar nitelikte ise idarece somut belge sunulmadığından bahisle ihaleyi onaylamama veya ihale iptali işleminin yargı yerince iptal edilmemesi gerektiği; pazarlık usulü ile aynı hizmetin aylık 303.650,00-TL+KDV bedelle alındığı, davalı idarenin düzeltici işlem kararına uyularak ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi ile sözleşme yapılması hâlinde aynı hizmet için ortalama aylık 883.123,00-TL+KDV bedel ödenmesi gerektiği, yetkinin ihale yetkilisi tarafından kamu yararına uygun kullanıldığı, ihalenin iptali kararının iptaline karar verilmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uygunluk, temyize konu İdare Mahkemesi kararında hukuka aykırılık bulunmadığı belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …'IN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi'nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, dosya tekemmül ettiğinden yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davalının temyiz isteminin reddine,
2. Dava konusu işlemin yukarıda özetlenen gerekçeyle iptali yolundaki …İdare Mahkemesi'nin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından anılan Mahkeme kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Posta giderleri avansından artan tutarın taraflara iadesine,
5. Kullanılmayan …-TL yürütmeyi durdurma harcının istemi hâlinde davalı idareye iadesine,
6. Dosyanın anılan Mahkeme'ye gönderilmesine,
7. 2577 sayılı Kanun'un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 15/11/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi