Abaküs Yazılım
8. Daire
Esas No: 2017/6864
Karar No: 2021/6139
Karar Tarihi: 09.12.2021

Danıştay 8. Daire 2017/6864 Esas 2021/6139 Karar Sayılı İlamı

T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2017/6864
Karar No : 2021/6139



DAVACI : ... Odası
VEKİLİ : Av. ...

DAVALI : ... Bakanlığı
VEKİLİ : Hukuk Müşaviri ...


DAVANIN KONUSU :
21/09/2017 tarih ve 30187 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Maden Yönetmeliği'nin ekindeki, Ek-22 "Daimi Nezaretçi Talep/Atama Belgesi" ile Ek-23 "Teknik Eleman Görevlendirme Bildirimi"ne ilişkin düzenlemelerde belirtilen "KEP Adresi" ibarelerinin iptali istenilmektedir.

DAVACININ İDDİALARI :
3213 sayılı Maden Kanununda tebligatların Kayıtlı Elektronik Posta Adresi üzerinden yapılmasına ilişkin herhangi bir zorunluluk getirilmediği, dava konusu düzenleme ile maden sahalarında çalışan daimi nezaretçi ve teknik elemanlardan KEP adresi istenilmesinin hukuka aykırı olduğu ileri sürülmektedir.

DAVALININ SAVUNMASI :
Tebligat Kanunu’nun 1. maddesi uyarınca (1) sayılı cetvelde genel bütçe kapsamında bulunduklarından dava konusu düzenlemede hukuka aykırılık bulunmadığı, e-maden projesi kapsamında daimi nezaretçi ile Genel Müdürlük arasındaki iletişimde zaman kaybedilmemesi ve sahada can ve mal emniyeti açısından oluşacak muhtemel zararlara zaman kaybetmeden müdahale edilmesinin amaçlandığı, dava konusu düzenlemelerin hukuka uygun olduğu ve davanın reddi gerektiği savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : ...

DÜŞÜNCESİ : Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

DANIŞTAY SAVCISI : ...

DÜŞÜNCESİ : Dava; TMMOB Maden Mühendisleri Odası tarafından, 21.09.2017 tarih ve 30187 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Maden Yönetmeliği'nin ekindeki, Ek-22 "Daimi Nezaretçi Talep/Atama Belgesi" ile Ek-23 "Teknik Eleman Görevlendirme Bildirimi"ne ilişkin düzenlemelerde belirtilen "KEP Adresi" ibarelerinin iptali istemiyle açılmıştır.
7201 sayılı Tebligat Kanunu'nun, "Elektronik tebligat" başlıklı, 7/a maddesinde dava açıldığı tarihte yürürlükte olduğu şekliyle, "Tebligata elverişli bir elektronik adres vererek bu adrese tebligat yapılmasını isteyen kişiye, elektronik yolla tebligat yapılabilir. Anonim, limited ve
sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketlere elektronik yolla tebligat yapılması zorunludur." hükmü mevcut iken; anılan madde 28/2/2018 tarih ve 7101 sayılı Yasanın 48 maddesi ile, "Aşağıda belirtilen gerçek ve tüzel kişilere tebligatın elektronik yolla yapılması zorunludur.
1. 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli (I), (II), (III) ve (IV) sayılı cetvellerde yer alan kamu idareleri ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlar.
2. 5018 sayılı Kanunda tanımlanan mahallî idareler.
3. Özel kanunla kurulmuş diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan fonlar ve kefalet sandıkları.
4. Kamu iktisadi teşebbüsleri ile bunların bağlı ortaklıkları, müessese ve işletmeleri.
5. Sermayesinin yüzde ellisinden fazlası kamuya ait diğer ortaklıklar.
6. Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve üst kuruluşları.
7. Kanunla kurulanlar da dahil olmak üzere tüm özel hukuk tüzel kişileri.
8. Noterler.
9. Baro levhasına yazılı avukatlar.
10. Sicile kayıtlı arabulucular ve bilirkişiler.
11. İdareleri, kamu iktisadi teşebbüslerini veya sermayesinin yüzde ellisinden fazlası kamuya ait diğer ortaklıkları; adli ve idari yargı mercileri, icra müdürlükleri veya hakemler nezdinde vekil sıfatıyla temsile yetkili olan kişilerin bağlı bulunduğu birim.
Birinci fıkra kapsamı dışında kalan gerçek ve tüzel kişilere, talepleri hâlinde elektronik tebligat adresi verilir. Bu durumda bu kişilere tebligatın elektronik yolla yapılması zorunludur." şeklinde değiştirilmiştir.
Tebligat Kanununun dava açıldığı tarihteki hükümlerinde; tebligata elverişli bir elektronik adres vererek bu adrese tebligat yapılmasını isteyen kişiye, elektronik yolla tebligat yapılabileceği düzenlenmiş iken, 28.2.2018 tarihli değişiklik ile bu husus zorunlu hale getirilmiş ve gerek o tarihte gerekse halen yürürlükte olan hükümlerde elektronik yolla tebligat yapılması zorunluluğu getirilen gerçek ve tüzel kişiler sayma yoluyla belirtilmiş ve bunlar dışındaki kişilere kayıtlı elektronik posta adresi edinme zorunluluğu getirilmemiştir.
3213 sayılı Maden Kanunu ve 21.09.2017 tarih ve 30187 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Maden Yönetmeliği'nin ilgili hükümlerinde, ruhsat ve hak sahiplerinden başvuruları sırasında KEP adresi bildirme zorunluluğu getirilmiş ise de; Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından yapılacak tebligatların ve Bakanlığa yapılacak bildirimlerin kayıtlı elektronik posta adresi üzerinden iletilmesini "Daimi Nezaretçi" ve "Teknik Eleman" açısından zorunlu kılan hüküm bulunmadığı halde, dava konusu Yönetmelik hükümleri ile; tebligatların kayıtlı elektronik posta yoluyla yapılmasının zorunlu hale getirildiği görülmektedir. Bu durumda; idarenin düzenleyici işlem tesis etme yetkisinin sınırsız olmadığı, daha önce kanunla düzenlenmeyen bir alanda idarenin düzenleme yapma yetkisinin bulunmadığı açık olup; dava konusu düzenlemede üst hukuk normalarına uygunluk bulunmadığı
sonucuna ulaşılmıştır.
Açıklanan nedenlerle, dava konusu ibarelerin iptali gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

HUKUKİ SÜREÇ :
Dava, 21/09/2017 tarih ve 30187 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Maden Yönetmeliği'nin ekindeki, Ek-22 "Daimi Nezaretçi Talep/Atama Belgesi" ile Ek-23 "Teknik Eleman Görevlendirme Bildirimi"ne ilişkin düzenlemelerde belirtilen "KEP Adresi" ibarelerinin iptali istemiyle açılmıştır.
21/09/2017 günlü, 30187 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Maden Yönetmeliği, 04/06/1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununa dayanılarak hazırlanmıştır.

İNCELEME VE GEREKÇE:
İlgili Mevzuat:
Türkiye Cumhuriyeti Anayasa'nın 124. maddesinde; Cumhurbaşkanı, bakanlıklar ve kamu tüzel kişileri, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelikler çıkarabilecekleri kuralı yer almıştır.
3213 sayılı Maden Kanunu'nun "Tanımlar" başlıklı 3. maddesinde; beyan; (Değişik:14/2/2019-7164/5 md.) ilgililerin resmi kuruluşlara herhangi bir durumu belirlemek veya açıklamak maksadı ile yazılı ve/veya elektronik ortamda vermiş oldukları belge olarak, daimi nezaretçi; (Ek: 4/2/2015-6592/2 md.) işletmede daimi olarak istihdam edilen maden mühendisi olarak, teknik eleman ise; (Ek:14/2/2019-7164/5 md.) işletme tekniği, büyüklüğü ve yapısal durumu göz önüne alınarak, Kanun ve ilgili mevzuat kapsamında istihdam edilen maden, jeoloji, jeofizik mühendisleri ve ihtiyaç hâlinde harita mühendisleri ile diğer mühendisler olarak tanımlanmıştır.
Aynı Kanun'un "Daimi nezaret ve teknik eleman" başlıklı 31. maddesinde ise; "(Değişik: 4/2/2015-6592/16 md.) Kaynak tuzlaları hariç olmak üzere maden ruhsat sahalarındaki işletme faaliyetleri, maden mühendisi nezaretinde yapılır. Maden ruhsat sahalarındaki işletme faaliyetlerinde asgari bir maden mühendisi daimi olmak üzere, işletme tekniği, büyüklüğü ve yapısal durumu göz önüne alınarak diğer meslek disiplinlerinden mühendis istihdam edilmesi zorunludur. Daimi nezaretçi ile vardiyalı çalışan işletmelerde işletmenin büyüklüğü ve niteliği esas alınarak her vardiyada zorunlu olarak istihdam edilecek maden mühendisi ve görevlendirilecek diğer mühendislerin görev, yetki ve sorumlulukları, atanma usul ve esasları, eğitimi, çalışma usul ve esasları Bakanlıkça yürürlüğe konulan yönetmelikle belirlenir." hükmü yer almıştır.
7201 sayılı Tebligat Kanunu'nun, "Elektronik tebligat" başlıklı, 7/a maddesinde dava açıldığı tarihte yürürlükte olduğu şekliyle, "Tebligata elverişli bir elektronik adres vererek bu adrese tebligat yapılmasını isteyen kişiye, elektronik yolla tebligat yapılabilir. Anonim, limited ve sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketlere elektronik yolla tebligat yapılması zorunludur." hükmü mevcut iken; anılan madde 28/2/2018 tarih ve 7101 sayılı Yasanın 48. maddesi ile,
"Aşağıda belirtilen gerçek ve tüzel kişilere tebligatın elektronik yolla yapılması zorunludur.
1. 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli (I), (II), (III) ve (IV) sayılı cetvellerde yer alan kamu idareleri ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlar.
2. 5018 sayılı Kanunda tanımlanan mahallî idareler.
3. Özel kanunla kurulmuş diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan fonlar ve kefalet sandıkları.
4. Kamu iktisadi teşebbüsleri ile bunların bağlı ortaklıkları, müessese ve işletmeleri.
5. Sermayesinin yüzde ellisinden fazlası kamuya ait diğer ortaklıklar.
6. Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve üst kuruluşları.
7. Kanunla kurulanlar da dahil olmak üzere tüm özel hukuk tüzel kişileri.
8. Noterler.
9. Baro levhasına yazılı avukatlar.
10. Sicile kayıtlı arabulucular ve bilirkişiler.
11. İdareleri, kamu iktisadi teşebbüslerini veya sermayesinin yüzde ellisinden fazlası kamuya ait diğer ortaklıkları; adli ve idari yargı mercileri, icra müdürlükleri veya hakemler nezdinde vekil sıfatıyla temsile yetkili olan kişilerin bağlı bulunduğu birim.
Birinci fıkra kapsamı dışında kalan gerçek ve tüzel kişilere, talepleri hâlinde elektronik tebligat adresi verilir. Bu durumda bu kişilere tebligatın elektronik yolla yapılması zorunludur." şeklinde değiştirilmiştir.
Öte yandan 3213 sayılı Maden Kanunu'na 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 118. maddesi ile eklenen Ek 18. maddesinde ise; "MAPEG görev alanına giren konulara ilişkin her türlü tebligatı, kayıtlı elektronik posta adresi (KEP) veya kurumsal elektronik tebligat sistemi (e-Tebligat) yoluyla ilgilisine tebliğ edebilir. Bu yollarla yapılan tebligatlar 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu uyarınca tebliğ edilmiş sayılır." hükmü yer almıştır.

Yönetmeliğin dava konusu yapılan Ek-22 "Daimi Nezaretçi Talep/Atama Belgesi" ile Ek-23 "Teknik Eleman Görevlendirme Bildirimi"ne ilişkin düzenlemelerde belirtilen "KEP Adresi" ibarelerinin incelemesi:
Yönetmeliğin "Teknik elemanın görevinin sona ermesi" başlıklı 132. maddesinin 3. fıkrasında; daimi nezaretçi ile teknik elemana yapılacak tebligatlar için yazışma adresinin, daimi nezaretçi atama ve/veya teknik eleman görevlendirme işlemi esnasında Genel Müdürlüğe bildirilen adres olduğu ve adres değişikliği bildirilmediği takdirde mevcut adrese yapılan tebligatlar daimi nezaretçi ve/veya teknik elemana tebliğ edilmiş sayılacağı düzenlenmiş olup, gerek "Daimi Nezaretçi Talep/Atama Belgesi" olan Ek-22'de gerekse de "Teknik Eleman Görevlendirme Bildirimi" olan Ek-23'de ataması talep edilen daimi nezaretçiye ve teknik elemana ait yazışma adresinin yanı sıra KEP adresinin de Genel Müdürlüğe bildirilmesi hususuna yer verilmiştir.
3213 sayılı Maden Kanunu'na 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 118. maddesi ile eklenen Ek 18. maddesi uyarınca; MAPEG'in görev alanına giren konulara ilişkin her türlü tebligatı, kayıtlı elektronik posta adresi (KEP) veya kurumsal elektronik tebligat sistemi (e-Tebligat) yoluyla ilgilisine tebliğ edeceği hükmü karşısında, bakılan dava hakkında karar
verildiği tarih itibariyle Yönetmeliğin Ek-22 "Daimi Nezaretçi Talep/Atama Belgesi" ile Ek-23 "Teknik Eleman Görevlendirme Bildirimi"ne ilişkin düzenlemelerde belirtilen "KEP Adresi" ibarelerinin yasal zemine kavuşmuş olması nedeniyle dava konusu düzenlemelerde hukuka aykırılık bulunmamaktadır.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVANIN REDDİNE,
2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam ... TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
3. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca ... TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine,
4. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra istemi halinde davacıya iadesine,
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere,
09/12/2021 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.





KARŞI OY:

(X)- Dava, 21.09.2017 tarih ve 30187 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Maden Yönetmeliği'nin ekindeki, Ek-22 "Daimi Nezaretçi Talep/Atama Belgesi" ile Ek-23 "Teknik Eleman Görevlendirme Bildirimi"ne ilişkin düzenlemelerde belirtilen "KEP Adresi" ibarelerinin iptali ve yürütmenin durdurulması istemiyle açılmıştır.
7201 sayılı Tebligat Kanunu'nun, "Elektronik tebligat" başlıklı, 7/a maddesinde dava açıldığı tarihte yürürlükte olduğu şekliyle, "Tebligata elverişli bir elektronik adres vererek bu adrese tebligat yapılmasını isteyen kişiye, elektronik yolla tebligat yapılabilir. Anonim, limited ve sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketlere elektronik yolla tebligat yapılması zorunludur." hükmü mevcut iken; anılan madde 28/2/2018 tarih ve 7101 sayılı Yasanın 48 maddesi ile, "Aşağıda belirtilen gerçek ve tüzel kişilere tebligatın elektronik yolla yapılması zorunludur.
1. 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli (I), (II), (III) ve (IV) sayılı cetvellerde yer alan kamu idareleri ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlar.
2. 5018 sayılı Kanunda tanımlanan mahallî idareler.
3. Özel kanunla kurulmuş diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan fonlar ve kefalet sandıkları.
4. Kamu iktisadi teşebbüsleri ile bunların bağlı ortaklıkları, müessese ve işletmeleri.
5. Sermayesinin yüzde ellisinden fazlası kamuya ait diğer ortaklıklar.
6. Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve üst kuruluşları.
7. Kanunla kurulanlar da dahil olmak üzere tüm özel hukuk tüzel kişileri.
8. Noterler.
9. Baro levhasına yazılı avukatlar.
10. Sicile kayıtlı arabulucular ve bilirkişiler.
11. İdareleri, kamu iktisadi teşebbüslerini veya sermayesinin yüzde ellisinden fazlası kamuya ait diğer ortaklıkları; adli ve idari yargı mercileri, icra müdürlükleri veya hakemler nezdinde vekil sıfatıyla temsile yetkili olan kişilerin bağlı bulunduğu birim.
Birinci fıkra kapsamı dışında kalan gerçek ve tüzel kişilere, talepleri hâlinde elektronik tebligat adresi verilir. Bu durumda bu kişilere tebligatın elektronik yolla yapılması zorunludur." şeklinde değiştirilmiştir.
Tebligat Kanununun dava açıldığı tarihteki hükümlerinde; tebligata elverişli bir elektronik adres vererek bu adrese tebligat yapılmasını isteyen kişiye, elektronik yolla tebligat yapılabileceği, ve yalnızca anonim, limited ve sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketlere elektronik yolla tebligat yapılması zorunluluğu düzenlenmiş iken, 28.2.2018 tarihli değişiklik ile bu husus zorunlu hale getirilmiş ve gerek o tarihte gerekse halen yürürlükte olan hükümlerde elektronik yolla tebligat yapılması zorunluluğu getirilen gerçek ve tüzel kişiler sayma yoluyla belirtilmiş ve bunlar dışındaki kişilere kayıtlı elektronik posta adresi edinme zorunluluğu getirilmemiştir.
3213 sayılı Maden Kanunu ve 21/09/2017 tarih ve 30187 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Maden Yönetmeliği'nin ilgili hükümlerinde, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından yapılacak tebligatların ve Bakanlığa yapılacak bildirimlerin kayıtlı elektronik posta adresi üzerinden iletilmesini "Daimi Nezaretçi" ve "Teknik Eleman" açısından zorunlu kılan hüküm bulunmadığı, ancak dava konusu Yönetmelik hükümleri ile tebligatların kayıtlı elektronik posta yoluyla yapılmasının zorunlu hale getirildiği, idarenin düzenleyici işlem tesis etme yetkisinin sınırsız olmadığı, daha önce kanunla düzenlenmeyen bir alanda idarenin düzenleme yapma yetkisinin bulunmadığı gözönüne alındığında, dava konusu işlemde hukuka uygunluk bulunmadığı
sonucuna varılmaktadır.
Açıklanan nedenlerle, dava konusu düzenlemenin iptali gerektiği görüşüyle aksi yönde oluşan çoğunluk kararına katılmıyoruz.

Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi