Esas No: 2020/7723
Karar No: 2022/199
Karar Tarihi: 25.01.2022
Danıştay 8. Daire 2020/7723 Esas 2022/199 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2020/7723
Karar No : 2022/199
Temyiz İsteminde Bulunan (Davacı) : …
Vekili : Av. …
Karşı Taraf (Davalı) : …Üniversitesi Rektörlüğü –
Vekili : Av. …
İstemin Özeti : … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının hukuka aykırı olduğu öne sürülerek, 2577 sayılı Kanunun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : İstemin reddi gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : İstemin kabulü ile Mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Dava, Gazi Üniversitesi Anesteziyoloji ve Reanimasyon Ana Bilim Dalında tıpta uzmanlık öğrenimi yapmakta olan davacı tarafından, tutmuş olduğu nöbetlere ilişkin nöbet ücretlerinin ödenmesi talebiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin … tarih ve …sayılı işlemin iptali ile idareye başvuru tarihi olan 15.3.2014 tarihinden itibaren tuttuğu nöbet ücretlerinin tazmini ve göreve başladığı 3.10.2013 tarihinden itibaren tuttuğu nöbetlerin ve bundan sonra tutacağı nöbetlerin ücretlerinin ödenmesine hükmedilmesi istemiyle açılmıştır.
İdare Mahkemesince, yabancı uyruklu olarak Türkiye'de tıpta uzmanlık öğretimi görenlerin kadrosuz ve aylıksız olarak uzmanlık öğretimine devam edeceklerinin öngörüldüğü, öte yandan, belirtilen kişilere nöbet ücreti adı altında ödeme yapılabilmesi için açık bir mevzuat hükmünün bulunmadığı dikkate alındığında, dava konusu işlemde hukuka aykırılık görülmediği gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
1219 sayılı Tababet ve Şuabatı San'atlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun'un ek 14. maddesinin 4. fıkrasında 02.01.2014 tarih 6514 sayılı Kanunun 25. maddesi ile yapılan değişiklik ile "Tıpta ve diş tabipliğinde yabancı uyruklu kontenjanında uzmanlık eğitimi yapmakta olanlara, ilgili kurumun döner sermayesinden, döner sermayesi bulunmayan kurumlarda kurum bütçesinden, vakıf üniversitelerinde ise kendi bütçelerinden (13.000)
gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda ödeme yapılacağı, bu ödemeden damga vergisi dışında herhangi bir kesinti yapılmayacağı" düzenlenmiştir.
26.04.2014 tarih 28983 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği ile birlikte 29.06.2009 tarihli Yönetmelik yürürlükten kaldırılmış olup; söz konusu Yönetmeliğin 12. maddesinin 2. fıkrasında "TUS'a tabip, eczacı, kimyager ve veterinerler; DUS'a diş tabipleri başvurabilir. Bu sınavlara girebilmek için adayın sınavlara başvuru sırasında mesleğini yapmaya yetkili olması şartı aranır. YDUS'a başvurmak için sınav yapılacak ana dalda uzman unvanını almış olmak şarttır. Türk Silahlı Kuvvetleri mensupları için özel mevzuatındaki hükümler saklıdır" hükmü; 14. maddesinin 1. fıkrasında, "Yabancı uyruklular; a) Kurumlarda yabancı uyruklulara ayrılan kontenjan bulunması, b) Ana dal uzmanlık eğitimi yapmak için Türkiye'deki tıp veya diş hekimliği fakültelerinin birinden mezun olunması veya yabancı ülkelerdeki bu fakültelerin birinden mezun olup YÖK'ten denklik belgesi alınmış olması; yan dal uzmanlık eğitimi yapmak için Türkiye'deki uzmanlık eğitimi veren kurumlardan uzmanlık belgesi alınmış olunması veya 23, 24 ve 25 inci maddeler çerçevesinde Bakanlıkça verilmiş bir denklik belgesine sahip olunması, c) Türkiye'de uzmanlık eğitimi yapmalarına engel hallerinin bulunmaması, ç) Türkiye'de ikametlerine izin verilmiş olması, d) Uzmanlık eğitimi süresince kendilerine burs verileceğini veya Türkiye'deki giderlerinin karşılanacağını belirten bir belgenin sunulması, e) Uzmanlık eğitimine giriş sınavlarında ilgili programa yerleştirilmiş olunması, kaydıyla uzmanlık eğitimine kabul edilir." hükmü; aynı maddenin 4. fıkrasında ise "Türkiye'de yabancı uyruklu olarak uzmanlık eğitimi görmekte iken Türk uyruğuna geçenlerin uzmanlık eğitimi, eğitime başladıkları statüde devam eder." düzenlemesi yapılmıştır.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun ek 33. maddesinde nöbet ücretlerinin ödenmesine ilişkin hükümler düzenleme altına alınmış, bu kanuna 10.09.2014 tarih ve 29116 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 6552 sayılı İş Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması ile Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına Dair Kanun'un 69. maddesi ile "(e) bendi kapsamında bulunanlar” ibaresinden sonra gelmek üzere “ile yataklı tedavi kurumlarında çalışan ve 11/4/1928 tarihli ve 1219 sayılı Kanunun ek 14 üncü maddesinin dördüncü fıkrası kapsamında bulunanlar” ibaresi eklenmiş ve nöbet ücretlerine ilişkin hükümlerin yer aldığı ek 33. maddenin 2. fıkrası, "Bu madde hükmü, üniversitelerin yataklı tedavi kurumlarında çalışan ve 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 50 nci maddesinin (e) bendi kapsamında bulunanlar ile yataklı tedavi kurumlarında çalışan ve 11/4/1928 tarihli ve 1219 sayılı Kanunun ek 14 üncü maddesinin dördüncü fıkrası kapsamında bulunanlar hakkında da uygulanır. " şeklini almıştır.
Yukarıda bahsedilen mevzuat hükümlerinin birlikte değerlendirilmesinden; gerekli şartları sağlayarak ve koşulları yerine getirerek Türkiye'de tabip, diş tabibi ve eczacı olarak uzmanlık eğitimine kabul edilen yabancı uyruklu olup, uzmanlık eğitimi almakta olanlara, 657 sayılı Kanun'un ek 33. maddesinin 1. fıkrasında belirtilen tabloya göre tabi oldukları kadro çerçevesinde gösterge rakamlarının aylık katsayısı ile çarpılması sonucu hesaplanacak tutarda nöbet ücreti ödeneceği hüküm altına alınmış; böylece yapılan mevzuat değişiklikleri ile tabip, diş tabibi ve eczacı olarak mesleğini icra eden meslek mensupları arasında nöbet ücretleri açısından yabancı uyruklu-Türk uyruklu ayrımı ortadan kaldırılmıştır.
Bu durumda, mevzuatlarda yapılan değişiklikler ile nöbet ücretlerinin ödenmesi konusunda artık Türk uyruklu tabip, diş tabibi ve eczacı meslek mensuplarından bir farkı bulunmayan davacı hakkında, nöbet ücretlerinin tarafına ödenmesine ilişkin talebi reddeden davalı idare işleminin iptali ile başvuru tarihinden önceki 60 gün ile dava tarihinden geriye doğru 120 gün içinde kalan son uygulama tarihinden itibaren nöbet ücretlerinin yasal faiziyle davacıya ödenmesi gerekirken, aksi yönde tesis edilen işlemde ve davanın reddi yönünde verilen Mahkeme kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.
Bununla birlikte, dava dosyasında yer alan belgelerden, davacının davalı idareye başvuru tarihinin 07/04/2014 olduğu, Mahkemece yeniden bir karar verilirken bu hususun göz önüne alınacağı açıktır.
Açıklanan nedenlerle; … İdare Mahkemesinin temyize konu kararının bozulmasına, dosyanın yeniden bir karar verilmek üzere anılan Mahkemeye gönderilmesine, bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (onbeş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 25/01/2022 tarihinde oybirliği ile karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.