Abaküs Yazılım
13. Daire
Esas No: 2007/6405
Karar No: 2008/6854
Karar Tarihi: 21.10.2008

Danıştay 13. Daire 2007/6405 Esas 2008/6854 Karar Sayılı İlamı

Özet:


Davacı, bir işyerinde internet bağlantısı üzerinden ücret karşılığı telefon görüşmesi yapıldığını iddia ederek işyerinin kapatılması için 406 sayılı Kanun'un 18. maddesi uyarınca işlem yapılması isteğinde bulundu. Ancak, bu madde doğrudan mülki amirlere işlem tesis etme yetkisi vermemektedir. öncelikle Telekomünikasyon Kurumu'na başvurulması ve aykırılığın tespiti gerekmektedir. Bu nedenle, işlem işveren tarafından yapılması gerekmektedir. Temyiz isteminin reddedilmesi kararının ise hukuki olduğu belirtilmiştir.
Kanun Maddeleri:
406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanunu'nun 18. maddesi: “2 nci maddenin (a) fıkrasına aykırı olarak imtiyaz sözleşmesi veya görev sözleşmesi yapılmaksızın telekomünikasyon tesisi kuran ve işletenlerin tesisleri Kurum'un talebi üzerine ilgili mülki amirlerce kapatılır ve işletmeye son verilir. Ayrıca failleri hakkında iki milyar liradan otuz milyar liraya kadar ağır para cezasına hükmolunur. Tekerrürü halinde failler hakkında altı aydan iki yıla kadar hapis ve dört milyar liradan altmış milyar liraya kadar ağır para cezası veril

T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No : 2007/6405
Karar No: 2008/6854

Temyiz İsteminde Bulunan : …
Vekili : …
Karşı Taraf : …Valiliği /…
İstemin Özeti : … İdare Mahkemesi'nin … tarih ve E:.., K:… sayılı kararının; yasal olmayan yollardan ses taşındığı, 406 sayılı Kanun'un 18. maddesi uyarınca idarenin işlem tesis etmesi gerektiği ileri sürülerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti: Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hâkimi …'nin Düşüncesi: 406 sayılı Kanun'un 18. maddesi, mülki amirlere doğrudan işyerinin kapatılarak faaliyetine son verilebilmesi hususunda işlem tesis etme yetkisi vermediğinden, davacının izinsiz ve ruhsatsız olarak telekomünikasyon tesisi kurarak faaliyet gösterdiği iddia edilen işyeri hakkında 406 sayılı Kanun'un 18. maddesi uyarınca işlem yapılması isteminin reddine ilişkin davalı idare işleminde hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenle, temyiz isteminin reddi ile kararın belirtilen gerekçe ile onanmasına karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı …'nin Düşüncesi : İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların temyizen incelenerek bozulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen nedenlerin bulunması gerekmektedir.
Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, söz konusu maddede yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından, istemin reddi ile temyiz edilen Mahkeme kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi'nce Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:
Dava, … A.Ş.'ne ait işyerinde internet bağlantısı üzerinden ücret karşılığında telefon görüşmesi yaptırıldığından bahisle, işyeri hakkında 406 sayılı Kanun'un 18. maddesi uyarınca işlem yapılması isteminin reddine ilişkin … Valiliği İl İdare Kurulu Müdürlüğü'nün … tarih ve … sayılı işleminin iptali istemiyle açılmış, İdare Mahkemesi'nce; 406 sayılı Kanun'un 18. maddesi uyarınca hakkında işlem yapılması istenilen … A.Ş.'nin merkezinin Ankara'da olması nedeniyle ancak bulunduğu yer mülki amirince karar alınabileceğinden, bahse konu şirketle ilgili olarak davalı idare tarafından karar alınmamasında hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiş, bu karar davacı vekili tarafından temyiz edilmiştir.
406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanunu'nun 18. maddesinin 1. fıkrasında, "2 nci maddenin (a) fıkrasına aykırı olarak imtiyaz sözleşmesi veya görev sözleşmesi yapılmaksızın telekomünikasyon tesisi kuran ve işletenlerin tesisleri Kurum'un talebi üzerine ilgili mülki amirlerce kapatılır ve işletmeye son verilir. Ayrıca failleri hakkında iki milyar liradan otuz milyar liraya kadar ağır para cezasına hükmolunur. Tekerrürü halinde failler hakkında altı aydan iki yıla kadar hapis ve dört milyar liradan altmış milyar liraya kadar ağır para cezası verilir." , 2. fıkrasında da, "2 nci maddenin (a) fıkrasına aykırı olarak genel izin ve ruhsat almaksızın telekomünikasyon hizmeti verenlerin tesisleri Kurum'un talebi üzerine ilgili mülki amirlerce kapatılarak hizmetlerine son verilir. Tekerrürü halinde failleri hakkında … liradan üç milyar liraya kadar para cezasına hükmolunur" kuralları yer almıştır.
Bu bağlamda, davacı da; izinsiz ve ruhsatsız olarak telekomünikasyon tesisi kurarak faaliyet gösterdiğini iddia ettiği işyeri hakkında, 406 sayılı Kanun'un 18. maddesi uyarınca işlem tesis edilmesini doğrudan mülki amirden istemiştir. Ancak, 406 sayılı Kanun'un 18. maddesi, mülki amirlere doğrudan işyerinin kapatılarak faaliyetine son verilebilmesi hususunda işlem tesis etme yetkisi vermemektedir. Bu madde uyarınca, davacı başvurusuyla ilgili olarak mülki amirlerince işlem tesis edilebilmesi için, öncelikle Telekomünikasyon Kurumu'na başvurulması ve söz konusu mevzuata aykırılığın Kurum'ca saptanması, Kurum'un talebi üzerine de mülki amirlerince ilgili işyerinin kapatılarak faaliyetine son vermesi gerekmektedir.
Bu durumda, ... A.Ş. hakkında 406 sayılı Kanun'un 18. maddesi uyarınca işlem yapılması isteminin reddine ilişkin davalı idare işleminde hukuka aykırılık görülmediğinden, temyize konu İdare Mahkemesi kararı sonucu itibariyle hukuka uygun bulunmaktadır.
Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddi yolundaki temyize konu … İdare Mahkemesi'nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararında sonucu itibariyle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinin 1. fıkrasında sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından, bozma istemi yerinde görülmeyerek anılan Mahkeme kararının yukarıda belirtilen değişik gerekçeyle onanmasına, dosyanın adı geçen Mahkeme'ye gönderilmesine, 21.10.2008 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi