7. Ceza Dairesi 2021/11380 E. , 2021/12416 K.
"İçtihat Metni"Tütün ürünleri tüketilme yasağının uygulanması ile ilgili yükümlülüklerini yerine getirmemek eyleminden kabahatli 12 Katlı İş Merkezi Yöneteciliği hakkında 4207 sayılı Tütün Ürünlerinin Zararlarının Önlenmesi ve Kontrolü Hakkında Kanun"un 2 ve 5/16. maddeleri uyarınca 2.104,00 Türk lirası idarî para cezası uygulanmasına dair Zonguldak Valiliği İl Sağlık Müdürlüğünün 25/02/2019 tarihli ve 2019-22sayılı idarî yaptırım kararına karşı yapılan başvurunun reddine ilişkin ZONGULDAK Sulh Ceza Hakimliğinin 26/06/2019 tarihli ve 2019/1217 değişik iş sayılı kararı aleyhine Yüksek Adalet Bakanlığından verilen 21/01/2020 tarihli kanun yararına bozma istemini içeren dava dosyası Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının 29/01/2020 tarihli ve KYB. 2020-12556 sayılı ihbarnamesi ile daireye verilmekle okundu.
Mezkür ihbarnamede;
4207 sayılı Kanun’un "Tütün Ürünlerinin Yasaklanması" başlıklı 2. mddesinin konuya ilişkin 1-b bendinin,
"(1) Tütün ürünleri; ... b) Koridorları dahil olmak üzere her türlü eğitim, sağlık, üretim, ticaret, sosyal, kültürel, spor, eğlence ve benzeri amaçlı özel hukuk kişilerine ait olan ve birden çok kişinin girebileceği (ikamete mahsus konutlar hariç) binaların kapalı alanlarında,...tüketilemez." şeklinde,
4207 sayılı Kanun’un "Kontrolün Sağlanması" başlıklı 4. maddesinin konuya ilişkin 1. bendinin,
"Madde 4 – (Değişik: 3/1/2008-5727/5 md.) (1) Tütün ürünlerinin içilmesinin yasaklandığı yerlerde, yasal düzenleme ve buna uymamanın cezai sonuçlarını belirten uyarılar; salonlarda asgari on santimetrelik puntolarla, toplu taşım araçlarında üç santimetrelik puntolarla herkes tarafından görülebilir yerlere asılır. Ayrıca, tütün ürünlerinin tüketilmesine tahsis edilen alanlarda tütün ürünleri kullanımının tehlikelerini anlatan sağlık uyarıları herkes tarafından görülebilir yerlere asılır." şeklinde,
4207 sayılı Kanun’un "Ceza Hükümleri" başlıklı 5. mddesinin konuya ilişkin 1, 2 ve 16. fıkrasının ise,
"Madde 5 1) (2)– (Değişik: 3/1/2008-5727/6 md.)(1) (Değişik: 4/7/2012-6354/11 md.) 2 nci maddenin birinci ve dördüncü fıkralarında belirtilen alanlarda tütün ürünleri tüketenler ile 3 üncü maddenin ikinci fıkrasına aykırı hareket edenler, 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 39 uncu maddesi hükmüne göre cezalandırılır. 3 üncü maddenin onikinci fıkrasına, kamu hizmet binalarının kapalı ve açık alanlarında aykırı davranan kişilere ilgili idari birim amirinin yetkili kıldığı kamu görevlileri tarafından; özel hukuk kişilerine ait ve herkesin girebileceği binaların kapalı ve açık alanları ile sokak veya kamuya ait sair alanlarda aykırı davranan kişilere ise belediye zabıta görevlilerince, elli Türk Lirası para cezası verilir. Meydana gelen çevre kirliliğinin ilgili kişi tarafından derhal giderilmesi hâlinde idari para cezasına karar verilmeyebilir.
2) (Değişik: 13/2/2011-6111/202 md.) 2 nci maddenin (a) bendi hariç birinci, üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkralarında belirtilen yasakların uygulanması ve tedbirlerin alınması ile ilgili yükümlülüklerini yerine getirmeyen işletme sorumlularına, (…)(2) mahalli mülki amir tarafından bin Türk Lirasından beşbin Türk Lirasına kadar idarî para cezası verilir.(2)16) (Ek: 13/2/2011-6111/202 md.; Değişik: 24/5/2013-6487/27 md.) Bu maddedeki cezaları gerektiren fiillerin bir yıllık dönemde tekerrürü hâlinde idari para cezası bir kat; ikinci tekerrürü hâlinde iki kat artırılarak verilir. Aynı dönemdeki üçüncü tekerrürde de iş yeri on günden bir aya kadar kapatılır." şeklinde düzenlendiği,
Bu düzenlemelere göre, ticaret amaçlı özel hukuk kişilerine ait olan ve birden çok kişinin girebileceği (ikamete mahsus konutlar hariç) binaların kapalı alanlarında tütün ürünlerinin tüketilemeyeceği, ilgili işletmenin yasal düzenleme ve buna uymamanın cezai sonuçlarını belirten uyarıları herkes tarafından görülebilir yerlere asması gerektiği, belirtilen yasakların uygulanması ve tedbirlerin alınması ile ilgili yükümlülüklerini yerine getirmeyen işletme sorumlularına ise idari para cezası uygulanacağının belirtildiği,
Bu bağlamda, her ne kadar 12 Katlı İş Merkezi Yöneteciliği hakkında 25/02/2019 tarihinde yapılan kontrolde Denetim Ekipleri tarafından muteriz işyerinin 2. katında sigara içildiği ve ilgili Kanun hükümlerine 1. kez aykırı hareket edildiğinden bahisle anılan Kanun"un 5/16. fıkrası gereğince idari yaptırım kararı düzenlenmiş ise de;
İşyerinin 12 katlı iş merkezi olduğu, iş merkezinin her katında işyerleri bulunduğu, muterizin işyerinin her katını ayrı ayrı ve her an kontrol etmesinin mümkün olmadığı, denetim görevlilerince kabahatli işletmenin yasakların uygulanması ve tedbirlerin alınması ile ilgili yükümlülüklerini yerine getirip getirmediğine ilişkin bir tespitlerinin bulunmadığı gibi kabahatli işletmenin kabahat gerektiren fiili bir yıllık dönemde tekrar işlediğine dair her hangi bir kaydında olmadığı gözetilmeden, başvurunun kabulü yerine yazılı şekilde reddine karar verilmesinde isabet görülmemiş ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 309. maddesi uyarınca anılan kararın bozulması lüzumu kanun yararına bozmaya atfen ihbar olunmuş bulunmakla Türk Milleti adına gereği görüşülüp düşünüldü;
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kanun yararına bozma istemine dayanan ihbarname içeriğindeki hususlar yerinde görüldüğünden Zonguldak Sulh Ceza Hakimliği"nin 26/06/2019 tarih, 2019/1217 değişik iş sayılı kararının 5271 sayılı CMK"nun 309/4-d maddesi uyarınca BOZULMASINA, muteriz hakkında uygulanan idari para cezasının kaldırılmasına, 12.10.2021 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.