Abaküs Yazılım
7. Ceza Dairesi
Esas No: 2021/11397
Karar No: 2021/12486
Karar Tarihi: 12.10.2021

Yargıtay 7. Ceza Dairesi 2021/11397 Esas 2021/12486 Karar Sayılı İlamı

Özet:


Ankara Valiliği Bilim, Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğü, Asansör İnşaat Mimarlık Metal San. ve Tic. Ltd. Şti.'nin 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun'a aykırı davranma suçuyla 16.765 TL idari para cezası uygulamıştır. Şirket, idari yaptırım kararına karşı yapılan başvuru sonucunda yapılan itirazın kabul edilmesi sonucu karara itiraz etmiştir. Ancak, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı, somut olayda muteriz firma tarafından gerçekleştirilen asansör montajının güvenli olmadığına dair yapılmış test sonuçlarını dikkate alarak şirkete idari para cezası verilmesine karar vermiştir. Kararda yer alan kanun maddeleri ise şu şekildedir:
- 4703 sayılı Kanun, Ceza Hükümleri başlıklı 12. maddesi (b bendi)
- 4703 sayılı Kanun, 5. maddesi 3. fıkrası
- 31/01/2007 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan Asansör Yönetmeliği, 4. maddesi 3. fıkrası b bendi ve 5. maddesi.
7. Ceza Dairesi         2021/11397 E.  ,  2021/12486 K.

    "İçtihat Metni"


    4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun’a aykırı davranmaktan dolayı kabahatli ... Asansör İnşaat Mimarlık Metal San. ve Tic. Ltd. Şti. hakkında anılan Kanun"un 5 ve 12/b maddeleri uyarınca 16.765,00 Türk lirası idarî para cezası uygulanmasına dair Ankara Valiliği Bilim, Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğünün 24/10/2017 tarihli ve 4837 sayılı idarî yaptırım kararına karşı yapılan başvurunun kabulü ile anılan idarî yaptırım kararının kaldırılmasına dair Ankara Batı 2. Sulh Ceza Hâkimliğinin 15/03/2018 tarihli ve 2017/5093 değişik iş sayılı kararına yönelik itirazın reddine ilişkin mercii ANKARA Batı 1. Sulh Ceza Hâkimliğinin 29/03/2018 tarihli ve 2018/1663 değişik iş sayılı kararı aleyhine Yüksek Adalet Bakanlığından verilen 11.02.2020 tarihli kanun yararına bozma istemini içeren dava dosyası Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının 18.02.2020 tarihli ve KYB. 2020-21272 sayılı ihbarnamesi ile daireye verilmekle okundu.
    Mezkür ihbarnamede;
    Dosya kapsamına göre, "... Mahallesi 1891 Sokak, No:4 9. Blok ...-2 Konutları .../..." adresinde kurulu 800 kg kapasiteli 10 kişilik elektrikli insan asansörüne ilişkin 23/08/2017 tarihinde Ankara Valiliği Bilim, Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğünün talebi üzerine, TSE tarafından yapılan test ve muayeneler neticesinde, belirtilen adreste bina girişinde solda bulunan asansörlerin ... Asansör Yönetmeliğinin güvenlik şartları taşımadığı belirlenerek test raporu tanzim edildiği, bu rapora istinaden de her ne kadar muteriz şirket hakkında Ankara Valiliği Bilim, Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğünce idarî para cezası uygulanmasını müteakip, montajı gerçekleştirilen asansörde tespit edilen eksikliklerin giderilmesi için süre verilmesi gerektiği, süre bitiminde eksiklikler giderilmediği takdirde idarî para cezasının uygulanabileceğinden bahisle yapılan başvurunun kabulü ile idarî yaptırım kararının kaldırılmasına yönelik karara yapılan itirazın reddine merciince karar verilmiş ise de;
    4703 sayılı Kanun"un Ceza Hükümleri başlıklı 12. maddesinin b bendinde; "Bu Kanunun; 5 inci maddesinin üçüncü fıkrasına aykırı hareket eden üreticiler hakkında ....kadar idarî para cezası uygulanır", 5/3. maddesinde; "Üretici, piyasaya sadece güvenli ürünleri arz etmek zorundadır. Teknik düzenlemelere uygun ürünlerin güvenli olduğu kabul edilir. Teknik düzenlemenin bulunmadığı hallerde, ürünün güvenli olup olmadığı; ulusal veya uluslararası standartlara; bunların olmaması halinde ise söz konusu sektördeki iyi uygulama kodu veya bilim ve teknoloji düzeyi veya tüketicinin güvenliğe ilişkin mâkul beklentisi dikkate alınarak değerlendirilir." şeklindeki, 31/01/2007 tarihli Resmi Gazete"de yayımlanan Asansör Yönetmeliği"nin (...) tanımlar başlıklı 4. maddesinin 3. fıkrasının b bendinde; "Asansör monte eden: Asansörlerin tasarım, imalat, montaj ve piyasaya arzından sorumlu olan, asansöre CE uygunluk işaretini iliştiren ve AT uygunluk beyanı düzenleyen özel veya tüzel kişiyi ifade eder", 5. maddesinde, "(1) Bu Yönetmelik kapsamına giren asansörler, bu Yönetmeliğin ekinde yer alan (Ek I)’de belirtilen temel sağlık ve güvenlik gereklerini yerine getirmek zorundadır. (2) Bu Yönetmelik kapsamındaki güvenlik aksamları, bu Yönetmeliğin ekinde yer alan (Ek I)’de belirtilen temel sağlık ve güvenlik gereklerini karşılamaları veya monte edildikleri asansörün bu gereklilikleri karşılamalarını sağlamalıdır." şeklinde düzenlemelere nazaran,
    Somut olayda, idarî para cezasına konu asansörün montajının muteriz firma tarafından gerçekleştirildiği hususunda tereddüt bulunmadığı, 23/08/2017 tarihinde TSE tarafından yapılan test ve muayeneler neticesinde tespit edilen eksikliklerin ise anılan asansörün montajından kaynaklı, montaj sırasında yapılmayan eksiklikler olduğu, bu hâlde muteriz tarafından belirtilen mevzuat gereğince piyasaya güvenli ürün arz edilmediğinin anlaşıldığı, söz konusu eksiklerin denetim tarihine kadar da giderilmediği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarınca anılan asansörün kullanımına dair uygunluk etiketlerinin asansörün güvenli şekilde montajını gerçekleştirmeyen muterizin sorumluluğunu ortadan kaldırmayacağı, kaldı ki muterizin güvenli asansör montajı yapmamakla idarî para cezasına konu eyleminin tamamlandığı, ayrıca 4703 sayılı Kanun"un 12/b maddesi gereğince idarî para cezasının tatbiki bakımından muterize süre verilmesinin de gerekmediği cihetle, itirazın belirtilen nedenle kabulü yerine, yazılı şekilde reddine karar verilmesinde isabet görülmemiş ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 309. maddesi uyarınca anılan kararın bozulması lüzumu kanun yararına bozmaya atfen ihbar olunmuş bulunmakla Türk Milleti adına gereği görüşülüp düşünüldü;
    Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılı"nın kanun yararına bozma istemine dayanan ihbarname içerindeki hususlar yerinde görüldüğünden Ankara Batı Sulh Ceza Hakimliği"nin 29/03/2018 tarih, 2018/1663 değişik iş sayılı kararının 5271 sayılı CMK"nun 309/4-c maddesi uyarınca aleyhe tesir etmemek ve yeniden yargılamayı gerektirmemek üzere BOZULMASINA, 12.10.2021 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.

    Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için destek@ictihatlar.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

    Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


    Avukat Web Sitesi