![Abaküs Yazılım](/6.png)
Esas No: 2021/5316
Karar No: 2021/6520
Karar Tarihi: 21.12.2021
Danıştay 8. Daire 2021/5316 Esas 2021/6520 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2021/5316
Karar No : 2021/6520
DAVACI : … Derneği
VEKİLİ : Av. …
DAVALILAR : 1- … Başkanlığı
…/…
VEKİLİ : Av. …
2- … Başkanlığı - …/…
VEKİLİ : Av. …
DAVANIN KONUSU :
Yükseköğretim Genel Kurulu'nun 26/05/2021 tarihli toplantısında yayımlanması ve uygulanması kabul edilen ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı'nca 16/07/2021 tarihinde yayınlanan, 2021 Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunda yer alan; Ankara Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümü için ayrılan 100+3 kişilik kontenjan için yapılacak öğrenci alımına yönelik düzenleme, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümü için ayrılan 1500+38 kişilik kontenjan için yapılacak öğrenci alımına yönelik düzenleme ve Eskişehir Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümü için ayrılan 500+13 kişilik kontenjan için yapılacak öğrenci alımına yönelik düzenlemenin iptali istemidir.
DAVACININ İDDİALARI :
Sosyal hizmet bölümünde, bölüm öğrencilerinin eğitim süreçlerinin Sosyal Hizmet Ulusal Çekirdek Programı çerçevesinde yürütüldüğü, sosyal hizmet bilimi ve mesleğinin öğrencilere radyo, televizyon ve eğitim araçları vasıtasıyla kazandırılabilecek bir bilgi ve beceri ile meslek olmadığı, sosyal hizmet programlarının temel misyonunun ekonomik, sosyal ve kültürel anlamda sorunları olan kişi, grup veya toplulukların sıkıntılarını tespit ederek çözümlemelerine yardımcı olmadığı, dava konusu düzenlemenin açıköğretim fakültelerinden mezun olan öğrenciler ile örgün lisans programlarından mezun olan öğrenciler arasında eşitsizliğe neden olduğu, ayrıca anılan öğrenciler arasında mesleki donanım bakımından farklılıkların da mevcut olduğu, sosyal hizmetin uygulamalı bir bilim dalı olduğu ve anılan lisans programının açık ve uzaktan eğitim fakültesi bünyesinde açılabilmesinin mümkün olmadığı ileri sürülmektedir.
DAVALI İDARELERİN SAVUNMASI :
… Başkanlığı'nın Savunması: Usul yönünden davanın süre aşımı nedeniyle reddedilmesi gerektiği ve davacı dernek ile dava konusu düzenleme arasında kişisel, güncel ve meşru bir menfaat ilişkisinin olmadığı, esas yönünden ise; ülkemizin Avrupa Birliği'ne uyum çalışmaları kapsamında yükseköğretimde de gerekli çalışmaların yapıldığı, eğitim almak isteyenlerin eğitim hakkını engellemeden açık, uzaktan, örgün eğitim almalarına imkan sağlanmasına çalışıldığı, kişilerin örgün eğitime devamını engelleyen özel durumların da olabildiği dikkate alınarak gereken yeterlilikleri sağlayanlara açıköğretim ve uzaktan öğretim imkanlarıyla eğitim alabilme olanağının sağlandığı, yükseköğretim kurumlarının açık, uzaktan ve örgün eğitim programlarında alana özgü yeterlik ve yetkinliklerinin kazandırılmasına ilişkin gerekli düzenlemelerin yapıldığı ve söz konusu programların açıköğretim yöntemiyle yürütülmesine engel teşkil etmediği ileri sürülerek istemin ve davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
… Başkanlığı'nın Savunması: Usul yönünden davanın süre aşımı nedeniyle reddedilmesi gerektiği ve davacı dernek ile dava konusu düzenleme arasında kişisel, güncel ve meşru bir menfaat ilişkisinin olmadığı, ayrıca Yükseköğretim Kurumları Sınavıyla ilgili kararların Yükseköğretim Kurulu Başkanlığınca alındığı ve davanın Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı husumetiyle görülmesi gerektiği, esas yönünden ise; yürürlükteki mevzuat hükümleri uyarınca tesis edilen işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : 2547 sayılı Kanun'un 43. maddesinin 1. fıkrasının (c) bendinde "Yükseköğretim kurumları, örgün, yaygın ve açık öğretim yöntemleri ile her türlü eğitim - öğretim yapabilirler." hükmü dikkate alındığında lisans düzeyinde öğretimin açık öğretim yöntemiyle de yapılabileceği kabul edilmekle birlikte; dava konusu düzenlemeler yönünden davalı idarece eğitim biliminin gerekleri ve pedagojik formasyon ilkeleri bakımından bir sakınca bulunmadığına ilişkin herhangi bir bilimsel dayanak sunulamadığı anlaşıldığından dava konusu düzenlemelerin iptal edilmesi gerektiği düşünülmektedir.
DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Dava; Yükseköğretim Genel Kurulu'nun 26/05/2021 tarihli toplantısında yayımlanması ve uygulanması kabul edilen ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı'nca 16/07/2021 tarihinde yayınlanan, 2021 Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunda yer alan; Ankara Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümü için ayrılan 100+3 kişilik kontenjan için yapılacak öğrenci alımına yönelik düzenleme, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümü için ayrılan 1500+38 kişilik kontenjan için yapılacak öğrenci alımına yönelik düzenleme ve Eskişehir Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümü için ayrılan 500+13 kişilik kontenjan için yapılacak öğrenci alımına yönelik düzenlemenin iptali istemiyle açılmıştır.
2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nun 6. maddesinin (a) fıkrasında, "Yükseköğretim Kurulu, tüm yüksek öğretimi düzenleyen ve yükseköğretim kurumlarının faaliyetlerine yön veren, bu kanunla kendisine verilen görev ve yetkiler çerçevesinde özerkliğe ve kamu tüzel kişiliğine sahip, bir kuruluştur..." hükmü yer almış; 7. maddesinin (a) bendinde, yükseköğretim kurumlarının bu Kanunda belirlenen amaç, hedef ve ilkeler doğrultusunda kurulması, geliştirilmesi, eğitim - öğretim faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi, aynı maddenin (b) bendinde, yükseköğretim kurumları arasında bu Kanunda belirlenen amaç, ilke ve hedefler doğrultusunda birleştirici, bütünleştirici, sürekli, ahenkli ve geliştirici işbirliği ve koordinasyonu sağlamak, (h) bendinde ise; üniversitelerin her eğitim - öğretim programına kabul edeceği öğrenci sayısı önerilerini inceleyerek kapasitelerini tespit etmek; insangücü planlaması, kurumların kapasiteleri ve öğrencilerin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda ortaöğretimdeki yönlendirme esaslarını da dikkate alarak öğrencilerin seçilmesi ve kabul edilmesi ile ilgili esasları tespit etmek Yükseköğretim Kurulu'nun görevleri arasında sayılmış; 12. maddesinin (d) fıkrasında örgün, yaygın, sürekli ve açık eğitim yoluyla toplumun özellikle sanayileşme ve tarımda modernleşme alanlarında eğitilmesini sağlamanın Yükseköğretim kurumlarının görevi olduğu belirtilmiş ve anılan Kanun'un 43. maddesinin 1. fıkrasının (c) bendinde, "Yükseköğretim kurumları, örgün, yaygın ve açık öğretim yöntemleri ile her türlü eğitim- öğretim yapabilirler." hükmüne yer verilmiştir.
Aynı Kanunun 45. maddesinde de "Yükseköğretim kurumlarına giriş ve yerleştirme işlemleri imkân ve fırsat eşitliğini sağlayacak tedbirleri almak kaydıyla, Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslara göre yapılır." hükmüne yer verilmiştir.
6114 sayılı Ölçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun'nun 7. maddesinin 1. fıkrasında, sınavların, ölçme, değerlendirme ve yerleştirme işlemleri, güvenilirlik, gizlilik, tarafsızlık, bilimsellik ilkeleri çerçevesinde ve adaylara fırsat eşitliği sağlayacak
biçimde yapılacağı, 2. fıkrasında ise, sınavların, adayların bilgi ve yetenek düzeylerine göre sıralanmasını sağlamak amacıyla, sıralama sınavları veya adayları belirlenen asgarî yetenek ve yeterlilikleri taşıyıp taşımadıklarına göre gruplandıran seviye tespit sınavları biçiminde yapılabileceği, 7. fıkrasında; Yükseköğretim ile ilgili sınavlar Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yapılacağı hükmü yer almaktadır.
Yukarıda belirtilen mevzuat hükümlerinin değerlendirilmesi neticesinde, Yükseköğretim ile ilgili sınav ve yerleştirme işlemlerinin imkân ve fırsat eşitliğini sağlayacak tedbirleri almak kaydıyla Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde ÖSYM tarafından yapılacağı, yine Yükseköğretim Kurulu'nun Yükseköğretim kurumlarının 2547 sayılı Kanunda belirtilen amaç, hedef ve ilkeler doğrultusunda kurulması, geliştirilmesi, eğitim-öğretim faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi ve bu doğrultuda üniversitelerin her eğitim - öğretim programına kabul edeceği öğrenci sayısı önerilerini inceleyerek kapasitelerinin tespit edilmesi, insan gücü planlaması, kurumların kapasiteleri ve öğrencilerin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda ortaöğretimdeki yönlendirme esaslarını da dikkate alarak öğrencilerin seçilmesi ve kabul edilmesi ile ilgili esasları tespit etmekle görevli olduğu anlaşılmaktadır.
Bu itibarla; davalı idarelerin savunma dilekçelerinde yer verilen temel etkinlik ve yetkinlik analizlerinin de dikkate alınması suretiyle Ankara Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümü, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümü ve Eskişehir Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümlerinin örgün öğretim lisans programlarıyla uyumlu olduğu ve anılan düzenlemelerin kamu yararı ve hizmet gerekleri doğrultusunda yapıldığı anlaşıldığından, dava konusu düzenlemede hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davanın reddi gerektiği, düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra 2577 sayılı Kanun'un 20/B maddeleri uyarınca gereği görüşüldü:
HUKUKİ SÜREÇ :
Dava; Yükseköğretim Genel Kurulu'nun 26/05/2021 tarihli toplantısında yayımlanması ve uygulanması kabul edilen ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı'nca 16/07/2021 tarihinde yayınlanan, 2021 Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunda yer alan; Ankara Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümü için ayrılan 100+3 kişilik kontenjan için yapılacak öğrenci alımına yönelik düzenleme, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümü için ayrılan 1500+38 kişilik kontenjan için yapılacak öğrenci alımına yönelik düzenleme ve Eskişehir Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümü için ayrılan 500+13 kişilik kontenjan için yapılacak öğrenci alımına yönelik düzenlemenin iptali istemiyle açılmıştır.
İNCELEME VE GEREKÇE:
USUL YÖNÜNDEN:
Davalı idarelerin usule ilişkin itirazları yerinde görülmemiştir.
ESAS YÖNÜNDEN:
İlgili Mevzuat:
Anayasa'nın "Yükseköğretim Üst Kuruluşları" başlıklı 131. maddesinde "Yükseköğretim kurumlarının öğretimini planlamak, düzenlemek, yönetmek, denetlemek, yükseköğretim kurumlarındaki eğitim - öğretim ve bilimsel araştırma faaliyetlerini yönlendirmek bu kurumların kanunda belirtilen amaç ve ilkeler doğrultusunda kurulmasını, geliştirilmesini ve üniversitelere tahsis edilen kaynakların etkili bir biçimde kullanılmasını sağlamak ve öğretim elemanlarının yetiştirilmesi için planlama yapmak maksadı ile Yükseköğretim Kurulu kurulur." hükmü yer almaktadır.
2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nun "Tanımlar" başlıklı 3. maddesinin 1. fıkrasının (u) bendinde yükseköğretimde eğitim - öğretim türleri örgün, açık, dışarıdan (ekstern) ve yaygın eğitim olarak sayılmış olup, (u/1) bendinde örgün eğitim; öğrencilerin, eğitim - öğretim süresince ders ve uygulamalara devam etme zorunluluğunda oldukları bir eğitim - öğretim türü olarak, (u/2) bendinde de açık eğitim; öğrencilere radyo, televizyon ve eğitim araçları vasıtasıyla yapılan bir eğitim - öğretim türü olarak tanımlanmıştır.
Aynı Kanunu'nun 6. maddesinin (a) fıkrasında, "Yükseköğretim Kurulu, tüm yüksek öğretimi düzenleyen ve yükseköğretim kurumlarının faaliyetlerine yön veren, bu kanunla kendisine verilen görev ve yetkiler çerçevesinde özerkliğe ve kamu tüzel kişiliğine sahip, bir kuruluştur..." hükmü yer almış; 7. maddesinin (a) bendinde, yükseköğretim kurumlarının bu Kanunda belirlenen amaç, hedef ve ilkeler doğrultusunda kurulması, geliştirilmesi, eğitim - öğretim faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi, aynı maddenin (b) bendinde, yükseköğretim kurumları arasında bu Kanunda belirlenen amaç, ilke ve hedefler doğrultusunda birleştirici, bütünleştirici, sürekli, ahenkli ve geliştirici işbirliği ve koordinasyonu sağlamak, (h) bendinde ise; üniversitelerin her eğitim - öğretim programına kabul edeceği öğrenci sayısı önerilerini inceleyerek kapasitelerini tespit etmek; insangücü planlaması, kurumların kapasiteleri ve öğrencilerin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda ortaöğretimdeki yönlendirme esaslarını da dikkate alarak öğrencilerin seçilmesi ve kabul edilmesi ile ilgili esasları tespit etmek Yükseköğretim Kurulu'nun görevleri arasında sayılmış; 12. maddesinin d fıkrasında örgün, yaygın, sürekli ve açık eğitim yoluyla toplumun özellikle sanayileşme ve tarımda modernleşme alanlarında eğitilmesini sağlamanın Yükseköğretim kurumlarının görevi olduğu belirtilmiş ve anılan Kanun'un 43. maddesinin 1. fıkrasının (c) bendinde "Yükseköğretim kurumları, örgün, yaygın ve açık öğretim yöntemleri ile her türlü eğitim - öğretim yapabilirler." hükmüne yer verilmiştir.
Aynı Kanunun 45. maddesinde ise "Yükseköğretim kurumlarına giriş ve yerleştirme işlemleri imkân ve fırsat eşitliğini sağlayacak tedbirleri almak kaydıyla, Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslara göre yapılır." hükmüne yer verilmiştir.
6114 sayılı Ölçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun'nun 7. maddesinin 1. fıkrasında, sınavların, ölçme, değerlendirme ve yerleştirme işlemleri, güvenilirlik, gizlilik, tarafsızlık, bilimsellik ilkeleri çerçevesinde ve adaylara fırsat eşitliği sağlayacak biçimde yapılacağı, 2. fıkrasında ise, sınavların, adayların bilgi ve yetenek düzeylerine göre sıralanmasını sağlamak amacıyla, sıralama sınavları veya adayları belirlenen asgarî yetenek ve yeterlilikleri taşıyıp taşımadıklarına göre gruplandıran seviye tespit sınavları biçiminde yapılabileceği, 7. fıkrasında; Yükseköğretim ile ilgili sınavlar Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yapılacağı hükmü yer almaktadır.
Açık Yükseköğretim Yönetmeliği'nin 5. maddesinde, "bir yükseköğretim kurumunda açıköğretime uygulanacak öğretim programları örgün öğretimde uygulananların kapsam olarak aynıdır." hükmü; 13. maddesinde de, "açıköğretim öğrencileri ile aynı öğretim programına göre örgün öğretim öğrencileri arasında öğrenci hakları bakımından fark bulunmadığı gibi her iki yoldan mezun olanlar eşit hak ve yetkilere sahip olurlar." hükmü yer almaktadır.
Dava Konusu Düzenlemenin İncelenmesi:
Davalı idarece; 01/07/2017 tarihli ve 30111 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 7033 sayılı "Sanayinin Geliştirilmesi ve Üretimin Desteklenmesi Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun"un 18. maddesiyle 2547 sayılı Kanun'a eklenen Ek Madde 36 uyarınca yükseköğretim alanındaki istihdam odaklı politikaların oluşturulması ve geliştirilmesi ile buna bağlı yeni açılacak eğitim programları ve kontenjanların planlanmasına yönelik süreçlerde görüş ve öneride bulunmak üzere Yükseköğretim Kurulu Başkanı başkanlığında, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Kalkınma Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Millî Eğitim Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği üyelerinden oluşan Yükseköğretim Eğitim Programları Danışma Kurulu'nun kurulduğu ve ilgili yılların yükseköğretim programlarının kontenjanlarının planlanmasının Yükseköğretim Eğitim Programları Danışma Kurulu'nun görüşünü de alarak yapıldığı, ayrıca ülkemizin Avrupa Birliğine uyum çalışmaları kapsamında yükseköğretimde de gerekli çalışmaların yapıldığı, eğitim almak isteyenlerin eğitim hakkını engellemeden açık, uzaktan ve örgün eğitim almalarına imkan sağlanmasına çalışıldığı, 04/06/1990 tarihli Yükseköğretim Yürütme Kurulu toplantısında 2547 sayılı Kanun'un 43/b maddesi uyarınca Üniversitelerarası Kurul Başkanlığının görüşü de dikkate alınarak Sosyal Hizmetler Bölümü lisans mezunlarının Sosyal Hizmet Uzmanı unvanını kullanmasına karar verildiği, yükseköğretim kurumlarında aynı alanda verilen örgün, uzaktan öğretim ve açıköğretim programlarının eşdeğer sayıldığı ve mezunlarının aynı unvanı kullandığı savunulmaktadır.
2021 Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunda yer alan; Ankara Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümü için 100+3 kişilik, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümü için 1500+38 kişilik, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümü için ise 500+13 kişilik kontenjan ayrıldığı görülmektedir.
Yukarıda belirtilen mevzuat hükümlerinin değerlendirilmesi neticesinde, Yükseköğretim ile ilgili sınav ve yerleştirme işlemlerinin imkân ve fırsat eşitliğini sağlayacak tedbirleri almak kaydıyla Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde ÖSYM tarafından yapılacağı, yine Yükseköğretim Kurulu'nun Yükseköğretim kurumlarının 2547 sayılı Kanunda belirtilen amaç, hedef ve ilkeler doğrultusunda kurulması, geliştirilmesi, eğitim-öğretim faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi ve bu doğrultuda üniversitelerin her eğitim - öğretim programına kabul edeceği öğrenci sayısı önerilerini inceleyerek kapasitelerinin tespit edilmesi, insan gücü planlaması, kurumların kapasiteleri ve öğrencilerin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda ortaöğretimdeki yönlendirme esaslarını da dikkate alarak öğrencilerin seçilmesi ve kabul edilmesi ile ilgili esasları tespit etmekle görevli olduğu anlaşılmaktadır.
Ayrıca; 2547 sayılı Kanun'un 43. maddesinin 1. fıkrasının (c) bendinde yer alan "Yükseköğretim kurumları, örgün, yaygın ve açık öğretim yöntemleri ile her türlü eğitim - öğretim yapabilirler." hükmü dikkate alındığında lisans düzeyinde öğretimin açık öğretim yöntemiyle de yapılabileceği açık olup, Açık Yükseköğretim Yönetmeliğinde de yer verildiği üzere bir yükseköğretim kurumunda açıköğretime uygulanacak öğretim programları ile örgün öğretimde uygulananlarının kapsam olarak aynı olduğu, aynı öğretim programının açıköğretim öğrencileri ile örgün öğretim öğrencileri arasında öğrenci hakları bakımından fark bulunmadığı ve her iki yoldan mezun olanların eşit hak ve yetkilere sahip olduğu anlaşılmaktadır.
Bu itibarla; yukarıda yer verilen mevzuat hükümleri çerçevesinde Sosyal Hizmet Bölümü için açık ve uzaktan eğitim yöntemiyle eğitim-öğretim verilmesinde herhangi bir engel bulunmadığı görülmekle birlikte; 2021 Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunda yer alan; Ankara Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümü için ayrılan 100+3 kişilik kontenjan için yapılacak öğrenci alımına yönelik düzenlemede, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümü için ayrılan 1500+38 kişilik kontenjan için yapılacak öğrenci alımına yönelik düzenlemede ve Eskişehir Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümü için ayrılan 500+13 kişilik kontenjan için yapılacak öğrenci alımına yönelik düzenlemede kamu yararı ve hizmet gerekleri ile hukuka aykırılık görülmemiştir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVANIN REDDİNE
2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam …-TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
3. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca … TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idarelere verilmesine,
4. Posta giderleri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra istemi halinde davacıya iadesine,
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 5 (beş) gün içerisinde Danıştay Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere
21/12/2021 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.
KARŞI OY:
(X)- Dava; Yükseköğretim Genel Kurulu'nun 26/05/2021 tarihli toplantısında yayımlanması ve uygulanması kabul edilen ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı'nca 16/07/2021 tarihinde yayınlanan, 2021 Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunda yer alan; Ankara Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümü için ayrılan 100+3 kişilik kontenjan için yapılacak öğrenci alımına yönelik düzenleme, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümü için ayrılan 1500+38 kişilik kontenjan için yapılacak öğrenci alımına yönelik düzenleme ve Eskişehir Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümü için ayrılan 500+13 kişilik kontenjan için yapılacak öğrenci alımına yönelik düzenlemenin iptali istemiyle açılmıştır.
İdareler, normlar hiyerarşisine aykırı olmayacak şekilde, hizmet etkinliğinin sağlanması için gerekli önlemleri alma, bu kapsamda mevzuat değişikliği yapma hususunda takdir yetkisine sahiptirler. Kamu hizmetlerinin hangi koşullar altında ve nasıl yürütüleceğini önceden saptamak her zaman mümkün olmadığı için, gelişen durumlara ayak uydurmak ve ortaya çıkan ihtiyaçları karşılayabilmek amacıyla düzenleyici işlemler üzerinde gerekli değişiklikleri yapma hususunda idarelerin takdir yetkisi bulunduğu hususunda kuşku bulunmamaktadır.
İdareye tanınan bu takdir yetkisinin, idarenin keyfi olarak hareket edebileceği anlamına gelmeyeceği de izahtan varestedir. Takdir yetkisinin yargısal denetimi, bu yetkinin hukuka, eşitlik ilkesine ve kamu yararına uygun olup olmadığı ile sınırlıdır.
Davalı idareler tarafından; dava konusu düzenlemenin kamu yararı ve hizmet gerekleri gözetilerek yapıldığı ve bu konuda idarenin takdir yetkisi olduğu iddia edilmekte ise de, bu iddiaları destekleyen ve düzenlemenin yapılmasına esas teşkil eden gerekçelerin ve anılan düzenlemenin yapılması yönünden herhangi bir araştırma, inceleme, somut tespit veya bilimsel bir görüşün ortaya konulamadığı anlaşıldığından dava konusu düzenlemelerin iptal edilmesi gerektiği görüşüyle çoğunluk kararına katılmıyorum.
KARŞI OY:
(XX)- Dava; Yükseköğretim Genel Kurulu'nun 26/05/2021 tarihli toplantısında yayımlanması ve uygulanması kabul edilen ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı'nca 16/07/2021 tarihinde yayınlanan, 2021 Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunda yer alan; Ankara Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümü için ayrılan 100+3 kişilik kontenjan için yapılacak öğrenci alımına yönelik düzenleme, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümü için ayrılan 1500+38 kişilik kontenjan için yapılacak öğrenci alımına yönelik düzenleme ve Eskişehir Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi bünyesinde açılan Sosyal Hizmet Bölümü için ayrılan 500+13 kişilik kontenjan için yapılacak öğrenci alımına yönelik düzenlemenin iptali istemiyle açılmıştır.
2547 sayılı Kanun'un 43. maddesinin 1. fıkrasının (c) bendinde "Yükseköğretim kurumları, örgün, yaygın ve açık öğretim yöntemleri ile her türlü eğitim - öğretim yapabilirler." hükmü dikkate alındığında lisans düzeyinde öğretimin açık öğretim yöntemiyle de yapılabileceği açık olup; dosyada yer alan bilgi ve belgelerin incelenmesi neticesinde dava konusu düzenlemenin herhangi bir bilimsel dayanağının bulunmadığı ve düzenlemenin sonuç itibariyle anılan bölümün örgün öğretim ve açık öğretim mezunları yönünden eşitsizliğe neden olacağı anlaşıldığından dava konusu düzenlemelerin iptal edilmesi gerektiği görüşüyle çoğunluk kararına katılmıyorum.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.